Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Fizz schreef:
15-12-2019 17:23
Doe niet zo mutserig, ik heb je al uitgelegd dat de woonlasten in Nederland veel hoger zijn dan in België en daarom is het netto-besteedbaar inkomen in Nederland dus lager.
Psssst, netto-besteedbaar is voor je de woonlasten er af haalt. :D
Dat jij er een andere definitie op nahoudt is wel al even duidelijk, en had je net iets minder blind om je heen zitten schoppen, dan had je dat ook al wel door gehad.
Ik vind helemaal geen excuses uit, ik probeer je alleen aan je verstand te peuteren dat als je bij de middenklasse en daaronder draagkracht voor klimaatmaatregelen wil creëren, je er wel rekening mee moet houden dat die mensen een betaalbaar dak boven hun hoofd moeten hebben en moeten kunnen rondkomen met hun geld. Jij vindt blijkbaar die twee zaken niet belangrijk, maar het gros van de bevolking denkt daar dus anders over. Ik neem aan dat jij voorzien bent van een prima woning en dito salaris, want anders had je wel wat meer inlevingsgevoel gehad.
Die twee zaken zijn inderdaad niet belangrijk. De clue in dit verhaaltje is dat vooral de grote meerderheid (jouw middenklasse en daaronder) aan de bak zal moeten, wil je enige impact hebben. Draagkracht, mogelijkheid, buy-in, willingness, hoe je het ook wil noemen, het is irrelevant; het zijn niet meer dan excuses en uitvluchten om toch maar niets te (moeten) doen. Het zijn en blijven symboolargumentaties die als grondslag hebben dat het de anderen wel zullen zijn die alles mogen oplossen.

En het is intussen al een aantal keer gezegd: volg gerust je visie en doe gerust niets. Wacht gerust op wat dan komen zal en wat dan nodig zal zijn, maar kom dan vooral niet klagen dat zij die boven je middenklasse zitten zichzelf dan al ingedekt hebben (ongetwijfeld doe je dat dan ook maar goed). Dus in dat opzicht: wij hebben een prima huis dus laat maar komen, welk van beide scenario's het ook wordt.
justagirly schreef:
23-09-2019 15:32
Doen de grote landen al mee?
Zoals China, de VS, Rusland....
Wij zijn maar een speldenknop op de wereldkaart.
Doe ook mijn deel (tje) hoor, en ik vlieg nooit, maar ik hoef als NL ook niet het beste jongetje van de klas te zijn, al helemaal niet als de rest niks doet.

En "gelukkig" is Nederland zeker niet het beste jongetje van de klas. We zijn een flinke vervuiler, zelfs de grootste vervuiler van kleine EU landen en zevende op de lijst van meest vervuilende landen in de. EU. Waarom wachten op andere landen en wijzen naar andere landen die meer vervuilen? Er zullen altijd anderen zijn die meer vervuilen.
Ik snap ook oprecht gewoon waarom je niet wel het meest milieuvriendelijke land zou willen zijn. We zijn een klein land met erg veel inwoners, dus we maken wel degelijk wat uit.
anoniem_13280 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 17:45
Reden: typefout
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
15-12-2019 17:39
Psssst, netto-besteedbaar is voor je de woonlasten er af haalt. :D
Dat jij er een andere definitie op nahoudt is wel al even duidelijk, en had je net iets minder blind om je heen zitten schoppen, dan had je dat ook al wel door gehad.



Die twee zaken zijn inderdaad niet belangrijk. De clue in dit verhaaltje is dat vooral de grote meerderheid (jouw middenklasse en daaronder) aan de bak zal moeten, wil je enige impact hebben. Draagkracht, mogelijkheid, buy-in, willingness, hoe je het ook wil noemen, het is irrelevant; het zijn niet meer dan excuses en uitvluchten om toch maar niets te (moeten) doen. Het zijn en blijven symboolargumentaties die als grondslag hebben dat het de anderen wel zullen zijn die alles mogen oplossen.

En het is intussen al een aantal keer gezegd: volg gerust je visie en doe gerust niets. Wacht gerust op wat dan komen zal en wat dan nodig zal zijn, maar kom dan vooral niet klagen dat zij die boven je middenklasse zitten zichzelf dan al ingedekt hebben (ongetwijfeld doe je dat dan ook maar goed). Dus in dat opzicht: wij hebben een prima huis dus laat maar komen, welk van beide scenario's het ook wordt.

Lekker makkelijk praten dat je een dak boven je hoofd niet belangrijk vindt, als je zelf een prima huis hebt. Je bedoelt dus dat je een dak boven het hoofd van EEN ANDER niet belangrijk vindt. Als jij dat echt meent, dan vind ik jou een heel onsympathiek mens. Zelf heb ik ook een prima huis en ik gun een ander dat net zo goed, want het is immers een eerste levensbehoefte.

Ik ga verder niet meer met je in discussie, want dat is totaal zinloos. Is er geen Belgisch forum waar je je onzin kwijt kunt?
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
15-12-2019 17:45
En "gelukkig" is Nederland zeker niet het beste jongetje van de klas. We zijn een flinke vervuiler, zelfs de grootste vervuiler van kleine EU landen en zevende op de lijst van meest vervuilende landen in de. EU. Waarom wachten op andere landen en wijzen naar andere landen die meer vervuilen? Er zullen altijd anderen zijn die meer vervuilen.
Ik snap ook oprecht gewoon waarom je niet wel het meest milieuvriendelijke land zou willen zijn. We zijn een klein land met erg veel inwoners, dus we maken wel degelijk wat uit.
Nederland is ook een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, dus dat je dan in verhouding vervuilender bent, is toch logisch?
Fizz schreef:
15-12-2019 17:51
Nederland is ook een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, dus dat je dan in verhouding vervuilender bent, is toch logisch?
Zeker, maar vandaar mijn reactie op justagirly die stelt dat wij maar een "speldenknop" zijn en niet het "beste jongetje van de klas" hoeven te zijn. Daar ben ik het niet mee eens. We hebben veel inwoners en vervuilen een hoop, dat klan best wat minder.
Fizz schreef:
15-12-2019 17:49
Lekker makkelijk praten dat je een dak boven je hoofd niet belangrijk vindt, als je zelf een prima huis hebt. Je bedoelt dus dat je een dak boven het hoofd van EEN ANDER niet belangrijk vindt. Als jij dat echt meent, dan vind ik jou een heel onsympathiek mens. Zelf heb ik ook een prima huis en ik gun een ander dat net zo goed, want het is immers een eerste levensbehoefte.
En dat nadat je in de laatste 5-6 replieken keer op keer te horen hebt gekregen dat het ons ook allemaal best is dat je alles bij het oude laat, dat je voor de standstill kiest en dat je wel kijkt wat er later op je afkomt. Dat wij anderen hun dak afnemen, is iets dat in je vooringenomen mind zit hoor snoes :). Maar idd, wij hebben een prima dak, dus dat de keuze nu is om wel in actie te schieten, of niets te doen en later pas, we zijn voorbereid. Mag dat nog? Geen zorg, we zitten hier verder niet om vriendjes te maken en al helemaal niet om heel sympathiek over te komen.
Ik ga verder niet meer met je in discussie, want dat is totaal zinloos. Is er geen Belgisch forum waar je je onzin kwijt kunt?
Ongetwijfeld wel; maar last time we checked ga jij er niet over of we hier wel of niet mogen posten, dus daar gaan we je dan toch moeten teleurstellen :D.
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
15-12-2019 18:02
Zeker, maar vandaar mijn reactie op justagirly die stelt dat wij maar een "speldenknop" zijn en niet het "beste jongetje van de klas" hoeven te zijn. Daar ben ik het niet mee eens. We hebben veel inwoners en vervuilen een hoop, dat klan best wat minder.
.
Ach, er zijn steden in India die meer inwoners hebben, en 20.000x meer milieuschade aanrichten dan heel Nederland, maar soit.

Doe lekker waar je je goed bij voelt, maar laat een ander ook lekker zijn leven leiden. Met plastic en vlees.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
15-12-2019 19:39
.
Ach, er zijn steden in India die meer inwoners hebben, en 20.000x meer milieuschade aanrichten dan heel Nederland, maar soit.

Doe lekker waar je je goed bij voelt, maar laat een ander ook lekker zijn leven leiden. Met plastic en vlees.
Ik denk dat ik in een nóg kleiner land ga wonen. San Marino of zo. Dan kan ik nóg meer vlees eten, stoken, autorijden, rommel kopen en vliegen. Want wat is San Marino nu helemaal vergeleken bij India of de VS?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
15-12-2019 19:43
Ik denk dat ik in een nóg kleiner land ga wonen. San Marino of zo. Dan kan ik nóg meer vlees eten, stoken, autorijden, rommel kopen en vliegen. Want wat is San Marino nu helemaal vergeleken bij India of de VS?
Dat schijnt de gedachte te zijn. Ga ergens wonen waar ze te lui zijn om te werken en iets te produceren. Dan zit je goed qua Co2 misdaad volgens mij. En krijg je geen godsgruwelijke belastingklap in je nek en boze blikken van dat verwilderde jongetje uit Zweden.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
15-12-2019 18:10
En dat nadat je in de laatste 5-6 replieken keer op keer te horen hebt gekregen dat het ons ook allemaal best is dat je alles bij het oude laat, dat je voor de standstill kiest en dat je wel kijkt wat er later op je afkomt. Dat wij anderen hun dak afnemen, is iets dat in je vooringenomen mind zit hoor snoes :). Maar idd, wij hebben een prima dak, dus dat de keuze nu is om wel in actie te schieten, of niets te doen en later pas, we zijn voorbereid. Mag dat nog? Geen zorg, we zitten hier verder niet om vriendjes te maken en al helemaal niet om heel sympathiek over te komen.



Ongetwijfeld wel; maar last time we checked ga jij er niet over of we hier wel of niet mogen posten, dus daar gaan we je dan toch moeten teleurstellen :D.
Zeg snoes, je bent echt onmogelijk om te lezen.

Wat wil je wel?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-12-2019 19:49
Zeg snoes, je bent echt onmogelijk om te lezen.

Wat wil je wel?
Lekker een beetje stoken. En dan bedoel ik geen biomassa.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
15-12-2019 19:39
.
Ach, er zijn steden in India die meer inwoners hebben, en 20.000x meer milieuschade aanrichten dan heel Nederland, maar soit.
Ik ben erg benieuwd naar de cijfers die deze bewering staven.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Kleinezon schreef:
15-12-2019 19:49
Zeg snoes, je bent echt onmogelijk om te lezen.

Wat wil je wel?
Dat stond er eerder al snoes: doordachte en doorgedreven actie, geen halfslachtig compromis-gedoe waarbij het je bedoeling is 101 belangengroepen te ontzien (alles kan maar aan hen mag je niets vragen), 75% van je bevolking te ontzien (ze hebben er het geld niet voor) en vooral naar anderen te kijken. Geen gezever over draagvlak, geen gezever over draagkracht, geen gezever over anderen die vanalles moeten gaan doen, maar brede ruime en ongebreidelde actie. Als je enige impact wil maken, dan zal dat zijn wat nodig is; de rest is tijdverlies en verspilling van resources.

Of je doet dat niet en je laat mensen gewoon met rust en je laat ze op zichzelf actie ondernemen, mij een zorg. Maak jezelf gewoon niet wijs dat je begaan bent met klimaat als je zit te pleiten voor acties die enkel gedragen moeten worden door beperkte subgroepen.
Avena schreef:
15-12-2019 20:01
Lekker een beetje stoken. En dan bedoel ik geen biomassa.
Net wat dit topic van navelstaarders, ontkenners en "laat anderen maar wat doen"-denkers nodig heeft zeg maar :-D
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
15-12-2019 20:03
Ik ben erg benieuwd naar de cijfers die deze bewering staven.

Lekker luie zondagavond of is je Google kapot?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ase_steden

https://www.nu.nl/gezondheid/5774460/tw ... india.html
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet goed dat mensen nog reageren op een gestoorde gek hier. Die moet echt met zijn plasje naar de dokter. :whip:
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
15-12-2019 20:03
Ik ben erg benieuwd naar de cijfers die deze bewering staven.

https://www.nu.nl/gezondheid/5774460/tw ... india.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5883fa8/

https://www.ad.nl/wetenschap/nederlands ... ~aff7a62b/

De vervuiling door India is groot, maar hoe dat in verhouding staat tot Nederland blijft voor mij nog onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
15-12-2019 20:16
Ik snap niet goed dat mensen nog reageren op een gestoorde gek hier. Die moet echt met zijn plasje naar de dokter. :whip:
Ik ben er ook maar mee gestopt. Misschien is het een geflipte activist(e) ofzo, er komt in ieder geval weinig zinnigs uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te zoeken en te speuren maar ik haal die 20.000x ergere milieuschade er niet uit? :blond:
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
15-12-2019 20:18
https://www.nu.nl/gezondheid/5774460/tw ... india.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5883fa8/

https://www.ad.nl/wetenschap/nederlands ... ~aff7a62b/

De vervuiling door India is groot, maar hoe dat in verhouding staat tot Nederland blijft voor mij nog onduidelijk.
Ja, dat is me bekend. Maar 20.000x is veel hoor. Plus dat het natuurlijk een beetje gek is om steden met landen te vergelijken. Daarnaast wonen er 1,4 miljard mensen in India. De vraag is dan weer hoe vervuilend ze zijn per hoofd van de bevolking.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
15-12-2019 20:21
Ik ben er ook maar mee gestopt. Misschien is het een geflipte activist(e) ofzo, er komt in ieder geval weinig zinnigs uit.
Stoken, dat is het enige doel. Zie andere topics. Iedereen heet snoes.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Merkwaardig. Klaver daalt in de peiling;

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... ver-daalt/
miekemv schreef:
15-12-2019 21:59
Merkwaardig. Klaver daalt in de peiling;

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... ver-daalt/
En wederom kom je met een cynisch, partijdig, onjournalistiek site'je op de proppen. Trouwens, wat heeft een eventueel zetelverlies te maken met "klimaathysterie"?
JuriaanB schreef:
16-12-2019 00:33
En wederom kom je met een cynisch, partijdig, onjournalistiek site'je op de proppen. Trouwens, wat heeft een eventueel zetelverlies te maken met "klimaathysterie"?
Ach Juriaan, ga toch fietsen met je wederom.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
15-12-2019 21:59
Merkwaardig. Klaver daalt in de peiling;

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... ver-daalt/
Logisch. Mensen prikken steeds meer door die lege hypocriete media praatjes heen. Met zijn opgestroopte mouwtjes en elke week een citytrip met het vliegtuig. En ondertussen de aanranders binnen de partij de hand boven het hoofd houden. En braaf meestemmen met het kabinet.

Nee, daar trappen zelfs de wereld verbeterende studentes van nu niet meer in. Die verzuipen in het GroenLinks leenstelsel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven