Waar stopt het 1 en begint het ander?
maandag 6 januari 2020 om 15:03
Vage titel, maar ik kon de zin niet kwijt die ik wilde schrijven:
Waar stopt een 'andere manier van opvoeden' en begint 'verwaarlozing' (of een andere term die beter past)?
Een kind (10) die vrijwel alles mag en ook alles doet.
Deze ouder lacht alles weg, kan pas uren later erachter komen dat het kind toch niet zelf thuisgekomen is, koopt alles wat het kind wil, maar is nauwelijks aanwezig.
Slecht heeft het kind het niet echt...maar goed ook niet.
Wat is jullie visie?
Waar stopt een 'andere manier van opvoeden' en begint 'verwaarlozing' (of een andere term die beter past)?
Een kind (10) die vrijwel alles mag en ook alles doet.
Deze ouder lacht alles weg, kan pas uren later erachter komen dat het kind toch niet zelf thuisgekomen is, koopt alles wat het kind wil, maar is nauwelijks aanwezig.
Slecht heeft het kind het niet echt...maar goed ook niet.
Wat is jullie visie?
maandag 6 januari 2020 om 15:17
Niet mee bemoeien.
Laura Dekker het zeilmeisje moest ook van alles zelf maar uitzoeken en doen.
Daardoor werd ze zo zelfstandig dat ze de wereld wilde rondzeilen.
Dat heeft jeugdzorg uit alle macht proberen te voorkomen.
Toch is het allemaal goed gekomen en is ze heel goed opgedroogd tot een zelfstandige sterke vrouw die veel aankan.
Dat een ander op een andere manier haar kind opvoedt dan jij zou doen betekent nog niet dat het slechter is.
Toch is het allemaal goed gekomen en is ze heel goed opgedroogd tot een zelfstandige sterke vrouw die veel aankan.
Dat een ander op een andere manier haar kind opvoedt dan jij zou doen betekent nog niet dat het slechter is.

maandag 6 januari 2020 om 15:26
Je bedoelt de grens tussen bedenkelijk ouderschap en pedagogische verwaarlozing?
[urhttps://www.google.com/url?q=https://www.nji.nl ... HJbUxjxdml][/url]

maandag 6 januari 2020 om 15:34
maandag 6 januari 2020 om 15:35
ligt ook erg aan het kind, onze jongste kon op haar tiende meer aan, dan onze oudste
we hebben een gezin in onze kennissenkring, vier kinderen, heel liefdevol gezin.
Maar je kunt merken, dat 4 kinderen (voor hen) best veel is. Dat van de kinderen al vroeg van alles verwacht werd.
Ik heb er wel eens heen gebeld: Goh, mis je er niet eentje, dacht dat je hem wel een keertje op zou halen
Maar verwaarlozing vind ik het niet
we hebben een gezin in onze kennissenkring, vier kinderen, heel liefdevol gezin.
Maar je kunt merken, dat 4 kinderen (voor hen) best veel is. Dat van de kinderen al vroeg van alles verwacht werd.
Ik heb er wel eens heen gebeld: Goh, mis je er niet eentje, dacht dat je hem wel een keertje op zou halen
Maar verwaarlozing vind ik het niet
maandag 6 januari 2020 om 15:35
maar hoe weet je dit?s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 15:34Voorbeeld van gevaar: er lag vuurwerk in huis. En niet verstopt of zo maar open en bloot op een dienblad, letterlijk ter beschikking. Dat werd door het kind ook afgestoken zonder toezicht en met lucifers.
Nee, het waren geen strijkers, maar toch.
als er geen toezicht was, waren er ook geen 'getuigen'

maandag 6 januari 2020 om 15:37
Wat een apart voorbeeld.sugarmiss schreef: ↑06-01-2020 15:17Niet mee bemoeien.
Niet mee bemoeien?
Dus als kind straks als tiener richting foute vrienden gaat en alles doet wat niet kan kom je met dit voorbeeld?
maandag 6 januari 2020 om 15:39
Wat kan er gebeuren? Hoogstens een paar vingers kwijt of een oog. Wij staken vroeger ook af, stiekem.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 15:34Voorbeeld van gevaar: er lag vuurwerk in huis. En niet verstopt of zo maar open en bloot op een dienblad, letterlijk ter beschikking. Dat werd door het kind ook afgestoken zonder toezicht en met lucifers.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 6 januari 2020 om 15:46
Dat kind zomaar vuurwerk kan afsteken met lucifers dat is wel gevaarlijk ja.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 15:34Voorbeeld van gevaar: er lag vuurwerk in huis. En niet verstopt of zo maar open en bloot op een dienblad, letterlijk ter beschikking. Dat werd door het kind ook afgestoken zonder toezicht en met lucifers.

maandag 6 januari 2020 om 15:47
Als ze het buiten doen wel ja. En anders hoogstens het huis in de fik, ach.Madeliefjees schreef: ↑06-01-2020 15:39Wat kan er gebeuren? Hoogstens een paar vingers kwijt of een oog. Wij staken vroeger ook af, stiekem.

maandag 6 januari 2020 om 15:47
En vingers en ogen koop je natuurlijk gewoon bij de appie .Madeliefjees schreef: ↑06-01-2020 15:39Wat kan er gebeuren? Hoogstens een paar vingers kwijt of een oog. Wij staken vroeger ook af, stiekem.
maandag 6 januari 2020 om 15:51
maar wel oppas??

Een beugel kunnen ze krijgen . Meer niet .
maandag 6 januari 2020 om 15:57
Je doet een hoop aannames... ouders komen er pas uren later achter dat het kind niet thuis is gekomen (of niet alleen). Dat denk je.. maar weet je niet.
En dat vuurwerk is misschien wel toegezegd. Of het verstandig is is een tweede, maar niet jouw kind.
Sommige ouders moeten ook gewoon werken.. mijn kinderen zijn 4 dgn in de week alleen thuis van 16.00 tot 17.30 (met eens een uitschieter tot 18.00)
Ben ik dan aan het verwaarlozen? Of vertrouw ik mijn kinderen en heb ik in die periode veel contact met ze via whatsapp/mobiel? .
Je vult veel in. Erg gevaarlijk aangezien je niet weet wat er tussen kind en ouders is afgesproken
En dat vuurwerk is misschien wel toegezegd. Of het verstandig is is een tweede, maar niet jouw kind.
Sommige ouders moeten ook gewoon werken.. mijn kinderen zijn 4 dgn in de week alleen thuis van 16.00 tot 17.30 (met eens een uitschieter tot 18.00)
Ben ik dan aan het verwaarlozen? Of vertrouw ik mijn kinderen en heb ik in die periode veel contact met ze via whatsapp/mobiel? .
Je vult veel in. Erg gevaarlijk aangezien je niet weet wat er tussen kind en ouders is afgesproken
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 6 januari 2020 om 16:01
Deze stelling inderdaad:hanke321 schreef: ↑06-01-2020 15:26Je bedoelt de grens tussen bedenkelijk ouderschap en pedagogische verwaarlozing?
(...)"voor te stellen als een glijdende schaal; een continuüm dat loopt van positief opvoederschap via
‘bedenkelijk’ opvoederschap tot aan beschadigend opvoederschap."
Daar denk ik nu dus over. Want wat is mijn mening nou in dit geheel? Maar 1 mening tenslotte.
Wat ik bedenkelijk vind kan een ander beschadigend vinden.
Wat ik positief vind (lekker zelfstandig) kan ook zijn: 'aan het lot overgelaten'.
Dit verwoord precies waar ik over nadacht.