Depressietopic - praat mee!

zondag 24 februari 2019 om 22:33
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!

zaterdag 28 december 2019 om 17:12
@hondenmens: Dat stukje wat je nu hebt geschreven herken ik me totaal niet in. Ik denk dat je moeder het toch ook wel goed bedoelt en het beste met je voor heeft ondanks dat het er misschien wat onhandig uitkomt. Want wat ik lees over de feestdagen en sociale dingen ben jij voor je moeder ook niet de makkelijkste. Is geen verwijt en het kan best dat zulke dingen extra lastig voor je zijn, maar misschien kan ze daarom soms zo reageren? Omdat het haar onbewust toch kwetst?
@Choco: Goed dat je er vertrouwen in houdt en dat het wat minder erg is dan gisteren. Wie weet is het morgen wel weer wat minder erg. Ik hoop het echt voor je!
@Choco: Goed dat je er vertrouwen in houdt en dat het wat minder erg is dan gisteren. Wie weet is het morgen wel weer wat minder erg. Ik hoop het echt voor je!
zaterdag 28 december 2019 om 20:27
Dank je. Jij ook. Jullie allemaal. Ik voel me fijn hier. Begrepen en gekend. Ik ben niet gek. Ik ben niet wat ik heb. Dit gaat voorbij.....chocoladeballetjes schreef: ↑28-12-2019 10:23@tante. Ik sluit me aan mij shiverr dat het moeilijk te zeggen is (maar ik heb die vraag hier ook weleens gesteld).
Ik vind het ook moeilijk wanneer iets een terugval is.
De laatste tijd merk in dat in nog wel val maar heel snel weer opsta. Tussen halve week en week zegmaar. Maar soms val ik dan wel weer sneller weer terug (kwakkelen).
Sterkte!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
zaterdag 28 december 2019 om 23:22
Ik heb haar ook gezegd dat het geen persoonlijke aanval is op haar. Maar dat ik alleen niet blij ben met sommige acties van haar. We hebben verder een sterke band. Samen ellende overwonnen. Het met z'n tweeën gered na haar scheiding met mijn vader, die op geen enkel vlak steun bood daarna. Ook werd mijn moeder vlak daarna een paar keer ernstig ziek, mijn opa die overleed. Een hoop nare dingen achter elkaar. In die tijd zijn we meer naar elkaar toegegroeid, hoewel de band voorheen wel gewoon normaal was.
Ik woon nu 8,5 jaar op mezelf. We bellen bijna dagelijks om de dag door te nemen of te overleggen.
zondag 29 december 2019 om 08:04
Hij lijkt iets beter te gaan.
Merk wel dat ik net invullen van de opdrachten van de training moeilijk vind.
Dat komt ook doordat de training eigenlijk bedoeld is ook voor mensen die extreem heen en weer swiepen in emoties. Ik merk dat het bij langere tijd het zelfde gevoel is. Dit aan het onderzoeken wat gebeurd er vooraf aan zo’n negatieve periode.
Ik heb mijn focus wat meer verlegd naar een gezondere leefstijl.
Ik weet van mezelf dat eten veel met me kan doen. Gestart met het eten van minder koolhydraten en op letten met gluten.
Vanmiddag samen met partner hardlopen.
Merk wel dat ik net invullen van de opdrachten van de training moeilijk vind.
Dat komt ook doordat de training eigenlijk bedoeld is ook voor mensen die extreem heen en weer swiepen in emoties. Ik merk dat het bij langere tijd het zelfde gevoel is. Dit aan het onderzoeken wat gebeurd er vooraf aan zo’n negatieve periode.
Ik heb mijn focus wat meer verlegd naar een gezondere leefstijl.
Ik weet van mezelf dat eten veel met me kan doen. Gestart met het eten van minder koolhydraten en op letten met gluten.
Vanmiddag samen met partner hardlopen.
zondag 29 december 2019 om 08:04
@hondenmens: Ah fijn om te horen dat je toch een goede band hebt met je moeder! En af en toe een ruzie is natuurlijk heel 'normaal' in principe.
@Grietje: Fijn dat het iets beter lijkt te gaan. Klinkt als goede voornemens! Fijn dat je partner ook mee doet dan is het ook beter vol te houden! Je zou voor jezelf ook altijd een stemmingsdagboek kunnen bijhouden via apps. Om zo zelf ook een beter inzicht te krijgen.
@Grietje: Fijn dat het iets beter lijkt te gaan. Klinkt als goede voornemens! Fijn dat je partner ook mee doet dan is het ook beter vol te houden! Je zou voor jezelf ook altijd een stemmingsdagboek kunnen bijhouden via apps. Om zo zelf ook een beter inzicht te krijgen.
zondag 29 december 2019 om 08:21
@ Shiverrr die heb ik een tijdje ingevuld en nu is dat veranderd in de dagelijkse emotie intensiteit schaal in. dit geeft me gelukkig ook goede inzichten. Ik zie meteen waar het naar beneden gaat. Zelf denk ik dat het aardig hormonaal is i.c.m trauma’s (zelf neig ik licht naar Asperger , uit mijn persoonlijksheidstesten kwam een cocktail van verschillende stoornissen en niet 1 duidelijke )
In mijn zwangerschappen had ik nergens last van. De psychiater van toen heeft me door gestuurd naar de gynaecoloog om te kijken of het een optie was om me kunstmatig in de overgang te brengen. De gynaecoloog vond mij daar toen te jong voor.
In mijn zwangerschappen had ik nergens last van. De psychiater van toen heeft me door gestuurd naar de gynaecoloog om te kijken of het een optie was om me kunstmatig in de overgang te brengen. De gynaecoloog vond mij daar toen te jong voor.

zondag 29 december 2019 om 16:03
@hondenmens. Spreek je ook weleens je waardering uit naar je moeder? Het klinkt mij in de oren of ze dat erg graag af en toe eens hoort.
Wel mooi klinkt jullie band ook trouwens. Veel overleeft en veel contact.
@grietje. Klinkt goed de gezonde leefstijl.
Ik hou mijn stemming ook bij. Die fluctueert ook vaak niet per dag. Tegenwoordig wel wat sneller omdat ik korter in een ontsporing zit.
Maar bij die app kijk ik juist ook naar langer termijn patronen.
Maar ik heb dan ook een bipolaire stoornis, daarbij word het aangeraden om je stemming bij te houden.
Een vriendin van mij heeft ook veel last van dat hormonale stuk. Ik wist niet dat ze vrouwen dan weleens vervroegd de overgang in lieten gaan.
@shiverr. Hoe is met jou?
@grietje. Klinkt goed de gezonde leefstijl.
Ik hou mijn stemming ook bij. Die fluctueert ook vaak niet per dag. Tegenwoordig wel wat sneller omdat ik korter in een ontsporing zit.
Maar bij die app kijk ik juist ook naar langer termijn patronen.
Maar ik heb dan ook een bipolaire stoornis, daarbij word het aangeraden om je stemming bij te houden.
Een vriendin van mij heeft ook veel last van dat hormonale stuk. Ik wist niet dat ze vrouwen dan weleens vervroegd de overgang in lieten gaan.
@shiverr. Hoe is met jou?

zondag 29 december 2019 om 16:08
Hier lijkt het weer wat beter te gaan dan gisteren. Ik ben nog wel een beetje somber maar wel minder. En ik zie niet meer die 'zombie blik' in mijn ogen, of in elk geval nauwelijks.
Ik ben wel erg aan het piekeren over vanalles en nog wat. Snap de wereld niet zo op dit moment. Ik wil graag de dingen kunnen plaatsen.
Wel verbazend dat de zaken weer goed lijken te komen. Wel hoop ik op weer wat meer stabiliteit. Ik ben al een maand aan het kwakkelen. Maar het is dan ook december. Alleen hoop ik snel op weer betere weken.
Maar nu eerst maar even rustig aan stappen zetten om uit deze somberheid te komen.
Ik ben wel erg aan het piekeren over vanalles en nog wat. Snap de wereld niet zo op dit moment. Ik wil graag de dingen kunnen plaatsen.
Wel verbazend dat de zaken weer goed lijken te komen. Wel hoop ik op weer wat meer stabiliteit. Ik ben al een maand aan het kwakkelen. Maar het is dan ook december. Alleen hoop ik snel op weer betere weken.
Maar nu eerst maar even rustig aan stappen zetten om uit deze somberheid te komen.
zondag 29 december 2019 om 17:11
Op wat voor manier bedoel je dat? Ik heb moeite om me te uiten en daardoor kan ik afstandelijk overkomen.chocoladeballetjes schreef: ↑29-12-2019 16:03@hondenmens. Spreek je ook weleens je waardering uit naar je moeder? Het klinkt mij in de oren of ze dat erg graag af en toe eens hoort.

zondag 29 december 2019 om 21:28
@hondenmens. Nou in wat je beschrijft klinkt het alsof je moeder graag zou horen dat je haar waardeert.
Juist misschien doordat je het moeilijk vind om je te uiten en ze daardoor twijfelt of ze het wel goed doet. Terwijl ze zo te lezen belangrijk is voor je!
Soms kunnen mensen daaraan gaan twijfelen als ze het heel lang niet horen.
Ik weet het niet. Maar in de verhalen denk ik dat dus te lezen, iemand die twijfelt of de ander haar wel belangrijk vind.
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Juist misschien doordat je het moeilijk vind om je te uiten en ze daardoor twijfelt of ze het wel goed doet. Terwijl ze zo te lezen belangrijk is voor je!
Soms kunnen mensen daaraan gaan twijfelen als ze het heel lang niet horen.
Ik weet het niet. Maar in de verhalen denk ik dat dus te lezen, iemand die twijfelt of de ander haar wel belangrijk vind.
Maar misschien zie ik het verkeerd.
maandag 30 december 2019 om 10:36
@Choco: Met welke app hou jij je stemming bij? Ik wil vooral ook kijken hoelang mijn goede periodes gaan duren en hoe lang ik nu echt in een depressie zit. Wanneer ik het niet bijhoudt kan het beeld gauw vertekend worden.
Fijn dat je elke dag wat minder somber bent. Dan gaat het wel weer de goede richting op. En zometeen komt natuurlijk ook het normale ritme er weer bij, misschien helpt dat je ook wel.
@Hondenmens: Ik ben het wel met choco eens. Want ik lees hier best veel 'commentaar' op je moeder terwijl jullie een goede band hebben. Misschien wil zij dat ook wel eens horen of dat je het kan laten merken aan iets.
Fijn dat je elke dag wat minder somber bent. Dan gaat het wel weer de goede richting op. En zometeen komt natuurlijk ook het normale ritme er weer bij, misschien helpt dat je ook wel.
@Hondenmens: Ik ben het wel met choco eens. Want ik lees hier best veel 'commentaar' op je moeder terwijl jullie een goede band hebben. Misschien wil zij dat ook wel eens horen of dat je het kan laten merken aan iets.
shiverrr wijzigde dit bericht op 30-12-2019 10:39
17.34% gewijzigd
maandag 30 december 2019 om 10:38
Bedankt voor het vragen. Hier gaat het niet echt lekker. Ik heb 27 dec een betere dag gehad. Maar laatste dagen gaat het niet lekker en op dit moment ook niet. Ik droom weer veel en weer vroeg wakker. En telkens die rot paniek die me overvalt en er is gewoon niks wat ik er aan kan doen. Ik zie gewoon zo tegen nieuwjaar en 2 januari op. Alsof ik alles ga herbeleven op die dagen.
maandag 30 december 2019 om 12:58
@choco en Shiverrr: Daar zit wel iets in. Dat ze misschien op zoek is naar waardering. Weet nog niet hoe ik het ga doen. Ik denk eigenlijk dat er veel oud zeer zit bij haar. Ze heeft zelf weinig moederliefde gekend. Het altijd goed willen doen, maar het was nooit genoeg. En ik vermoed ze dat wil inhalen met mij. Op een manier die voor mij soms te enthousiast overkomt.
Ook haar huwelijk was gespannen, hoorde ik na de scheiding. Ik heb daar als kind nooit iets van gemerkt. Zij en mijn vader zijn 30 getrouwd geweest. Hij was dominant, bepaalde wie er wel en niet op bezoek mocht komen, ging vreemd. Hij heeft haar op een akelige manier aan de kant gezet, hield geen rekening met haar gevoelens. Dat heeft haar veel pijn gedaan. Soms kan ze ook bits reageren als mijn stiefvader bepaalde opmerkingen maakt. Dan zegt ze: "Nee! Zo'n man heb ik eerder gehad." Hij is zich dan van geen kwaad bewust.
Ook haar huwelijk was gespannen, hoorde ik na de scheiding. Ik heb daar als kind nooit iets van gemerkt. Zij en mijn vader zijn 30 getrouwd geweest. Hij was dominant, bepaalde wie er wel en niet op bezoek mocht komen, ging vreemd. Hij heeft haar op een akelige manier aan de kant gezet, hield geen rekening met haar gevoelens. Dat heeft haar veel pijn gedaan. Soms kan ze ook bits reageren als mijn stiefvader bepaalde opmerkingen maakt. Dan zegt ze: "Nee! Zo'n man heb ik eerder gehad." Hij is zich dan van geen kwaad bewust.

maandag 30 december 2019 om 16:38
@shiverr. Die app heet eMoods. Heel handig om idd het overzicht te houden.
Vervelend die paniek. En naar dat er nog zon datum aankomt. Heel veel sterkte!
@hondenmens. Ik dacht, misschien kan je het op een kaartje zetten. Dat heb ik zelf eens naar mijn beste vriendin gedaan voor iets soortgelijks. Maar misschien is het ook niet jouw manier!
Succes!
Vervelend die paniek. En naar dat er nog zon datum aankomt. Heel veel sterkte!
@hondenmens. Ik dacht, misschien kan je het op een kaartje zetten. Dat heb ik zelf eens naar mijn beste vriendin gedaan voor iets soortgelijks. Maar misschien is het ook niet jouw manier!
Succes!
maandag 30 december 2019 om 16:48
Voor allen die het moeilijk hebben een dikke knuffel..
Deze dagen zijn ook niet leuk als je je down voelt, alsof je altijd gelukkig hoort te zijn..ondanks alle tegenslagen in je leven
Ik zal blij zijn dat het achter de rug is, en kan enkel hopen dat het nieuwe jaar me nieuwe kansen biedt.
Ik weet dat ik ze zelf zal moeten zoeken en aangrijpen maar dat is zo lastig, mijn focus blijft op de scheiding liggen.
Veel flashbacks, dromen, gedachten... en dan de vraag, waarom ben ik hier nog?
Deze dagen zijn ook niet leuk als je je down voelt, alsof je altijd gelukkig hoort te zijn..ondanks alle tegenslagen in je leven
Ik zal blij zijn dat het achter de rug is, en kan enkel hopen dat het nieuwe jaar me nieuwe kansen biedt.
Ik weet dat ik ze zelf zal moeten zoeken en aangrijpen maar dat is zo lastig, mijn focus blijft op de scheiding liggen.
Veel flashbacks, dromen, gedachten... en dan de vraag, waarom ben ik hier nog?
maandag 30 december 2019 om 16:52
@hondenmens: Ik geef mijn ouders wel eens een cadeautje en dan zeg ik er iets bij van 'voor alles wat jullie voor me doen'. Het hoeft van hun niet want ze vinden het vanzelfsprekend is, dat ze voor me zorgen. Maar toch is het wel goed om te doen denk ik.
@Choco: Dankje! Ik hoop echt dat het volgend jaar niet zo is want dan heb ik werk als het goed is.
Oh wow die is echt voor bipolaire stoornis gemaakt. Ik gebruik nu moodlog kan je de positieve en negatieve dingen neerzetten zoals angst/vrolijk etc en rustgevende medicatie gebruik. En daylio daar geef je je stemming aan en de activiteiten die je die dag hebt gedaan. Al is de laatste app niet zo serieus vind ik.
Maar ik ga de jouwe vanaf het nieuwe jaar eens proberen. Misschien is die wel fijner. Want ik zie nu dat ik aan daylio niet veel heb. Mn activiteiten zijn altijd hetzelfde.
@Choco: Dankje! Ik hoop echt dat het volgend jaar niet zo is want dan heb ik werk als het goed is.
Oh wow die is echt voor bipolaire stoornis gemaakt. Ik gebruik nu moodlog kan je de positieve en negatieve dingen neerzetten zoals angst/vrolijk etc en rustgevende medicatie gebruik. En daylio daar geef je je stemming aan en de activiteiten die je die dag hebt gedaan. Al is de laatste app niet zo serieus vind ik.
Maar ik ga de jouwe vanaf het nieuwe jaar eens proberen. Misschien is die wel fijner. Want ik zie nu dat ik aan daylio niet veel heb. Mn activiteiten zijn altijd hetzelfde.
shiverrr wijzigde dit bericht op 30-12-2019 19:56
11.07% gewijzigd

dinsdag 31 december 2019 om 11:17
@choco en Shiverrr: Bedankt voor de tips over mijn moeder. Ik ga er vanavond weer eten, we gaan mini-pizzaatjes maken met de pizzarette. Ik zit te denken om een plantje mee te nemen voor hen. Voor Nieuwjaar. Omdat ik er tijdens de jaarwisseling zelf niet bij ben. Ga voor het vuurwerk naar huis. Want anders moet ik tot na 1 uur blijven om veilig over straat te kunnen. En dat vind wel lang als ik er vanaf etenstijd ben.
Shiverr: Heel veel sterkte met de komende dagen. Hopelijk is het minder erg dan je nu denkt.
@pibbeli: Altijd ingrijpend een scheiding. Ben je al gescheiden of moet het nog gebeuren? Hopelijk wordt het volgend jaar een beter jaar.
Shiverr: Heel veel sterkte met de komende dagen. Hopelijk is het minder erg dan je nu denkt.
@pibbeli: Altijd ingrijpend een scheiding. Ben je al gescheiden of moet het nog gebeuren? Hopelijk wordt het volgend jaar een beter jaar.
dinsdag 31 december 2019 om 14:37
@Hondenmen: Oh leuk zeg! Dat wil ik altijd nog een keer doen maar wij hebben geen pizzarette. Veel plezier! En ik denk dat je moeder een kleine attentie altijd leuk zal vinden. Vooral ook als ze weet waarom je het geeft aan haar.
Dankje, vandaag is al een ramp dus ik vrees komende 2 dagen. Net ook 'stomme' actie uitgehaald. We zijn met de oppashond gaan wandelen precies op de plek waar de laatste wandeling met mijn eigen hond 2 jaar geleden was. Toen ik nog dacht dat het goed met hem ging. Ik zie hem zo nog zitten in zijn kar als lopen te veel voor hem werd. Niemand snapt ook dat ik daar verdrietig van word of dat ik het uberhaupt nog weet.
Dankje, vandaag is al een ramp dus ik vrees komende 2 dagen. Net ook 'stomme' actie uitgehaald. We zijn met de oppashond gaan wandelen precies op de plek waar de laatste wandeling met mijn eigen hond 2 jaar geleden was. Toen ik nog dacht dat het goed met hem ging. Ik zie hem zo nog zitten in zijn kar als lopen te veel voor hem werd. Niemand snapt ook dat ik daar verdrietig van word of dat ik het uberhaupt nog weet.
dinsdag 31 december 2019 om 22:08
Lieve allemaal,
Ondanks dat dit niet een topic is waar je bij wil horen wil ik jullie toch zeggen dat ik blij geweest ben met jullie afgelopen jaar.
Ik hoop dat een ieder komend jaar op haar manier wat meer rust, stabiliteit en vrolijkheid tegen gaat komen.
Vele kleine stapjes maken samen een flinke stap en dat gun ik jullie allemaal.
Ondanks dat dit niet een topic is waar je bij wil horen wil ik jullie toch zeggen dat ik blij geweest ben met jullie afgelopen jaar.
Ik hoop dat een ieder komend jaar op haar manier wat meer rust, stabiliteit en vrolijkheid tegen gaat komen.
Vele kleine stapjes maken samen een flinke stap en dat gun ik jullie allemaal.

Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben