Temperatuur in woonkamer
donderdag 26 december 2019 om 18:04
Ik ben net verhuisd. Voorheen woonde ik in een appartement en ik begin te merken dat ik qua temperatuur in huis erg verwend was.
Stookkosten zaten deels bij de huur in en daarnaast had ik aan alle kanten buren.
Ik had geen thermostaat waarop ik de temperatuur kon zien, maar blijkbaar was het altijd erg warm.
Ik woon nu in een hoekwoning (eerste koopwoning), wel erg goed geïsoleerd en geen enorm huis (106 m2 in totaal).
Ik vraag me nu af wat de gemiddelde Viva forummer een prettige woonkamertemperatuur vindt? Hoe warm is het bij jou?
Ik heb het gevoel dat 21 graden een normale/gemiddelde temperatuur is, waarbij je het lekker/aangenaam zou moeten vinden.
Maar ik had het zelfs vanmiddag al koud bij deze temperatuur.
Het voelt echter ook een beetje raar om het 23 graden te gaan maken in mijn huis. Bovendien ben ik bang dat ik me straks rot schrik van mijn eerste energierekeningen.
Dank voor jullie reacties!
Stookkosten zaten deels bij de huur in en daarnaast had ik aan alle kanten buren.
Ik had geen thermostaat waarop ik de temperatuur kon zien, maar blijkbaar was het altijd erg warm.
Ik woon nu in een hoekwoning (eerste koopwoning), wel erg goed geïsoleerd en geen enorm huis (106 m2 in totaal).
Ik vraag me nu af wat de gemiddelde Viva forummer een prettige woonkamertemperatuur vindt? Hoe warm is het bij jou?
Ik heb het gevoel dat 21 graden een normale/gemiddelde temperatuur is, waarbij je het lekker/aangenaam zou moeten vinden.
Maar ik had het zelfs vanmiddag al koud bij deze temperatuur.
Het voelt echter ook een beetje raar om het 23 graden te gaan maken in mijn huis. Bovendien ben ik bang dat ik me straks rot schrik van mijn eerste energierekeningen.
Dank voor jullie reacties!
donderdag 26 december 2019 om 18:10
Ik heb meestal aan 19 - 19,5 genoeg. In de avond met kat en fleece deken op de bank, thee dan vind ik 18 ook prima. Ik heb het niet snel koud. Enkele keer verregend of ijs dan 20/20,5 om op te warmen of ff in bad. Ik heb de kachel meestal aan van nov t/m maart en dan staan de terrasdeuren al weer open.
Heb je een slechte doorbloeding? Of rook je?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 26 december 2019 om 18:10
Dank je.
Maar je HEBT het dus lekker bij 21 graden? Ik heb dus ook het gevoel dat dit een goede temperatuur is, maar ik heb het dus echt koud.
Ik heb het gevoel dat dit niet normaal is en aan mij ligt. Waarschijnlijk was het in mijn vorige huis al die tijd gewoon echt 23 graden of zo.
Misschien gewoon even wennen.
Maar je HEBT het dus lekker bij 21 graden? Ik heb dus ook het gevoel dat dit een goede temperatuur is, maar ik heb het dus echt koud.
Ik heb het gevoel dat dit niet normaal is en aan mij ligt. Waarschijnlijk was het in mijn vorige huis al die tijd gewoon echt 23 graden of zo.
Misschien gewoon even wennen.
donderdag 26 december 2019 om 18:11
Wij wonen in een tweekapper, dus een beetje vergelijkbaar. Stoken enkel beneden, boven staat de verwarming uit. Maar de maximale temperatuur waar ik de thermostaat op zet is 20 graden, overdag staat hij op 17. Als ik of iemand uit ons gezin het koud heeft, dan zijn er 3 opties, je gaat wat actiefs doen in huis, altijd wat te poetsen. Je trekt een trui aan of pakt een fleecedeken.
Maar wij zijn jou niet, misschien heb je het snel koud. Hoe warm was het in jouw ouderlijk huis? Misschien kun je daarmee een vergelijking maken wat jij acceptabel vind. Maar stoken kost inderdaad geld. Dus goed om over na te denken.
Maar wij zijn jou niet, misschien heb je het snel koud. Hoe warm was het in jouw ouderlijk huis? Misschien kun je daarmee een vergelijking maken wat jij acceptabel vind. Maar stoken kost inderdaad geld. Dus goed om over na te denken.
donderdag 26 december 2019 om 18:14
Hier staat hij op 19 graden. Maar met een beetje zon wordt het toch wel makkelijk iets warmer. Verder vergelijkbaar huis als het jouwe denk ik.
En wat is comfortabel. Als ik thuis aan het werk ben, is het te koud, omdat ik dan stil zit. Als ik thuis aan het aanrommelen ben, is het lekker. Als ik aan het stofzuigen/schoonmaken ben, is het veel te warm.
Bij mijn moeder staat hij ook op 21 graden, dat vind ik echt veel te warm.
Ik draag in de winter altijd wel een trui of vest, want ik vind het onzin om de boel hoger te zetten, enkel omdat ik in een t-shirt wil rondlopen. Bijna het hele jaar wel iets van sokken/slippers/sloffen. Of omdat ik koude voeten heb of omdat ik koude voeten krijg van de koeling.
En wat is comfortabel. Als ik thuis aan het werk ben, is het te koud, omdat ik dan stil zit. Als ik thuis aan het aanrommelen ben, is het lekker. Als ik aan het stofzuigen/schoonmaken ben, is het veel te warm.
Bij mijn moeder staat hij ook op 21 graden, dat vind ik echt veel te warm.
Ik draag in de winter altijd wel een trui of vest, want ik vind het onzin om de boel hoger te zetten, enkel omdat ik in een t-shirt wil rondlopen. Bijna het hele jaar wel iets van sokken/slippers/sloffen. Of omdat ik koude voeten heb of omdat ik koude voeten krijg van de koeling.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 26 december 2019 om 18:15
Groot verschil!viva-amber schreef: ↑26-12-2019 18:10Ik heb meestal aan 19 - 19,5 genoeg. In de avond met kat en fleece deken op de bank, thee dan vind ik 18 ook prima. Ik heb het niet snel koud. Enkele keer verregend of ijs dan 20/20,5 om op te warmen of ff in bad. Ik heb de kachel meestal aan van nov t/m maart en dan staan de terrasdeuren al weer open.
Ik rook niet.
Slechte doorbloeding denk ik wel (ik krijg ook geen warme voeten als ik niet douche voordat ik ga slapen).
En ik denk dus gewenning vanuit mijn vorige woning. Ik denk dat het daar ongemerkt echt heel warm was.
donderdag 26 december 2019 om 18:18
Hier staat hij standaard op 22 graden. Ik ben een koukleum en ik vertik het om in de kou te gaan zitten in mijn eigen huis. Als ik in beweging ben dan kan hij wel lager. Alleen op de bank is het een stuk kouder.
Wij hebben de woning helemaal laten isoleren. Heb je ook alle tochthoeken gedicht? Tochtstrips op alle deuren en ramen scheelde echt enorm.
Wij hebben de woning helemaal laten isoleren. Heb je ook alle tochthoeken gedicht? Tochtstrips op alle deuren en ramen scheelde echt enorm.
donderdag 26 december 2019 om 18:22
21 graden zou lekker moeten aanvoelen. Maar een hoek woning, heb je dan niet een kant waar het wat kouder is omdat daar dus niks tegenaan staat? En wat draag je nu in huis. Ik ken mensen die lopen thuis in een t-shirt, broek en blote voeten en hebben dus altijd de verwarming hoog staan. Dan kan ik me voorstellen dat het wellicht wat koud voelt. Maar als je nu een warme trui/vest aan hebt en lekker dikke sokken/sloffen.
donderdag 26 december 2019 om 18:23
Dank voor jullie reacties allemaal.
Goed om te lezen en te vergelijken.
21 graden zit al wel aan de bovenkant tot nu toe, dat gevoel had ik al wel.
Een deken is inderdaad een goed plan. En het maakt inderdaad verschil of je stil zit of bezig bent.
Tot nu toe was ik bezig en had ik het niet koud.
Maar vanmiddag zat ik stil en had ik het dus echt niet lekker warm bij 21 graden. Maar ik had al het gevoel dat dat niet echt normaal is en dat ik even moet wennen aan deze temperatuur.
Bij mijn ouders vroeger was het altijd kouder, in veel ruimtes in elk geval. Groot, vrijstaand huis en veel slechter geïsoleerd.
Ik heb het binnen wel graag warm.
Ik kijk uit naar het voorjaar en ik ga denk ik sparen voor zonnepanelen, dak heeft de perfecte ligging ervoor.
Ik heb van mijn ouders voor Kerst wel een “slimme thermostaat” gekregen, superlief. Dan is het in elk geval lekker warm als ik opsta of thuiskom van werk en kan ik toch een beetje op de energierekening en het klimaat letten.
Goed om te lezen en te vergelijken.
21 graden zit al wel aan de bovenkant tot nu toe, dat gevoel had ik al wel.
Een deken is inderdaad een goed plan. En het maakt inderdaad verschil of je stil zit of bezig bent.
Tot nu toe was ik bezig en had ik het niet koud.
Maar vanmiddag zat ik stil en had ik het dus echt niet lekker warm bij 21 graden. Maar ik had al het gevoel dat dat niet echt normaal is en dat ik even moet wennen aan deze temperatuur.
Bij mijn ouders vroeger was het altijd kouder, in veel ruimtes in elk geval. Groot, vrijstaand huis en veel slechter geïsoleerd.
Ik heb het binnen wel graag warm.
Ik kijk uit naar het voorjaar en ik ga denk ik sparen voor zonnepanelen, dak heeft de perfecte ligging ervoor.
Ik heb van mijn ouders voor Kerst wel een “slimme thermostaat” gekregen, superlief. Dan is het in elk geval lekker warm als ik opsta of thuiskom van werk en kan ik toch een beetje op de energierekening en het klimaat letten.
donderdag 26 december 2019 om 18:25
Lekker, 22 gradenTinkeltje33 schreef: ↑26-12-2019 18:18Hier staat hij standaard op 22 graden. Ik ben een koukleum en ik vertik het om in de kou te gaan zitten in mijn eigen huis. Als ik in beweging ben dan kan hij wel lager. Alleen op de bank is het een stuk kouder.
Ik heb nog niks gedaan, maar het is een vrij nieuwe woning en energielabel A.
Ik kan nog kijken wat er verbeterd kan worden, maar het is al wel een energiezuinig huis.
donderdag 26 december 2019 om 18:29
Gezondheid
Een te droge lucht binnenshuis kan heel wat gezondheidskwaaltjes en ongemakken veroorzaken:
- Koudegevoel bij een normale warmte
- Uitgedroogde of geïrriteerde slijmvliezen in de neus- en keelholte
- Prikkelende keel
- Droge hoest
- Droge, schilferige huid
- Gebarsten lippen
- Droge, branderige ogen
- Irriterende contactlenzen
- Geïrriteerde luchtwegen
- Verhoogde kans op infecties
- Verminderde weerstand
- Hoofdpijn
- Vermoeidheid
- Concentratieproblemen
Een te droge lucht binnenshuis kan heel wat gezondheidskwaaltjes en ongemakken veroorzaken:
- Koudegevoel bij een normale warmte
- Uitgedroogde of geïrriteerde slijmvliezen in de neus- en keelholte
- Prikkelende keel
- Droge hoest
- Droge, schilferige huid
- Gebarsten lippen
- Droge, branderige ogen
- Irriterende contactlenzen
- Geïrriteerde luchtwegen
- Verhoogde kans op infecties
- Verminderde weerstand
- Hoofdpijn
- Vermoeidheid
- Concentratieproblemen
donderdag 26 december 2019 om 18:29
Voor iedereen persoonlijk! Vroeger thuis had ik het altijd koud. 19 graden was de max temperatuur, we woonden in een oud huis, deels enkel glas en mijn ouders hadden het nooit koud. Weinig stoken en een warme trui was de norm. Nu slaat de verwarming af bij 21 graden, heerlijk
. Een paar zachte pantoffels dragen overigens bij aan een meer behagelijk gevoel of een sjaal. Voor mij dan
donderdag 26 december 2019 om 18:33
Dat merk ik eigenlijk (nog niet). Het zal wel iets schelen (hoek), maar de woning is heel goed geïsoleerd (nieuwere woning, energielabel A en woonkamer ligt op zuidwest).TsumTsum schreef: ↑26-12-2019 18:2221 graden zou lekker moeten aanvoelen. Maar een hoek woning, heb je dan niet een kant waar het wat kouder is omdat daar dus niks tegenaan staat? En wat draag je nu in huis. Ik ken mensen die lopen thuis in een t-shirt, broek en blote voeten en hebben dus altijd de verwarming hoog staan. Dan kan ik me voorstellen dat het wellicht wat koud voelt. Maar als je nu een warme trui/vest aan hebt en lekker dikke sokken/sloffen.
Ik heb nu een trui aan en een spijkerbroek.
Maar niet echt een enorm warme trui en ik heb er ook geen truitje of hemdje onder, wat ik normaal gesproken wel heb.
In huis heb ik meestal een joggingbroek aan met een truitje met lange mouwen en een dikkere trui. Dat ga ik zo doen.
Dan zou 21 graden inderdaad genoeg moeten zijn.
Sloffen moet ik nog kopen. Goed idee.
Ik loop nu altijd op sokken (houten vloer, geen vloerverwarming).
donderdag 26 december 2019 om 18:33
Wauw. Wat heerlijk om het dan niet koud te hebben.Betty_Slocombe schreef: ↑26-12-2019 18:23Oh, leuk!
18.5 's avonds, overdag uit. Tenzij het erg koud is, dan overdag 18. Als er bezoek komt, schuifel ik hem iets omhoog, maar ik heb een vriendelijk en goed geïsoleerd huis en dat scheelt.
Ik doe echt iets verkeerd