Waar stopt het 1 en begint het ander?

06-01-2020 15:03 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vage titel, maar ik kon de zin niet kwijt die ik wilde schrijven:

Waar stopt een 'andere manier van opvoeden' en begint 'verwaarlozing' (of een andere term die beter past)?

Een kind (10) die vrijwel alles mag en ook alles doet.
Deze ouder lacht alles weg, kan pas uren later erachter komen dat het kind toch niet zelf thuisgekomen is, koopt alles wat het kind wil, maar is nauwelijks aanwezig.

Slecht heeft het kind het niet echt...maar goed ook niet.
Wat is jullie visie?
Niet mee bemoeien.
ik geef mn bek ook maar een douw
Is het jouw kind en de andere ouder?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
06-01-2020 15:07
Is het jouw kind en de andere ouder?
maakt dat verschil?

Ik zoek geen oplossing, ik heb geen probleem om op te lossen.
Ik zoek meningen over waar het 1 stopt en het ander begint.
och wat sneu

wat zegt het kind er zelf van ?
Niet mee bemoeien.

Laura Dekker het zeilmeisje moest ook van alles zelf maar uitzoeken en doen.

Daardoor werd ze zo zelfstandig dat ze de wereld wilde rondzeilen.

Dat heeft jeugdzorg uit alle macht proberen te voorkomen.

Toch is het allemaal goed gekomen en is ze heel goed opgedroogd tot een zelfstandige sterke vrouw die veel aankan.

Dat een ander op een andere manier haar kind opvoedt dan jij zou doen betekent nog niet dat het slechter is.
Als een kind gevaar loopt door de verwaarlozing van de persoon die verantwoordelijk is voor de zorg.

Er zitten een hoop gelukkige scharrelkinderen tussen van God verlaten verwaarlozing en helikopterouderschap.
Je bedoelt de grens tussen bedenkelijk ouderschap en pedagogische verwaarlozing?

[urhttps://www.google.com/url?q=https://www.nji.nl ... HJbUxjxdml][/url]
De situatie die je in de OP beschrijft vind ik niet perse verwaarlozing.
Wat lacht de ouder dan weg, wat niet weggelachen had moeten worden?
Wat koopt de ouder dan, hoeveel is het dan?

Gaat het om de (laconieke) houding?
Voorbeeld van gevaar: er lag vuurwerk in huis. En niet verstopt of zo maar open en bloot op een dienblad, letterlijk ter beschikking. Dat werd door het kind ook afgestoken zonder toezicht en met lucifers.

Nee, het waren geen strijkers, maar toch.
ligt ook erg aan het kind, onze jongste kon op haar tiende meer aan, dan onze oudste

we hebben een gezin in onze kennissenkring, vier kinderen, heel liefdevol gezin.
Maar je kunt merken, dat 4 kinderen (voor hen) best veel is. Dat van de kinderen al vroeg van alles verwacht werd.
Ik heb er wel eens heen gebeld: Goh, mis je er niet eentje, dacht dat je hem wel een keertje op zou halen

Maar verwaarlozing vind ik het niet
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 15:34
Voorbeeld van gevaar: er lag vuurwerk in huis. En niet verstopt of zo maar open en bloot op een dienblad, letterlijk ter beschikking. Dat werd door het kind ook afgestoken zonder toezicht en met lucifers.

maar hoe weet je dit?
als er geen toezicht was, waren er ook geen 'getuigen'
lilalinda schreef:
06-01-2020 15:35
maar hoe weet je dit?
als er geen toezicht was, waren er ook geen 'getuigen'
er was geen ouderlijk toezicht bedoel ik.
sugarmiss schreef:
06-01-2020 15:17
Niet mee bemoeien.

Laura Dekker het zeilmeisje moest ook van alles zelf maar uitzoeken en doen.

Daardoor werd ze zo zelfstandig dat ze de wereld wilde rondzeilen.

Dat heeft jeugdzorg uit alle macht proberen te voorkomen.

Toch is het allemaal goed gekomen en is ze heel goed opgedroogd tot een zelfstandige sterke vrouw die veel aankan.

Dat een ander op een andere manier haar kind opvoedt dan jij zou doen betekent nog niet dat het slechter is.
Wat een apart voorbeeld.
Niet mee bemoeien?
Dus als kind straks als tiener richting foute vrienden gaat en alles doet wat niet kan kom je met dit voorbeeld?
s-a-r-kast schreef:

Wat kan er gebeuren? Hoogstens een paar vingers kwijt of een oog. Wij staken vroeger ook af, stiekem.
s-a-r-kast schreef:

Dat kind zomaar vuurwerk kan afsteken met lucifers dat is wel gevaarlijk ja.
Madeliefjees schreef:
06-01-2020 15:39
Wat kan er gebeuren? Hoogstens een paar vingers kwijt of een oog. Wij staken vroeger ook af, stiekem.
Als ze het buiten doen wel ja. En anders hoogstens het huis in de fik, ach.
Madeliefjees schreef:
06-01-2020 15:39
En vingers en ogen koop je natuurlijk gewoon bij de appie .
Calypso- schreef:
06-01-2020 15:47
En vingers en ogen koop je natuurlijk gewoon bij de appie .
Ze mogen ook niks meer tegenwoordig.
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 15:37
er was geen ouderlijk toezicht bedoel ik.
maar wel oppas??
Madeliefjees schreef:
06-01-2020 15:49
Ze mogen ook niks meer tegenwoordig.
Een beugel kunnen ze krijgen . Meer niet .
Hier liggen de lucifers naast een metalen dienblad met kaarsen... Mijn 9-jarige blijft er keurig van af. Meestal weet ik waar ze is en vraag ik of ze de mama even laat appen als ze ergens aanwaait na school. Soms wordt dat vergeten... Ik denk dat ik mijzelf maar ga aanmelden bij Veilig Thuis...
Je doet een hoop aannames... ouders komen er pas uren later achter dat het kind niet thuis is gekomen (of niet alleen). Dat denk je.. maar weet je niet.
En dat vuurwerk is misschien wel toegezegd. Of het verstandig is is een tweede, maar niet jouw kind.

Sommige ouders moeten ook gewoon werken.. mijn kinderen zijn 4 dgn in de week alleen thuis van 16.00 tot 17.30 (met eens een uitschieter tot 18.00)
Ben ik dan aan het verwaarlozen? Of vertrouw ik mijn kinderen en heb ik in die periode veel contact met ze via whatsapp/mobiel? .

Je vult veel in. Erg gevaarlijk aangezien je niet weet wat er tussen kind en ouders is afgesproken
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
hanke321 schreef:
06-01-2020 15:26
Je bedoelt de grens tussen bedenkelijk ouderschap en pedagogische verwaarlozing?

[urhttps://www.google.com/url?q=https://www.nji.nl ... HJbUxjxdml][/url]
Deze stelling inderdaad:

(...)"voor te stellen als een glijdende schaal; een continuüm dat loopt van positief opvoederschap via
‘bedenkelijk’ opvoederschap tot aan beschadigend opvoederschap."

Daar denk ik nu dus over. Want wat is mijn mening nou in dit geheel? Maar 1 mening tenslotte.
Wat ik bedenkelijk vind kan een ander beschadigend vinden.
Wat ik positief vind (lekker zelfstandig) kan ook zijn: 'aan het lot overgelaten'.

Dit verwoord precies waar ik over nadacht.
lilalinda schreef:
06-01-2020 15:51
maar wel oppas??
Nee, niemand boven de 18. Alleen buurtkinderen in de leeftijd van 7 t/m 11 ongeveer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven