Ongepland zwanger, wat nu?
zondag 5 januari 2020 om 18:56
Vandaag ben ik erachter gekomen dat ik heel pril zwanger ben. Mijn man en ik zijn al bijna 11 jaar samen en gelukkig getrouwd, hebben een zoontje van bijna 2 en een leuke woning en goede banen. Allemaal prima omstandigheden om nog een kindje te verwelkomen. Maar toch voelen wij ons alles behalve blij met deze zwangerschap en twijfelen we of we dit al zo snel weer willen.
Er zijn een aantal redenen waarom we een abortus aan het overwegen zijn. Zo vindt mijn man het ouderschap zwaarder dan hij van te voren had gedacht en, hoewel hij dit uiteraard met liefde doet, moet hij er meer voor opgeven dan hij van te voren had verwacht. Onze relatie heeft daar ook best een beetje onder geleden (het zijn niet voor niets de tropenjaren) en we beginnen net weer een beetje een balans te vinden in het ouderschap en onze relatie als man en vrouw. Mijn man voelt zich niet klaar om voor een tweede kindje te kunnen zorgen en ook ik heb daar mijn twijfels over bij mezelf. Ons zoontje heeft mij nog erg veel nodig. Hij slaapt nog elke nacht bij ons in bed, ik draag hem nog elke dag in de draagzak en hij heeft een enorm sterke voorkeur voor mij, waardoor hij bijna geen seconde van mijn zijde wijkt. Ik zou niet goed weten hoe ik die aandacht moet gaan verdelen als ons zoontje ons nog zo veel nodig heeft.
Daarnaast is er op mijn werk geen begrip. Bij mijn vorige zwangerschap werd er geen rekening gehouden met mijn zwangerschap in mijn werkzaamheden, is mijn zwangerschap door mijn baas een last genoemd tegenover mijn collega's en is er gedreigd met een contractbeëindiging toen ik niet wilde stoppen met kolven. Ik heb hier erg veel last van gehad en nog steeds is er nul begrip als mijn zoontje ziek is en ik bijvoorbeeld onverhoopt weg zou moeten. Dit is absoluut geen reden voor abortus als mijn werk het enige obstakel zou zijn, maar aangezien er meerdere dingen meespelen in deze beslissing, weet ik niet of ik nog een keer door deze strijd met mijn baas heen wil gaan.
Wij hebben altijd het idee gehad om voor een tweede kindje te gaan als ons zoontje rond de 4 jaar oud is. Dan heeft ons zoontje alle persoonlijke aandacht gehad in de eerste jaren die hij verdient, is hij veel zelfstandiger en krijgt hij de zwangerschap bewuster mee en begint hij met school zodat er meer ruimte is om het tweede kindje ook persoonlijke aandacht te kunnen geven en hebben wij de tijd gehad om ook aan onze relatie te kunnen werken. Het lijkt ons erg lastig om een tweede kindje te krijgen als ons zoontje 2,5 jaar is en midden in de peuterpuberteit zit en alles veel minder goed snapt. We voelen ons er gewoon niet klaar voor.
Het gaat natuurlijk wel om een kindje en het blijft een keuze die ons erg verdrietig maakt en die we niet hadden verwacht te moeten maken. Maar ons gevoel zegt dat we deze zwangerschap niet moeten uitdragen. Zijn er hier mensen die een soortgelijke ervaring hebben gehad of tips/adviezen/hart onder de riem voor ons hebben?
Er zijn een aantal redenen waarom we een abortus aan het overwegen zijn. Zo vindt mijn man het ouderschap zwaarder dan hij van te voren had gedacht en, hoewel hij dit uiteraard met liefde doet, moet hij er meer voor opgeven dan hij van te voren had verwacht. Onze relatie heeft daar ook best een beetje onder geleden (het zijn niet voor niets de tropenjaren) en we beginnen net weer een beetje een balans te vinden in het ouderschap en onze relatie als man en vrouw. Mijn man voelt zich niet klaar om voor een tweede kindje te kunnen zorgen en ook ik heb daar mijn twijfels over bij mezelf. Ons zoontje heeft mij nog erg veel nodig. Hij slaapt nog elke nacht bij ons in bed, ik draag hem nog elke dag in de draagzak en hij heeft een enorm sterke voorkeur voor mij, waardoor hij bijna geen seconde van mijn zijde wijkt. Ik zou niet goed weten hoe ik die aandacht moet gaan verdelen als ons zoontje ons nog zo veel nodig heeft.
Daarnaast is er op mijn werk geen begrip. Bij mijn vorige zwangerschap werd er geen rekening gehouden met mijn zwangerschap in mijn werkzaamheden, is mijn zwangerschap door mijn baas een last genoemd tegenover mijn collega's en is er gedreigd met een contractbeëindiging toen ik niet wilde stoppen met kolven. Ik heb hier erg veel last van gehad en nog steeds is er nul begrip als mijn zoontje ziek is en ik bijvoorbeeld onverhoopt weg zou moeten. Dit is absoluut geen reden voor abortus als mijn werk het enige obstakel zou zijn, maar aangezien er meerdere dingen meespelen in deze beslissing, weet ik niet of ik nog een keer door deze strijd met mijn baas heen wil gaan.
Wij hebben altijd het idee gehad om voor een tweede kindje te gaan als ons zoontje rond de 4 jaar oud is. Dan heeft ons zoontje alle persoonlijke aandacht gehad in de eerste jaren die hij verdient, is hij veel zelfstandiger en krijgt hij de zwangerschap bewuster mee en begint hij met school zodat er meer ruimte is om het tweede kindje ook persoonlijke aandacht te kunnen geven en hebben wij de tijd gehad om ook aan onze relatie te kunnen werken. Het lijkt ons erg lastig om een tweede kindje te krijgen als ons zoontje 2,5 jaar is en midden in de peuterpuberteit zit en alles veel minder goed snapt. We voelen ons er gewoon niet klaar voor.
Het gaat natuurlijk wel om een kindje en het blijft een keuze die ons erg verdrietig maakt en die we niet hadden verwacht te moeten maken. Maar ons gevoel zegt dat we deze zwangerschap niet moeten uitdragen. Zijn er hier mensen die een soortgelijke ervaring hebben gehad of tips/adviezen/hart onder de riem voor ons hebben?
maandag 6 januari 2020 om 07:07
Wat ik eerder al heb geschreven in dit topic is dat iedereen abortus mag plegen als ze dit willen. Maar wil toch even zeggen als ongewenst kinderloze vrouw, dat dit topic me op een of andere manier steekt, echt zo n gevoel van ‘ het is zo niet eerlijk’. Ik hoop dat je de juiste keuze maakt voor jezelf To en dat het je straks nogmaals gegeven is om zwanger te worden. Wens je veel sterkte
maandag 6 januari 2020 om 09:35
Ik denk dat onze opvoedstijl redelijk overeenkomt. Ik heb bewust 2 jaar gewacht voordat ik zwanger wilde worden van de 2e. Uiteindelijk zat er 3 jaar tussen mijn kinderen. De twee zijn ontzettend gek op elkaar en ik heb geen spijt van het leeftijdsverschil. Maar mocht ik nog een kind willen dan als de jongste naar school is. Je moet de oudste toch een beetje loslaten met nog een kind erbij. Het ging allemaal niet vanzelf in ieder geval wat ik naïef genoeg wel had gedacht. En als je man 1 kind zwaar vind, ga er dan maar vanuit dat hij er twee twee keer zo zwaar vind. Wij vinden het erg leuk, maar ook wel erg zwaar. Nu de jongste net 2 is krijg ik eindelijk weer wat ademruimte.
Maar ik ben een paar maanden geleden ook ongewenst zwanger geweest. Van de derde dus. Wij hebben ook een abortus overwogen, maar ik kon er niet achter staan. Uiteindelijk is het een miskraam geworden, en mijn eerste emotie was opluchting dat ik geen abortus had gedaan. Ik denk dat het voor mij persoonlijk niet de goede keuze was geweest. En ik heb misschien wel makkelijk praten omdat ik dat ongeplande kind niet meer zal krijgen. Maar goed wat ik probeer te zeggen is dat een abortus prima is. Maar je moet er wel echt achter staan.
Maar ik ben een paar maanden geleden ook ongewenst zwanger geweest. Van de derde dus. Wij hebben ook een abortus overwogen, maar ik kon er niet achter staan. Uiteindelijk is het een miskraam geworden, en mijn eerste emotie was opluchting dat ik geen abortus had gedaan. Ik denk dat het voor mij persoonlijk niet de goede keuze was geweest. En ik heb misschien wel makkelijk praten omdat ik dat ongeplande kind niet meer zal krijgen. Maar goed wat ik probeer te zeggen is dat een abortus prima is. Maar je moet er wel echt achter staan.
maandag 6 januari 2020 om 09:46
Wat een onzin dat gezeur over dat zoon perse in zijn eigen bed moet en dat de draagzak de deur uit moet. Waarom zou dat in hemelsnaam slecht zijn voor een kind? Ik slaap ook het liefst niet alleen hoor.
Dat gezegd hebbende is dit een keuze die je alleen zelf kan maken, ik denk alleen wel dat de reden timing niet helemaal hoeft te kloppen. Tussen mijn jongste twee zit iets minder dan twee jaar en ik heb niet het idee dat dat gevolgen heeft voor de hechting van een van de twee. Ook vind ik het zelf erg fijn dat de tropenjaren dan weliswaar wat drukker zijn maar ook eerder voorbij. Tussen de oudste twee zit bijna vier jaar en ik vond het lastig dat we weer teruggeworpen werden naar nachtvoedingen, luiers, slaapjes enzo. Bij de jongste twee bleef ik gewoon in de flow ofzo.
Dat gezegd hebbende is dit een keuze die je alleen zelf kan maken, ik denk alleen wel dat de reden timing niet helemaal hoeft te kloppen. Tussen mijn jongste twee zit iets minder dan twee jaar en ik heb niet het idee dat dat gevolgen heeft voor de hechting van een van de twee. Ook vind ik het zelf erg fijn dat de tropenjaren dan weliswaar wat drukker zijn maar ook eerder voorbij. Tussen de oudste twee zit bijna vier jaar en ik vond het lastig dat we weer teruggeworpen werden naar nachtvoedingen, luiers, slaapjes enzo. Bij de jongste twee bleef ik gewoon in de flow ofzo.
maandag 6 januari 2020 om 13:43
Jullie voeden jullie zoontje op naar de behoefte vraag, prima dat is heel mooi! zo voelt hij zich altijd gehoord en gezien. Ben ik voorstander van dat je je kind zo opvoed. Alleen je vergeet dat het voor hem ook heel leuk kan zijn dat hij een broertje of zusje krijgt op deze leeftijd. Het duurt nog 8 a 9 maanden voordat je gaat bevallen . Dan is jouw zoontje ook al wat ouder, hij gaat naar de peuterschool dus je hebt alweer wat meer je handen vrij. Ik zie dit gegeven van deze zwangerschap ook als iets wat de natuur teweeg brengt dus misschien kan je de opvoeding die jullie geven ook in je eigen denkwijze toepassen ?
maandag 6 januari 2020 om 20:24
Troost je ik dus ook, en erger nog heb het mijn kinderen ook aan gedaan..
Maar ja mijn kinderen sliepen dan ook gelijk in hun eigen bedje en de draagzak was ook maar even. Kinderen waren groot en ik ben geen pakezel.. ze zijn best aardig opgedroogd nu 19 en 17.
maandag 6 januari 2020 om 20:57
Gelukkig ga jij daar niet over.High16 schreef: ↑06-01-2020 00:50Weer verbaas ik me over de manier waarop ouders met hun kind omgaan. Slapen in het bed van de ouders is echt niet oké. Kind moet leren dat het oké is om alleen te zijn. Het lijkt wel of ouders dit doen uit schuldgevoel omdat ze hun kind overdag ook al naar de opvang brengen. Ook dragen in een draagdoek met 2 jaar is van de zotte.
Ik zou het echt vreselijk vinden als jullie een abortus doen omdat de timing niet perfect is. Wees blij dat het jullie gegunt is. En er zijn miljarden kinderen die grote broer of zus werden met 2,5 en die hebben daar echt geen trauma van opgelopen. Kinderen worden ook te beschermd en betutteld tegenwoordig. Laat ze vrij en laat ze op hun bek gaan. Ze leren ervan, maar krijgen er zelfvertrouwen van. Laat ze huilen in bed en prijs ze als ze een goede nacht hebben gehad.
Maar abortus, no way. Jullie hebben wat mij betreft geen reden om deze zwangerschap af te breken. De eerste jaren zijn pittig, maar ook erg leuk en daarna wordt t alleen maar makkelijker en gezelliger!
Hallo?!
maandag 6 januari 2020 om 21:17
Tja. Jullie hadden zelf seks. Zitten in een relatie. Er is al een kind.... ooit misschien wil je er nog een....
Als je NU geen kind wilt had je andere maatregelen moeten nemen.
Ik zou abortus in jouw geval niet overwegen. Ik vind abortus meer voor noodgevallen. Persoonlijk dan. Ik ben altijd blij als sommige mensen voor minder kinderen kiezen.
Je man klinkt als een slappe zak die nergens over nadenkt. Wtf.
Ik zou abortus in jouw geval niet overwegen. Ik vind abortus meer voor noodgevallen. Persoonlijk dan. Ik ben altijd blij als sommige mensen voor minder kinderen kiezen.
maandag 6 januari 2020 om 21:25
Waarom heb jij het nodig om een mening te hebben over TO?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑06-01-2020 21:17Tja. Jullie hadden zelf seks. Zitten in een relatie. Er is al een kind.... ooit misschien wil je er nog een....
maandag 6 januari 2020 om 21:46
Bij ons zit er 4 jaar tussen, oudste ging net naar school toen de jongste werd geboren.
Weet zeker dat we de helse tropenjaren waar jij het over hebt alleen maar hebben verlengd.
Van tevoren inderdaad helemaal uitgedacht, maar in realiteit ook gewoon retezwaar. Want de ritmes lopen absoluut niet synchroon. Baby spookt 's nachts en oudste sliep overdag niet meer. En natuurlijk de oudste gaat naar school, maar dat zijn ook maar 3 'volle' dagen van 8.30 tot 14.45 ... dat zijn nog flink wat uren die je mag overbruggen wanneer je op je tandvlees loopt en het liefste wil bijslapen.
En dan het gekibbel, kleine (2) wil alles wat de grote heeft en grote wil ook nét spelen met dat wat de kleine heeft. Dat beeld van leuker met elkaar omgaan kan ik ook gelijk de wereld uit helpen iig.
Abortus moet je natuurlijk zelf weten, maar doe het niet omdat 4 jaar ertussen makkelijker zou zijn. Het is gewoon zwaar punt.
Weet zeker dat we de helse tropenjaren waar jij het over hebt alleen maar hebben verlengd.
Van tevoren inderdaad helemaal uitgedacht, maar in realiteit ook gewoon retezwaar. Want de ritmes lopen absoluut niet synchroon. Baby spookt 's nachts en oudste sliep overdag niet meer. En natuurlijk de oudste gaat naar school, maar dat zijn ook maar 3 'volle' dagen van 8.30 tot 14.45 ... dat zijn nog flink wat uren die je mag overbruggen wanneer je op je tandvlees loopt en het liefste wil bijslapen.
En dan het gekibbel, kleine (2) wil alles wat de grote heeft en grote wil ook nét spelen met dat wat de kleine heeft. Dat beeld van leuker met elkaar omgaan kan ik ook gelijk de wereld uit helpen iig.
Abortus moet je natuurlijk zelf weten, maar doe het niet omdat 4 jaar ertussen makkelijker zou zijn. Het is gewoon zwaar punt.
donderdag 9 januari 2020 om 12:02
Fijn is niet het juiste woord, maar kan me voorstellen dat dit misschien prettiger voelt dan dat je de ingreep had moeten ondergaan.
donderdag 9 januari 2020 om 15:01
donderdag 9 januari 2020 om 15:04
in dit soort topics heb je altijd mensen die moreel verheven zijn boven ons klootjesvolk-dat-fouten-maaktjustagirly schreef: ↑09-01-2020 14:59Iederéén geeft zijn mening hier toch?
We weten nu wel hoe jij erover denkt hoor. Mag een ander dan ook iets anders zeggen?
alleen met hun mening, kan een TO verrekte weinig
donderdag 9 januari 2020 om 15:05
voor jullie nu de beste oplossing, lijkt me. Hoop dat jij het ook zo ziet.
In NL hebben we de keuze voor abortus, maar dat je de keus hebt, maakt het niet altijd eenvoudiger. Je hebt nu 'hulp' bij je keus gehad
Sterkte hoor, het was een rottijd
donderdag 9 januari 2020 om 15:08
Toch vraagt ze er zelf om op een forum als dit. Bovendien ben jij feller op al die reacties dan TO zelf.
En moreel verheven? klootjesvolk?
Dat maak je er zelf van....
justagirly wijzigde dit bericht op 09-01-2020 15:10
8.57% gewijzigd
donderdag 9 januari 2020 om 15:09
Als je man één kind al zwaar vindt zou ik die tweede maar helemaal vergeten. Als het alleen maar over twee jaar later gaat zou ik deze gewoon doorzetten, je kunt er maar vanaf zijn en dan zitten ze qua belevingswereld wat dichter op elkaar wat wellicht makkelijker is met gezamenlijke uitjes en vakanties.
donderdag 9 januari 2020 om 15:17
pssst, lees evenredbulletje schreef: ↑09-01-2020 15:09Als je man één kind al zwaar vindt zou ik die tweede maar helemaal vergeten. Als het alleen maar over twee jaar later gaat zou ik deze gewoon doorzetten, je kunt er maar vanaf zijn en dan zitten ze qua belevingswereld wat dichter op elkaar wat wellicht makkelijker is met gezamenlijke uitjes en vakanties.
donderdag 9 januari 2020 om 16:19
Eens! Iedereen hun mening. En als men geen mening van anderen wil horen dan moet men geen topic openen op een openbaar forum.justagirly schreef: ↑09-01-2020 15:08Toch vraagt ze er zelf om op een forum als dit. Bovendien ben jij feller op al die reacties dan TO zelf.
donderdag 9 januari 2020 om 16:22
jep, als je een mening hebt, over TO en haar situatie, terwijl je dat eigenlijk niks aangaat, Voel je je dus moreel boven haar verhevenjustagirly schreef: ↑09-01-2020 15:08Toch vraagt ze er zelf om op een forum als dit. Bovendien ben jij feller op al die reacties dan TO zelf.