Waken bij oma

31-12-2019 01:17 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben vannacht aan het waken bij mijn omaatje. Ze is 95 en toch wel aan het sterven denkt de arts. Maar ze wil niet dood. Ze is heel angstig voor de nachten, maar probeert wakker te blijven, het is echt een gevecht tegen het onoverkomelijke.

Haar lijf is gezonder dan menig jong lijf, alle vitale functies/organen werken prima, maar ze is mentaal op (geen dementie). Nu vertelt ze me elke keer hetzelfde verhaal, en valt dan weg voor 1/2 minuten, om weer opnieuw te beginnen.

Ze heeft Cheyne Stokes(?), hele rare ademhalingen en dat is best eng, elke keer dat ze wegvalt ben ik bang dat ze dood is. En dan lacht ze weer als ze mij ziet, is ze blij dat ik en de rest van de familie er is.

Ik zit hier nu en masseer haar handen, armen en benen omdat ze daar blij van lijkt te worden (ze is zo koud!). Dan valt ze ook even in slaap. En wordt dan weer wakker, zegt dat ze niet dood wil, ondanks dat ze zegt dat ze weet dat opa op haar wacht in de hemel.

Ik ben niet alleen hoor, mijn hele familie is hier om af te kunnen wisselen wanneer nodig. Maar ik wil zo graag bij m’n omaatje zijn!

Wie heeft dit ook gedaan, en hoe ging dat?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik werk zelf in een pg-verpleeghuis, dus maak heel vaak dit soort situaties mee.

Als je oma echt heel angstig is en steeds wakker wordt kunnen jullie om dormicum vragen, een middel dat haar in diepe slaap brengt en rustig maakt. Ze zal dan niet meer wakker worden.

Verder; zeg vooral nog wat je tegen haar zeggen wilt, het gehoor blijft echt nog als 1 van de laatste dingen over dus ze kan ondanks haar diepe slaap nog horen wat je tegen haar zegt. Het wil soms ook helpen om te zeggen dat het oké is en dat ze echt mag gaan.

Heel veel sterkte voor jullie
Sterkte Bladora!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heel veel sterkte, wat moeilijk moet dat zijn om haar zo te zien. Ik hoop dat ze rust vindt. Lief dat je zo voor haar zorgt :hug:
Lief bladora! Ik heb in een verzorgingstehuis gewerkt en zo vaak gezien dat er familie is die er niet is op dit soort momenten en dat iemand dit proces dus helemaal alleen moet ondergaan. Dat raakte mij altijd.

Wat betreft dat angstig zijn, dat hoeft niet. Dat zouden jullie met een arts kunnen overleggen.

Sterkte!
Sterkte Bladora.
Veel sterkte Bladora :hug:
Zowel beroepsmatig and prive veel gezien. Het blijft verdrietig maar ook heel waardevol. Zoals ik begrijp is oma opgenomen, daar kunnen natuurlijk redenen voor zijn, verreweg de meeste mensen sterven thuis onder begeleiding. Mogelijk gaat het in het ziekenhuis anders, daar heb ik geen ervaring mee. Zoals al gezegd is angst, onrust en pijn in de terminale fase niet nodig. Overleg met arts of verpleegkundig personeel.
En heel veel sterkte natuurlijk.
Sterkte :hug:
Wij waakten ook bij m'n vader 3 jaar geleden, maar op het moment dat wij even in slaap gevallen zijn, is hij er tussen uit gepiept.
Ik heb gelezen dat dat vaker gebeurt. Dat als je er teveel bovenop zit, dat ze dan moeilijk los kunnen laten.
Kan je oma geen paliatieve sedatie krijgen?
:hug:
Mooi dat je de laatste periode bij je oma kan zijn, koester dit. Heel bijzonder.

Lichaam en geest moeten klaar zijn om te overlijden, en de ene persoon kan makkelijker loslaten dan de andere persoon. Geef haar de ruimte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb bij mijn opa en vader gewaakt. Ik vond het heel bijzonder en waardevol. Vooral bij mijn vader want ik was de hele nacht alleen met hem. Ik vond het ontzettend fijn dat ik er voor hem kon zijn in zijn laatste uurtjes. Dat voelde echt als het ultieme cadeautje geven aan hem. Een rare combinatie van verdriet en geluk.

Heel veel sterkte, Bladora. Fijn dat je er zo voor haar kunt zijn.
Suzy65 schreef:
31-12-2019 02:31

Mijn moeder is in de ochtend daarop vredig ingeslapen, na nog even wakker te zijn geweest. Met niemand in de buurt.
Ook dat hoor je wel vaker, dat mensen juist sterven op het moment dat er even geen geliefden in de buurt zijn, net als ze even koffie halen oid.
Zo ging het bij mijn moeder, oma én opa. Even de kamer uit en toen zijn ze overleden.
Ik heb ook begrepen dat dit vaak zo gaat.
Geen ervaring mee, maar wordt ze wellicht rustiger als je een boek voorleest? Wellicht een kinderboek met fijne cadans? Of samen ontspanningsoefeningen doen om haar te laten ontspannen?
Ik ben zowel bij mijn oma als bij mijn tante er nog vrij lang bij gebleven, wij zijn echter niet de hele nacht gebleven en beide bleken in de ochtend te zijn overleden. Zij waren dus beide alleen, maar wel rustig.

Bij mijn oma heb ik nog getekend voor de kalmeerde medicijnen (ik mocht dit ook), daardoor is ze dus rustig gestorven. Ik vond het fijn om te weten dat ik op die manier nog wat voor haar heb kunnen doen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Sterkte Bladora.
Bedankt voor alle lieve reacties en het delen van verhalen!

Wat betreft medicatie, oma krijgt nu oxazepam en haldol.

Weer een nacht doorgekomen dus, en nu zit ze in de ‘huiskamer’ op een stoel. Ik snap er helemaal niks van hoe dit werkt. Als ze zo ‘goed’ blijft zal ze overgeplaatst moeten worden blijkbaar, te goed voor een ziekenhuisbed :O. Als ze alleen al van ziekenhuiskamer verandert schiet ze in een delirium, laat staan veranderen naar een verpleeghuis (de opties die ze nu aangeven zijn verpleeghuizen 100km ten noorden van hier).

Vandaag wachten we het gesprek met de geriatrisch arts af, indien nodig nemen we haar in huis en huren 24 Uurs zorg in. No way dat we dat lieve mensje nog weer laten verplaatsen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik heb gewaakt bij mijn schoonvader. Schoonmoeder. Eigen vader en mijn oom.

Was heel bijzonder. Verdrietig maar ook weer mooi ..

Sterkte bladora
Moeilijke maar waardevolle tijd.
Sterkte :rose:
-Bladora- schreef:
31-12-2019 09:47

Weer een nacht doorgekomen dus, en nu zit ze in de ‘huiskamer’ op een stoel. Ik snap er helemaal niks van hoe dit werkt. Als ze zo ‘goed’ blijft zal ze overgeplaatst moeten worden blijkbaar, te goed voor een ziekenhuisbed :O. Als ze alleen al van ziekenhuiskamer verandert schiet ze in een delirium, laat staan veranderen naar een verpleeghuis (de opties die ze nu aangeven zijn verpleeghuizen 100km ten noorden van hier).

Vandaag wachten we het gesprek met de geriatrisch arts af, indien nodig nemen we haar in huis en huren 24 Uurs zorg in. No way dat we dat lieve mensje nog weer laten verplaatsen.

Wat zou dat fijn en geruststellend voor je oma zijn als ze bij jullie in huis kan verblijven :heart:
Hoe is het nou Bladora?

Ik wens jullie weinig zorgen en een rustige nacht
Bij ons was 24 uurs zorg niet mogelijk, dus zoek dat goed uit voordat je oma naar huis laat brengen, sterkte!
Ozo.
-Bladora- schreef:
31-12-2019 09:47

Ze heeft Cheyne Stokes ademhaling? Wat bijzonder. Het kan zeker even duren, maar het is vooral op deze leeftijd (en haar koude handen) wel echt een teken dat haar tijd er bijna is. Waar ik werk verplaatsen we een patiënt dan zeker niet meer.

Sterkte Bladora!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Heel veel sterkte in deze moeilijke, zware tijd!

Je moet er niet van schrikken als ze vandaag nog wat relatief goede uren heeft, maar later vandaag of morgen toch weer hard achteruit gaat.
Iemand "kan" geen weken in een ziekenhuisbed liggen wachten tot het moment van overlijden daar is, het is stomweg niet precies te voorspellen wanneer iemand komt te overlijden. Meestal wordt er dan een plek gezocht in een hospice, een palliatieve unit in een verpleeghuis of met thuiszorg naar huis. Ik hoop voor je oma dat het voor haar niet zover komt en ze haar rust kan vinden. Als de verwachting is dat ze binnen uren of dagen komt te overlijden, hoef je je geen zorgen te maken over verhuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven