Temperatuur in woonkamer

26-12-2019 18:04 82 berichten
Ik ben net verhuisd. Voorheen woonde ik in een appartement en ik begin te merken dat ik qua temperatuur in huis erg verwend was.
Stookkosten zaten deels bij de huur in en daarnaast had ik aan alle kanten buren.
Ik had geen thermostaat waarop ik de temperatuur kon zien, maar blijkbaar was het altijd erg warm.

Ik woon nu in een hoekwoning (eerste koopwoning), wel erg goed geïsoleerd en geen enorm huis (106 m2 in totaal).

Ik vraag me nu af wat de gemiddelde Viva forummer een prettige woonkamertemperatuur vindt? Hoe warm is het bij jou?

Ik heb het gevoel dat 21 graden een normale/gemiddelde temperatuur is, waarbij je het lekker/aangenaam zou moeten vinden.
Maar ik had het zelfs vanmiddag al koud bij deze temperatuur.
Het voelt echter ook een beetje raar om het 23 graden te gaan maken in mijn huis. Bovendien ben ik bang dat ik me straks rot schrik van mijn eerste energierekeningen. :)

Dank voor jullie reacties!
Lizzy75 schreef:
26-12-2019 18:24
Bij droge lucht in huis (onder de 30% luchtvochtigheid), voelt het met 21 graden nog steeds onaangenaam. Misschien kun je bakjes water aan je verwarming hangen.
Ah, goede tip.
Kijken of ik die luchtvochtigheid kan meten of zo.
Sara9876 schreef:
26-12-2019 18:26
Is dat 21 graden op de thermostaat of gemeten op de plek waar je normaal zit? Wat de thermostaat aangeeft zegt niet zoveel. Dat hangt helemaal af van waar dat ding hangt.
Hij hangt niet waar ik zit.
Wel in de woonkamer, die op zich niet enorm groot is (keuken/woonkamer).
Alle reacties Link kopieren
's avonds op de bank, minstens 21 graden. Wat een armoede om in je eigen huis in de kou te moeten leven. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen dit doen. Bij verjaardag van tante trek ik standaard een thermo legging aan en drie lagen kleding. Thermostaat gaat daar niet hoger dan 18 (want warm genoeg). Ik ga daar altijd met een ijskoude neus en handen weer de deur uit. Echt erg.
Heb ook een ex vriendje gehad die steevast de kachel uithad. Speciaal voor mij zette hij hem op 17 graden... En dan moest ik blij zijn. Hij was snel exit...
Warmte is luxe en daar mag je best voor betalen, vind ik. Fijn dat het mogelijk is anno 2019.
Lizzy75 schreef:
26-12-2019 18:29
Gezondheid
Een te droge lucht binnenshuis kan heel wat gezondheidskwaaltjes en ongemakken veroorzaken:

- Koudegevoel bij een normale warmte
- Uitgedroogde of geïrriteerde slijmvliezen in de neus- en keelholte
- Prikkelende keel
- Droge hoest
- Droge, schilferige huid
- Gebarsten lippen
- Droge, branderige ogen
- Irriterende contactlenzen
- Geïrriteerde luchtwegen
- Verhoogde kans op infecties
- Verminderde weerstand
- Hoofdpijn
- Vermoeidheid
- Concentratieproblemen
Hmm....
Had dat voorheen op mijn werk vaak, droge/branderige ogen en hoofdpijn, van de droge lucht.
Familiemens schreef:
Voor iedereen persoonlijk! Vroeger thuis had ik het altijd koud. 19 graden was de max temperatuur, we woonden in een oud huis, deels enkel glas en mijn ouders hadden het nooit koud. Weinig stoken en een warme trui was de norm. Nu slaat de verwarming af bij 21 graden, heerlijk :sun: . Een paar zachte pantoffels dragen overigens bij aan een meer behagelijk gevoel of een sjaal. Voor mij dan ;-)
Dit had ik bij mijn ouders inderdaad ook.
Nog steeds heb ik het daar vaak koud.

Ik ga gelijk pantoffels shoppen!
20 of 20,5 graden staat het hier.
Ben zo blij dat de ideale huistemperatuur voor zowel man als mij min of meer gelijk is!
Bij man in de auto smelt ik altijd weg, standje sauna. Gelukkig in huis dus geen last van.
Wel een goed en fijn kado die slimme thermostaat!
Zal verder een combi zijn van wennen en ook even leren aanvoelen wat voor jou prettig is.
Ik vond het op mijn appartement (met rondom overal buren) altijd te warm. Aangezien de buizen van de buren ook door mijn woning liepen en zij zelfs bij buiten 25 graden of meer, de verwarming nog opstookten. Zat ik met die warmte buizen in huis dat de temperatuur niet ten goede kwam. Wat dat betreft is het beter om in een huis te wonen ipv een appartement.
19 graden - dankzij de opvliegers heb ik het ook niet meer koud.
Marnamai schreef:
Veel hangt af van of je stilzit of rondloopt.

Als ik rondloop vind ik 18 à 19 graden prima.
Als ik een hele middag stil achter de laptop zit doe me dan maar liever 19.5 à 20.5.

Is het buiten -10 en zit ik stil ... dan gaat de thermostaat richting 21.
Pfffjieuw...... ja.... gelukkig hebben we die koude winters niet meer vaak.
Voor het klimaat is het geen best teken, maar verder ben ik wel blij dat het niet meer vaak zo hard vriest. Brrr.
22 graden, ook een koukleum hier, en als ik het koud heb zet ik ‘m op 23.
Ik denk dat het wennen is.
Op mijn werk is het altijd 23 graden, daar loop ik midden in de winter met zomerkleding rond. Maar het gevolg is dat ik het thuis (2 onder 1 kapper) met de thermostaat op 18 altijd koud heb en met twee truien en een fleece deken op de bank zit.
Voor ik bij dit bedrijf werkte, vond ik thuis 18 graden prima en zat ik met een dunne trui op de bank.
Kijk eens of het toevallig langs jou heen tocht. Staat er een rooster open? Een deur op een kier? Trekt het over de grond? Bank dicht bij het raam waardoor je de kou van het glas voelt?
Wij hebben katten en daarom de kamerdeur altijd open (zover dat ze er net door heen kunnen). Dat gaf in ons vorige huis meer tocht en kou dan in ons huidige huis (en dat heeft met de indeling van het huis te maken, het energielabel is hetzelfde).

Veel woonplezier in je nieuwe huis!
dolfine wijzigde dit bericht op 26-12-2019 18:41
2.24% gewijzigd
Teotihuacan schreef:
26-12-2019 18:37
's avonds op de bank, minstens 21 graden. Wat een armoede om in je eigen huis in de kou te moeten leven. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen dit doen. Bij verjaardag van tante trek ik standaard een thermo legging aan en drie lagen kleding. Thermostaat gaat daar niet hoger dan 18 (want warm genoeg). Ik ga daar altijd met een ijskoude neus en handen weer de deur uit. Echt erg.
Heb ook een ex vriendje gehad die steevast de kachel uithad. Speciaal voor mij zette hij hem op 17 graden... En dan moest ik blij zijn. Hij was snel exit...
Warmte is luxe en daar mag je best voor betalen, vind ik. Fijn dat het mogelijk is anno 2019.
Argh wat een armoe idd!
Ik vind dat dus echt niet fijn en zal dan minder graag & vaak bij zo iemand over de vloer komen.
Ik heb in een appartement gewoond zonder cv (andere woning dan die ik zojuist beschreef) en sindsdien ben ik ontzettend dankbaar en blij met elke woning die wel voorzien is van cv. Het is een heerlijke luxe.
Lady_Day schreef:
26-12-2019 18:39
19 graden - dankzij de opvliegers heb ik het ook niet meer koud.
Ha ha ha
Herkenbaar van mijn directe collega. Zo blij dat we allebei een eigen kamer hebben op kantoor. Anders hadden we steeds ruzie. Zij heeft het bij mij bloedheet en ik bij haar ijskoud. Dan zit ze nu midden in de winter met het raam open en heeft ze het nog warm door de opvliegers.... :)
Op mijn werk smelt ik vaak zo'n beetje weg.

Daar staat de thermostaat voor heel 't gebouw van oktober tot maart / april op 23 graden.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 26-12-2019 18:44
8.06% gewijzigd
Miss-Pippilotta schreef:
26-12-2019 18:39
Pfffjieuw...... ja.... gelukkig hebben we die koude winters niet meer vaak.
Voor het klimaat is het geen best teken, maar verder ben ik wel blij dat het niet meer vaak zo hard vriest. Brrr.
Dat vind ik dan weer wel echt heel jammer. Het is mij veel te warm buiten.
Op kou kun je je tenminste kleden, maar straks is het weer máánden afzien in die vieze beklemmende hitte buiten.
En binnen moet je natuurlijk gewoon lekker stoken tot het behaaglijk voelt.
In Scandinavië stoken ze het binnen we tot 24,25 graden. Terwijl het buiten kraakt dat het vriest. Heerlijk is dat.
Teotihuacan schreef:
26-12-2019 18:37
Ja, dat vind ik dus ook...
Ik vond dat bij mijn ouders dus ook altijd vreselijk.
Zou dat ook niet willen.
Bij mij staat ie trouwens 's middags wat hoger. 's Ochtends en 's avonds heb ik het van mezelf warmer, 's middags heb ik het meestal koud.
You are exactly where you're supposed to be. Because you make terrible choices.
Week 19 van de Extremely Demotivational Calendar
Marnamai schreef:
26-12-2019 18:43
Op mijn werk smelt ik vaak zo'n beetje weg.

Daar staat de thermostaat voor heel 't gebouw van oktober tot maart / april op 23 graden.
Dat is wel heel warm. Dat vinden de meeste mensen toch ook echt veel te warm. Werk je op kantoor?
Of met oude mensen of zo?
Hobbelster schreef:
26-12-2019 18:43
Dat vind ik dan weer wel echt heel jammer. Het is mij veel te warm buiten.
Op kou kun je je tenminste kleden, maar straks is het weer máánden afzien in die vieze beklemmende hitte buiten.
En binnen moet je natuurlijk gewoon lekker stoken tot het behaaglijk voelt.
In Scandinavië stoken ze het binnen we tot 24,25 graden. Terwijl het buiten kraakt dat het vriest. Heerlijk is dat.
Dat heeft inderdaad wel iets...

Het was vroeger ook leuk om te schaatsen en zo.

Maar ik vind het in de zomer heerlijk, ook bij +30 graden, als iedereen klaagt dat het zoooo warm is.
Alleen met slapen wordt het dan misschien iets minder prettig.
Miss-Pippilotta schreef:
26-12-2019 18:45
Dat is wel heel warm. Dat vinden de meeste mensen toch ook echt veel te warm. Werk je op kantoor?
Of met oude mensen of zo?
Ik werk op kantoor en blijkbaar vindt mijn baas die 23 graden al jaren "ideaal".

En wie ben ik om mijn baas tegen te spreken :-).

Ik zie nog een paar collega's geregeld in t-shirt toekomen.
Het zal idd wennen zijn, TO. Bij mijn ouders was/is het echt heel warm (lees 25 gr, houtketel) en toen ik naar ons koophuis verhuisde heeft het een half jaar geduurd voordat ik gewend was aan 'normale' temperaturen (lees 20, 21 gr).

Koop twee paar pantoffels, draag één paar en leg één paar op de verwarming. Elke half uur (of eerder als je het heel koud hebt) van pantoffels wisselen.
Life is short. Eat dessert first.
Hier is het meestal 18,5 - 19 graden en dat vinden wij fijn. In de lente is dat ook de temperatuur waarop we vooral buiten te vinden zijn.

We hebben nu ook de ramen in de woonkamer openstaan. De wind staat goed, dat scheelt heel veel. Met een andere wind kan het zomaar te koud voelen met precies dezelfde temperatuur, zodat we de verwarming wel even op 20 of 20,5 zetten.
Je kan natuurlijk ook de verwarming wél naar 23 graden draaien nu, opstartster

En het dan de komende dagen en weken zachtjes aan telkens met 0.1 of 0.2 graden naar beneden halen.
Tot je op 21 of 22 graden zit.
18,5 tot 20,5 hier...
Herkenbaar. Heb jaren boven een oude dame gewoont die het altijd minimaal tot 21 graden stookte, dus bij mij was het vaak 23 graden of meer. Heerlijk. Maar funest om je af te leren haha.

Bij 21 vind ik het oké, maar dat heeft een tijd gekost om aan te wennen en heb dan nog een deken op de bank. Als ik alleen thuis ben zet ik hem stiekem wel eens op 22... mijn man vind 18 al prima, en dat was/is dus best lastig. Mijn compromis is 20 overdag, 21 in de avond.

Sterkte met wennen :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
17,5° hier. Geen dekentjes, geen vesten, geen warme sokken......man en ik zijn echte winterliefhebbers en wij zitten hier gewoon in T-shirt trouwens.
Eergisteren bij dochter gaan eten en het was daar 23°!
Man en ikzelf zijn 3 keer buiten in de tuin gaan staan want echt: dat verdragen wij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven