Luiers inzamelen
woensdag 18 december 2019 om 16:16
Per volgend jaar dienen in onze gemeente luiers apart ingezameld te worden. Hiervoor moet ik een stukje met de auto (5 a 10 minuten). Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken? Hoe verzamelen julie die luiers thuis? Nu gooien we bijv poepluiers rechtstreeks in de zwarte container maar dat kan dus niet meer.
Ritjes in de auto met een zak poepluiers is ook niet echt ideaal.
Ik ben wel voorstander van het goed scheiden van afval dus zoek nu maar manieren om dit handig aan te pakken. Tips?
Ritjes in de auto met een zak poepluiers is ook niet echt ideaal.
Ik ben wel voorstander van het goed scheiden van afval dus zoek nu maar manieren om dit handig aan te pakken. Tips?
woensdag 18 december 2019 om 16:20
Bij ons is het niet verplicht, maar wij doen dit wel.
We hebben zelf zo'n luieremmer (zie link) waar je bij het cb/kdv/gemeentehuis van die speciale zakken voor kan halen zodat je als ze vol zijn deze zakken in de recycle containers kan doen.
Die containers staan op 10 min loopafstand dus met goed weer loop ik er even met de kinderwagen naartoe en met slecht weer met de auto combineren met een ander ritje.
https://www.google.com/search?q=luierem ... cd10V15R_M
We hebben zelf zo'n luieremmer (zie link) waar je bij het cb/kdv/gemeentehuis van die speciale zakken voor kan halen zodat je als ze vol zijn deze zakken in de recycle containers kan doen.
Die containers staan op 10 min loopafstand dus met goed weer loop ik er even met de kinderwagen naartoe en met slecht weer met de auto combineren met een ander ritje.
https://www.google.com/search?q=luierem ... cd10V15R_M
woensdag 18 december 2019 om 16:27
Bij ons is het niet verplicht maar wij doen het wel, scheelt ons een hoop centen aangezien afval in de ondergrondse storten bij ons erg duur is. Wij kunnen gratis zakken ophalen bij de gemeente. We hebben thuis een soort bak buiten overdekt staan waar we een zak of 6 verzamelen. En ja, dan op een zeiltje in de achterbak en naar de stort er mee.. zou ook niet weten hoe je dat anders zou moeten doen of je zou een heeeeel klein aanhangertje moeten hebben voor dit soort dingen. Bij ons is het 5 minuten rijden dus even 5 minuten adem inhouden haha.
woensdag 18 december 2019 om 16:35
TO wordt dat verplicht in je gemeente?
Bij ons zijn er 2 inzamelpunten, maar die zijn moeilijk bereikbaar en beperkt open. Ik zou er met de auto heen moeten en ervoor moeten omrijden. Dat vind ik dat weer niet zo handig milieutechnisch gezien. Wij houden elke maand ruimte over in de rest-container, dus luiers gaan daar in. Voor dat eventjes dat de jongste nog in de luiers zit.
Bij ons zijn er 2 inzamelpunten, maar die zijn moeilijk bereikbaar en beperkt open. Ik zou er met de auto heen moeten en ervoor moeten omrijden. Dat vind ik dat weer niet zo handig milieutechnisch gezien. Wij houden elke maand ruimte over in de rest-container, dus luiers gaan daar in. Voor dat eventjes dat de jongste nog in de luiers zit.
woensdag 18 december 2019 om 16:49
Hier in de gemeente betalen we ook per keer dat de grijze bak geleegd wordt....
en wat krijg je dan??
de ouders gaan naar hun werk met de luiers in een zak, en stoppen dan bij de prullenbak op straat en gooien daar de luiers in.
De zakjes met de ontlasting van je hond kunnen er dan niet meer bij, ook staat er regelmatig een zak luiers naast de prullenbak..
en wat krijg je dan??
de ouders gaan naar hun werk met de luiers in een zak, en stoppen dan bij de prullenbak op straat en gooien daar de luiers in.
De zakjes met de ontlasting van je hond kunnen er dan niet meer bij, ook staat er regelmatig een zak luiers naast de prullenbak..
woensdag 18 december 2019 om 16:57
Een of twee prullenbakken in de tuin (https://www.ikea.com/nl/nl/p/knodd-ton- ... lsrc=aw.ds), om de week met beide bakken achterin de auto naar de milieustraat. En daar meteen nieuwe zakjes meenemen. Jaren zo gedaan, geen last van luchtjes gehad (beetje in de auto p de heenweg maar niet in de tuin).
woensdag 18 december 2019 om 16:58
Wij hebben een afval emmer buiten staan waar ze in gaan. Echte stinkluiers gaan evt. in een extra zak. De luiers kunnen we weggooien op verschillende (altijd toegankelijke) plekken in het dorp zoals in de container bij elk kdv, het verzorgingstehuis, e.d. De zakken liggen gratis bij elk kdv, de bieb, de gemeente en volgens mij zelfs bij de lokale AH.
We nemen de volle zak mee als we kind naar de opvang brengen of man gooit ze achter in de auto (kofferbak) op weg naar het werk (dan komt hij er bijna langs). Eventueel een extra zak er omheen als ze zak toch per ongeluk is nat geregend.
We nemen de volle zak mee als we kind naar de opvang brengen of man gooit ze achter in de auto (kofferbak) op weg naar het werk (dan komt hij er bijna langs). Eventueel een extra zak er omheen als ze zak toch per ongeluk is nat geregend.
woensdag 18 december 2019 om 17:52
Hier precies hetzelfde. Werkt prima.gsleutel schreef: ↑18-12-2019 16:58Wij hebben een afval emmer buiten staan waar ze in gaan. Echte stinkluiers gaan evt. in een extra zak. De luiers kunnen we weggooien op verschillende (altijd toegankelijke) plekken in het dorp zoals in de container bij elk kdv, het verzorgingstehuis, e.d. De zakken liggen gratis bij elk kdv, de bieb, de gemeente en volgens mij zelfs bij de lokale AH.
woensdag 18 december 2019 om 19:26
Door het afvalbeleid van de gemeente hier gebruik ik helaas juist nog meer plastic dan eerst....
Luiers gaan in een luieremmer (in een vuilniszak). Omdat de luieremmer in de babykamer staat en 1x per 5-7 dagen wordt geleegd, moeten poepluiers nog extra verpakt in een luierzakje.
Luiers gaan in een luieremmer (in een vuilniszak). Omdat de luieremmer in de babykamer staat en 1x per 5-7 dagen wordt geleegd, moeten poepluiers nog extra verpakt in een luierzakje.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
woensdag 18 december 2019 om 19:33
DitCatcats schreef: ↑18-12-2019 16:27Bij ons is het niet verplicht maar wij doen het wel, scheelt ons een hoop centen aangezien afval in de ondergrondse storten bij ons erg duur is. Wij kunnen gratis zakken ophalen bij de gemeente. We hebben thuis een soort bak buiten overdekt staan waar we een zak of 6 verzamelen. En ja, dan op een zeiltje in de achterbak en naar de stort er mee.. zou ook niet weten hoe je dat anders zou moeten doen of je zou een heeeeel klein aanhangertje moeten hebben voor dit soort dingen. Bij ons is het 5 minuten rijden dus even 5 minuten adem inhouden haha.
woensdag 18 december 2019 om 20:01
Verstandig van je gemeente. Soms lijken gemeenten onderling een wedstrijd te doen wie het smerigste afvalbeleid heeft van het land
donderdag 19 december 2019 om 12:57
Hebben wij ook overwogen. Maar met een dreumes van bijna 2 jaar oud en geen wens meer om nog een kindje te krijgen, leek ons dit financieel niet handig. Dus wij rijden gewoon met de zak in de auto naar het afhaalpunt.
donderdag 19 december 2019 om 13:03
Kan ik me goed voorstellen dan inderdaad! Goed dat je het überhaupt overwogen hebt.
donderdag 19 december 2019 om 20:08
Dit idd, paar jaar zo gedaan.Catcats schreef: ↑18-12-2019 16:27Bij ons is het niet verplicht maar wij doen het wel, scheelt ons een hoop centen aangezien afval in de ondergrondse storten bij ons erg duur is. Wij kunnen gratis zakken ophalen bij de gemeente. We hebben thuis een soort bak buiten overdekt staan waar we een zak of 6 verzamelen. En ja, dan op een zeiltje in de achterbak en naar de stort er mee.. zou ook niet weten hoe je dat anders zou moeten doen of je zou een heeeeel klein aanhangertje moeten hebben voor dit soort dingen. Bij ons is het 5 minuten rijden dus even 5 minuten adem inhouden haha.
Over t algemeen is het geen verplichting maar een gunst van de gemeente om kosteloos je luiers kwijt te kunnen, terwijl je voor restafval (flink) moet betalen.
Hier staan de luiercobtainers ook op allerlei punten waar ouders met babys komen, bv kinderopvang, bieb. Moet je echt speciaal naar de gemeentewerf?
donderdag 19 december 2019 om 20:41
Top bedankt voor de reacties! Het wordt hier niet verplicht maar wel soort van afgedwongen doordat de restafvalcontainer nog maar 1x pm geleegd wordt ipv om de week en tarief per leging wordt verdubbeld.
Ik denk dat we maar n extra containertje neerzetten buiten.
Wasbare luiers kan ik ook nog overwegen. Maar vraag me af of dat milieutechnisch wel voordeel oplevert als je veel gaat wassen.
Wasbare luiers kan ik ook nog overwegen. Maar vraag me af of dat milieutechnisch wel voordeel oplevert als je veel gaat wassen.
donderdag 19 december 2019 om 20:46
Dan vraag ik me af wat voor luiers je gebruikt en hoe de ontlasting is van je kind. Ik heb ook wasbare luiers, maar het kost me zo ontzettend veel werk dat ik aan het overwegen ben om weer op wegwerp over te gaan.
donderdag 19 december 2019 om 20:47
Ook als je veel wast is het milieuvriendelijker dan wegwerp, daar is onderzoek naar gedaan.Apenkoppie schreef: ↑19-12-2019 20:41Top bedankt voor de reacties! Het wordt hier niet verplicht maar wel soort van afgedwongen doordat de restafvalcontainer nog maar 1x pm geleegd wordt ipv om de week en tarief per leging wordt verdubbeld.
donderdag 19 december 2019 om 20:55
Wasbare luiers haal je makkelijk van marktplaats; hebben wij ook gedaan voor 1 kind. Je kan ze ook weer makkelijk doorverkopen als het model niet bij je kind past. Dat doorgeven maakt het ook nog milieuvriendelijker, en na veel wassen, nemen ze alleen maar beter op.
Maar hoezo moet je poepluiers in een heleboel plastic op een babykamer bewaren? Kan je ze niet gewoon (zeker in dit seizoen) even mee naar buiten nemen en daar in een aparte bak bewaren? Is stukken koeler dus minder stinkerig dan binnen bewaren...
Maar hoezo moet je poepluiers in een heleboel plastic op een babykamer bewaren? Kan je ze niet gewoon (zeker in dit seizoen) even mee naar buiten nemen en daar in een aparte bak bewaren? Is stukken koeler dus minder stinkerig dan binnen bewaren...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 19-12-2019 21:02
14.63% gewijzigd
donderdag 19 december 2019 om 21:00
Wij hadden destijds totsbots en banboozels als ik het goed heb, naar dat is al weer een jaar of 8 geleden. Toen hadden we niet eens een wasdroger; daarmee is het een stuk makkelijker in de winter. Alleen voor poep zat er een inlegvelletje in; volgens mij schudden we dat uit in de wc en dan bij het restafval, net als de billendoekjes. Is gelukkig al weer zo lang geleden dat ik de details vergeten ben. Voor het KDV deden we vaak wel even een wegwerpluier zodat ze geen gebruikte luier hoefden te bewaren.Suzan_1991 schreef: ↑19-12-2019 20:46Dan vraag ik me af wat voor luiers je gebruikt en hoe de ontlasting is van je kind. Ik heb ook wasbare luiers, maar het kost me zo ontzettend veel werk dat ik aan het overwegen ben om weer op wegwerp over te gaan.
donderdag 19 december 2019 om 21:21
Ik heb strikluiers, mijn wasdroger doet er zo'n 6 uur over om ze droog te krijgen, dus echt opschieten doet het niet. Ik denk dat als ik ze op de verwarming leg ze sneller droog zijn. Uitschudden boven de wc kan hier niet, het zijn altijd dikke kleverige plakkaten of natte prut. Dus ik moet eerst het inlegvel elke keer tussen de derrie uitgraven en dan vervolgens nog de hele luier en overbroekje uitspoelen met heet water in de douche. Dan de douche weer schoonmaken. Ik word er echt doodmoe van elke dag. Ik was er eerst heel positief over, maar nu ze vaste voeding krijgt is het echt ellende.blijmetmij schreef: ↑19-12-2019 21:00Wij hadden destijds totsbots en banboozels als ik het goed heb, naar dat is al weer een jaar of 8 geleden. Toen hadden we niet eens een wasdroger; daarmee is het een stuk makkelijker in de winter. Alleen voor poep zat er een inlegvelletje in; volgens mij schudden we dat uit in de wc en dan bij het restafval, net als de billendoekjes. Is gelukkig al weer zo lang geleden dat ik de details vergeten ben. Voor het KDV deden we vaak wel even een wegwerpluier zodat ze geen gebruikte luier hoefden te bewaren.
donderdag 19 december 2019 om 21:54
Strikluiers ken ik niet. Die van ons waren wel van fijn materiaal dat goed droogde; een kekke felgekleurde luier met drukknoopjes en daar in zat nog een soort absorberend deel dat er uit kon, en dat dus daardoor goed te wassen en te drogen was. Zoals een soort wasbaar maandverband zeg maar.
Volgens mij hebben we ze ongeveer voor dezelfde prijs verkocht als we ze gekocht hadden. Maar omdat we weinig droogruimte binnen hadden ( en nog geen wasdroger) zijn we er volgens mij niet mee doorgegaan tot het einde. Waarschijnlijk afgehaakt toen het tijd was om over te stappen op een grotere maat ofzo. Zoon was bijna 3 toen hij zindelijk was, dus rond de 2 jaar of iets daarna zijn we denk ik gestopt.
Volgens mij hebben we ze ongeveer voor dezelfde prijs verkocht als we ze gekocht hadden. Maar omdat we weinig droogruimte binnen hadden ( en nog geen wasdroger) zijn we er volgens mij niet mee doorgegaan tot het einde. Waarschijnlijk afgehaakt toen het tijd was om over te stappen op een grotere maat ofzo. Zoon was bijna 3 toen hij zindelijk was, dus rond de 2 jaar of iets daarna zijn we denk ik gestopt.