Onrustige baby. Tips?

06-01-2020 17:07 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik moet even mijn frustratie kwijt en misschien ben ik ook wel opzoek naar vrouwen die ook dit meemaken/ hebben meegemaakt.

Ons zoontje is nu 7 weken oud. De eerste weken sliep hij makkelijk 18 uur per dag. maar de laatste tijd heeft hij er gewoonweg geen zin in. De enige uren wanneer hij echt slaapt is in de nacht en soms dat nog niet eens.

Hij is gelukkig geen huilbaby, hij is gewoon ontzettend onrustig en als je hem na enige tijd niet vermaakt dan slaat het wel om naar huilen, wat vervolgens krijsen word.. Hem wakker wegleggen werkt niet. Hij zit nu wel meerdere keren per dag in de draagzak zodat ik wel mijn handen vrij heb maar ook daar blijft meneer spartelen en valt hij niet echt in slaap. Kinderwagen, wipstoel, inbakeren heb van alles geprobeerd maar tevergeefs. Volgens mijn man verveelt hij zich gewoon .. maar als ik wat met hem doe is hij alleen voor de eerste paar minuten geïnteresseerd.

Hij heeft af en toe in de avond wel eens last van krampjes maar overdag lijkt hij er geen last van te hebben,

We zitten nu op 6 flesjes per dag. Hij meld zich ook keurig om de 3 a 4 uur voor een flesje dus het lijkt me ook niet dat dat het probleem is. We zitten dus gemiddeld maar op 6 uur per dag slaap. Dat is toch veelste weinig voor een baby? Oh ik weet het echt even niet meer.
Lieve mama, je doet het goed!

Deze onzekerheid, het zoeken wat je nou moet doen, het hoort er allemaal bij.

6 uur slapen is inderdaad erg weinig maar slaapt hij niet tussendoor toch wel wat meer maar dan met hazenslaapjes? T is nog heel normaal dat hij elke 30-45 minuten steeds weer wakker wordt. Niet al die tijd gaan bijhouden, een baby is geen atoomklok.

Zolang hij zijn flesjes goed drinkt, hij niet veel huilt en hij gewoon goed groeit, is er echt niet zomaar iets aan de hand. 7 weken is nog zo jong! Klets met hem, laat hem kijken naar jouw gezicht, knuffel lekker veel, gebruik die draagzak en geef er lekker aan toe. Het wordt echt vanzelf makkelijker!
Voor de onrust zou je ook kunnen inbakeren dat hielp bij mijn zoon erg goed.

Edit: Oh lees dat je dat al gedaan hebt.

Ik bakerde in legde zoon op zijn zij en dan legde ik een hand op zijn hoofd en op zijn billen zachtjes zingen en zo een tijd blijven staan. De hand stevig zodat hij het voelde. Ook gaf ik een speen, meestal werd hij dan rustig. Ik kon echt af en toe lang staan in deze houding, het was niet anders hij maakte zichzelf steeds wakker door zijn eigen onrust.

Ook legde ik een rol van een handdoek achter hem dat gaf blijkbaar ook een fijn gevoel. Maar misschien mag het wel niet meer hoor een baby op zijn zij laten slapen. Richtlijnen veranderen om de haverklap. De mijne is inmiddels een pukkelige niet luisterende 15 jarige puber...😉
6 uur per dag is inclusief de nacht? Mijn oudste sliep 's nachts goed, maar overdag maar twee keer 45 minuten. Verder wilde ze overal bij zijn. Ik heb heel wat manden was weggevouwen terwijl ik tegen haar aan het kletsen was, een rompertje van jou, een trui van papa, enz.
Verder hielp voor haar een strak ritme, om 10.00 uur naar bed (sliep alleen in haar eigen bed) en om 14.00 uur naar bed. Verder elke middag naar buiten, iets doen boodschappen of gewoon wandelen of ergens op de koffie.
Kleine meid hier sliep de nacht prima (al begon die soms pas om half twee s nachts omdat ze soms niet moe te krijgen was) en twee kleine slaapjes per dag, minuut of 45 en heel soms een dubbele cyclus, dan sliep ze wel anderhalf uur!
Slapen overdag deed ze alleen bij mij op schoot.
Wilde overal bij zijn, dus ze lag lekker bij me op bed als ik de was opvouwde en dan zong ik liedjes met haar en kletste wat ik deed. Aankleedkussen op de eettafel en aan de tafel zitten boontjes doppen en lekker kletsen met haar. Samen dansen op muziekjes. Met haar op de arm de was ophangen, lekker er op uit met de kinderwagen samen en dan lekker hobbelige weggetjes zodat ze soms in slaap viel. En ze had ook een bedje beneden, de box die hoger stond. Dan kon ik wat doen in de kamer en legde ik haar neer met de mobile aan.
Ging ze tegen slaan met haar handjes en dan moest ik een sprintje trekken als het muziekjes bijna was afgelopen. Anders was het gedaan met de rust.
Bovendien is de aandachtsspanne met zeven weken natuurlijk nog 0,0. Dus dat je kindje snel is afgeleid is niet zo gek.

Nu meisje van twee en half die zichzelf prima kan vermaken en goed slaapt en nog net zo alert en pienter uit haar oogjes kijkt en nog net zo nieuwsgierig is als toen.
Een wakkere nieuwsgierige baby is wat meer werk maar meestal zijn het wel slimme kindjes heb ik me laten vertellen. Niets mis mee dus!
Ha kersverse mama,

Goed bezig hoor! De onzekerheid, het zoeken, het hoort er echt allemaal bij!

Hier hadden we wel een huilbaby. Wat voor ons heeeft gewerkt is een draagDOEK. Hier zit je kindje net wat steviger tegen je aan en hoort het je hartslag. In ons geval was meisjelief dan na 2 minuten vertrokken. Helaas moest ik wel blijven lopen met de doek omdat ze anders weer ging brullen zodra ik ging zitten. Wel binnen 6 weken 10 kilo kwijt, elk nadeel heeft zn voordeel zullen we maar zeggen 😂(al voelde ik me toen lang niet zo lollig als ik nu doe hoor🙈)

Veel succes ❤️
Je praat geen poep- maar wat ruik ik dan?
6 uur slaap op 24 uur is wel weinig ja. Kan me voorstellen dat je kapot bent want zelf zullen jullie dan ook niet veel slapen. Heb je het inbakeren een paar keer geprobeerd? Soms moeten ze er aan wennen.
Ik herken het wel, toen mijn baby die leeftijd had werd ze steeds onrustiger en uiteindelijk huilde ze veel van oververmoeidheid. Sommige baby's kunnen heel alert lijken, maar zijn dan juist heel moe. Hoeft niet zo te zijn, natuurlijk.
Bij mijn dochter werkte het goed om haar juist veel rust te geven als we merkten dat ze moe was. Dus donkere kamer, geen muziekje, inbakeren.
Toen bleek het juist een enorme slaapkop te zijn.
Heb je al tips gehad van het CB?
Durf je hem (eventueel onder toezicht) op zijn buik te laten slapen? Hier kon ik hem dan wel slapend wegleggen maar ook wakker.
Heel herkenbaar dit... De onze deed dit ook. 's Nachts pakte ze een paar uurtjes en vanaf 's ochtends acht tot 's avonds acht werd er vrijwel niet geslapen overdag. Mevrouw wilde overal bij aanwezig zijn, genoot ook overal evenveel van. Slapen in de kinderwagen? Nope, ook dat niet. Welgeteld 1 keer in al die maanden tijd.

Even los hiervan... De afgelopen twee weken waren natuurlijk ook even rare weken. Kerst, oud & nieuw. Ik neem aan dat jullie niet als kluizenaars thuis hebben gezeten , maar familie e.d. over de vloer hebben gehad. Dan krijgt zo'n kleintje wel ineens een klap extra indrukken te verwerken he, bovenop de ontwikkeling die het normaliter al doormaakt in de tweede maand.

Ik zou daar ook onrustig van worden.
Mijn dochtertje is nu 11 weekjes en herken wat je zegt toen ze 7 weken was. Nog kort geleden. Wij hebben ook een draagdoek aangeschaft en dan was ze binnen 2 minuten vertrokken.
Sinds 2 weekjes slaapt ze opeens ook overdag in haar bedje.
Ik heb wel door dat haar kamertje echt donker moet zijn. Het moet niet te stil zijn dus zet standaard de wasmachine of droger aan.
Ik hoef haar ook niet weg te leggen als ze alleen maar aan het gapen is. Pas als ze echt gaat jengelen kan ik haar wegleggen. Speentje erin en wachten tot ze er echt op zuigt, kusje op haar hoofdje en dan weglopen. Ze slaapt nu elke keer dan zo een 30 tot 45 minuutjes.
Met 7 weken is het nog een beetje pappen en nathouden. Alleen oppassen dat je kindje niet óververmoeid raakt, dan blijven ze ook wakker!
Een baby van die leeftijd is na 45 minuten wakker zijn echt al weer toe aan een slaapje, ook al zie je dat niet altijd gelijk aan ze.

Vanaf een week of 10 kan je ze meer regelmaat en structuur gaan bieden en leren doorslapen.

Steeds op vaste tiden na 45 minuten wakker te zijn geweest Wegleggen in een donkere, stille kamer, speen erin. En als ze wakker worden na 45 minuten slapen (=1 slaapcyclus), weer speentje erin, rustig sussen in bed en weer weg gaan. Evt. 5-10 minuten laten huilen.
.
Je praat geen poep- maar wat ruik ik dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven