Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Ddennis schreef:
16-12-2019 12:35
https://www.wanttoknow.nl/nieuws/zo-wer ... -journaal/

Met filmpje erbij kun je zelf zien hoe uitgebreid poetin antwoord op de vraag. En niet weg loopt zoals de nos het voorkomen.
Het is precies zoals de NOS in de reactie laat weten: Poetin geeft wel een uitgebreide reactie, maar geeft geen inhoudelijk antwoord. Telkens als de interviewer wil reageren wordt hem de mond gesnoerd door Poetin totdat deze zijn promopraatje klaar heeft en het gesprek eenzijdig beëindigt. Door het gelul weg te knippen geeft de NOS dus de kern van het verloop van het gesprek weer: Poetin geeft geen antwoord. Dat zouden ze misschien bij meer politici moeten doen die wel reageren maar niet antwoorden.
JuriaanB schreef:
16-12-2019 21:26
Het is precies zoals de NOS in de reactie laat weten: Poetin geeft wel een uitgebreide reactie, maar geeft geen inhoudelijk antwoord. Telkens als de interviewer wil reageren wordt hem de mond gesnoerd door Poetin totdat deze zijn promopraatje klaar heeft en het gesprek eenzijdig beëindigt. Door het gelul weg te knippen geeft de NOS dus de kern van het verloop van het gesprek weer: Poetin geeft geen antwoord. Dat zouden ze misschien bij meer politici moeten doen die wel reageren maar niet antwoorden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-12-2019 09:40
Reden: Op de man
7.32% gewijzigd
off-topic
Het echte probleem van overbevolking en klimaat in een leuke graphic.

https://neal.fun/baby-map/
Waarmee je wat precies wilt zeggen?
Moirmel schreef:
22-12-2019 14:23
Waarmee je wat precies wilt zeggen?
Weinig denk ik. Een baby in Europa of Noord Amerika belast het milieu nog steeds vele malen meer dan een baby in China of India.
Overigens heeft China zijn steentje al bijgedragen. Dankzij de éénkind politiek heeft China “slechts” 1,3 miljard inwoners. Zonder die politiek zouden het er twee of drie keer zoveel zijn geweest, en het merendeel in diepe armoede.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
22-12-2019 17:26
Weinig denk ik. Een baby in Europa of Noord Amerika belast het milieu nog steeds vele malen meer dan een baby in China of India.
Overigens heeft China zijn steentje al bijgedragen. Dankzij de éénkind politiek heeft China “slechts” 1,3 miljard inwoners. Zonder die politiek zouden het er twee of drie keer zoveel zijn geweest, en het merendeel in diepe armoede.
Plus dat China nu in rap tempo schoner aan het worden is. Er is ondertussen een middenklasse die groter dan het complete inwoneraantal van de EU en die willen ook gewoon een schone wereld. En als Chinezen iets willen zijn ze heel veel sneller dan wij.
Ik word hier echt heel naar van...

https://www.vn.nl/david-wallace-wells-d ... are-aarde/
Cherubijn schreef:
22-12-2019 21:57
Ik word hier echt heel naar van...

https://www.vn.nl/david-wallace-wells-d ... are-aarde/
Klopt dan ook weinig van zijn betoog. Hij noemt 30 jaar 1 generatie (is 15 jaar), en dan weet je wel waar de klepel hangt.

Zijn doemscenario's zijn zonder enig wetenschappelijke grond. Zelfs het IPCC weerspreekt zijn visie in alle talen. Om van de NASA data maar te zwijgen.

De weerscalamiteiten nemen af in plaats van (extreem) toe, zoals hij zegt. Kortom: hij kletst maar wat feitenvrij gelul. En vult intussen lekker zijn zakken.
Mouthgard schreef:
23-12-2019 08:43
Klopt dan ook weinig van zijn betoog. Hij noemt 30 jaar 1 generatie (is 15 jaar), en dan weet je wel waar de klepel hangt.

Zijn doemscenario's zijn zonder enig wetenschappelijke grond. Zelfs het IPCC weerspreekt zijn visie in alle talen. Om van de NASA data maar te zwijgen.

De weerscalamiteiten nemen af in plaats van (extreem) toe, zoals hij zegt. Kortom: hij kletst maar wat feitenvrij gelul. En vult intussen lekker zijn zakken.
Ik heb gezocht naar kritiek op zijn boek, maar kan niet vinden dat zijn visie "in alle talen wordt weersproken" door IPCC, NASA of wie dan ook. Wel dat hij uitgaat van de slechtste scenario's (wat een bewuste en behoorlijk realistische keuze is, gezien de grote ontoereikendheid waarmee het klimaatprobleem tot dusver aangepakt wordt) en dat hij niet altijd bronnen of context aangeeft. In nieuwe drukken van zijn boek is dat aangepast.

Ook wordt hem verweten dat zijn visie zo somber is dat het niet uitnodigt tot actie, maar eerder tot passiviteit omdat "er toch niks meer aan te doen is". Zijn visie is echter dat angst juist leidt to actie. Ik ben dat met hem eens, want de kennis over de huidige situatie en toekomst is er al 50 jaar, maar actie is tot dusver vrijwel uitgebleven. Er wordt nog steeds veel te vrijblijvend mee omgegaan. Dat onze premier een lullige en nauwelijks iets toevoegende maatregel als 100km/u rijden al als een "rotmaatregel" beschouwt en pas na veel wikken en wegen invoert geeft wel aan hoe niet serieus hij en met hem vele andere machthebbers en burgers het probleem benadert.

Dus ja: een behoorlijk somber beeld en misschien hier en daar wat over the top, maar deel zijn visie door de helft en je hebt nog steeds een afschrikwekkend toekomstbeeld.
Mouthgard schreef:
23-12-2019 08:43

Vertel dat maar aan de mensen in Australië (of in Siberië waar ze afgelopen zomer geteisterd werden door branden). Of dichterbij huis de boeren die nog steeds last hebben van de droogte, omdat zelfs op plaatsen in Nederland de grondwaterstand na die ene extreme zomer nog steeds niet hersteld is. Kleine voorproefjes van wat wellicht komen gaat.
nimbus schreef:
23-12-2019 19:56
Vertel dat maar aan de mensen in Australië (of in Siberië waar ze afgelopen zomer geteisterd werden door branden). Of dichterbij huis de boeren die nog steeds last hebben van de droogte, omdat zelfs op plaatsen in Nederland de grondwaterstand na die ene extreme zomer nog steeds niet hersteld is. Kleine voorproefjes van wat wellicht komen gaat.

Het klimaatgekke KNMI kan er zelfs niet omheen: minder extreem weer, minder stormen etc.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... anderingen
Het KNMI schrijft dat stormen op land zijn afgenomen o.a. door bebouwing. Aan de kust geen wijziging.

De temperatuur stijgt wel evenals de zeespiegel. Ook de regenintensiteit tijdens zware buien neemt toe met temperatuur dus welke afnames?
Nou dat staat er toch?? Minder stormen in Nederland.

En dan nog dit:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be913a5b/

Kortom: als iemand zegt dat extreem weer een steeds groter probleem is, is dat NIET WAAR.
Mouthgard schreef:
25-12-2019 08:38
Nou dat staat er toch?? Minder stormen in Nederland.

En dan nog dit:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be913a5b/

Kortom: als iemand zegt dat extreem weer een steeds groter probleem is, is dat NIET WAAR.
Lees je de artikel die je post eigenlijk wel zelf. De reden van minder slachtoffers heeft hier niets te maken met minder extreem weer. (overigens neemt de economische schade wel toe, daar kunnen we ons minder goed tegen beschermen).
Ik vraag me af wat er zou gebeuren met de voedselproductie als we de temperatuur wereldwijd met 2 graden kunnen laten dalen.

Grote delen richting de noord- en zuidpool zouden ongeschikt worden voor het groeien van gewassen. Als de wereldpopulatie blijft groeien, dan vraag ik me af of de productie voldoende is. Zo niet, dan wordt het vechten om te overleven. Ook niet echt iets om naar vooruit te kijken.
nimbus schreef:
25-12-2019 09:11
Lees je de artikel die je post eigenlijk wel zelf. De reden van minder slachtoffers heeft hier niets te maken met minder extreem weer. (overigens neemt de economische schade wel toe, daar kunnen we ons minder goed tegen beschermen).
Ik weet niet hoe jij dingen leest, maar er zijn 2 conclusies: minder stormen in Nederland en wereldwijd steeds minder doden door extreem weer.

Dan kan je blijven roepen dat door opwarming de halve planeet wordt weggevaagd, maar voorlopig tonen de cijfers het tegenovergestelde aan. Dat zijn de feiten.
Heerlijk lijkt me, zo naïef en onwetend. Alles wat je leest gewoon ontkennen of verdraaien Of überhaupt niet goed lezen, je ziet een mooie conclusie dus Jeej! er is geen klimaatverandering want er gaan minder mensen dood door extreem weer!
:facepalm:
@Cherubijn: Mouthgard heeft op zich gelijk dat er momenteel minder extreem weer wordt vastgesteld als vroeger.
Zal even een link geven.
https://climate.nasa.gov/ask-climate/

Een van de zovelen.
Natuurlijk is het nonsens om hiermee de opwarming van tafel te vegen zoals Mouthgard pleegt te doen.
We zitten in Nederland niet zo heel gunstig als de klimaattrends zich verder gaan doorzetten: https://www.politico.eu/article/when-wi ... te-change/
Moirmel schreef:
25-12-2019 17:30
@Cherubijn: Mouthgard heeft op zich gelijk dat er momenteel minder extreem weer wordt vastgesteld als vroeger.
Zal even een link geven.
https://climate.nasa.gov/ask-climate/

Een van de zovelen.
Natuurlijk is het nonsens om hiermee de opwarming van tafel te vegen zoals Mouthgard pleegt te doen.

Als je dit topic en dat andere hebt gelezen, veeg ik nergens de opwarming van tafel. Sterker: ik kwam met dezelfde NASA link als jou.

Opwarming kun je meten. De gevolgen en toekomst, daar is niemand het over eens. De consensus zoals op de NASA site beschreven over de gevolgen zijn erg mild.

De hysterie in het debat zit erin dat een aantal mensen (zoals Greta) het meest extreme en onwaarschijnlijke scenario als uitgangspunt nemen en daarmee op de loop gaan. Ik kwam eerder ook met de info van Deltares. Daar lees je bijvoorbeeld dat het zeeniveau in Nederland DAALT. Dat kan, want het klimaat en de oceanen zijn erg complex. De gevolgen voor Nederland van klimaatverandering wordt door de meeste wetenschappers als erg gering ingeschat. Vanwege de staat van onze waterhuishouding en infrastructuur.

Dat is natuurlijk ongemakkelijk wanneer je hoge belastingen wil gaan opleggen. Want wie wil hier betalen om in Bangladesh overstromingen te voorkomen? Waarom regelen ze dat daar zelf niet?

Kortom: het uitgaan van het meest extreme scenario is voor de meeste mensen niet te begrijpen. Want je kunt evengoed gaan rellen omdat er een kans is op een botsende meteoor, of een ander ingrijpend natuurgeweld zoals een zonnevlam of super vulkaan. En dan regeringsleiders gaan uitschelden hoe ze het durven om daar niets aan te doen.

Ze nemen je jeugd af!!!
https://www.cijfers.net/meteoriet.html
Mouthgard schreef:
26-12-2019 08:58
Als je dit topic en dat andere hebt gelezen, veeg ik nergens de opwarming van tafel. Sterker: ik kwam met dezelfde NASA link als jou.

Opwarming kun je meten. De gevolgen en toekomst, daar is niemand het over eens. De consensus zoals op de NASA site beschreven over de gevolgen zijn erg mild.

De hysterie in het debat zit erin dat een aantal mensen (zoals Greta) het meest extreme en onwaarschijnlijke scenario als uitgangspunt nemen en daarmee op de loop gaan. Ik kwam eerder ook met de info van Deltares. Daar lees je bijvoorbeeld dat het zeeniveau in Nederland DAALT. Dat kan, want het klimaat en de oceanen zijn erg complex. De gevolgen voor Nederland van klimaatverandering wordt door de meeste wetenschappers als erg gering ingeschat. Vanwege de staat van onze waterhuishouding en infrastructuur.

Dat is natuurlijk ongemakkelijk wanneer je hoge belastingen wil gaan opleggen. Want wie wil hier betalen om in Bangladesh overstromingen te voorkomen? Waarom regelen ze dat daar zelf niet?

Kortom: het uitgaan van het meest extreme scenario is voor de meeste mensen niet te begrijpen. Want je kunt evengoed gaan rellen omdat er een kans is op een botsende meteoor, of een ander ingrijpend natuurgeweld zoals een zonnevlam of super vulkaan. En dan regeringsleiders gaan uitschelden hoe ze het durven om daar niets aan te doen.

Ze nemen je jeugd af!!!
https://www.cijfers.net/meteoriet.html
https://www.deltares.nl/nl/nieuws/nauwk ... ndse-kust/

Dit artikel bedoel je? Dan verwar je jaarlijkse variatie met een werkelijke daling. Hier staat ook een verklaring in waarom we in Nederland nog minder zeespiegelstijging meten dan elders. Vergis je niet overigens, ook de huidige zeespiegelstijging (dus nog zonder versnelling) geeft in Nederland al genoeg problemen.

Ik denk dat alle waterbouwkundig ingenieurs zich er bewust van zijn dat Nederland op de lange termijn ten onder zal gaan. Wat onbekend is, is de tijdschaal. Het zal mijn en jou tijd nog wel duren, en waarschijnlijk ook onze kinderen nog wel. Maar nadenken over een goede exitstrategie is gewoon nodig (en ook dat gebeurd gelukkig al).
Het gaat los van scenario's inmiddels ook allang over nu. Australië staat in brand. Deze eeuw staat ongeveer in zijn geheel in de top-20 van warmste jaren wereldwijd. Wie nu nog bagatelliserend doet over de toekomst heeft zijn kop diep in het zand gestoken.
Avena schreef:
26-12-2019 18:54
Het gaat los van scenario's inmiddels ook allang over nu. Australië staat in brand. Deze eeuw staat ongeveer in zijn geheel in de top-20 van warmste jaren wereldwijd. Wie nu nog bagatelliserend doet over de toekomst heeft zijn kop diep in het zand gestoken.
Bijzonder heet, neemt niet weg dat
meer dan de helft van de branden schijnt aangestoken te zijn.
miekemv schreef:
26-12-2019 19:05
Bijzonder heet, neemt niet weg dat
meer dan de helft van de branden schijnt aangestoken te zijn.
Dat is bijna altijd zo. Alleen nu fikt het zo lekker door dankzij de hitte en de droogte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven