Stiefkinderen vriendin en de verjaardagen
vrijdag 3 januari 2020 om 22:23
Een goede vriendin van mij heeft sinds een jaar een nieuwe relatie. Ze heeft zelf al een zoon uit een vorige relatie en heeft er nu twee stiefkinderen (<10 jaar) bij. Ik heb die kinderen totaal drie keer gezien en nu is er een over twee weken jarig en wij zijn uitgenodigd.
Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?
Zouden jullie wel of niet gaan?
Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?
Zouden jullie wel of niet gaan?
vrijdag 3 januari 2020 om 23:48
Bij dat soort dingen houd ik voor mezelf de vuistregel 'bij twijfel gaan' aan. Je vriendin wil graag dat je komt, kan je toch gewoon voor haar doen en goede wil tonen? Helemaal omdat je wel naar haar zoontje gaat.
De vriendschap die je met haar ex hebt staat hier overigens helemaal buiten. Alsof je hem iets aan doet door je relatie met haar en haar nieuwe samengestelde gezin te onderhouden. Life goes on.
De vriendschap die je met haar ex hebt staat hier overigens helemaal buiten. Alsof je hem iets aan doet door je relatie met haar en haar nieuwe samengestelde gezin te onderhouden. Life goes on.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
vrijdag 3 januari 2020 om 23:50
Dat mag je vinden. Ik vind van niet. TO gaat normaliter naar de verjaardag van de zoon en is nu uitgenodigd voor de verjaardag van het stiefkind. Vriendin wil haar erbij hebben. Door onderscheid te maken veroordeel je de situatie. Maar goed, ieder zijn mening.redbulletje schreef: ↑03-01-2020 23:36Wat 'n onzin. Dat je bevriend met iemand bent wil niet zeggen dat je de verjaardagen van haar familie moet aflopen, laat staan de verjaardagen van familie van een vriendje.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:50
Maak het ook niet te belangrijk, je kan het ook als gelegenheid zien om weer eens op de koffie te gaan (ik neem aan dat je normaal ook wel eens doet, of laat je dat ook zitten wegens de vriendschap die je met haar ex hebt).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

zaterdag 4 januari 2020 om 00:17
Je komt ze vanzelf nog wel een keer tegen. Op de verjaardag van haar échte kind bijvoorbeeld.Het-groepje schreef: ↑03-01-2020 23:27Zo leer je dat kind ook niet kennen natuurlijk.
Je kunt toch afzeggen met een smoesje en later eventueel een klein kadootje meenemen voor dat kind?
Ik vind je reden niet relevant, zoals al eerder gezegd is er een kind jarig. Deel je de feestvreugde kom je, kun je dat niet opbrengen laat het vooral.
Of als je een avondje doorzakt op haar bank.
Maar ze zijn "pas" een jaar of wat samen.
Vraag me zo'n dingen nog eens na 5 à 10 jaar of voor een 18de verjaardag en ik wil het eventueel nog een kans geven.
Maar niet na 1 jaar en langs beide kanten totale onbekendheid.
zaterdag 4 januari 2020 om 00:29
Jij nu niet dan?Lelietje-van-Dalen schreef: ↑04-01-2020 00:04Een goede vriendin zeg je?
Nou, volgens mij valt dat wel mee....
Je oordeelt nogal.
Ze is een goede vriendin ja. Maar ik maak nu ook voor het eerst in mijn omgeving mee dat er iemand is gescheiden. Dus dit is gewoon allemaal nieuw voor me en ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik wist dus ook nog niet eens dat het kereltje deze maand jarig is.

zaterdag 4 januari 2020 om 00:36
Dit.Letsgetlosttonight schreef: ↑03-01-2020 22:45Ik vind dat je het dan niet kan maken om niet naar deze verjaardag te gaan. Of alle kinderen wel of alle kinderen niet. En dit is nu ook haar (stief)kind. Take it or leave it.
Jij bent het niet mee eens hoe het is uitgegaan en dat verwijt je haar. Laat de kinderen daar niet de dupe van zijn.
zaterdag 4 januari 2020 om 00:38
Gewoon zoals je altijd al met haar bent omgegaan. Niet van muggen olifanten maken.Sjiraf schreef: ↑04-01-2020 00:29Jij nu niet dan?
Ze is een goede vriendin ja. Maar ik maak nu ook voor het eerst in mijn omgeving mee dat er iemand is gescheiden. Dus dit is gewoon allemaal nieuw voor me en ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik wist dus ook nog niet eens dat het kereltje deze maand jarig is.
Het is een uitnodiging voor een verjaardag. Ga erheen, leer de kids in kwestie een beetje kennen, of niet en klets gewoon met wie je wil. En na een uurtje ofzo ga je weer weg.
Net als bij iedere andere verjaardag. Niet zo moeilijk doen.
De ex van haar staat hier buiten.
En je vriendin heeft al een jaar met deze man, logisch toch dat ze haar vriendin erbij wil betrekken?
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
zaterdag 4 januari 2020 om 01:10
Toch raar. Toen een moeder een topic opende dat haar kind jarig was en haar vriend niet op de verjaardag van haar zoontje wilde komen omdat hij liever bij een gewone vriendin ging eten. Toen vonden de meesten dat volkomen normaal.
Terwijl die man was notabene de toekomstige stiefvader want ze hadden samenwoonplannen.
Moeder en kind moesten zich niet zo aanstellen. Een verjaardag was toch niet belangrijk. Kind moest maar om leren gaan met teleurstellingen.
En nu gaat het slechts om een vriendin van de stiefmoeder die het kind nauwelijks kent en ineens kan to absoluut niet wegblijven bij de verjaardag.
Terwijl die man was notabene de toekomstige stiefvader want ze hadden samenwoonplannen.
Moeder en kind moesten zich niet zo aanstellen. Een verjaardag was toch niet belangrijk. Kind moest maar om leren gaan met teleurstellingen.
En nu gaat het slechts om een vriendin van de stiefmoeder die het kind nauwelijks kent en ineens kan to absoluut niet wegblijven bij de verjaardag.
zaterdag 4 januari 2020 om 01:29
Klopt.sugarmiss schreef: ↑04-01-2020 01:10Toch raar. Toen een moeder een topic opende dat haar kind jarig was en haar vriend niet op de verjaardag van haar zoontje wilde komen omdat hij liever bij een gewone vriendin ging eten. Toen vonden de meesten dat volkomen normaal.
Ik zou gaan. Een verjaardag is voor moeder en kind best belangrijk dus als je ze daar een plezier mee doet, kleine moeite toch.
Geldt voor mij ook voor die toekomstige stiefvader, die had gewoon moeten komen.
zaterdag 4 januari 2020 om 01:55
Ik vind dat dat prima kan om een verschil te maken tussen verjaardag van een kind waar je mee bent opgegroeid, en kinderen die je amper kent.
Zelfs bij ons al jaren samengesteld gezin is de kant die bij mijn man hoort en de kant die bij mij hoort apart gebleven.
Kids begrijpen dat prima en wij vinden het zelf ook gewoon geen fijn gevoel om van mensen ineens te gaan verwachten om met ons hele circus mee te moeten doen en er in te gaan investeren.
Bij een samengesteld gezin hoef je ook niet alles maar op 1 hoop te gooien, sommige delen uit het leven daarvoor kunnen en mogen er ook gewoon nog naast blijven bestaan.
Zelfs bij ons al jaren samengesteld gezin is de kant die bij mijn man hoort en de kant die bij mij hoort apart gebleven.
Kids begrijpen dat prima en wij vinden het zelf ook gewoon geen fijn gevoel om van mensen ineens te gaan verwachten om met ons hele circus mee te moeten doen en er in te gaan investeren.
Bij een samengesteld gezin hoef je ook niet alles maar op 1 hoop te gooien, sommige delen uit het leven daarvoor kunnen en mogen er ook gewoon nog naast blijven bestaan.
zaterdag 4 januari 2020 om 05:42
Ik vind kinderverjaardagen op een leeftijd dat de kinderen ook een kinderfeestje houden sowieso onzin (tenzij jouw eigen kinderen bevriend zijn met de kinderen van betreffende vriendin). Maar das nu niet het geval, want je kent het jongetje niet eens. Ik snap volkomen als je niet zou gaan, leren kennen komt wel met een andere gelegenheid dan toch?
Ik zou zoiets trouwens gewoon bespreken met vriendin en geen smoesje verzinnen.
Dus gewoon aangeven dat je het awkward vindt, omdat je het kind nog helemaal niet kent enzo.
Ik zou zoiets trouwens gewoon bespreken met vriendin en geen smoesje verzinnen.

zaterdag 4 januari 2020 om 07:36
+1consuelabananahammok schreef: ↑04-01-2020 01:55Ik vind dat dat prima kan om een verschil te maken tussen verjaardag van een kind waar je mee bent opgegroeid, en kinderen die je amper kent.
Overigens zou ik zelf gewoon gaan. Gezellig, je vriendin blij en je maakt kennis met haar nieuwe leven en gezin.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
zaterdag 4 januari 2020 om 08:33
Nu verwacht ik van vrienden niet dat ze op kinderverjaardagen komen, maar als dat bij jullie wel de gewoonte is dan zou ik eventjes gaan, vooral voor je vriendin en voor het gevoel dat ze de stiefkinderen wil geven hiermee. Ze horen erbij.
Mijn schoonzus komt niet naar de verjaardag van mijn kind, wel naar die van het kind van mijn partner.
Ik word wel geacht naar de verjaardag van haar kinderen te gaan, dat is volgens haar tenslotte ècht familie. Stief is maar stief, daar kun je niet van houden.
Mijn kind heeft dat dondersgoed in de gaten en zegt nu dus simpelweg dat ze daar niet meer mee naar toe wil. En kind van vriend wil haar niet meer uitnodigen want vindt het niet eerlijk. En weet je, wij zijn zowat vijf jaar samen. Wanneer is het dan lang genoeg om wel ècht familie te zijn?
(Schoonzus heeft wel meer bijzondere trekjes die hier mede toe geleid hebben maar in dit topic is dit wel het meest passende voorbeeld)
Mijn schoonzus komt niet naar de verjaardag van mijn kind, wel naar die van het kind van mijn partner.
Ik word wel geacht naar de verjaardag van haar kinderen te gaan, dat is volgens haar tenslotte ècht familie. Stief is maar stief, daar kun je niet van houden.
Mijn kind heeft dat dondersgoed in de gaten en zegt nu dus simpelweg dat ze daar niet meer mee naar toe wil. En kind van vriend wil haar niet meer uitnodigen want vindt het niet eerlijk. En weet je, wij zijn zowat vijf jaar samen. Wanneer is het dan lang genoeg om wel ècht familie te zijn?
(Schoonzus heeft wel meer bijzondere trekjes die hier mede toe geleid hebben maar in dit topic is dit wel het meest passende voorbeeld)

zaterdag 4 januari 2020 om 08:36
Weer 'ns samen koffie drinken doe je wanneer er geen horde gillende kinderen en een kot vol visite in huis zit.boebezoebe schreef: ↑03-01-2020 23:50Maak het ook niet te belangrijk, je kan het ook als gelegenheid zien om weer eens op de koffie te gaan (ik neem aan dat je normaal ook wel eens doet, of laat je dat ook zitten wegens de vriendschap die je met haar ex hebt).

zaterdag 4 januari 2020 om 08:40
Ik zou niet gaan. Je kent het kind niet en van beide ouders zal het kind heus mensen hebben die op z’n verjaardag komen. Mensen die hij kent enzo. En ik zou idd gewoon naar de verjaardag van haar eigen kind gaan. Daar heb je een relatie mee, met de kinderen van haar nieuwe vriend niet. Je bent toch niets van dat stiefkind? Ik zou niet per se de behoefte hebben om het stiefkind van een vriendin te leren kennen eigenlijk. Niet na zo kort al.

zaterdag 4 januari 2020 om 08:43
In geval van familie en samenwonen en langdurig zou ik wél gaan. Maar bij nieuwe relatie, latten of kind is er alleen om het weekend niet.-Red- schreef: ↑04-01-2020 08:33Nu verwacht ik van vrienden niet dat ze op kinderverjaardagen komen, maar als dat bij jullie wel de gewoonte is dan zou ik eventjes gaan, vooral voor je vriendin en voor het gevoel dat ze de stiefkinderen wil geven hiermee. Ze horen erbij.

zaterdag 4 januari 2020 om 08:46
Jij bent als schoonzus toch ook niet echt familie als in bloedband? Waarom zou jij dan naar haar verjaardag moeten?-Red- schreef: ↑04-01-2020 08:33Nu verwacht ik van vrienden niet dat ze op kinderverjaardagen komen, maar als dat bij jullie wel de gewoonte is dan zou ik eventjes gaan, vooral voor je vriendin en voor het gevoel dat ze de stiefkinderen wil geven hiermee. Ze horen erbij.
Zou gelijk korte metten maken met al die verplichte schoonfamiliebezoeken en zeggen dat ik daar niet aan doe. Niet uitnodigen en niet zelf langsgaan.
zaterdag 4 januari 2020 om 08:51
Ik ben wel benieuwd wat voor jouw gevoel dan langdurig is. Bij mijn schoonzus lijkt het vooral op ammenevernooitniet en da’s wel erg langdurig de andere kant op zeg maar

zaterdag 4 januari 2020 om 08:57
Jouw schoonzus is gewoon vreemd

Vanaf samenwonen denk ik dat ik gewoon langs zou gaan. En als ik door familie gevraagd wordt zou ik waarschijnlijk gewoon direct al komen hoor. Maar bij vriendinnen ligt dat anders, ik nodig zelf al geen vriendinnen uit voor een kinderverjaardag omdat dat voor hen onmogelijk leuk kan zijn. Tenzij je kinderen hebt die met elkaar spelen ofzo, dan snap ik het nog.
Maar naar de verjaardag van het kind van de relatief nieuwe vriend van een vriendin zou me een brug te ver zijn. Ik stik al in de verjaardagen van neefjes en nichtjes en nog meer erbij is me echt te gek.

zaterdag 4 januari 2020 om 08:58
Jezus wat een trut. Je zou bijna uit principe ook niet naar de verjaardag van haar kinderen gaan, maar ja, die kinderen kunnen er ook niks aan doen dat hun moeder zo doet.