Temperatuur in woonkamer

26-12-2019 18:04 82 berichten
Ik ben net verhuisd. Voorheen woonde ik in een appartement en ik begin te merken dat ik qua temperatuur in huis erg verwend was.
Stookkosten zaten deels bij de huur in en daarnaast had ik aan alle kanten buren.
Ik had geen thermostaat waarop ik de temperatuur kon zien, maar blijkbaar was het altijd erg warm.

Ik woon nu in een hoekwoning (eerste koopwoning), wel erg goed geïsoleerd en geen enorm huis (106 m2 in totaal).

Ik vraag me nu af wat de gemiddelde Viva forummer een prettige woonkamertemperatuur vindt? Hoe warm is het bij jou?

Ik heb het gevoel dat 21 graden een normale/gemiddelde temperatuur is, waarbij je het lekker/aangenaam zou moeten vinden.
Maar ik had het zelfs vanmiddag al koud bij deze temperatuur.
Het voelt echter ook een beetje raar om het 23 graden te gaan maken in mijn huis. Bovendien ben ik bang dat ik me straks rot schrik van mijn eerste energierekeningen. :)

Dank voor jullie reacties!
21 graden. Zeker met de kinderen (allebei onder de 3) vind ik dat toch wel fijn.
Ik vind dat altijd zo'n rare opmerking: "21 graden zou lekker moeten aanvoelen".
Wat de een lekkere temperatuur vindt, vindt niet iedereen een lekkere temperatuur.
Ik ben een koukleum en heb de verwarming, als ik 's avonds op de bank zit, op 23 graden staan (heel soms nog ietsje hoger). En dan heb ik altijd al een hemd, een shirt en een dikke trui of vest aan en pak ik soms alsnog een dekentje erbij.

De een vindt 19 graden een prima temperatuur, een ander vindt 22 graden te koud, dat verschilt nu eenmaal per persoon. Helaas heb je als koukleum die weigert het altijd koud te hebben wel altijd een hoge gasrekening, maar dat is dan maar zo.
Graadje of 19 vind ik prima. Maar ja, wie ben ik.
Wow.... wat een grote verschillen!

Bedankt allemaal, ook voor de gelukwensen.

Ik voel geen tocht door/langs de ramen.

Het is denk ik inderdaad wennen en pantoffels kopen.
Ik heb nu een truitje met lange mouwen aan en een dikkere trui. Dat is eigenlijk mijn normale ‘thuisoutfit’ in de winter. En nu heb ik het niet koud.

23 graden op werk lijkt me inderdaad warm. Je went daar dus blijkbaar aan, als je het thuis eerst nooit koud had en nu wel.

Ik ben al online aan het shoppen voor sloffen.
En de trui die ik nu aan heb is zo’n lekkere warme, dikke, harige “troetelbeertjestrui”.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd een beetje dom om zo op cijfertjes te letten. Wat op de thermostaat staat wil niet zeggen dat het midden in de kamer ook die temperatuur is.
Ik heb 'm op 23 soms 23.5 Waarom? Omdat het dan IN de kamer zo rond de 22 is. En ja ik ben idd een koukleum :D
Ik ben eens ergens geweest en daar was het "19" gr, toch was het daar lekker warm.
Staar je dus niet blind op "bij een ander" het verschilt echt van huis tot huis. Je moet de cijfers op dat ding gewoon als richtlijn gebruiken. Als staat er 17 of 25 als het lekker is op die temperatuur dan is het lekker, klaar.
Gemiddeld heb ik s avonds de kamer op 21.6.overdag 19/20 graden.
En als ik het koud hebt, zet ik hem op 22 graden maar dat is niet vaak.
Grote verschillen.... 17,5 en 22 graden of hoger.
Die mensen zouden bij elkaar in huis gek worden, denk ik (ofwel van de kou of van de warmte).

Ik ben wel enorm blij met de nieuwe thermostaat, want tot nu toe zat er eentje die je alleen zelf hoger of lager kon zetten.
Nu heb ik er eentje waarbij ik een tijdschema kan instellen of kan werken met een straal van een aantal kilometers rond mijn huis: als ik binnen die straal kom dan slaat de verwarming aan en verwarmt naar de juiste temperatuur.

Qua sloffen ga ik lekker warme sloffen uitzoeken. Even kijken, ik had voorheen Uggs en die waren super. Door de zolen kreeg ik alleen continu stroom. Echt bij ongeveer àlles dat ik aanraakte.
aloha66 schreef:
26-12-2019 19:36
Ik vind het altijd een beetje dom om zo op cijfertjes te letten. Wat op de thermostaat staat wil niet zeggen dat het midden in de kamer ook die temperatuur is.
Ik heb 'm op 23 soms 23.5 Waarom? Omdat het dan IN de kamer zo rond de 22 is. En ja ik ben idd een koukleum :D
Ik ben eens ergens geweest en daar was het "19" gr, toch was het daar lekker warm.
Staar je dus niet blind op "bij een ander" het verschilt echt van huis tot huis. Je moet de cijfers op dat ding gewoon als richtlijn gebruiken. Als staat er 17 of 25 als het lekker is op die temperatuur dan is het lekker, klaar.
Ik begrijp wel wat je bedoelt.
Toch is het voor mij fijn om na 16 jaar in een flat waar het altijd super warm was wat vergelijkingsmateriaal te hebben over wat enigszins “normaal” of “gemiddeld” is.
Natuurlijk, ik zal het op 25 graden heerlijk vinden. Maar zowel voor klimaat als energierekening en voor mezelf qua gewenning waarschijnlijk een beetje overdreven.
Ik wil het absoluut niet koud hebben en dat vind ik ook een verkeerde besparing (voelt armoedig om het koud te hebben), maar wat hier ook veel geschreven wordt; je went gewoon erg snel aan hoge temperaturen.
21 graden zou over het algemeen gewoon een comfortabele temperatuur moeten zijn om op de bank te zitten (in een goed geïsoleerd huis waar je geen tocht voelt en waar het in andere ruimtes niet steenkoud is).
Miss-Pippilotta schreef:
26-12-2019 19:45
Toch is het voor mij fijn om na 16 jaar in een flat waar het altijd super warm was wat vergelijkingsmateriaal te hebben over wat enigszins “normaal” of “gemiddeld” is.
Natuurlijk, ik zal het op 25 graden heerlijk vinden. Maar zowel voor klimaat als energierekening en voor mezelf qua gewenning waarschijnlijk een beetje overdreven.
Ik wil het absoluut niet koud hebben en dat vind ik ook een verkeerde besparing (voelt armoedig om het koud te hebben), maar wat hier ook veel geschreven wordt; je went gewoon erg snel aan hoge temperaturen.
21 graden zou over het algemeen gewoon een comfortabele temperatuur moeten zijn om op de bank te zitten (in een goed geïsoleerd huis waar je geen tocht voelt en waar het in andere ruimtes niet steenkoud is).
Maar dan zou ik wel een losse thermometer ergens in de kamer neerzetten of ophangen, want mijn ervaring is dat thermostaten niet altijd de juiste temperatuur aangeven.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Elke dag je huis luchten, dus alle ramen en deuren tegen elkaar open zetten en lekker laten doortochten zorgt voor frisse buitenlucht en die kun je weer sneller en beter verwarmen met de verwarming.
Solomio schreef:
26-12-2019 19:49
Maar dan zou ik wel een losse thermometer ergens in de kamer neerzetten of ophangen, want mijn ervaring is dat thermostaten niet altijd de juiste temperatuur aangeven.
Dat zal ik gaan regelen.

En ook kijken hoe ik de luchtvochtigheid in huis kan meten.
ik zou voor zoiets gaan ipv uggs/sloffen met stugge zool > https://www.action.com/nl-nl/p/huissokken-33/ lekker over je normale sokken, anti-slip, geen last van kou van de vloer en veel fijner als je je benen optrekt op de bank... ik hou van huissokken...

hier 18 graden meestal overdag en 19 savonds, huissokken en fleecedekentje, niet perse voor de kou vind zo'n dekentje gewoon knus moet ook wel echt warmmm zijn voor ik mn dekentje met moeite toch maar links laat liggen :hihi:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
O, die sokken zien er wel heerlijk warm uit inderdaad.
21 graden als de CV aan staat, warmer als de kachel brandt. Als de CV aan staat draag ik vaker een vest, zeker als i k stil zit.
Hier staat thermostaat op 19,5. Wat mij betreft is 18/18,5 voldoende. Mijn man heeft liever minimaal 21 graden. Bij schoonouders staat ie op 23 en als we er allemaal zijn loopt het snel op tot 25. Daar draag ik tshirt, liepen kinderen met kerstdiner in hun hemd en ging ik buigen afkoelen.
Tussen 17,5gr en 19gr (meestal 18gr) maar we hebben goed geïsoleerd huis. Bij mijn ouders is het met 18gr koud binnen in vergelijking met bij ons. Het ligt dus ook echt aan je woning denk ik.
Miss-Pippilotta schreef:
26-12-2019 19:45
Maar dat bedoel ik juist, dat heb je niet. Als bij de een de thermo op 22 staat en bij de ander op 19 kan het in beide huiskamers heel goed ongeveer dezelfde temperatuur zijn. Het ligt er echt heel erg aan waar de thermo geplaatst is en hoe het klimaat in huis is.
Dat hij bij mij nu op 23 staat en het lekker is wil niet zeggen dat bij mijn moeder waar hij op 20 staat het minder warm is, in tegendeel.
De muur waar mijn thermo tegenaan hangt wordt snel warm. De muur boven bij mijn slaapkamer wordt ook warm waardoor ik op mijn slaapkamer geen radiator aan heb en het toch lekker warm is.
Wat er bij een ander aan cijfertjes staat zegt niets over gemiddeld of normaal.
Dan zou iedereen een losse thermometer moeten hebben en die allemaal 1 meter boven de grond op 1 meter vanaf je voeten als je op de bank zit moeten doen :D
Hier staat hij op 20 graden, een compromis. Vriend heeft het altijd warm, ik ben een koukleum.
21 graden altijd, 22 graden als ik het niet warm krijg met dekentje, trui, thee en slofjes. En heb nog regelmatig een kruik.
Het zal wellicht ook schelen per dag. Van welke kant komt de wind en hoe hard is de wind.
Hier wel iig.
Het hoe warm onderwerp komt vaker ter sprake en ik blijf het armoedig vinden om in huis truien vesten en dikke sokken aan te moeten doen om het behaaglijk te hebben.
Bij ons altijd op 19 graden. We sporten veel en leven gezond, dan is je algehele gesteldheid stabieler (ook mbt doorbloeding) hebben we gemerkt, en heb je het niet snel koud.
Hier staat hij op 21, soms zelfs 22. Ben een koukleum.
Hier momenteel 17° in de woonkamer. De ramen staan op 'kiepstand' en voor man en ik is dit ideaal.
Rond 16u komt dochter langs , dus rond 15u30 zetten we verwarming op 20°.
Dat wordt echt zweten dus....haha
Bij mijn ouders was het altijd minimaal 23 graden en vader deed bij voorkeur ook nog de openhaard aan. Mijn moeder had stapels t-shirts klaarliggen voor bezoek 🤣 Temperatuur liep rustig op naar 27 graden. Vader had reuma en het altijd koud. Laatste jaren gingen ze maar overwinteren. Volgens mijn moeder konden de vliegtickets betaald worden van de bespaarde stookkosten 😄

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven