Hoe nu verder?
vrijdag 27 december 2019 om 21:24
Zoals ik in een eerdere post had aangegeven komt mijn nichtje in de weekenden bij mij logeren.
Het was altijd erg gezellig en ze ging zich steeds meer thuis voelen. Dat thuis voelen gaat samen met een grote mond en ander gedrag dat ik niet leuk vind. Vooral als er een vriendinnetje bij is.
Nu heb ik vorig weekend dit besproken met haar ouders. Ik gaf aan dat ik dit met haar wilde bespreken. Haar ouders wilden dit graag zelf met haar bespreken en ook dat het vriendinnetje even niet meer mocht komen. Dit is dus deze week gebeurd. Ik was er op voor hand al niet blij mee, maar ik kon er weinig tegenin brengen.
Nu zou ze dit weekend weer komen. Vandaag werd ik gebeld dat ze weg gelopen was vlak voordat ik haar zou halen naar een vriendinnetje. Uiteindelijk heb ik een uur gewacht maar ze kwam niet terug. Ik vond dat we haar op moesten halen en dat ze dan alsnog mee zou moeten. Haar ouders vonden het wel goed zo en nu slaapt mijn nichtje dit weekend dus bij haar vriendinnetje omdat ze boos is op mij omdat het vriendinnetje even niet bij mij thuis mag komen.
Ik ben boos, voel mij enorm gebruikt en weet even niet hoe verder. Ben wel benieuwd naar jullie mening.
Het was altijd erg gezellig en ze ging zich steeds meer thuis voelen. Dat thuis voelen gaat samen met een grote mond en ander gedrag dat ik niet leuk vind. Vooral als er een vriendinnetje bij is.
Nu heb ik vorig weekend dit besproken met haar ouders. Ik gaf aan dat ik dit met haar wilde bespreken. Haar ouders wilden dit graag zelf met haar bespreken en ook dat het vriendinnetje even niet meer mocht komen. Dit is dus deze week gebeurd. Ik was er op voor hand al niet blij mee, maar ik kon er weinig tegenin brengen.
Nu zou ze dit weekend weer komen. Vandaag werd ik gebeld dat ze weg gelopen was vlak voordat ik haar zou halen naar een vriendinnetje. Uiteindelijk heb ik een uur gewacht maar ze kwam niet terug. Ik vond dat we haar op moesten halen en dat ze dan alsnog mee zou moeten. Haar ouders vonden het wel goed zo en nu slaapt mijn nichtje dit weekend dus bij haar vriendinnetje omdat ze boos is op mij omdat het vriendinnetje even niet bij mij thuis mag komen.
Ik ben boos, voel mij enorm gebruikt en weet even niet hoe verder. Ben wel benieuwd naar jullie mening.

vrijdag 27 december 2019 om 22:04
Ik vind het super van je dat je dit wil doen en dat er zelfs vriendinnen welkom zijn.
Ik paste weleens op een veel jonger zusje vroeger en was daarna gesloopt. Niet omdat ze vervelend was maar het is gewoon vermoeiend de hele tijd met iemand te zijn van die leeftijd. Je voelt je verantwoordelijk, je weet niet zo goed wat 'nornaal' is voor die leeftijd, etc.
Je hebt je tot dusver erg gefocussed op wat leuk is voor haar en hebt een grens gesteld.
Op zich goed dat de ouders het zo hebben opgepakt. Ik zou dit niet bij het kind neerleggen en de verantwoording bij de ouders houden. Als je het ok vindt je beschikbaar houden, anders is het aan hen om iets te regelen.
Je hebt iets heel liefs gedaan, het blijft een kind dus neem het haar niet kwalijk.
Ik paste weleens op een veel jonger zusje vroeger en was daarna gesloopt. Niet omdat ze vervelend was maar het is gewoon vermoeiend de hele tijd met iemand te zijn van die leeftijd. Je voelt je verantwoordelijk, je weet niet zo goed wat 'nornaal' is voor die leeftijd, etc.
Je hebt je tot dusver erg gefocussed op wat leuk is voor haar en hebt een grens gesteld.
Op zich goed dat de ouders het zo hebben opgepakt. Ik zou dit niet bij het kind neerleggen en de verantwoording bij de ouders houden. Als je het ok vindt je beschikbaar houden, anders is het aan hen om iets te regelen.
Je hebt iets heel liefs gedaan, het blijft een kind dus neem het haar niet kwalijk.

vrijdag 27 december 2019 om 22:07
vrijdag 27 december 2019 om 22:07
Nee, bepalen en je mening geven is toch anders?Luci_Morgenster schreef: ↑27-12-2019 22:06Ik vond dat we haar op moesten halen en dat ze dan alsnog mee zou moeten.
Of lees ik raar?

vrijdag 27 december 2019 om 22:11
Ik werk inderdaad zelf ook fulltime.
De reden waarom ik er aan begonnen ben is omdat ik graag wil helpen.
Doordeweeks heeft haar moeder wel tijd voor haar. Dus niet geheel een wormvormig aanhangsel.
kattenkop wijzigde dit bericht op 27-12-2019 22:13
10.20% gewijzigd

vrijdag 27 december 2019 om 22:13
Allereerst super lief dat je dit voor je nichtje doet!
Maar wat ik me ook afvraag, hoe zit het met jou? Wat doe jij normaal gesproken in het weekend en kan jij zomaar ieder weekend helemaal aan je nichtje besteden?
Ik zou wat betreft de vraag hoe nu verder bij jezelf te rade gaan waar jij je goed bij voelt.
Vind je het juist gezellig dat je nichtje er ieder weekend is of doe je dit uit plichtsbesef om je zus te helpen, als het dat laatste is zou ik er heel snel mee stoppen of in ieder geval minderen.
Maar wat ik me ook afvraag, hoe zit het met jou? Wat doe jij normaal gesproken in het weekend en kan jij zomaar ieder weekend helemaal aan je nichtje besteden?
Ik zou wat betreft de vraag hoe nu verder bij jezelf te rade gaan waar jij je goed bij voelt.
Vind je het juist gezellig dat je nichtje er ieder weekend is of doe je dit uit plichtsbesef om je zus te helpen, als het dat laatste is zou ik er heel snel mee stoppen of in ieder geval minderen.
vrijdag 27 december 2019 om 22:20
Ik denk meer uit plichtsbesef. En dat combineert heeeel fijn als het leuk is, maar als het dus niet leuk gaat zoals nu gaat het dus aan mij vreten.Decadence schreef: ↑27-12-2019 22:13Allereerst super lief dat je dit voor je nichtje doet!
In mijn eigen weekenden ging ik af en toe uit, maar ook naar de bioscoop, zwemmen, wandelen, lezen, met vrienden afspreken etc. Bijna alles, behalve het uitgaan, kan ik ook combineren met mijn nichtje.
vrijdag 27 december 2019 om 22:22
Ik vind het vermoeiend maar ook erg leuk! Ik krijg er geen speciale vergoeding voor. Uiteraard wel af en toe een bedankje.juliadenders schreef: ↑27-12-2019 22:13Haal je er zelf ook plezier uit?
Kriig je een vergoeding ervoor?

vrijdag 27 december 2019 om 22:22
Voor nichtje heeft het gevoeld alsof jij bent gaan 'klikken' bij haar ouders. Op zich logisch dat jij het met haar ouders hebt besproken en op zich goed dat de ouders het als hun verantwoordelijkheid voelen, maar eindresultaat is vervelend. Ik denk inderdaad dat ouders het nichtje hadden moeten ophalen, zij waren bezig haar uit te leggen dat ze zich samen met vriendinnetje B ook normaal moest gedragen, en dan loopt kind weg en komt er mee weg. Niet handig van ze.
Ik zou het niet nu stopzetten, omdat dat tegenover nichtje zo vervelend kan overkomen. Wel met de ouders bespreken dat je er van baalt hoe dit (door hen) zo gelopen is dat jij je weekeinde voor niks vrij hebt gehouden.
En dan kijken of jij alsnog (even luchtig) met nichtje kan praten, bijvoorbeeld volgende week. Laten weten dat zij welkom is en eventueel over een tijdje ook weer met vriendinnetje B als ze dan normaal kunnen doen. Kijken of het weer gaat. Of, als je het zelf gewoon niet meer ziet zitten, na een fijn laatste weekeinde aan ouders laten weten dat je er mee stopt omdat het je teveel van je eigen vrijheid beroofd. Of misschien handiger: een of twee weekeinden van te voren aangeven dat het dan en dan stopt.
Ik zou het niet nu stopzetten, omdat dat tegenover nichtje zo vervelend kan overkomen. Wel met de ouders bespreken dat je er van baalt hoe dit (door hen) zo gelopen is dat jij je weekeinde voor niks vrij hebt gehouden.
En dan kijken of jij alsnog (even luchtig) met nichtje kan praten, bijvoorbeeld volgende week. Laten weten dat zij welkom is en eventueel over een tijdje ook weer met vriendinnetje B als ze dan normaal kunnen doen. Kijken of het weer gaat. Of, als je het zelf gewoon niet meer ziet zitten, na een fijn laatste weekeinde aan ouders laten weten dat je er mee stopt omdat het je teveel van je eigen vrijheid beroofd. Of misschien handiger: een of twee weekeinden van te voren aangeven dat het dan en dan stopt.
vrijdag 27 december 2019 om 22:25
vrijdag 27 december 2019 om 22:27
Ik zou dit wel bespreken met je nichtje. En dan maak je het niet te zwaar, maar vertel je haar wel dat je het jammer vindt hoe het is gelopen en je achteraf gezien het liever met haar had besproken ipv haar ouders. En vertel je haar ook dat je vriendin B best aardig vindt, maar dat het gedrag dat zij vertoont als B er is wat minder prettig is.
En je kan ook prima uitleggen dat je er met de beste wil van de wereld in zit, maar ook niet de wijsheid in pacht hebt qua omgaan met 13 jarigen.
Eerlijkheid wordt echt wel gewaardeerd.
En ik zou juist niet nu stoppen met de weekeinden. Dat geeft wel heel erg het signaal af dat ze niks fout mag doen en bij de eerste fout al meteen afgeserveerd wordt.
Maar wel gewoon haar appen, vragen of ze van de week wil langskomen om te praten.
Want reken maar dat ze zich kut voelt. Bij je ouders niet welkom en je tante heeft ook commentaar op je. Dat vindt echt niemand fijn. En zeker een puber niet. Dus wees de wijste en de volwassene en ga dit fixen.
En je kan ook prima uitleggen dat je er met de beste wil van de wereld in zit, maar ook niet de wijsheid in pacht hebt qua omgaan met 13 jarigen.
En ik zou juist niet nu stoppen met de weekeinden. Dat geeft wel heel erg het signaal af dat ze niks fout mag doen en bij de eerste fout al meteen afgeserveerd wordt.
Maar wel gewoon haar appen, vragen of ze van de week wil langskomen om te praten.
Want reken maar dat ze zich kut voelt. Bij je ouders niet welkom en je tante heeft ook commentaar op je. Dat vindt echt niemand fijn. En zeker een puber niet. Dus wees de wijste en de volwassene en ga dit fixen.

vrijdag 27 december 2019 om 22:30
Ik denk dat je in gesprek moet met je zus en met je nichtje. Los van elkaar of samen. Het oppassen op wekelijkse basis betekent in mijn ogen dat jij ook een zegje hebt in de opvoeding en sowieso de regels bepaalt als nichtje bij jou is. Dit zou ik zo ook stellen bij zus en nichtje. En is dat niet akkoord, dan zou ik ervoor kiezen de weekenden weer voor mezelf te hebben.
Ik snap wel dat je je gebruikt voelt door je zus. In mijn ogen is dat ook precies aan de hand.
Ik snap wel dat je je gebruikt voelt door je zus. In mijn ogen is dat ook precies aan de hand.

vrijdag 27 december 2019 om 22:34
dannas schreef: ↑27-12-2019 22:27Ik zou dit wel bespreken met je nichtje. En dan maak je het niet te zwaar, maar vertel je haar wel dat je het jammer vindt hoe het is gelopen en je achteraf gezien het liever met haar had besproken ipv haar ouders. En vertel je haar ook dat je vriendin B best aardig vindt, maar dat het gedrag dat zij vertoont als B er is wat minder prettig is.

Zo dus.
vrijdag 27 december 2019 om 22:54
Ook eensdannas schreef: ↑27-12-2019 22:27Ik zou dit wel bespreken met je nichtje. En dan maak je het niet te zwaar, maar vertel je haar wel dat je het jammer vindt hoe het is gelopen en je achteraf gezien het liever met haar had besproken ipv haar ouders. En vertel je haar ook dat je vriendin B best aardig vindt, maar dat het gedrag dat zij vertoont als B er is wat minder prettig is.

vrijdag 27 december 2019 om 23:02
Verkeerde inschatting gok ik. Vanuit puber oogpunt:Kattenkop schreef: ↑27-12-2019 21:43Ja hier heb ik ook enorm spijt van dat ik het niet zelf met haar besproken heb. Vorig weekend vond ik het echt niet leuk meer met vriendinnetje B erbij. Ik zat toen nog in twijfel wat ik er mee moest doen. Toen ik met haar ouders het weekend besprak zondagavond kwam het te sprake. Haar moeder zei toen: het is mijn verantwoordelijkheid ik pak dit op. De band tussen jou en haar moet goed blijven. Ik dacht toen als mwah, misschien niet zo handig maar vertrouwde daarin ook op haar ervaring.
En heel eerlijk: ik vind opvoeden best moeilijk! Zeker omdat ik geen ervaring heb en ik mijn nichtje ook niet door en door ken.
Nichtje is 12 en blijkbaar volwassen genoeg om niet meer door haar ouders opgevoed te worden, maar ipv een volwassen benadering ga je over haar hoofd naar haar moeder.
Haar vriendin vindt ze vermoedelijk stoer en ze kijkt tegen haar op, dus wil ze niet voor haar onder doen. Je kunt best eerlijk aan geven dat je last hebt van dat gedrag. Wellicht zal ze boos reageren (want puber), maar als je het met respect brengt en niet belerend zinkt het hopelijk later, op een rustig moment wel in. (je bent gewoon leuk zoals je bent, ik vind het jammer als je denk dat je je stoerder/brutaler/bozer voor moet doen voor je vrienden en ik zou het vervelend vinden als dat ten koste gaat van onze leuke tijd/relatie/vertrouwensband)

vrijdag 27 december 2019 om 23:05
Mooie post dit, voor 100% mee eens. Praat ook met haar ipv alleen maar over haar. En erken ook dat je het snapt dat het minder leuk is voor haar zonder vriendin B erbij. Maar dat het ook minder leuk is voor jou met vriendin B erbij. En daar moeten jullie een middenweg in vinden.dannas schreef: ↑27-12-2019 22:27Ik zou dit wel bespreken met je nichtje. En dan maak je het niet te zwaar, maar vertel je haar wel dat je het jammer vindt hoe het is gelopen en je achteraf gezien het liever met haar had besproken ipv haar ouders. En vertel je haar ook dat je vriendin B best aardig vindt, maar dat het gedrag dat zij vertoont als B er is wat minder prettig is.
vrijdag 27 december 2019 om 23:36
Eens met Dannas.
Maar ik vind ook dat de ouders nichtje hadden moeten gaan halen bij het vriendinnetje.
Nu geven ze toch het signaal af dat nichtje kan doen en laten wat ze wil. Dat in combinatie met elk weekend gedumpt worden bij haar tante.
Je zou van minder ontsporen. Hoeveel tijd heeft haar moeder echt voor haar door de week?
Ik vind het heel lief van je to dat je nichtje wil opvangen maar ik zou er wel voor waken dat als nichtje echt gaat ontsporen omdat haar ouders te weinig aandacht voor haar hebben jij niet de schuld gaat krijgen.
Maar ik vind ook dat de ouders nichtje hadden moeten gaan halen bij het vriendinnetje.
Nu geven ze toch het signaal af dat nichtje kan doen en laten wat ze wil. Dat in combinatie met elk weekend gedumpt worden bij haar tante.
Je zou van minder ontsporen. Hoeveel tijd heeft haar moeder echt voor haar door de week?
Ik vind het heel lief van je to dat je nichtje wil opvangen maar ik zou er wel voor waken dat als nichtje echt gaat ontsporen omdat haar ouders te weinig aandacht voor haar hebben jij niet de schuld gaat krijgen.
zaterdag 28 december 2019 om 08:55
Ik snap dat je je gebruikt voelt door haar ouders! Als ze maar onder de pannen is en zijn geen last hebben van haar. Het lijkt ze blijkbaar niet te boeien waar hun dochter dat dat boven haar hoofd vindt. En het boeit ze ook niet dat jij voor hun plezier al je weekends opoffert!
Als het weer oké is met je nichtje zou ik dit toch een keer met je zus bespreken. Want ik vind dat je nogal een opoffering doet, helemaal als je hiernaast fulltime werkt. Een leuke partner tegenkomen of zoiets lijkt me daardoor bijvoorbeeld ook minder makkelijk (weet niet of je daarop zit te wachten, maar goed....)
Als het weer oké is met je nichtje zou ik dit toch een keer met je zus bespreken. Want ik vind dat je nogal een opoffering doet, helemaal als je hiernaast fulltime werkt. Een leuke partner tegenkomen of zoiets lijkt me daardoor bijvoorbeeld ook minder makkelijk (weet niet of je daarop zit te wachten, maar goed....)

zaterdag 28 december 2019 om 08:59
Waarom voel jij je verplicht je weekenden (álle weekenden!) op te offeren voor je zus?Kattenkop schreef: ↑27-12-2019 22:20Ik denk meer uit plichtsbesef. En dat combineert heeeel fijn als het leuk is, maar als het dus niet leuk gaat zoals nu gaat het dus aan mij vreten.
In mijn eigen weekenden ging ik af en toe uit, maar ook naar de bioscoop, zwemmen, wandelen, lezen, met vrienden afspreken etc. Bijna alles, behalve het uitgaan, kan ik ook combineren met mijn nichtje.
ALs je dat in geld uitdrukt (hoeveel jaar heb je volledige weekenddiensten als oppas gedraaid?) hoeveel heeft zij dan voor jou gedaan/betaald om dit van jou terug te verwachten?
Het kind is 12, dus kan ook gewoon alleen thuis blijven als de moeder avonddienst heeft. Of ze huurt maar een oppas in als ze haar niet vertrouwd met vriendinnen.