Bevallen in 2020, welke zorgverzekering kies jij?

22-12-2019 08:07 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt. Brand maar los! Ik ben op dit moment druk met uitzoeken wat het meest gunstig is. Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis en zou ook graag van de eigen bijdrage van de kraamzorg af willen dus kom automatisch op een duur pakket. Menzis lijkt nu het beste uit de bus te komen voor mij, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
Tnx! Heb toch besloten het bij basis zeker te houden. Dan maar 125 euro meer. Maar het is een beetje raar als ik naar het ziekenhuis moet voor iets dat hier niet binnen valt, en dat ik dan 60 km moet reizen om een ziekenhuis te bereiken terwijl mijn ziekenhuis op loopafstand van mijn huis ligt. :)
Bevallen kun je dus overal wel hè.
Ja weet ik, maar er zijn andere gevallen die niet meetellen en zul je net zien dat ik daar mee te maken krijg. Dan betaal ik toch liever 125 euro voor gemak. :)
Lila_Lilly_ schreef:
23-12-2019 10:15
80 uur is 10 dagen 8 uur. Lijkt me bij een eerste kind niet zo heel gek, toch? Ik weet nu echt nog niet hoe ik voor een baby moet zorgen (eerste kind). Misschien als je al een kind hebt, dat je jezelf dan beter kan redden met minder kraamzorg.

Ik twijfel nu tussen Menzis + extra verzorgd 2 + tand 250 en PMA + extra verzorgd 2 + tand 250 (is ook van menzis). Ik zie geen verschil, maar PMA is totaal toch 64 euro goedkoper. Geen idee waar hem dat nou in zit.
Ik had mijn eerste kindje gekregen en heb nog geen 36 uur kraamhulp gehad. (7.5 maand geleden)
Keizersnede gehad en die dagen uit het ziekenhuis halen ze er ook van af volgens mij.
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 schreef:
25-12-2019 15:45
Ik had mijn eerste kindje gekregen en heb nog geen 36 uur kraamhulp gehad. (7.5 maand geleden)
Keizersnede gehad en die dagen uit het ziekenhuis halen ze er ook van af volgens mij.
Ja 8 uur per dag ziekenhuis, weet alleen niet of dag van bevalling daarin meetelt.

Hier ook keizersnede en dag van thuiskomst is kraamverzorgende 6 uur geweest, dag erna 5 en toen zei ze al volgens mij heb je me niet echt nodig dus laatste paar dagen is ze maar 3 uur geweest. Ik vond het prima en meer dan genoeg. Achteraf had ik kraamverzorgende bij eerste keizersnede ook wel kortere dagen kunnen laten maken.
Ik heb zilveren kruis 2 sterren. Ook dmv mijn alternatieve therapie ben ik wel voordeliger uit met extra pakket.
Ik heb via mijn werk ook collectief bij hun.

Mijn man heeft gewoon een basis.

Ik twijfel om misschien de budget basis te doen. Maar die heeft 75% gecontracteerde ziekenhuizen.
Ik zit nu bij Anderzorg. Betaal 999,60 per jaar. Als ik mijn eigen risico verlaag, moet ik bijna 300 euro extra premie betalen. Is best wel veel. Ik vraag me nog steeds af of of ik het nu wel of niet moet doen. Daarnaast vraag ik me af wat andere verzekeringen allemaal vergoeden. Want kraamzorg kost iets van 200 euro eigen bijdrage en dat komt er ook nog bovenop. Volgens mij kun je dat ook laten verzekeren. Zilveren Kruis ziet er ook niet slecht uit, maar de premie is wel hoger dan bij Anderzorg. Ik kom er niet uit. Er spelen te veel dingen mee.
Groetjes!
Het is een heel vervelend klusje inderdaad.
Succes ermee.
libe schreef:
26-12-2019 11:32
Ik zit nu bij Anderzorg. Betaal 999,60 per jaar. Als ik mijn eigen risico verlaag, moet ik bijna 300 euro extra premie betalen. Is best wel veel. Ik vraag me nog steeds af of of ik het nu wel of niet moet doen. Daarnaast vraag ik me af wat andere verzekeringen allemaal vergoeden. Want kraamzorg kost iets van 200 euro eigen bijdrage en dat komt er ook nog bovenop. Volgens mij kun je dat ook laten verzekeren. Zilveren Kruis ziet er ook niet slecht uit, maar de premie is wel hoger dan bij Anderzorg. Ik kom er niet uit. Er spelen te veel dingen mee.
Je kan er ook voor kiezen om alleen de aanvullende verzekering bij zilveren Kruis te doen. Hiervoor moet je alleen wel bellen want kan niet online.
Bedankt voor de tip Due Scimmie!
Groetjes!
Ik zie nu deze van VGZ, die vergoed ook veel. Premie is alleen vrij hoog...zijn er mensen die hiervoor kiezen? https://www.24baby.nl/zwanger/wat-regel ... gLxwfD_BwE
Groetjes!
libe schreef:
26-12-2019 16:46
Ik zie nu deze van VGZ, die vergoed ook veel. Premie is alleen vrij hoog...zijn er mensen die hiervoor kiezen? https://www.24baby.nl/zwanger/wat-regel ... gLxwfD_BwE
Libe, ja ik denk dat wij hier voor gaan. Kunnen collectief, maar wil dan ook tand erbij. Kies dan voor werkt beter als aanvullend + tand.
Zapsie, ik twijfel nu toch weer over die verzekering, omdat United Consumers vaag doet over wat er wel en niet wordt vergoed met betrekking tot zwangerschap door VGZ. De verzekering heet ook anders (zorgzeker 2 heeft een andere naam dan dezelfde verzekering bij VGZ zelf) en het is heel lastig om een duidelijk overzicht te vinden van wat er wel en niet is gedekt. Ik heb een offerte aangevraagd, maar ook daar word ik niet wijzer van. Heb jij misschien een idee hoe dat zit?
Groetjes!
Libe, ik kijk gewoon bij VGZ zelf. Daar is het wel te vinden allemaal. Al moet je wel iets beter zoeken dan bij andere zorgverzekeringen. Bij aanvullend 2:
- fysio 9 behandelingen
- eigen bijdrage kraamzorg 125 euro vergoed
- borstkolf (80 euro)
- eigen bijdrage ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie
- lactatiekundige volgens mij ook
- zwangerschapscursus ook? Die doe ik niet, dus niet echt naar gekeken.

Ik denk dat zilveren kruis het beste is. Maar ons ziekenhuis heeft nog geen contract. Ik weet dat je voor veel dan wel terecht kan, maar als mn dochter of ik iets anders heb, wil ik gewoon dichtbij terecht kunnen.
Klopt Zapsie, maar via United Consumers krijg je korting. Ik betaal dan 132,93 per maand.

Ik heb een mail gestuurd wat ze dan allemaal vergoeden en dit is het antwoord:

Wanneer u een aanvullende vergoeding wenst voor verloskundige – en kraamzorg zijn er verschillende mogelijkheden bij VGZ/UnitedConsumers. Voor verloskundige – en kraamzorg krijgt u de hoogste vergoeding met de aanvullende verzekeringen; UC ZorgZeker 2 en UC ZorgZeker 3. Wij leggen u graag de verschillen tussen deze aanvullende verzekeringen uit.

UC ZorgZeker 2

Volledige vergoeding voor een bevalling in ziekenhuis of geboortecentrum
Vergoeding voor eigen bijdrage kraamzorg: maximaal € 125 per bevalling
Gratis kraampakket
Huur of aanschaf elektrische borstkolf: eenmalige vergoeding van € 80
Advies bij borstvoeding: € 200 per bevalling
Budget voor zwangerschapscursussen: € 100 per kalenderjaar

UC ZorgZeker 3

Vergoeding voor eigen bijdrage kraamzorg: volledige vergoeding
Gratis kraampakket

Vergoedingen verloskundige - en kraamzorg vanuit uw VGZ basisverzekering:

Bevalling thuis.
Bevalling met medische noodzaak in het ziekenhuis of in een geboortecentrum.
Bevalling in het ziekenhuis of in een geboortecentrum zonder medische noodzaak: maximale vergoeding € 245 per dag (hier gaat uw eigen bijdrage van € 35 nog van af).
Kinderwensconsult (preconceptie zorg)
Counseling: advies over prenatale screening naar aangeboren afwijkingen.
Combinatietest: onderzoek hoe groot de kans is op een kind met Downsyndroom. U heeft hiervoor een medische indicatie nodig.
Niet-invasieve prenatale test (NIPT) en de invasieve diagnostiek voor vrouwen met een verhoogd risico op een kind met het Downsyndroom of het syndroom van Edwards of Patau. U heeft hiervoor een medische indicatie nodig.
Twintig-weken echo: onderzoek naar een open ruggetje of andere lichamelijke afwijkingen. Het onderzoek vindt plaats rond de 20e week van uw zwangerschap.
Het gebruik van de verloskamer in een geboortecentrum of ziekenhuis bij een bevalling met medische noodzaak.
U betaalt voor verloskundige zorg en kraamzorg geen eigen risico. Er geldt ook geen eigen risico voor prenatale screening, met uitzondering van de niet-invasieve prenatale test (NIPT).
Kraamzorg: Vergoeding voor maximaal 10 dagen, gerekend vanaf de dag van de bevalling (eigen bijdrage van € 4,50 per uur)
Groetjes!
Due-scimmie schreef:
24-12-2019 14:06
Als je voor 31 december je huidige polis hebt opgezegd, kun je op de meeste plekken nog tot 1 februari aanmelden.
En wat als je in januari zorg nodig hebt? Hoe gaat dat in zn werk?
libe schreef:
27-12-2019 18:43
Klopt Zapsie, maar via United Consumers krijg je korting. Ik betaal dan 132,93 per maand.

Ik heb een mail gestuurd wat ze dan allemaal vergoeden en dit is het antwoord:

Wanneer u een aanvullende vergoeding wenst voor verloskundige – en kraamzorg zijn er verschillende mogelijkheden bij VGZ/UnitedConsumers. Voor verloskundige – en kraamzorg krijgt u de hoogste vergoeding met de aanvullende verzekeringen; UC ZorgZeker 2 en UC ZorgZeker 3. Wij leggen u graag de verschillen tussen deze aanvullende verzekeringen uit.

UC ZorgZeker 2

Vergoeding voor eigen bijdrage kraamzorg: maximaal € 125 per bevalling
Gratis kraampakket

UC ZorgZeker 3

Vergoeding voor eigen bijdrage kraamzorg: volledige vergoeding
Gratis kraampakket

Vergoedingen verloskundige - en kraamzorg vanuit uw VGZ basisverzekering:

Bevalling thuis.
Bevalling met medische noodzaak in het ziekenhuis of in een geboortecentrum.
Bevalling in het ziekenhuis of in een geboortecentrum zonder medische noodzaak: maximale vergoeding € 245 per dag (hier gaat uw eigen bijdrage van € 35 nog van af).
Kinderwensconsult (preconceptie zorg)
Counseling: advies over prenatale screening naar aangeboren afwijkingen.
Combinatietest: onderzoek hoe groot de kans is op een kind met Downsyndroom. U heeft hiervoor een medische indicatie nodig.
Niet-invasieve prenatale test (NIPT) en de invasieve diagnostiek voor vrouwen met een verhoogd risico op een kind met het Downsyndroom of het syndroom van Edwards of Patau. U heeft hiervoor een medische indicatie nodig.
Twintig-weken echo: onderzoek naar een open ruggetje of andere lichamelijke afwijkingen. Het onderzoek vindt plaats rond de 20e week van uw zwangerschap.
Het gebruik van de verloskamer in een geboortecentrum of ziekenhuis bij een bevalling met medische noodzaak.
U betaalt voor verloskundige zorg en kraamzorg geen eigen risico. Er geldt ook geen eigen risico voor prenatale screening, met uitzondering van de niet-invasieve prenatale test (NIPT).
Kraamzorg: Vergoeding voor maximaal 10 dagen, gerekend vanaf de dag van de bevalling (eigen bijdrage van € 4,50 per uur)
En wat kost 2 en 3 dan? Die 132 is voor aanvullend zorgzeker 2 denk ik? Wat kost zorgzeker 3?
Zapsie schreef:
27-12-2019 18:57
En wat als je in januari zorg nodig hebt? Hoe gaat dat in zn werk?
Is met terugwerkende kracht per 1-1-2020
Zapsie, dat gaat inderdaad over nummer 2. Nummer 3 kost €145,58 per maand. Je krijgt dan de volledige kraamzorg vergoed.

https://www.unitedconsumers.com/zorgverzekering/
Groetjes!
Due-scimmie schreef:
27-12-2019 19:59
Is met terugwerkende kracht per 1-1-2020
Sorry, voel me blond. Maar als ik opzeg nu en over 2 weken bij de huisarts/verloskundige ben of naar de seh moet wn geopereerd omdat je je enkel breekt, ben je niet verzekerd. Ze vragen altijd om een verzekeringspasje. En wat tijdens mn vakantie in het buitenland naar een arts moet? Ik lees ook dat je verplicht bent om verzekerd te zijn en je anders kans hebt om een boete te krijgen.

Het klinkt gewoon als een risico ofzo.
Zapsie schreef:
27-12-2019 20:39
Sorry, voel me blond. Maar als ik opzeg nu en over 2 weken bij de huisarts/verloskundige ben of naar de seh moet wn geopereerd omdat je je enkel breekt, ben je niet verzekerd. Ze vragen altijd om een verzekeringspasje. En wat tijdens mn vakantie in het buitenland naar een arts moet? Ik lees ook dat je verplicht bent om verzekerd te zijn en je anders kans hebt om een boete te krijgen.

Het klinkt gewoon als een risico ofzo.
Dan geloof je het niet 😉. Je mag je tot 1 februari aanmelden voor ingangsdatum 1 januari.

https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekeri ... erzekering

Daarnaast heb ik al jaren geen verzekeringspasje hoeven laten zien en kun je aanmelden binnen 5 minuten dus dat is zo gefixt.

(ik heb gewerkt op polisadministratie bij grote zorgverzekeraar en dus honderden aanmeldingen verwerkt)
Ik heb me aangemeld voor VGZ via United Consumers met aanvullend zorgzeker 2. Ik hoop dat ik er veel aan ga hebben dit jaar. Ben nu pas 8 weken zwanger, dus ik ben benieuwd!
Groetjes!
Due-scimmie schreef:
27-12-2019 20:55
Dan geloof je het niet 😉. Je mag je tot 1 februari aanmelden voor ingangsdatum 1 januari.

https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekeri ... erzekering

Daarnaast heb ik al jaren geen verzekeringspasje hoeven laten zien en kun je aanmelden binnen 5 minuten dus dat is zo gefixt.

(ik heb gewerkt op polisadministratie bij grote zorgverzekeraar en dus honderden aanmeldingen verwerkt)
Ik geloof je wel, maar begrijp gewoon niet hoe dat werkt. In het geval je accuut zorg nodig hebt. Ik ga je link eens lezen.

Ik moet vaak mn nummer doorgeven trouwens.
libe schreef:
27-12-2019 21:00
Ik heb me aangemeld voor VGZ via United Consumers met aanvullend zorgzeker 2. Ik hoop dat ik er veel aan ga hebben dit jaar. Ben nu pas 8 weken zwanger, dus ik ben benieuwd!
Denk dat dit m hier ook wordt!
Fijn dat je er ook (bijna) uit bent Zapsie! 🙂 De korting die je krijgt wordt bijgescheven op je account bij United Consumers en die kun je dan op elk moment aan jezelf uitkeren. Je betaalt dus wel een hogere premie, maar dan laat je de korting gewoon terug storten. Ze hebben ook een app, die ga ik op 1 jan downloaden.
Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven