Hoe nu verder?

27-12-2019 21:24 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik in een eerdere post had aangegeven komt mijn nichtje in de weekenden bij mij logeren.

Het was altijd erg gezellig en ze ging zich steeds meer thuis voelen. Dat thuis voelen gaat samen met een grote mond en ander gedrag dat ik niet leuk vind. Vooral als er een vriendinnetje bij is.

Nu heb ik vorig weekend dit besproken met haar ouders. Ik gaf aan dat ik dit met haar wilde bespreken. Haar ouders wilden dit graag zelf met haar bespreken en ook dat het vriendinnetje even niet meer mocht komen. Dit is dus deze week gebeurd. Ik was er op voor hand al niet blij mee, maar ik kon er weinig tegenin brengen.

Nu zou ze dit weekend weer komen. Vandaag werd ik gebeld dat ze weg gelopen was vlak voordat ik haar zou halen naar een vriendinnetje. Uiteindelijk heb ik een uur gewacht maar ze kwam niet terug. Ik vond dat we haar op moesten halen en dat ze dan alsnog mee zou moeten. Haar ouders vonden het wel goed zo en nu slaapt mijn nichtje dit weekend dus bij haar vriendinnetje omdat ze boos is op mij omdat het vriendinnetje even niet bij mij thuis mag komen.

Ik ben boos, voel mij enorm gebruikt en weet even niet hoe verder. Ben wel benieuwd naar jullie mening.
Betty_Slocombe schreef:
27-12-2019 21:32
Vindt nichtje dit zelf wel leuk? Ik vind het heel aardig van je dat je dit aanbiedt, absoluut.
Nichtje vindt het wel gezellig en leuk, maar ook stom omdat ze niet bij haar ouders kan zijn. Samen is het gezellig. Als ze met vriendinnetje A is dan is het wel leuk en is ze lief. Maar met vriendinnetje B dan is het te laat thuis komen, een grote mond, niet willen eten etc.
Kattenkop schreef:
27-12-2019 21:38
Nichtje vindt het wel gezellig en leuk, maar ook stom omdat ze niet bij haar ouders kan zijn. Samen is het gezellig. Als ze met vriendinnetje A is dan is het wel leuk en is ze lief. Maar met vriendinnetje B dan is het te laat thuis komen, een grote mond, niet willen eten etc.
Wat ik dus al dacht. Hoe lief een tante ook kan zijn, het kan thuis en haar ouders niet vervangen. Zeker als het elk weekend is.
Ik begrijp de keuze van haar ouders niet.
Dus jij houdt je weekend vrij voor nichtje, en dan komt ze opeens niet?
Ik zou ouders laten weten dat het beter is als ze een andere oppas zoeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Rosalind schreef:
27-12-2019 21:36
Waarom heb je het zelf niet eerst met haar besproken in plaats van haar ouders in te lichten?
En verder vraag ik me een beetje af, net als in je vorige topic, hoe leuk deze regeling nu echt voor je nichtje is. Een paar weekenden logeren bij tante is vast leuk maar grote kans dat ze daarna gewoon liever thuis is. En daarom misschien nu minder gezellig is.
Ja hier heb ik ook enorm spijt van dat ik het niet zelf met haar besproken heb. Vorig weekend vond ik het echt niet leuk meer met vriendinnetje B erbij. Ik zat toen nog in twijfel wat ik er mee moest doen. Toen ik met haar ouders het weekend besprak zondagavond kwam het te sprake. Haar moeder zei toen: het is mijn verantwoordelijkheid ik pak dit op. De band tussen jou en haar moet goed blijven. Ik dacht toen als mwah, misschien niet zo handig maar vertrouwde daarin ook op haar ervaring.

En heel eerlijk: ik vind opvoeden best moeilijk! Zeker omdat ik geen ervaring heb en ik mijn nichtje ook niet door en door ken.
Hier logeert nichtje een keer in de maand het weekend hier van vrijdag tot zondag na t eten.

Ouders gescheiden. Tussen haar en vader botst t zo giga dat ze met hangen en wurgen elke twee weken een weekend daarheen moest wat vader ook niet waardeerde maar schoonzus wilde soms ook kans om wat voor zichzelf te doen.
Toen hebben wij aangeboden een weekend per maand over te nemen als zij dat zelf wilde en op voorwaarde dat het zou stoppen als zij niet meer wilde.
Vader en moeder blij zij blij.
Zusje gaat twee weekends naar vader zij heeeeel soms en een weekend hier.

En als er iets is dan bespreek ik dat zelf met haar en stel dan schoonzus op de hoogte zonder dat zij daar nog wat mee doet. Alleen ter kennis geving.
where ever you go, go with your heart
Kattenkop schreef:
27-12-2019 21:43

En heel eerlijk: ik vind opvoeden best moeilijk! Zeker omdat ik geen ervaring heb en ik mijn nichtje ook niet door en door ken.
Maar wat valt er op te voeden aan een kind van 12 van een ander?

Die geef je gewoon bed-bad-eten, die voed je niet op.

Bovendien stoppen de meeste ouders wel zo'n beetje met opvoeden tegen dat kind 12 is.
En zorgen vooral voor 't praktische.
Madeliefjees schreef:
27-12-2019 21:42
Dus jij houdt je weekend vrij voor nichtje, en dan komt ze opeens niet?
Ik zou ouders laten weten dat het beter is als ze een andere oppas zoeken.
Ja! Ik hou mijn weekend vrij en dan vervolgens maakt het de ouders niet uit dat ze weg loopt en mij laat zitten.
Zij lijken te denken, zo ze is toch onderdak bij vriendinnetje.
Kattenkop schreef:
Ja hier heb ik ook enorm spijt van dat ik het niet zelf met haar besproken heb. Vorig weekend vond ik het echt niet leuk meer met vriendinnetje B erbij. Ik zat toen nog in twijfel wat ik er mee moest doen. Toen ik met haar ouders het weekend besprak zondagavond kwam het te sprake. Haar moeder zei toen: het is mijn verantwoordelijkheid ik pak dit op. De band tussen jou en haar moet goed blijven. Ik dacht toen als mwah, misschien niet zo handig maar vertrouwde daarin ook op haar ervaring.

Haar moeder heeft gelijk wat betreft haar verantwoordelijkheid maar je nichtje weet natuurlijk ook dat dit van jou komt. Niet echt handig aangepakt dus.
Maar hoe zit dat met die vriendinnetjes, komen die het hele weekend mee?
Ik denk dat de ouders toch iets moeten bedenken waardoor ze zelf meer tijd voor hun kind hebben en het logeren bij jou af en toe ipv elk weekend plaatsvindt. Dan blijft het inderdaad leuk ipv dat je een opvoedende rol gaat krijgen.
Een kind van 12 dat ELK weekend bij tante moet logeren omdat haar ouders geen tijd voor haar hebben....Ok, ik snap dat jij een heel lieve tante bent dat je haar opvangt, maar deze situatie is natuurlijk niet optimaal. Begrijpelijk dat ze opstandig gedrag gaat vertonen. Jullie moeten met zn allen niet uit het oog verliezen dat 12 een lastige leeftijd is waarop kinderen hun ouders hard nodig hebben om zich er tevens ook tegen af te kunnen zetten. Omdat haar ouders haar al ieder weekend bij jou neerzetten, voelt afzetten tegen hen ws niet zo veilig en gaat ze zich dus afzetten tegen jou. Ik zou toch proberen je niet teveel te laten meeslepen door haar puberale emoties en haar niet teveel kwalijk nemen . Wat natuurlijk weer niet hetzelfde is als geen grenzen stellen. Eigenlijk zouden die ouders het gewoon anders moeten regelen zodat jij gewoon weer de leuke tante kan zijn.
Marnamai schreef:
27-12-2019 21:46

Bovendien stoppen de meeste ouders wel zo'n beetje met opvoeden tegen dat kind 12 is.
Meen je dit nou? :-?
Marnamai schreef:
27-12-2019 21:46

Hier ben ik het echt heel erg mee oneens.

Als jouw 13 jarige kind zegt: mam, je bent een rotwijf. Dan zeg jij; hier heb je een frikandellenbroodje en een blikje energy?
Kattenkop schreef:
27-12-2019 21:49
Hier ben ik het echt heel erg mee oneens.

Als jouw 13 jarige kind zegt: mam, je bent een rotwijf. Dan zeg jij; hier heb je een frikandellenbroodje en een blikje energy?
Kan je er wel op vloeken dat ze dat niet mogen zeggen en hen eventueel een week zonder zakgeld zetten.

Maar in the end nemen ze dat frikandellenbroodje gewoon zelf uit de koelkast en kopen die energy onderweg naar school.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 21:51
5.41% gewijzigd
Kattenkop schreef:

Ik vind het ook nogal wat. Komt ze ieder weekend bij je logeren? En dan ook nog vriendinnen meenemen.
Voor welke periode/hoe lang, heb je dit afgesproken te doen?
Ik vind het heel lief van je. En ik kan me ook voorstellen dat het heel lastig voor je is met pubergedrag om te gaan.
Als ik jou was zou ik dit niet blijven doen zo.
Voor nu zou ik gaan praten met nichtje, niet te zwaar, maar ze mag wel weten dat jij tijd voor had had vrijgemaakt. K zou ook zeggen dat het misschien niet handig van je was het eerst met haar ouders te bespreken.
Ik vind het een verwarrend verhaal, kattenkop.
Waar wil je nu precies advies over? Hoe nu verder , hoezo? Ik snap het niet helemaal.
Maar wel een rare situatie. Ik ken maar één gezin waarbij het kind elk weekend logeert, en dat is echt wel een probleem gezin. Ik kan dat niet normaal vinden, ook niet als je een eigen zaak hebt.
Kind begint nu met weglopen. Ze heeft nu geleerd dat dat loont. Dit gaat heel problematisch worden. Ik zou me terugtrekken als vaste weekendhulp en ouders adviseren om hun kind zeer goed in de gaten te houden en te proberen te voorkomen dat het kind ontspoort.
Honingdropje2 schreef:
27-12-2019 21:47
Een kind van 12 dat ELK weekend bij tante moet logeren omdat haar ouders geen tijd voor haar hebben....Ok, ik snap dat jij een heel lieve tante bent dat je haar opvangt, maar deze situatie is natuurlijk niet optimaal. Begrijpelijk dat ze opstandig gedrag gaat vertonen. Jullie moeten met zn allen niet uit het oog verliezen dat 12 een lastige leeftijd is waarop kinderen hun ouders hard nodig hebben om zich er tevens ook tegen af te kunnen zetten. Omdat haar ouders haar al ieder weekend bij jou neerzetten, voelt afzetten tegen hen ws niet zo veilig en gaat ze zich dus afzetten tegen jou. Ik zou toch proberen je niet teveel te laten meeslepen door haar puberale emoties en haar niet teveel kwalijk nemen . Wat natuurlijk weer niet hetzelfde is als geen grenzen stellen. Eigenlijk zouden die ouders het gewoon anders moeten regelen zodat jij gewoon weer de leuke tante kan zijn.
Bedankt voor je reactie!
Dus jij hebt voor niets je weekend vrijgehouden. Ik zou nu heel duidelijk bij de ouders aangeven dat als dit nog een keer gebeurt, dat de laatste keer was dat jij op past.
En dat vriendinnetje B bij jou niet meer welkom is. Je mag best grenzen stellen. Als jij het gevoel hebt/ krijgt dat er door de ouders misbruik wordt gemaakt van jou, dan is het tijd om je aanbod te heroverwegen.

En mensen die denken dat met 12 het opvoeden is afgelopen hebben geen pubers of extreem brave. Ik zou zeggen dat dat juist de lastigste periode is voor ouders.
Skawa schreef:
27-12-2019 21:44

En als er iets is dan bespreek ik dat zelf met haar en stel dan schoonzus op de hoogte zonder dat zij daar nog wat mee doet. Alleen ter kennis geving.
Dit moet ook in het vervolg. Ik heb ook spijt van de aanpak van de vorige keer.
Ik zou het nu trouwens eerst een weekje laten koelen.

Veel kans dat nichtje over een week beter aanspreekbaar is.
Jufjoke schreef:
27-12-2019 21:52
Ik vind het een verwarrend verhaal, kattenkop.
Waar wil je nu precies advies over? Hoe nu verder , hoezo? Ik snap het niet helemaal.
Maar wel een rare situatie. Ik ken maar één gezin waarbij het kind elk weekend logeert, en dat is echt wel een probleem gezin. Ik kan dat niet normaal vinden, ook niet als je een eigen zaak hebt.
Kind begint nu met weglopen. Ze heeft nu geleerd dat dat loont. Dit gaat heel problematisch worden. Ik zou me terugtrekken als vaste weekendhulp en ouders adviseren om hun kind zeer goed in de gaten te houden en te proberen te voorkomen dat het kind ontspoort.
Met hoe nu verder bedoel ik dus eigenlijk of ik jouw advies zou moeten volgen en mij moet terugtrekken of zoals diegene boven jou zegt: het gesprek met nichtje aan gaan.
Jij bepaald niet of ze mee moet of niet. Wat the f is dat dan?
Stoppen met die logeerpartijtjes en gewoon lekker volwassen dingen gaan doen ipv op een dwars nichtje passen.
Honingdropje2 schreef:
27-12-2019 21:48
Meen je dit nou? :-?
Nee joh. Die weet niks van kinderen.
forumfossiel schreef:
27-12-2019 21:54
Dus jij hebt voor niets je weekend vrijgehouden. Ik zou nu heel duidelijk bij de ouders aangeven dat als dit nog een keer gebeurt, dat de laatste keer was dat jij op past.
En dat vriendinnetje B bij jou niet meer welkom is. Je mag best grenzen stellen. Als jij het gevoel hebt/ krijgt dat er door de ouders misbruik wordt gemaakt van jou, dan is het tijd om je aanbod te heroverwegen.

En mensen die denken dat met 12 het opvoeden is afgelopen hebben geen pubers of extreem brave. Ik zou zeggen dat dat juist de lastigste periode is voor ouders.
Eens! Mijn oudste is 13 en dan moet je ze juist zoveel leren, over omgangsvormen , over social media. Ze hebben een grote mond maar zijn stiekem hartstikke onzeker, en hebben echt wel support en sturing nodig. Het lijkt mss niet zo, maar pubers luisteren echt wel naar hun ouders. Ze worden alleen liever gefolterd dan dat ze dat ooit zullen toegeven ;-)
forumfossiel schreef:
27-12-2019 21:54

Gewoon helemaal geen kinderen.
Luci_Morgenster schreef:
27-12-2019 21:57
Jij bepaalt niet of ze mee moet of niet. Wat the f is dat dan?
Ik bepaal dat ook niet. Daarom zit ze ook bij een vriendinnetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven