Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
miekemv schreef:
18-12-2019 13:53
Zulke katten heb ik er ook bij Doubletree. Ik woon zeer autoluw maar de jongste twee gaan soms nog ver op pad.
Blij dat het goed is afgelopen voor jullie
Zeg dat nou niet ;-D
Wij wonen op de buiten aan de rand van een gehucht. 1 weg voor ons huis waar je 30 mag maar helaas wordt er soms erg hard gereden door van die achterlijke randdebielen >:-( (heb dan echt zin om een baksteen te gooien) Dus iedere keer als ik Kat aan de overkant zie lopen hou ik m'n hart vast. Maar nogmaals binnen houden is geen optie. Hij vermaakt zich zo in de weilanden achter en naast ons huis. Ik zeg ook iedere keer tegen 'm waarom moet je nou de weg over waar je niks hebt terwijl je achter en naast ons de weilanden hebt maar hij luistert niet :D
Doubletree20 schreef:
18-12-2019 13:30
Het zullen vooral de mensen zonder dieren zijn die het niet (echt) begrijpen wat voor impact het verlies van een huisdier kan hebben.

En dan nog heb je 2 soorten mensen naar mijn idee; mensen waarbij hun kat (of ander huisdier) hun alles is, een maatje die de wereld voor je betekend en mensen die een kat hebben voor 'de leuk'. Die mensen zullen het ook niet echt begrijpen.

Zeepje, het zal nog wel wat tijd nodig hebben en gun jezelf die tijd. Zijn er wel mensen waarmee je het er over kan hebben?
Toen mijn lieve vriendinnetje ruim een jaar geleden gestorven was hielp mij dat wel maar gelukkig had ik wel veel mensen om me heen die het begrepen.
En nog steeds doet het pijn. Het kussen en fleecekleed waar ze altijd op lag ligt nog steeds op de studeerkamer. Ik kan en wil het niet wegdoen, het mag zelfs niet naar zolder. Het moet zo blijven liggen zoals zij het heeft achtergelaten met haar haren erop.

Zal toch wel niks zijn Madrid? Klinkt inderdaad als een wondje maar als je het niet vetrouw kun je beter naar de DA gaan na een paar dagen. Even in de gaten houden of het toch niet gaan ontsteken. Succes!
Ja ik zal me wel weer druk maken om niks hoor. Maar hoe weet ik of het gaat ontsteken of niet? Hoe zie je dat dan?
Ik ga hem straks nog even schoonmaken met een nat washandje, hij kan er zelf niet bij om het schoon te likken. Ik kijk het nog even aan maar als het me niet bevalt ga ik vrijdag nog even langs. Hij ligt al de hele middag voor pampus en was net na even buiten geweest te zijn al snel weer binnen. Dat is niks voor hem. Ik hou hem goed in de gaten haha.
Hij eet en speelt nog wel.

Ik kan me voorstellen dat je je poes haar spullen niet weg wil doen. Zou ik ook niet kunnen denk ik.
Madrid87 schreef:
18-12-2019 15:06
Ja ik zal me wel weer druk maken om niks hoor. Maar hoe weet ik of het gaat ontsteken of niet? Hoe zie je dat dan?
Ik ga hem straks nog even schoonmaken met een nat washandje, hij kan er zelf niet bij om het schoon te likken. Ik kijk het nog even aan maar als het me niet bevalt ga ik vrijdag nog even langs. Hij ligt al de hele middag voor pampus en was net na even buiten geweest te zijn al snel weer binnen. Dat is niks voor hem. Ik hou hem goed in de gaten haha.
Hij eet en speelt nog wel.

Ik kan me voorstellen dat je je poes haar spullen niet weg wil doen. Zou ik ook niet kunnen denk ik.
Ik ben kort geleden voor zo'n wondje met onze kater bij de dierenarts geweest.
Zij gaf toen als tip om 2x per dag even te kijken en te voelen.
Als je pus ziet, is het sowieso een ontsteking. Voel je een bobbel, dan is het vaak een onderhuidse ontsteking. Daar moet je mee naar de dierenarts.

Meestal genezen dergelijke wondjes binnen een paar dagen zonder dat je er verder wat mee moet, maar zelf ga ik liever een keer te vaak dan te laat.
dolfine wijzigde dit bericht op 18-12-2019 18:01
Reden: typo
2.44% gewijzigd
Als het gaat ontsteken Madrid wordt het idd dik en kan er pus uitkomen. Als ik jou was zou ik even afwachten tot vrijdag en dan besluiten of je gaat of niet. Als hij speelt en eet is in ieder geval een goed teken!
Ik voel wel een bobbel ja. Eerder ook al. Dacht dat het gewoon haar was dat op elkaar geklit zat. Ik kan het ook niet goed zien helaas. Ik heb hem gisteren met een washandje nog wat schoongemaakt maar het is nog steeds dik. Ga zo met goed licht nog even kijken en anders gaan we vandaag toch even langs de DA. Kunnen we meteen zijn oren laten uitspuiten. Hij moet daarvoor een nachtje blijven dus om dat morgen te doen lijkt me niet handig. Dan hebben we dat maar gehad.
Ik neem ook liever geen risico met hem, liever een keer teveel gaan dan te laat zijn.
Bedankt voor de adviezen. Ik heb geen pus gezien trouwens.

Edit, ik kon het niet goed zien net dus toch maar even de DA gebeld. Die zei ook dat het wel verstandig was om meteen te komen vandaag. Dus kwart voor twaalf gaan we weer op pad. Nou al zin in, zucht.
Succes Madrid. Toch verstandig dat je even gaat en geen risico neemt. Ik ga ook liever 10x te veel dan 1x te weinig.

Moet je vaker z’n oren uit laten spuiten? (Heb ik zelf nog nooit gehad bij 1 van mijn katten) Wat jammer dat hij dan een nachtje moet blijven. Dan is het ook gelijk zo stil in huis. In ieder geval succes en laat ons weten hoe het was!
Dank je wel! Het ging best redelijk. Kat hield zich goed en deed niet moeilijk. Hij had inderdaad een wondje maar geen abces eronder gelukkig. Wel was zijn lymfeklier opgezet aan dezelfde kant ( kan door het wondje komen maar ook door iets onderliggend ) dus hij heeft een prik gehad met een ontstekingsremmer en ik heb druppels meegekregen die ik elke dag moet geven. Ook ontstekingsremmers. Die heeft hij al eerder gehad na zijn ongeluk deze zomer. Die gooi ik zo over zijn nat voer.

Oren uitspuiten vond ze niet nodig gelukkig, dat scheelt weer geld en stress voor kat en mezelf. Zagen er prima uit. Nee ik heb ze nog nooit eerder laten uitspoelen, de andere DA raadde dat aan vanwege zijn nauwe gehoorgang maar deze vond het niet nodig. Zei dat het er mooi uit zag. Wel was hij weer aangekomen, 6 kilo nu! Toch nog minder brokken gaan geven.
Hij is ook veel inactiever dan in de zomer dus dat kan er ook mee te maken hebben, hij ligt nu zo halve dagen op bed.
Maar goed, ik moet over 2 weken terug om te checken of de lymfeklier dan niet meer opgezet is. Dus duimen maar. :)
Gelukkig valt het mee Madrid.
Madrid87 schreef:
19-12-2019 13:33
Wel was hij weer aangekomen, 6 kilo nu! Toch nog minder brokken gaan geven.
Hij is ook veel inactiever dan in de zomer dus dat kan er ook mee te maken hebben, hij ligt nu zo halve dagen op bed.
Maar goed, ik moet over 2 weken terug om te checken of de lymfeklier dan niet meer opgezet is. Dus duimen maar. :)
Ik heb met onze dame, die echt aanleg heeft voor dik worden, bij onze dierenarts een gratis traject gedaan om haar af te laten vallen.
Ik kreeg goed advies hoe ik haar actiever kon laten worden en minder kon laten eten. En elke paar weken even er heen om te wegen.
Ze is er flink van afgevallen. En nu blijft het oppassen: ze heeft altijd honger en snaait alles wat eetbaar is, in sneltreinvaart weg.
Heeft iemand nog tips voor mijn gastkat? De vacht voelt vreselijk vet aan en als ze niet zo oud was had ik haar in bad gedaan.
Soms ga ik met mijn wijsvinger voor haar ogen langs en daar komt geen reactie op. Ze heeft best grote pupillen.
Gelukkig viel het mee Madrid en moest hij geen nachtje blijven! Nu maar hopen dat bij het volgende DA bezoekje zijn lymfeklier niet meer is opgezet!
Dolfine schreef:
19-12-2019 15:36
Ik heb met onze dame, die echt aanleg heeft voor dik worden, bij onze dierenarts een gratis traject gedaan om haar af te laten vallen.
Ik kreeg goed advies hoe ik haar actiever kon laten worden en minder kon laten eten. En elke paar weken even er heen om te wegen.
Ze is er flink van afgevallen. En nu blijft het oppassen: ze heeft altijd honger en snaait alles wat eetbaar is, in sneltreinvaart weg.
Ah oke, ik zal eens vragen of wij ook zo'n traject hebben. Ik vind hem helemaal niet dik trouwens, het is gewoon een grote kat. Hij heeft een klein hangbuikje maar is echt niet tonnetje rond. Hij is iets te zwaar.
Maar ja hoe krijg ik hem lichter? Ik geef ook te makkelijk toe hoor, hij hoeft maar bij zijn bakje te staan of ik ren alweer naar de koelkast om hem nog wat nat voer te geven. Hij wordt gewoon enorm verwend. In de zomer geen probleem want dan is hij hele dagen buiten maar ja nu komt hij dus toch wat aan.
Hij is niet zo'n vreter trouwens, duikt niet op zijn eten en bedelt eigenlijk zelden. Ik probeer ook zoveel mogelijk met hem te spelen en hem actief te houden maar hij is gewoon niet zo van het spelen. Hij is er na 5 minuten wel weer klaar mee.

Doubletree, dank je! Ik ben ook blij dat hij daar niet hoefde te blijven. Hopen dat hij snel weer gezond is. Het is wel duur hoor zo'n buitenkat. Eerst dat ongeluk in de zomer wat me heel veel geld kostte en nu dit weer. Als hij binnen was geweest was dat niet gebeurd, die vechtpartij.
Mijn volgende katten moet ik toch maar binnen houden. Geeft een hoop meer rust.

Mieke, nee sorry geen tips. Hoe is het nu met je logee? Heb je nog contact met de eigenaren gehad? Hoe lang laat je haar nog blijven? Kan ze niet gewoon opgehaald worden door de dierenambulance?
Katten zijn inderdaad duur Madrid (als je pech hebt) En als ze buiten komen is de kans inderdaad groter op vechtpartijen en andere ongelukken.
Overlaatst ook met Kat naar de DA geweest omdat hij een abces op zijn wang had, waarschijnlijk gevochten. En een paar weken daarvoor ook naar de DA omdat hij waarschijnlijk iets verkeerds had gegeten. Het is ook altijd zo'n stress als ze iets mankeren.

Zo'n dure poes als Poes hoop ik niet meer mee te maken. Ik denk dat ik minimaal 5000 euro ben kwijt geweest in die 4,5 jaar dat we haar hebben gehad. Maar ze was iedere cent waard hoor. :heart:
Zo dat is duur zeg! Mijn hemel. Ik snap wel dat ze elke cent waard is hoor, dat is mijn kat voor mij ook maar toch. Wat een geld.
Ik heb altijd gezegd dat ik geen kittens wil maar ik denk dat het in mijn volgende huis ( grote kans dat ik een flat krijg ) toch wel het slimste is om te doen. Ze gewoon binnen houden zodat ze niet beter weten. Ik vind het wel jammer, ik geef graag een lief oudje een nieuw tehuis maar bijna alle katten in de asiels moeten naar buiten.
Ik hoop ook echt dat ik niet met Jaime naar een flat hoef te verkassen. Maar dat is een zorg voor later, voorlopig zitten we hier nog wel even.

De DA raadde me trouwens RC voer aan ( aging variant). Volgens haar deden koolhydraten er niet toe en was het heel goed voer voor oudjes die wat moeten afvallen.
Dat vind ik nou zo hinderlijk aan dat voer gedoe, de een roept dit, de ander dat. En de mensen die ervoor geleerd hebben roepen weer wat anders.
Maar ja ik kan het gewoon niet betalen om hem alleen maar dat blikvoer te blijven geven dus het zal toch 50/50 moeten worden. Brokjes ook. Is ook makkelijker als ik een paar uur wegga, die bederven niet.
Toch maar weer de aging van RC halen ( klein zakje ). En dan ben ik het wel zat. Zolang hij het er goed op doet vind ik het wel best.
Dierenambulance halen geen kat op die een eigenaar heeft. De eigenaren doen alsof het onze schuld is omdat we poes zouden hebben gevoerd. Ik heb het nog niet duidelijk hoe en wat te doen.
Madrid, ik vind het ook moeilijk wat voor voer nou het beste is. De 1 zegt blikvoer, de ander natvoer, de 1 zegt graanvrij, de ander weer niet. Ik heb me er best wel al in verdiept maar ik kom er niet aan uit. Ik geef nu Royal Canin Sterilised. Geen idee of het echt goed voer is maar hij doet het er iig goed op. Ik geef 1x per dag een 1/2 blikje natvoer (van die kleintjes van Almo graanvrij) maar dat is puur om de L-lysine door te mengen anders zou ik geen natvoer geven denk ik.
Is die van jou een moeilijke brokjeseter omdat je voornamelijk natvoer geeft?

Soms zitten er ook "oudere" (> 1 jaar) katten in het asiel waarbij bekend is dat ze niet naar buiten willen / hoeven. Tenminste bij ons in het asiel. Bij een kitten is het altijd maar afwachten wat voor karakter hij heeft?

Wat moeilijk Mieke. Heb niet alles gelezen in dit topic maar ik begrijp dat je een aanlopertje hebt maar wel bekend is van wie hij is. Is er geen stichting of opvang waar de poes naar toe kan als je 'm zelf niet wilt / kan houden?
Ja moeilijk hoor want het enige wat je kunt doen is poes buiten zetten, niet meer binnenlaten/ kattenluik afsluiten, wachten tot ze weer slecht eruit gaat zien en dan evt bellen naar de dierenbescherming. Maar ja, ze is zo oud met matglazen ogen.
miekemv schreef:
20-12-2019 10:58
Ja moeilijk hoor want het enige wat je kunt doen is poes buiten zetten, niet meer binnenlaten/ kattenluik afsluiten, wachten tot ze weer slecht eruit gaat zien en dan evt bellen naar de dierenbescherming. Maar ja, ze is zo oud met matglazen ogen.
Dat zou ik echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik zou Poes dan zelf houden denk ik. Missen de eigenaren haar niet? Zo niet, dan zou ik niet eens willen dat Poes terug ging. Als je zo met dieren omgaat ben je geen dier waard :cry:
Doubletree20 schreef:
20-12-2019 11:02
Dat zou ik echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik zou Poes dan zelf houden denk ik. Missen de eigenaren haar niet? Zo niet, dan zou ik niet eens willen dat Poes terug ging. Als je zo met dieren omgaat ben je geen dier waard :cry:
De eigenaren komen haar niet ophalen. Ze heeft gezondheidsproblemen wat niet zo goed is voor mijn eigen dieren. Mijn wildje begint weer met de nies bij voor beeld. Lastig hoor, want he hebt verder geen last van haar want ze slaapt en eet alleen maar.
Dat is zeker lastig Mieke. Je wilt je eigen katten ook geen gezondheidsproblemen bezorgen natuurlijk. Ik heb geen idee wat je kunt doen. Waar ik woon zit een stichting die oudere katten opvangt maar ik weet niet wat ze doen in zo'n geval. (omdat de kat gezondheidsproblemen heeft)
Doubletree20 schreef:
20-12-2019 10:53
Madrid, ik vind het ook moeilijk wat voor voer nou het beste is. De 1 zegt blikvoer, de ander natvoer, de 1 zegt graanvrij, de ander weer niet. Ik heb me er best wel al in verdiept maar ik kom er niet aan uit. Ik geef nu Royal Canin Sterilised. Geen idee of het echt goed voer is maar hij doet het er iig goed op. Ik geef 1x per dag een 1/2 blikje natvoer (van die kleintjes van Almo graanvrij) maar dat is puur om de L-lysine door te mengen anders zou ik geen natvoer geven denk ik.
Is die van jou een moeilijke brokjeseter omdat je voornamelijk natvoer geeft?

Soms zitten er ook "oudere" (> 1 jaar) katten in het asiel waarbij bekend is dat ze niet naar buiten willen / hoeven. Tenminste bij ons in het asiel. Bij een kitten is het altijd maar afwachten wat voor karakter hij heeft?

Wat moeilijk Mieke. Heb niet alles gelezen in dit topic maar ik begrijp dat je een aanlopertje hebt maar wel bekend is van wie hij is. Is er geen stichting of opvang waar de poes naar toe kan als je 'm zelf niet wilt / kan houden?
Ja hij is qua brokjes enorm kieskeurig. Maar de RC ageing lust hij wel. Heb net een zakje gehaald. Zijn ook mooie vierkante brokjes. Ik heb toevallig ook een zakje sterilised meegenomen maar wat zijn die brokjes klein zeg. Die schrokt hij dus zo weg en dan spuugt hij ze weer op. Die ga ik naar het tuincentrum brengen, daar kan je kattenvoer doneren voor het plaatselijke asiel.
Ik geef ook voornamelijk nat voer omdat het veel vocht in zit en omdat mijn kat een slechte drinker is en er afgelopen zomer te veel eiwitten in zijn plas zaten en nierproblemen dus op de loer lagen. Hij moest dus meer vocht binnenkrijgen en beter voer.
Van die drinkfontein drinkt hij niks. Ik geef hem daarom veel nat voer en gooi er nog een plens water bij ook. Had ook begrepen dat het veel beter is dan droogvoer maar ja daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld. Ik geef liever beide. Alleen goed nat voer is niet te betalen.
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen op deze brokjes.

Bij onze asiels hier in de buurt zie ik eigenlijk nooit een binnenkat langskomen ( op de kittens na ). Tijd geleden een keer een oudje maar ja die had diabetes. Dat kan ik niet betalen. Ze mogen bij het asiel ook de buitenverblijven in dus dan wennen ze er ook aan natuurlijk.
Dat vind ik ook het nadeel van kittens, je weet niet hoe ze groot worden en je moet er twee nemen. Twee katten zijn ook gelijk een stuk duurder. Ik hou het persoonlijk liever bij een.

Mieke, lastig hoor. Nu is het nu wel zacht weer. Is het geen mogelijkheid om haar nu gewoon bij haar baasjes af te droppen, aan te bellen en weg te lopen? Het is hun kat en jouw eigen katten worden er wellicht ziek van. Of haar naar het asiel brengen?
Ik zou haar zeker niet houden, hoe lullig het ook klinkt en hoe lief het ook is van je dat je haar wilt helpen. Zo wil je toch niet nog maanden doorgaan?
Ik heb haar steeds teruggebracht maar zonder succes. Als ik haar niet binnenlaat gaat ze naar de buurvrouw met 14 katten en daar achter de wasmachine zitten. De buurvrouw kan vanwege alle katten het huis niet afsluiten en zij leeft van leefgeld. Nou ik heb net maar weer even geld er tegenaan gegooid bij de dierenarts. Goede spray, goede spot on en twee keer een antibioticakuur.
miekemv schreef:
20-12-2019 11:08
De eigenaren komen haar niet ophalen. Ze heeft gezondheidsproblemen wat niet zo goed is voor mijn eigen dieren. Mijn wildje begint weer met de nies bij voor beeld. Lastig hoor, want he hebt verder geen last van haar want ze slaapt en eet alleen maar.
Afbeelding
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
21-12-2019 00:47
Afbeelding
:-D

Moet eigenlijk nog verkerst worden.
:lol:
Afbeelding
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven