Van huis naar appartement
woensdag 18 december 2019 om 22:17
Wie heeft hier ervaring mee?
Heb altijd in een huis met tuin gewoond. Ook altijd gezegd nóóit een appartement voor mij.
Nu een appartement gezien en alhoewel het mij aanspreekt blijf ik me afvragen of ik het niet ga missen om de deur open te doen naar de tuin en de ruimte om het huis.
Het appartement heeft 2 balkons.
Heb altijd in een huis met tuin gewoond. Ook altijd gezegd nóóit een appartement voor mij.
Nu een appartement gezien en alhoewel het mij aanspreekt blijf ik me afvragen of ik het niet ga missen om de deur open te doen naar de tuin en de ruimte om het huis.
Het appartement heeft 2 balkons.
woensdag 18 december 2019 om 23:16
Ik heb er wel spijt van dat ik geen appartement heb gekocht. Ik kocht dit huis, met tuin, voor de kinderen maar in de praktijk speelden ze er amper. Zelf zit ik er ook nooit, op het balkon zat veel fijner (zonder insecten), en het onderhoud is een zware opgave. Zodra de kinderen het huis uit gaan koop ik weer een appartement. Qua geluidsoverlast merk ik ook weinig verschil, of eigenlijk had ik op mijn balkon het gevoel dat ik vrijer zat. Oh en ook nog het onderhoud van het huis. Vreselijk irritant om schilders en andere klussers te moeten zoeken, en heel prettig dat dat bij een VVE geregeld wordt door mensen die het wel leuk vinden.
Maar ik denk dat ik de uitzondering ben. De meeste mensen vinden een appartement armoediger of zo.
Maar ik denk dat ik de uitzondering ben. De meeste mensen vinden een appartement armoediger of zo.
woensdag 18 december 2019 om 23:28
Zoiets had ik. Okay, niet in Parijs maar wel hoge plafonds, grote ramen, schouwen en jawel, krakende vloeren. En al mijn buren ook. Wat was het gehorig en wat had ik veel onderhoud. Maar ja, het had wel heel veel sfeer inderdaad.MadameJean schreef: ↑18-12-2019 23:11Ik zou t liefst in zo’n Parijs appartement met daktuintje, krakende vloeren, hoge plafonds en dubbele ensuitedeuren tussen alle kamers wonen.
Tuinen, zolders en garages zijn niet aan mij besteed. Balkons, alkoven en grote ramen wel.
woensdag 18 december 2019 om 23:32
En er is natuurlijk ook verschil tussen een flatje en een mooi appartement. Hier in t dorp zijn appartementen die 2x zoveel kosten als een eensgezinswoning.
Die hebben geen balkon maar een buitenruimte waar je met gemak een tuinset op kwijt kunt.
Ik hou van reuring om me heen, de ouders en kinderen te zien lopen die naar school gaan, buiten een praatje met de buren en spelende kinderen op het plein. Ik wil mensen zien. Ik zou erg eenzaam worden in een appartement, ik ben dan ook heel de dag thuis.
Die hebben geen balkon maar een buitenruimte waar je met gemak een tuinset op kwijt kunt.
Ik hou van reuring om me heen, de ouders en kinderen te zien lopen die naar school gaan, buiten een praatje met de buren en spelende kinderen op het plein. Ik wil mensen zien. Ik zou erg eenzaam worden in een appartement, ik ben dan ook heel de dag thuis.
ik geef mn bek ook maar een douw
woensdag 18 december 2019 om 23:40
Ik vond mijn appartement heel fijn en knus. Voelde me er veilig en mijn balkon was voldoende. Bij tuinweer ging ik wel bij mijn ouders langs of naar het terras. Balkondeuren stonden ook altijd open.
Groot nadeel vond ik het gesleep En gedoe met spullen. Boodschappen al die deuren door en trappen op voor ik bij mijn huis was. Fiets door 3 deuren naar mijn beneden-berging, In appartement geen ruimte voor ‘zolderspullen dus die moesten naar beneden in de berging, post uit de bus halen was een ‘klus’, etc.
Zo fijn dat ik nu de oprit oprijd en rechtstreeks naar binnen loop!
Ik had toen nog geen kinderen, maar gesleep met de kinderwagen (eerst wagen naar beneden, daar vastzetten. Ondertussen is kind alleen boven. Snel kind halen en hopen dat wagen niet weg is. Lijkt me echt een drama qua gedoe. Dus als je nog kinderen gaat krijgen (ik ken je niet, misschien weet iedereen hier dat dat niet gebeurt), dan zou ik nog even wachten.
Groot nadeel vond ik het gesleep En gedoe met spullen. Boodschappen al die deuren door en trappen op voor ik bij mijn huis was. Fiets door 3 deuren naar mijn beneden-berging, In appartement geen ruimte voor ‘zolderspullen dus die moesten naar beneden in de berging, post uit de bus halen was een ‘klus’, etc.
Zo fijn dat ik nu de oprit oprijd en rechtstreeks naar binnen loop!
Ik had toen nog geen kinderen, maar gesleep met de kinderwagen (eerst wagen naar beneden, daar vastzetten. Ondertussen is kind alleen boven. Snel kind halen en hopen dat wagen niet weg is. Lijkt me echt een drama qua gedoe. Dus als je nog kinderen gaat krijgen (ik ken je niet, misschien weet iedereen hier dat dat niet gebeurt), dan zou ik nog even wachten.
woensdag 18 december 2019 om 23:43
Ik heb een beneden appartement met een tuin(tje). En eigen berging. Dus geen gehannes met fietsen en boodschappen voor mij.
Ik ben blij met mijn tuin, ook heb ik een soort van balkon voor, die mega handig is en goed word gebruikt.
Omdat ik in de stad woon ben ik 1 van de weinige met een tuin of normale buiten ruimte waardoor het in de zomer hier altijd erg gezellig is buiten.
Ook vind ik het heerlijk om in de zomer mijn loungebank in te duiken en tussendoor de planten water te geven. Mijn kat speelt er ook in en die geniet er volop van.
Mocht ik verhuizen zou ik kiezen voor of een tuin of een goed dakterras.
Wat bied het appartement nog meer voor je? Is het de locatie? Je netwerk? Dat kan bij elkaar een prettiger leven geven. Je woont nu vrij ruim, heb je moeite met het onderhoud?
Het voordeel van een appartement is ook de schoonmaak, je bent er snel doorheen.
Ik ben blij met mijn tuin, ook heb ik een soort van balkon voor, die mega handig is en goed word gebruikt.
Omdat ik in de stad woon ben ik 1 van de weinige met een tuin of normale buiten ruimte waardoor het in de zomer hier altijd erg gezellig is buiten.
Ook vind ik het heerlijk om in de zomer mijn loungebank in te duiken en tussendoor de planten water te geven. Mijn kat speelt er ook in en die geniet er volop van.
Mocht ik verhuizen zou ik kiezen voor of een tuin of een goed dakterras.
Wat bied het appartement nog meer voor je? Is het de locatie? Je netwerk? Dat kan bij elkaar een prettiger leven geven. Je woont nu vrij ruim, heb je moeite met het onderhoud?
Het voordeel van een appartement is ook de schoonmaak, je bent er snel doorheen.
donderdag 19 december 2019 om 00:29
Ik mis het wel echt om buiten te zitten.
Deze flatjes hebben wel een (klein, je kunt er net twee stoelen en een klein tafeltje op kwijt) balkon, maar pal boven de snelweg. Niemand hier gaat vrijwillig in de herrie zitten. Vroeger hadden ze ook een balkon achter waar het qua geluid wel goed te doen is, maar juist die hebben ze weggehaald bij de renovatie zodat de keuken iets groter is. Had dat dan andersom gedaan, denk ik dan. Grotere kamer voor en dat je dan achter kan zitten.
Maar dat zal wel weer te duur zijn geweest.
Deze flatjes hebben wel een (klein, je kunt er net twee stoelen en een klein tafeltje op kwijt) balkon, maar pal boven de snelweg. Niemand hier gaat vrijwillig in de herrie zitten. Vroeger hadden ze ook een balkon achter waar het qua geluid wel goed te doen is, maar juist die hebben ze weggehaald bij de renovatie zodat de keuken iets groter is. Had dat dan andersom gedaan, denk ik dan. Grotere kamer voor en dat je dan achter kan zitten.
Maar dat zal wel weer te duur zijn geweest.
donderdag 19 december 2019 om 04:57
donderdag 19 december 2019 om 05:53
Dit vooral.
Ik ben opgegroeid in een appartement (gewoon in een ordinaire flat dus) en heb altijd heel graag in een 'echt' huis willen wonen. Met een verdieping en een tuin.
Dat leek me heerlijk en ook erg volwassen.
Op mijn 35e was het zover: ik verhuisde naar een eengezinswoning.
10 jaar geleden ben ik van mijn 'echte' huis weer verhuisd naar een appartement.
Lekker alles weer gelijkvloers, geen tuin die ik ook nog moet onderhouden en geen zomer vol barbecuende buren.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 19 december 2019 om 06:16
Ik voel me veilig in mijn flat, de voordeur is afgesloten en daardoor veel minder inbraakgevoelig. Ik zit niet vaak op het balkon (vind het al snel te warm) maar vind het wel lekker om op zomerse dagen mijn balkondeur open te hebben de hele dag. En die laat ik ook met een gerust hart open als ik boodschappen ga doen.
Heb ook een huis met een tuin gehad. Het onderhouden van de tuin was regelmatig een moetje in plaats van dat ik het echt leuk vond.
Heb ook een huis met een tuin gehad. Het onderhouden van de tuin was regelmatig een moetje in plaats van dat ik het echt leuk vond.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 19 december 2019 om 06:55
Nou, dat sprak mij ook erg aan de wijdheid/overzicht als je naar buiten kijkt.Enn schreef: ↑18-12-2019 22:34Ik zou het niet meer anders willen en zit zodra het kan, lekker knus in een hoek van mijn balkon. We hebben altijd in huizen met tuin gewoond en daar zat ik veel minder buiten. De wijdheid van kijken, lekker over alles heen en het uitzicht is echt heel mooi. Voelde mij hier gelijk helemaal thuis en op mijn gemak. Vanaf moment een was dit echt mijn huis en heb dan ook nooit het andere huis gemist.
Het gaf me ook een knus gevoel.
donderdag 19 december 2019 om 07:33
Bedankt allemaal, leuk ook de verschillende ervaringen te lezen.
Ik heb mijn huis moeten verkopen. Het is een groot huis op een locatie met alle voorzieningen nabij. Ik hou van reuring, heb dus graag een doorzonwoning en 'leven' voor de deur.
De tuin die ik nu heb is relatief klein en betegeld. Heb wel mooie potten staam, maar dat is dan ook mijn maximale talent aan tuinonderhoud.
Ben wel van het buiten zitten en de lange zomeravonden.
Het appartement ligt op 1.5 km van mijn huis in een wijk aansluitend. Ik ken de wijk goed, koop en huur door elkaar. Het is een oude wijk. Beetje volks en dat is wat ik van vroeger uit ook gewend ben.
Heb hier de naaste buren , leuke mensen maar de rest zie en hoor ik nooit. Vind het wel prima, maar tis ook wel saai.
Het liefst zou ik in deze wijk blijven, voor de nog inwonende kinderen. Maar het is hier zo duur. Voor een kleine tussenwoning betaal ik dan minstens 60k meer, minstens. Ik kan het wél betalen en heb diverse woningen bekeken maar niets was het zeg maar.
En nu is er al zeker ruim 2 maanden geen geschikt aanbod en begin ik te stressen want heb nog 3 maanden. Alternatief is huren in de vrije sector wat een optie is, maar financieel gezien is dat niet handig en zou het tijdelijk moeten zijn dan.
Over een jaar of 2 zullen alle kinderen uit huis zijn denk ik en ben ik alleen of één kind zal nog thuis zijn.
Het appartement is een complex van 2 verdiepingen en deze is op de 2de verdieping. Heb dus geen mensen boven. Heb een eigen carport onder het complex voor de auto en een schuurtje tegenover de voordeur. Geen gesleep met zooi dus.
Het appartement is gedateerd. Ik moet het verbouwen. Ik zie al voor me hoe ik dat ga doen.
Als ik het kan kopen voor een goede prijs heb ik ruim geld over en als ik het dan heb verbouwd naar mijn smaak zit ik alsnog goed in de hypotheeklasten en de hoogte van de totale hypotheek. Dus wil ik verkopen denk ik dat het altijd goed verkoopbaar is, ook in slechtere tijden.
Het appartement heeft een verdieping, er zijn 3 slaapkamers. Het zou aantrekkelijk zijn voor starters, stelletjes en mensen met kinderen.
Ik heb veel ellende gehad en veel in stress geleefd. Ik wil rust. Iets minder werken , iets meer plezier, wat vaker op vakantie. Gewoon een plekje voor mij , wat niemand me kan 'afpakken' waar ik me veilig voel en waar ik zelf de regie heb.
Hier heb ik zekerheid. Loopt het bedrijf stuk kan ik het ook betalen als ik ieder andere willekeurige baan aanneem om het zo te zeggen.
Wel weet ik dat het gehoriger is, zit nu in een goed geïsoleerd huis. Dat staat me wel tegen.
Wat me meeste tegenhoudt is één kind , die vindt het helemaal niets. Wil persé in deze wijk blijven en een huis met een tuin.
Ik heb mijn huis moeten verkopen. Het is een groot huis op een locatie met alle voorzieningen nabij. Ik hou van reuring, heb dus graag een doorzonwoning en 'leven' voor de deur.
De tuin die ik nu heb is relatief klein en betegeld. Heb wel mooie potten staam, maar dat is dan ook mijn maximale talent aan tuinonderhoud.
Ben wel van het buiten zitten en de lange zomeravonden.
Het appartement ligt op 1.5 km van mijn huis in een wijk aansluitend. Ik ken de wijk goed, koop en huur door elkaar. Het is een oude wijk. Beetje volks en dat is wat ik van vroeger uit ook gewend ben.
Heb hier de naaste buren , leuke mensen maar de rest zie en hoor ik nooit. Vind het wel prima, maar tis ook wel saai.
Het liefst zou ik in deze wijk blijven, voor de nog inwonende kinderen. Maar het is hier zo duur. Voor een kleine tussenwoning betaal ik dan minstens 60k meer, minstens. Ik kan het wél betalen en heb diverse woningen bekeken maar niets was het zeg maar.
En nu is er al zeker ruim 2 maanden geen geschikt aanbod en begin ik te stressen want heb nog 3 maanden. Alternatief is huren in de vrije sector wat een optie is, maar financieel gezien is dat niet handig en zou het tijdelijk moeten zijn dan.
Over een jaar of 2 zullen alle kinderen uit huis zijn denk ik en ben ik alleen of één kind zal nog thuis zijn.
Het appartement is een complex van 2 verdiepingen en deze is op de 2de verdieping. Heb dus geen mensen boven. Heb een eigen carport onder het complex voor de auto en een schuurtje tegenover de voordeur. Geen gesleep met zooi dus.
Het appartement is gedateerd. Ik moet het verbouwen. Ik zie al voor me hoe ik dat ga doen.
Als ik het kan kopen voor een goede prijs heb ik ruim geld over en als ik het dan heb verbouwd naar mijn smaak zit ik alsnog goed in de hypotheeklasten en de hoogte van de totale hypotheek. Dus wil ik verkopen denk ik dat het altijd goed verkoopbaar is, ook in slechtere tijden.
Het appartement heeft een verdieping, er zijn 3 slaapkamers. Het zou aantrekkelijk zijn voor starters, stelletjes en mensen met kinderen.
Ik heb veel ellende gehad en veel in stress geleefd. Ik wil rust. Iets minder werken , iets meer plezier, wat vaker op vakantie. Gewoon een plekje voor mij , wat niemand me kan 'afpakken' waar ik me veilig voel en waar ik zelf de regie heb.
Hier heb ik zekerheid. Loopt het bedrijf stuk kan ik het ook betalen als ik ieder andere willekeurige baan aanneem om het zo te zeggen.
Wel weet ik dat het gehoriger is, zit nu in een goed geïsoleerd huis. Dat staat me wel tegen.
Wat me meeste tegenhoudt is één kind , die vindt het helemaal niets. Wil persé in deze wijk blijven en een huis met een tuin.
donderdag 19 december 2019 om 07:39
Maar je kind betaalt de hypotheek niet, en gaat op een gegeven moment ook uit huis. Wat is nu 1,5 km? Lopend of fietsend?
En wat doet hij/zij in de tuin?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 19 december 2019 om 07:40
Op zich klinkt het allemaal wel goed, het enige wat mij zorgen zou baren is dat het een oud complex is en je dus waarschijnlijk veel geluiden van je buren hoort. Het scheelt natuurlijk enorm dat er niets boven je zit maar zeker van de mensen naast en toch ook van onder je kun je nog best last van hebben. Voor mij zou het de hel zijn maar ik ben overgevoelig voor geluid, als jij prima tegen veel leefgeluiden kunt is het best een optie.
donderdag 19 december 2019 om 07:40
Misschien als ik heel erg doof ben en echt geen andere plek kan vinden om te wonen dat ik ooit nog eens in een appartement/flat zou gaan wonen.
Meerdere keren en in verschillende soorten appartementen en flats gewoond, van oude gehorige meuk en nieuwe zogenaamd minder gehorige, goed geisoleerde appartementen.
Ik heb gewoon last van de vele buren, iemand maakt wel ergens altijd geluid, iemand ergens heeft wel elk weekend een feestje of huis vol en maar stampen. Slechte vloeren, altijd de bovenburen ergens.
Iemand is altijd wel ergens aan het klussen in de weekenden en avonden ect.
Altijd mensen die overal tegen stemmen bij VVE vergaderingen.
Gewoon niet mijn ding. Ligt aan mij.
Weet ik. Ik heb het al in een huis met maar 2 buren direct aan me. Maar ook in mijn pleintje echt veel herrie.
Ik zeur niet tegen ze maar ik heb soms echt last, ik mis soms gewoon een uurtje echte stilte.
Dus ik zal nooit meer vrijwillig in een appartementcomplex gaan wonen.
Zat mensen kunnen er wel tegen. Als jij dat kan is een appartement best fijn.
Meerdere keren en in verschillende soorten appartementen en flats gewoond, van oude gehorige meuk en nieuwe zogenaamd minder gehorige, goed geisoleerde appartementen.
Ik heb gewoon last van de vele buren, iemand maakt wel ergens altijd geluid, iemand ergens heeft wel elk weekend een feestje of huis vol en maar stampen. Slechte vloeren, altijd de bovenburen ergens.
Iemand is altijd wel ergens aan het klussen in de weekenden en avonden ect.
Altijd mensen die overal tegen stemmen bij VVE vergaderingen.
Gewoon niet mijn ding. Ligt aan mij.
Ik zeur niet tegen ze maar ik heb soms echt last, ik mis soms gewoon een uurtje echte stilte.
Dus ik zal nooit meer vrijwillig in een appartementcomplex gaan wonen.
Zat mensen kunnen er wel tegen. Als jij dat kan is een appartement best fijn.
donderdag 19 december 2019 om 07:41
Ja, zo dacht ik ook. Dit kind heeft eem brommer, zit nog steeds overal nabij dus voor dit kind verandert er ook eigenlijk niets.
En dit is waarschijnlijk ook het eerste kind dat uit huis gaat ivm opleidingstraject na examen Havo.
donderdag 19 december 2019 om 07:42
donderdag 19 december 2019 om 07:43
Ja dat. Het is idd een oud complex. Ken de woningen ook goed. Het is gehoriger.S-Groot schreef: ↑19-12-2019 07:40Op zich klinkt het allemaal wel goed, het enige wat mij zorgen zou baren is dat het een oud complex is en je dus waarschijnlijk veel geluiden van je buren hoort. Het scheelt natuurlijk enorm dat er niets boven je zit maar zeker van de mensen naast en toch ook van onder je kun je nog best last van hebben. Voor mij zou het de hel zijn maar ik ben overgevoelig voor geluid, als jij prima tegen veel leefgeluiden kunt is het best een optie.
Voor dit huis waar ik nu woon, woonde ik ook in een oude woning en daar had je dat ook. Ik was er toen aan gewend en stoorde mij niet. Maar ben dan nu al zoveel jaar niet meer gewend.
Ik ben dus ook wel heel benieuwd naar de buren.
donderdag 19 december 2019 om 07:47
Enige alternatief hier in de wijk is een tussenwoning met tuin.
Inhoud is iets groter dus meer leefoppervlakte. Maar die tuin zit overal tussenin, links rechts schuin links schuin rechts overal tuinen.
En in een wijk met jonge mensen met krijsende kleine kinderen en speeltuin voor de deur.
Dat wil ik ook gewoon echt niet, dat ben ik ruimschoots gepasseerd.
Inhoud is iets groter dus meer leefoppervlakte. Maar die tuin zit overal tussenin, links rechts schuin links schuin rechts overal tuinen.
En in een wijk met jonge mensen met krijsende kleine kinderen en speeltuin voor de deur.
Dat wil ik ook gewoon echt niet, dat ben ik ruimschoots gepasseerd.