Jaloers op dreumesneefje

13-12-2019 14:35 52 berichten
Mijn zoon (6 jaar) heeft iets meer dan een jaar geleden een neefje gekregen. Hij is er vanaf het eerste moment dol op en inmiddels beginnen ze een beetje met elkaar te spelen, wat erg leuk is. We gaan soms wel eens langs als mijn ouders op hem passen, dit ging altijd goed, tot ongeveer een maand geleden.

Ik merk nu ook een andere kant: mijn neefje krijgt (logisch) veel aandacht; alles wat ie doet is leuk, schattig, grappig.... Eerste woordjes, eerste stapjes, alles wordt met luid gejuich en veel bombarie "gevierd". Ik merk dat mijn zoon hierdoor ook aandacht begint te trekken op een negatieve manier.

Als we zonder neefjes' aanwezigheid bij mijn ouders zijn is mijn zoon vrij rustig, leest een boekje of speelt wat. Als mijn neefje erbij is, is hij druk aanwezig, luistert opeens heel slecht en trekt zo de (negatieve) aandacht. Ik vind het lastig om hiermee om te gaan. Ik kan niet zoveel aan de situatie veranderen: een dreumes is nou eenmaal schattig en vraagt en krijgt veel aandacht.

(Nu moet ik wel zeggen dat mij ouders daar wel wat extreem in zijn, die laten alles direct uit hun handen vallen als hij iets leuks doet, dan word je gewoon middenin je zin onderbroken omdat ze geen seconde kunnen wachten met reageren. Maargoed, zij zijn nu eenmaal zo en dit topic gaat meer over mijn zoon dan over hen. )

Hoe kan ik hier beter mee omgaan zodat zoon ook op een positieve manier zijn aandacht krijgt en dus niet gaat misdragen om aandacht te krijgen? Ik zoek vooral tips op wat ik zelf kan doen, want van mijn ouders verwacht ik niet veel op dit gebied, die zitten helemaal met hun hoofd in de wolken voor de nieuwste aanwinst ;-)
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-12-2019 15:23
Ja da's dus het stomme, ze zeggen dat ze wel helemaal gek met hem zijn, kopen vaak leuke dingetjes voor hem, zijn lievelingseten en drinken is standaard in huis voor als hij langskomt.... Ik weet dat ze gek met hem zijn, maar het voelt momenteel heel erg dubbel. Ik zit zelf ook niet echt lekker in mijn vel en wordt er constant mee geconfronteerd dat mijn zus alles heeft wat ik niet heb. Nja nu gaat het toch weer over mij, dat wil ik eigenlijk liever een beetje vermijden allemaal.
Ik denk dat je hiermee precies de vinger op de zere plek legt. Tussen mijn kinderen en hun neefje zit 6 en 8 jaar. En ja, ons neefje is ook een schattig kind. Iedere beweging wordt gevolgd, maar als ik terugdenk, was dit bij mijn kinderen precies hetzelfde. Toen werd ook ieder gesprek stilgelegd als de één iets schattigs deed. Jij zit niet lekker in je vel, je zus heeft alles wat jij wilt en nu gaat alle aandacht ook nog naar hem uit. Misschien moet je dat even relativeren. Ik denk dat je ouders net zoveel van jouw kind houden als van je neefje.
mindervanmij schreef:
Ja da's dus het stomme, ze zeggen dat ze wel helemaal gek met hem zijn, kopen vaak leuke dingetjes voor hem, zijn lievelingseten en drinken is standaard in huis voor als hij langskomt.... Ik weet dat ze gek met hem zijn, maar het voelt momenteel heel erg dubbel. Ik zit zelf ook niet echt lekker in mijn vel en wordt er constant mee geconfronteerd dat mijn zus alles heeft wat ik niet heb. Nja nu gaat het toch weer over mij, dat wil ik eigenlijk liever een beetje vermijden allemaal.
Denk je dat je zoontje dat allemaal niet voelt? Denk je dat je ouders dat niet zo ervaren? Juist als je niet goed in je vel zit ervaar je wat je niet aanstaat veel sterker dan wat wel prettig is. Dus waarschijnlijk valt het allemaal wel mee. Zou het niet kunnen zijn dat jij zelf vind dat je zoontje negatief de aandacht vraagt nu er een baby in de familie is? En dat jij daar erg mee zit?
Zo toffifee, gmta. :couple:
Quincy2 schreef:
13-12-2019 15:26
Dat zijn materiële zaken. Daar 'koop' je een kind niet mee.

Dat snappen ze hier ook nog steeds niet, dus ik herken het type wel een beetje. Aandacht, interesse in persoon...hier ook niet.
Ze hebben wel aandacht voor hun kleinkind. Ze vragen hem naar school, ze onthouden wat zijn lievelingsdrankje is en zorgen dat het in huis. Dat vind ik niet een kind kopen, dat is juist lief, dat een kind weet dat zijn opa en oma die moeite doen.
Voeren jullie wel gesprekken waar je kind aan kan deelnemen? Of hangt hij er maar een beetje bij. Je kunt zelf ook je kind erbij betrekken.
toffifee schreef:
13-12-2019 15:42
Ze hebben wel aandacht voor hun kleinkind. Ze vragen hem naar school, ze onthouden wat zijn lievelingsdrankje is en zorgen dat het in huis. Dat vind ik niet een kind kopen, dat is juist lief, dat een kind weet dat zijn opa en oma die moeite doen.
En ze lezen zelfs voor als het kleinkind erom vraagt.
Lijken mij gewoon hele lieve grootouders.

TO, een troost: ook dreumes wordt ouder!
Misschien komt de jaloezie ook wel doordat er een groot leeftijdsverschil is tussen de neefjes. Jouw zesjarige heeft lang alle aandacht alleen gehad van opa en oma en moet deze aandacht nu delen. Dat is wellicht even wennen?

Ik zie hier bij mijn zesjarige dat ze de aandacht delen lastig vindt aan de kant van de familie met weinig kleinkinderen. De andere familie speelt dit probleem veel minder want daar waren altijd al veel andere kleinkinderen met wie ze de aandacht moest delen.
Als eerste is dit heel normaal gedrag hoor maar ik zou het ook niet leuk vinden.

Ik zou dit denk ik met je zoontje bespreken. Gewoon op een rustig momentje als jullie met z’n tweetjes zijn. Je zoontje vertellen dat je vindt als jullie bij opa en oma zijn of bij het neefje thuis dat hij ineens heel slecht luistert of stoute dingetjes gaat doen en dat je dat jammer vindt. Je zoontje vragen waarom hij dat doet.....en dan eens zien waar hij mee komt. En het misschien wel gewoon aan hem vragen dat hij het niet leuk vind als iedereen om zijn neefje lacht en alles wat hij doet benadrukt. En hem zeggen dat ze hem net zo leuk vinden maar dat een kleine dreumes grappig kan zijn.
Rosalind schreef:
13-12-2019 14:44
Ik vermoed dat je ouders net zo in de wolken waren met jouw zoon, toen hij zo klein was :)

Je zoon is 6, dan kun je dit soort dingen toch best met hem bespreken? Je neefje is nog klein en trekt de aandacht, net als toen jij zo klein was.
En verder zou ik misschien juist ook geregeld bij je ouders langsgaan als je neefje er niet is ipv als ze op hem passen, zodat je zoon ook af en toe alle aandacht krijgt.
Niet het argument gebruiken hij is klein en jij bent groot. Oh wat irritant was dat toen mijn oma dat deed bij mijn neefje. Wilde neefje mijn speelgoed afpakken, dan moest ik dat geven, want hij was nog klein.

Ik zou minder vaak langsgaan als oma en opa op neefje passen.
mindervanmij schreef:

Ik denk dat het daar juist heel veel mee te maken heeft, dat dat een veel grotere invloed op de situatie heeft dan jij denkt/doorhebt. Heb je momenteel hulp of ben je bezig dat te regelen?

Dan wat je specifiek richting je zoon kunt doen: leg het hem uit en benoem alle positieve dingen. Dus leg hem uit dat neefje heel veel nieuwe ontwikkelingen doormaakt en opa en oma dat zo leuk vinden om te volgen. Dat dat bij hem ook zo ging. Dat opa en oma nog stééds ook aandacht hebben voor hem en nog net zoveel van hem houden. Vertel hem dat ze leuke dingen voor hem kopen omdat ze aan hem denken en gek op hem zijn, dat ze daarom ook altijd zijn lievelingseten en drinken hebben, speciaal voor hem. Dat het mooi en bijzonder is dat ze hem altijd willen voorlezen als hij erom vraagt.

Nogmaals, ik denk echt dat jouw visie en gevoeligheden hierin een erg grote invloed hebben.
Mugske schreef:
13-12-2019 16:49
Niet het argument gebruiken hij is klein en jij bent groot. Oh wat irritant was dat toen mijn oma dat deed bij mijn neefje. Wilde neefje mijn speelgoed afpakken, dan moest ik dat geven, want hij was nog klein.
Dit vind ik niet hetzelfde als gewoon eens met kind bespreken waarom neefje nu wat meer aandacht krijgt.
6 is dan ook wel een rot leeftijd om een schattig aandacht krijgend neefje te hebben. Net op de Grote school, ineens van alles moeten waar je nog niet goed in bent. En dan zo'n neefje die om de stomste dingen (in de zes jarige zijn ogen dan ) geprezen wordt.
Ik snap het wel :) Ik zou gewoon de komende tijd contact wat vermijden. En duidelijk maken dat de 6 jarige dat allaaang goed kan, beter deed toen hij klein was enz. Dat hij toen ook zo geprezen werd maar dat hij nu groter is, beter kan enz enz. Succes er mee, en tis een faaaaase :D
Hier een oma van 5 kleinkinderen ( ik had er 6 maar de kleinste is recent overleden aan wiegendood toen ze 3 maanden was) :'(
Oudste is 14, anderen zijn 13, 11, 7 en bijna 5.
Ik probeer altijd elk van mijn kleinkinderen de benodigde aandacht te geven, ook als ze allemaal samen bij mij zijn.
Ik zie ze allemaal even graag en man en ik tonen zeker interesse - oprecht- in al wat ze meemaken.
Vorige maand had de bijna 5-jarige de 14-jarige op het hoofd geslagen met een paraplu en ik heb echt niet tegen de 14-jarige gezegd: "maar jouw nichtje is nog maar 4 en ze is ZOOOOO schattig".... niks van!
hannaa45 schreef:
13-12-2019 16:11
En ze lezen zelfs voor als het kleinkind erom vraagt.
Lijken mij gewoon hele lieve grootouders.

TO, een troost: ook dreumes wordt ouder!
Ik vind er niet zo veel liefs aan als ze hem compleet negeren en ook niet openstaan voor het gewezen worden daarop door TO.
Dat is gewoon niet echt lief tegen dat jongetje op dat moment.
Niks van "ojee wat erg, we gaan erop letten".
Mijn oudste (7) vraagt soms ook op een negatieve manier aandacht. Ik kan dat voorkomen door even 1 op 1 met hem iets te doen. Al is het maar even 5 of 10 minuten boter kaas en eieren spelen. Of even naar de supermarkt, en hem het fruit te laten kiezen. Of even samen lezen. Of samen brood maken. Koekjes bakken. Vul maar in wat jouw kind leuk vind. Misschien dat je in jouw geval een half uurtje eerder naar opa en oma kan gaan als neefje ook komt, zodat ze even de onverdeelde aandacht aan je kind kunnen geven. Zijn ‘aandachtsemmertje’ is dan vol als neefje komt, en hij kan dan waarschijnlijk beter de aandacht delen. Zo werkt dat bij ons wel, in ieder geval. Succes!
Bedankt, er zitten al een aantal tips tussen waar ik mee aan de slag ga.
Het is trouwens zeker niet zo dat ze hem compleet negeren, maar wel zo dat er op zulke momenten vooral aandacht wordt gegeven aan de negatieve dingen, ik denk dat dit ook komt doordat het op zo'n moment erg druk is waardoor het soms een beetje teveel wordt. Dus wellicht moet ik inderdaad wat minder vaak met mijn zoon langsgaan als neefje er is. Ik vind het gewoon fijn als ze een leuke band met elkaar opbouwen, voor zover dat natuurlijk mogelijk is. Tot nu toe zijn ze allebei erg blij om elkaar te zien in elk geval.
Misschien kunnen ze hem erbij betrekken, dus als neefje iets doet en hun daar op reageren, kunnen ze hem erbij betrekken door bijv te zeggen toen jij nog zo klein was deed of kon jij ook huppeldepup of zus en zo
Ik heb het er inmiddels even met ze over gehad. Helaas gaat er de komende tijd sowieso veel veranderen vanwege gezondheidsproblemen, dus ik ga het hier ook bij laten, het doet er nu allemaal even niet meer toe, ik ga het loslaten en inderdaad gewoon vaker langsgaan op momenten dat het minder druk is. Wellicht reageert hij nog meer op de drukte dan op het aandacht verdelen, ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het beste is om gewoon wat meer op rustige momenten langs te gaan en die jaloezie die bij mijzelf waarschijnlijk speelt nu los te laten, want er zijn momenteel belangrijkere dingen dan mijn eigen gevoelens.
mindervanmij schreef:
14-12-2019 23:05
Iwant er zijn momenteel belangrijkere dingen dan mijn eigen gevoelens.
Sterkte als het gezondheidsproblemen in jouw huisgezin zijn.
In andere gevallen, ook jouw gevoelens doen er toe. Ga niet teveel naar je nick leven.
Quincy2 schreef:
15-12-2019 07:23
Sterkte als het gezondheidsproblemen in jouw huisgezin zijn.
In andere gevallen, ook jouw gevoelens doen er toe. Ga niet teveel naar je nick leven.

Dank je.

Het zijn problemen in mijn ouderlijk gezin, maar het drukte me wel met de neus op de feiten. En ik denk dat het vrijdag ook een beetje hormonaal was dat ik me er ZO druk over maakte :-$
Sterkte, MvM :hug:
Sterkte... Je bent een lieverd en ik herken het hormonaal gedoe. Take care! In de vakantie weer een keertje daten?
Ik wilde even een update geven.

We hebben een aantal van de tips die in dit topic staan toegepast en dit werkt erg goed.

Vorige week waren we op de koffie uitgenodigd en zijn we bewust iets eerder gegaan dan mijn zus, zodat hij ook even de complete aandacht had, en daar reageerde hij erg goed op. :)

Toen mijn neefje erbij kwam werd hij wel weer erg druk maar luisterde wel beter dan de vorige keren. Zodra ik merkte dat het een beetje too much voor hem werd zijn we gewoon weggegaan zodat het bezoek ook positief werd afgesloten en ik hem kon complimenteren dat ie zo lief had gespeeld.
Wat een fijne update! Ben blij dat je iets aan mijn tip had. Goed bezig, TO! :high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven