Bijna scheiden
vrijdag 3 januari 2020 om 16:14
Wij gaan scheiden. Allang tijd loopt het niet goed en langzamerhand zijn we broer en zus geworden. Ik dacht nooit echt over scheiden na omdat ik dat niet wil voor onze kinderen. Maar nu het bespreekbaar is geworden is er geen weg meer terug. Ik ben 2 jaar geleden vreselijk verliefd geweest op een collega, en ondanks dat het geen relatie kan worden was het wel wat me deed inzien dat ik dit huwelijk niet meer wil.
En ik voel me zo schuldig naar mijn kinderen. Ik wil mijn kinderen niet beschadigen. Nu we verder in het traject van scheiden zijn is het zo dubbel, ik weet dat ik niet met man man verder kan, maar ik durf de stap niet te nemen. We slapen nu apart en doen niets meer samen, we zijn alleen nog thuis voor de kinderen. Het voelt eenzaam en alsof we stil staan, tegelijkertijd wil ik het zo houden en ben ik bang voor wat komen gaat.
Wie zit ook in deze situatie of heeft het meegemaakt?
En ik voel me zo schuldig naar mijn kinderen. Ik wil mijn kinderen niet beschadigen. Nu we verder in het traject van scheiden zijn is het zo dubbel, ik weet dat ik niet met man man verder kan, maar ik durf de stap niet te nemen. We slapen nu apart en doen niets meer samen, we zijn alleen nog thuis voor de kinderen. Het voelt eenzaam en alsof we stil staan, tegelijkertijd wil ik het zo houden en ben ik bang voor wat komen gaat.
Wie zit ook in deze situatie of heeft het meegemaakt?
vrijdag 3 januari 2020 om 20:34
Je zegt het zelf al. Ze hadden het liever anders gezien.
Ik ken ook kinderen van gescheiden ouders die zeggen dat ze het bij moeder het leukst vinden omdat ze haar geen verdriet willen doen en bij vader het zelfde zeggen omdat ze hem ook geen verdriet willen doen.
Kinderen die bij de ene ouder niet zeggen dat ze de andere ouder missen omdst hun ouder daar dan niet blij van wordt en ze zich dan nog rotter voelen.
Of kinderen die maar niets zeggen omdat hun ouder toch niet luisterd.
Of kinderen die bang zijn dat als ze aangeven dat ze de situatie niet leuk vinden in de sterk worden gelaten. Dat er wordt gezegd ga maar bij de andere ouder wonen.
Kinderen hebben heel vaak meer moeite met een scheiding dan veel ouders denken.
vrijdag 3 januari 2020 om 20:39
waar zeg ik dat?Mentos2020 schreef: ↑03-01-2020 19:55Wat bedoel je, dat het dus beter is om voor de kinderen bij elkaar te blijven?
jij wilt ze een liefdevolle relatie laten zien.
ik neem aan met een andere man.
wij slapen nooit.
vrijdag 3 januari 2020 om 20:39
vrijdag 3 januari 2020 om 20:43
Dan nog is het niet willen scheiden in combinatie met ook niets meer willen dodelijk. Ik mocht kiezen tussen een man die niets meer wilde of scheiden. Dat wilde ik allebei niet. Hij liet de keuze uiteindelijk aan mij, door zelf niet te kiezen en mij de knoop te laten doorhakken. Lekker lullig.Mentos2020 schreef: ↑03-01-2020 16:51Ja, dat lijkt me ook vreselijk, om de andere partij te zijn. Ik laat hem niet in de waan, hij weet dat het niet goed komt
vrijdag 3 januari 2020 om 20:44
Ik ken die kinderen ook, die jij beschrijft. Maar het kan ook anders...en dat hangt helemaal af van hoe ouders er zelf in staan.sugarmiss schreef: ↑03-01-2020 20:34Je zegt het zelf al. Ze hadden het liever anders gezien.
Ik ken ook kinderen van gescheiden ouders die zeggen dat ze het bij moeder het leukst vinden omdat ze haar geen verdriet willen doen en bij vader het zelfde zeggen omdat ze hem ook geen verdriet willen doen.
Kinderen die bij de ene ouder niet zeggen dat ze de andere ouder missen omdst hun ouder daar dan niet blij van wordt en ze zich dan nog rotter voelen.
Of kinderen die maar niets zeggen omdat hun ouder toch niet luisterd.
Of kinderen die bang zijn dat als ze aangeven dat ze de situatie niet leuk vinden in de sterk worden gelaten. Dat er wordt gezegd ga maar bij de andere ouder wonen.
Kinderen hebben heel vaak meer moeite met een scheiding dan veel ouders denken.
Onze zoon twijfelde aan het begin om het nieuwe huis van vader "thuis" te noemen. Meteen kortemetten mee gemaakt en duidelijk gemaakt dat beiden huizen "thuis" genoemd MOGEN worden. En ook dat we snappen dat t vreemd voor ze is...want wat is thuis?
vrijdag 3 januari 2020 om 20:46
jij bent ongelukkig en je denkt dat je door te blijven niet meer gelukkig kan worden. Jouw geluk is dus belangrijk dat het geluk van vader en de kinderen of jij moet denken dat een scheiding iedereen veel gelukkiger zal maken. Maar de statistiek laat het tegendeel zien.Angel64 schreef: ↑03-01-2020 20:39He weet je... ik ga die discussie helemaal niet aan hier.
En ik vind het heel logisch dat kinderen het liefst zien dat ouders bij elkaar blijven. Maar als dat niet meer werkt, ouders ongelukkig zijn, er spanning of irritaties zijn...dan zijn er naar mijn mening enkel verliezers
Verder zit geluk in jezelf en is het niet de verantwoordelijkheid van je partner om jou gelukkig te maken
vrijdag 3 januari 2020 om 20:47
thuis is waar je ouders zijn en waar je groot geworden bent.Angel64 schreef: ↑03-01-2020 20:44Ik ken die kinderen ook, die jij beschrijft. Maar het kan ook anders...en dat hangt helemaal af van hoe ouders er zelf in staan.
Onze zoon twijfelde aan het begin om het nieuwe huis van vader "thuis" te noemen. Meteen kortemetten mee gemaakt en duidelijk gemaakt dat beiden huizen "thuis" genoemd MOGEN worden. En ook dat we snappen dat t vreemd voor ze is...want wat is thuis?
vrijdag 3 januari 2020 om 20:50
In deze was het niet mijn keuze...S-Meds schreef: ↑03-01-2020 20:46jij bent ongelukkig en je denkt dat je door te blijven niet meer gelukkig kan worden. Jouw geluk is dus belangrijk dat het geluk van vader en de kinderen of jij moet denken dat een scheiding iedereen veel gelukkiger zal maken. Maar de statistiek laat het tegendeel zien.
Verder zit geluk in jezelf en is het niet de verantwoordelijkheid van je partner om jou gelukkig te maken
Maar terugkijkend kan ik met zekerheid zeggen dat het ok is...en dat het beter is zo. Ook voor de kinderen. Die hebben een vader en moeder dje beter in hun vel zitten en leuker met ze zijn.
Dat neemt niet weg dat ze het soms ook lastig vinden.
Maar ik vind het hier allemaal nogal zwaar aangezet.
vrijdag 3 januari 2020 om 21:03
Bedankt allemaal, het was niet de bedoeling om een discussie te starten over of een scheiding wel/niet goed voor de kinderen is. Ik wil vooral graag ervaringsverhalen horen.
Angel64, goed om te horen dat het ook anders kan.
Yagababa, hebben jullie ook overwogen om wel samen te blijven wonen voor de kinderen of wilde hij dat ook niet?
Yagababa, hebben jullie ook overwogen om wel samen te blijven wonen voor de kinderen of wilde hij dat ook niet?
vrijdag 3 januari 2020 om 21:15
Ik ben totaal ermee eens. Misschien had je een leuke ervaring met je collega maar inderdaad. Dat zou ook snel weer voorbij gaan.sugarmiss schreef: ↑03-01-2020 17:16100% zeker weten dat de kinderen gelukkiger zullen zijn in de situatie zoals die nu bestaat dan in de situatie dat jij "het goede voorbeeld" geeft van hoe een relatie ook kan zijn.
Je kinderen zitten totaal niet te wachten op een verliefde mama die het reuze gezellig heeft met haar nieuwe vriend. Terwijl zij altijd of papa of mama moeten missen.
Ga gewoon weer seks hebben met je man dan maakt je lichaam een hormoon aan dat er voor zorgt dat jij je verbonden gaat voelen met je man.
Mannen maken dat hormoon veel minder aan tijdens de seks dus omgekeerd werkt het niet. Maar zo te lezen hoeft hij ook niet zo nodig te scheiden.
Je wil geen energie meer in je relatie stoppen omdat jij blijft denken ik wil net zo verliefd worden als ik toen op die collega was. Verliefdheid gaat weer voorbij en dan blijf je achter met de puinhopen van een gebroken gezin.
Je hoort het zo vaak. Ik ben heel gelukkig met mijn nieuwe vriend. En dan de grote maar. Ik mis toch het gezin wat waren. Als je echt moeite gaat doen voor je gezin ben je uiteindelijk waarschijnlijk toch beter af en gelukkiger op de lange termijn.
En je hoeft je kinderen geen verdriet te doen.
Doe je best om nog iets te doen aan je gezin. Heb je al veel geprobeerd?
Mensen denken tegenwoordig veel te makkelijk over het scheiden. Vaak eindigt je volgende relatie ook weer snel... en dan?
Wat deed je man eigenlijk dat je van hem scheiden wil? Wil hij het ook graag?
vrijdag 3 januari 2020 om 21:16
Graag gedaan Mentos2020Mentos2020 schreef: ↑03-01-2020 21:03Bedankt allemaal, het was niet de bedoeling om een discussie te starten over of een scheiding wel/niet goed voor de kinderen is. Ik wil vooral graag ervaringsverhalen horen.
vrijdag 3 januari 2020 om 21:18
Ik herken het schuldgevoel ten opzichte van mijn kind heel goed. Maar samenblijven louter op basis van dit gevoel werkt niet. Ik ging er op den duur aan onderdoor. Onlangs hebben we besloten uit elkaar te gaan en binnenkort kan ik in mijn nieuwe woonst. Nu de knoop is doorgehakt voel ik alleen maar opluchting. Ik wens je veel sterkte!
vrijdag 3 januari 2020 om 21:57
Lees even mee voor ervaring.
Ik sta op het punt mijn huwelijk op te geven. Het is op. Hebben 2 kinderen.
Hier al van alles geprobeerd, therapie, relatie therapie, tijd en energie in elkaar steken maar mijn gevoel komt er echt niet door terug. Zo vaak 'het nog 1 laatste kans gegeven' omdat ik met dezelfde vragen en schuldgevoelens kamp al TO. Vooral voor de kinderen.
Man vind het allemaal prima en wil niet scheiden dus ik zou diegene zijn die ons gezin uit elkaar rukt en dat weegt extra zwaar.
Hebben jullie al therapie geprobeerd TO?
Ik sta op het punt mijn huwelijk op te geven. Het is op. Hebben 2 kinderen.
Hier al van alles geprobeerd, therapie, relatie therapie, tijd en energie in elkaar steken maar mijn gevoel komt er echt niet door terug. Zo vaak 'het nog 1 laatste kans gegeven' omdat ik met dezelfde vragen en schuldgevoelens kamp al TO. Vooral voor de kinderen.
Man vind het allemaal prima en wil niet scheiden dus ik zou diegene zijn die ons gezin uit elkaar rukt en dat weegt extra zwaar.
Hebben jullie al therapie geprobeerd TO?
vrijdag 3 januari 2020 om 22:16
Ik wordt altijd zo moe dat het welzijn van de kinderen gebruikt worden om voor je eigen geluk te gaan. Een heel gezin verdrietig want papa of mama is niet meer gelukkig en het is veeeeeel beter voor iedereen dat ze/hij wel gelukkig is. Ideaal toch, ik gelukkig en jullie verhuizen elke week met moeilijke schema's en papa/mama voelt het nu niet maar die wordt ook veel gelukkiger als het huis verkocht wordt, een leuk flatje, alimentatie betalen en een leeg huis en de kinderen nog eens delen maar het is het echt waard en vooral voor mezelf.
vrijdag 3 januari 2020 om 22:35
Jazeker. Maar dat was echt geen doen. Man was ver weg, wilde alleen maar zijn eigen gang gaan (lees: naar zijn minnares). Was niet meer aanwezig in het gezin. Ik kon niet meer, als hij niets wilde moest hij ook maar weg. Ik ben in het huis gebleven, want fulltime baan.Mentos2020 schreef: ↑03-01-2020 21:03Bedankt allemaal, het was niet de bedoeling om een discussie te starten over of een scheiding wel/niet goed voor de kinderen is. Ik wil vooral graag ervaringsverhalen horen.
vrijdag 3 januari 2020 om 22:37
Helaas herken ik je verhaal. Zit in een soortgelijke situatie.
Omdat er bij ons jonge kinderen in het spel zijn onderneem ik geen actie. Het idee om de kinderen verdriet te doen is heartbreaking. Gedeeld ouderschap, alleen het idee al maakt mij misselijk.
Ook ben ik bang voor reactie partner en dat we richting vechtscheiding gaan. Vandaar al een tijdje met kop in het zand en dat blijft nog wel even zo verwacht ik
En waar ik op wacht? Geen idee.
Dus een stuk herkenning vanuit mijn kant.
Omdat er bij ons jonge kinderen in het spel zijn onderneem ik geen actie. Het idee om de kinderen verdriet te doen is heartbreaking. Gedeeld ouderschap, alleen het idee al maakt mij misselijk.
Ook ben ik bang voor reactie partner en dat we richting vechtscheiding gaan. Vandaar al een tijdje met kop in het zand en dat blijft nog wel even zo verwacht ik
En waar ik op wacht? Geen idee.
Dus een stuk herkenning vanuit mijn kant.
vrijdag 3 januari 2020 om 22:39
Geen reacties gelezen.
Als kind van gescheiden ouders heb ik het meeste last gehad van de tijd voor de scheiding, toen ze 'voor de kinderen' bij elkaar bleven.
Doe dat jezelf en je kinderen niet aan.
Een scheiding is niet het eind van de wereld, maar hoe langer je wacht hoe meer kans op een vechtscheiding en dát is wel nadelig voor de kinderen.
Als kind van gescheiden ouders heb ik het meeste last gehad van de tijd voor de scheiding, toen ze 'voor de kinderen' bij elkaar bleven.
Doe dat jezelf en je kinderen niet aan.
Een scheiding is niet het eind van de wereld, maar hoe langer je wacht hoe meer kans op een vechtscheiding en dát is wel nadelig voor de kinderen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 3 januari 2020 om 22:47
sugarmiss schreef: ↑03-01-2020 17:16100% zeker weten dat de kinderen gelukkiger zullen zijn in de situatie zoals die nu bestaat dan in de situatie dat jij "het goede voorbeeld" geeft van hoe een relatie ook kan zijn.
Je kinderen zitten totaal niet te wachten op een verliefde mama die het reuze gezellig heeft met haar nieuwe vriend. Terwijl zij altijd of papa of mama moeten missen.
Ga gewoon weer seks hebben met je man dan maakt je lichaam een hormoon aan dat er voor zorgt dat jij je verbonden gaat voelen met je man.
Mannen maken dat hormoon veel minder aan tijdens de seks dus omgekeerd werkt het niet. Maar zo te lezen hoeft hij ook niet zo nodig te scheiden.
Je wil geen energie meer in je relatie stoppen omdat jij blijft denken ik wil net zo verliefd worden als ik toen op die collega was. Verliefdheid gaat weer voorbij en dan blijf je achter met de puinhopen van een gebroken gezin.
Je hoort het zo vaak. Ik ben heel gelukkig met mijn nieuwe vriend. En dan de grote maar. Ik mis toch het gezin wat waren. Als je echt moeite gaat doen voor je gezin ben je uiteindelijk waarschijnlijk toch beter af en gelukkiger op de lange termijn.
En je hoeft je kinderen geen verdriet te doen.
vrijdag 3 januari 2020 om 22:49
Ik vind het geluk van mijn kinderen juist belangrijk!
Daarom zoveel geprobeerd want wie wil zijn gezin opgeven? En de kinderen om de zoveel tijd met een tas weer naar papa of mama te sturen, met alle emoties erbij voor hun.
Het is niet zomaar iets dat je even doet.
Wat is het alternatief? Blijven in een ongelukkig huwelijk tot de kinderen 18 zijn en ze daarna het nieuws brengen dat papa en mama een schijn huwelijk hadden en bij elkaar waren alleen maar voor hun?
Is er iemand die dit gedaan heeft??
Daarbij begint niemand een een huwelijk en kinderen met de intentie om uit elkaar te gaan. Soms veranderen levens en kom je los van elkaar te staan. Een andere visie op het leven en andere wensen en verlangens.
Tuurlijk probeer je elkaar hierin weer te vinden, meerdere malen zelfs, maar wat als het er gewoon echt niet meer in zit?
Daarom zoveel geprobeerd want wie wil zijn gezin opgeven? En de kinderen om de zoveel tijd met een tas weer naar papa of mama te sturen, met alle emoties erbij voor hun.
Het is niet zomaar iets dat je even doet.
Wat is het alternatief? Blijven in een ongelukkig huwelijk tot de kinderen 18 zijn en ze daarna het nieuws brengen dat papa en mama een schijn huwelijk hadden en bij elkaar waren alleen maar voor hun?
Is er iemand die dit gedaan heeft??
Daarbij begint niemand een een huwelijk en kinderen met de intentie om uit elkaar te gaan. Soms veranderen levens en kom je los van elkaar te staan. Een andere visie op het leven en andere wensen en verlangens.
Tuurlijk probeer je elkaar hierin weer te vinden, meerdere malen zelfs, maar wat als het er gewoon echt niet meer in zit?
vrijdag 3 januari 2020 om 22:50
Ik lees vooral dat ze haar huidige relatie een slecht voorbeeld vindt en dat ze dat niet wil voor haar kinderen.valentinamaria schreef: ↑03-01-2020 20:39waar zeg ik dat?
jij wilt ze een liefdevolle relatie laten zien.
ik neem aan met een andere man.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:28
Rare reactie. Dus iemand moet maar ongelukkig zijn en dat maar accepteren. Het is ook wat de kinderen willen dan maar? Wat een onzin. Die merken dat heel zeker, en zullen als ze wat groter zijn echt wel in de gaten hebben dat pap of mam niet gelukkig zijn en ik kan me geen kind voorstellen die zijn ouders niet gelukkig wilt zien, samen of niet.Geronimo2 schreef: ↑03-01-2020 22:16Ik wordt altijd zo moe dat het welzijn van de kinderen gebruikt worden om voor je eigen geluk te gaan. Een heel gezin verdrietig want papa of mama is niet meer gelukkig en het is veeeeeel beter voor iedereen dat ze/hij wel gelukkig is. Ideaal toch, ik gelukkig en jullie verhuizen elke week met moeilijke schema's en papa/mama voelt het nu niet maar die wordt ook veel gelukkiger als het huis verkocht wordt, een leuk flatje, alimentatie betalen en een leeg huis en de kinderen nog eens delen maar het is het echt waard en vooral voor mezelf.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:31
In deze situatie zullen er op den duur alleen maar verliezers zijn jammer genoeg.
De keuze hebben jullie eigenlijk al gemaakt... Nu ook doorzetten. En natuurlijk is verandering en het onbekende eng en misschien benauwend, maar vasthouden aan een situatie als deze om het bekende te behouden is nooit goed en houdt ook nooit stand.
De keuze hebben jullie eigenlijk al gemaakt... Nu ook doorzetten. En natuurlijk is verandering en het onbekende eng en misschien benauwend, maar vasthouden aan een situatie als deze om het bekende te behouden is nooit goed en houdt ook nooit stand.
zaterdag 4 januari 2020 om 00:09
Je kan niet alles voorzien en soms ontpoppen charmante mannen zich ineens tot mishandelaars. Raken aan de drank of gaan vreemd.
In het algemeen verandere mannen echter niet radicaal van karakter als ze eenmaal volwassen zijn.
Dus als jij je eerst perfect gelukkig voelde met die man, in ieder geval gelukkig genoeg om aan kinderen te beginnen dan snap ik niet dat je door dezelfde man met het zelfde karakter ineens zo ongelukkig wordt dat je gaat scheiden.
In het algemeen verandere mannen echter niet radicaal van karakter als ze eenmaal volwassen zijn.
Dus als jij je eerst perfect gelukkig voelde met die man, in ieder geval gelukkig genoeg om aan kinderen te beginnen dan snap ik niet dat je door dezelfde man met het zelfde karakter ineens zo ongelukkig wordt dat je gaat scheiden.
zaterdag 4 januari 2020 om 00:16
Ze veranderen niet van karakter, maar als mensen ouder worden kunnen sommige trekken wel meer op de voorgrond komen natuurlijk. Mijn ex was al niet heel flexibel, en erg kritisch, aan het einde van ons huwelijk was hij zuur en star .sugarmiss schreef: ↑04-01-2020 00:09Je kan niet alles voorzien en soms ontpoppen charmante mannen zich ineens tot mishandelaars. Raken aan de drank of gaan vreemd.
En ik was niet eens degene die wilde scheiden. Maar ik voel nu wel de opluchting