Pleegkind

vrijdag 10 januari 2020 om 11:35
Graag zou ik van ervaringsdeskundigen weten wat het inhoudt een pleegkind op te voeden.
Het lijkt mij dat pleegkinderen een knauw hebben opgelopen door alles wat zij hebben meegemaakt en ik zie dit dan ook niet als romantisch of rooskleurig om een pleegkind op te voeden. Wat kom je tegen, hoe zwaar is het, biologische ouders die er eventueel nog tussenzitten etc.
Graag hoor ik hierover.
Het lijkt mij dat pleegkinderen een knauw hebben opgelopen door alles wat zij hebben meegemaakt en ik zie dit dan ook niet als romantisch of rooskleurig om een pleegkind op te voeden. Wat kom je tegen, hoe zwaar is het, biologische ouders die er eventueel nog tussenzitten etc.
Graag hoor ik hierover.
vrijdag 10 januari 2020 om 11:46
vrijdag 10 januari 2020 om 11:52
Vanaf de zijkant ervaring ermee, niet uit eigen ervaring:
Als je denkt dat dit een mooi alternatief voor een eigen kindje is, doe het niet.
Voordat een kind uit huis geplaatst wordt, moet er heel veel gebeurd zijn. Het kind heeft dus een hoop ellende meegemaakt. Is desondanks bijna altijd loyaal aan de biologische ouders, zit dus in een spagaat. De enkeling daargelaten die zo mishandeld is, dat hij/zij doodsbang is. Ook niet echt een lekkere start.
Er moet dus veel ellende verwerkt worden. Kinderen doen dat nogal eens door ongewenst gedrag te vertonen. Eigenlijk altijd.
Verwacht geen dankbaarheid, het leven van het kind is shit.
Als je ondanks bovenstaande er toch puf in hebt, go for it. Want je bent wel hartstikke hard nodig.
Als je denkt dat dit een mooi alternatief voor een eigen kindje is, doe het niet.
Voordat een kind uit huis geplaatst wordt, moet er heel veel gebeurd zijn. Het kind heeft dus een hoop ellende meegemaakt. Is desondanks bijna altijd loyaal aan de biologische ouders, zit dus in een spagaat. De enkeling daargelaten die zo mishandeld is, dat hij/zij doodsbang is. Ook niet echt een lekkere start.
Er moet dus veel ellende verwerkt worden. Kinderen doen dat nogal eens door ongewenst gedrag te vertonen. Eigenlijk altijd.
Verwacht geen dankbaarheid, het leven van het kind is shit.
Als je ondanks bovenstaande er toch puf in hebt, go for it. Want je bent wel hartstikke hard nodig.

vrijdag 10 januari 2020 om 11:55
Dat is natuurlijk afhankelijk van de problematiek van het pleegkindje wat bij jou geplaatst wordt. Sommige kindjes hebben jaren thuis gewoond en daar veel ellende meegemaakt waardoor ze therapie krijgen. Andere zijn als baby al uit huis gehaald waarbij ouders niet meer in beeld zijn. Lastig om vooraf te voorspellen.
vrijdag 10 januari 2020 om 11:56
Mijn man is een pleegkind. Weliswaar pas op zijn 16e bij zijn pleegouders gekomen, maar we hebben nu nog heel nauw contact met ze. Ik noem ze ook mijn schoonouders. Op zijn18e moest mijn man op zichzelf van ze, want hij was toch best moeilijk te handhaven. Hij had een zeer slechte band met zijn moeder en zijn vader leerde hij pas kennen op zijn 16e. Inmiddels zijn zijn beide ouders te jong overleden. Hij heeft enorm veel respect en liefde voor zijn pleegouders en zegt dat hij zonder hun niet zou hebben bereikt wat hij nu heeft. Het zijn dan ook fantastische mensen.

vrijdag 10 januari 2020 om 12:01
Als ik een pleegkind in huis neem dan wordt het eentje van ongeveer 12, de pubertijd komt dan om de hoek kijken dus dubbel zo zwaar.
Zelf heb ik twee kinderen die inmiddels volwassen zijn, het is dus niet zo dat ik kinderloos ben en daarom een pleegkind overweeg op te voeden.
Ik vraag mij af in hoeverre het 'te doen' is want ik neem aan dat er geen 'psychopaten' in de dop als pleegkinderen worden geplaatst of is dit al mijn mijn eerste misvatting?
Het lijkt mij dat er gradaties van beschadigde kinderen zijn en de echt verpeste kinderen niet bij een leek worden geplaatst of is dit mijn tweede misvatting?
Zelf heb ik twee kinderen die inmiddels volwassen zijn, het is dus niet zo dat ik kinderloos ben en daarom een pleegkind overweeg op te voeden.
Ik vraag mij af in hoeverre het 'te doen' is want ik neem aan dat er geen 'psychopaten' in de dop als pleegkinderen worden geplaatst of is dit al mijn mijn eerste misvatting?
Het lijkt mij dat er gradaties van beschadigde kinderen zijn en de echt verpeste kinderen niet bij een leek worden geplaatst of is dit mijn tweede misvatting?
vrijdag 10 januari 2020 om 12:10
Nou, mijn zoontje heeft ook een vriendje die bij een ( tweede al ) pleegmoeder woont en die heeft ook wel wat aparte trekjes. Hij zit ook op speciaal onderwijs.
En zo goed wordt er niet voor hem gezorgd vind ik, hij loopt in te korte broeken, te dunne truien en kapotte schoenen. Ook heeft hij een heel klein fietsje. Pleegmama heeft geen geld zei hij laatst, maar ze rookt wel... Als je z’on kind niet kan onderhouden begin er dan ook niet aan. Soms zit hij de hele dag hier en dan is zij niet eens thuis.
En zo goed wordt er niet voor hem gezorgd vind ik, hij loopt in te korte broeken, te dunne truien en kapotte schoenen. Ook heeft hij een heel klein fietsje. Pleegmama heeft geen geld zei hij laatst, maar ze rookt wel... Als je z’on kind niet kan onderhouden begin er dan ook niet aan. Soms zit hij de hele dag hier en dan is zij niet eens thuis.

vrijdag 10 januari 2020 om 12:22
Dat is sowieso raar, per pleegkind krijg je een maandelijkse vergoeding (in dit geval zo'n 560 euro), ik weet niet of dat standaard is maar een paar schoenen moet daar echt wel vanaf kunnen.beetjegek schreef: ↑10-01-2020 12:10Nou, mijn zoontje heeft ook een vriendje die bij een ( tweede al ) pleegmoeder woont en die heeft ook wel wat aparte trekjes. Hij zit ook op speciaal onderwijs.
Normaal zou ik zeggen dat ik er melding van zou maken maar dat is ook weer zowat bij een pleegkind

Ik weet ook niet of kdv enzo daar nog vanaf moet en of het echt zoveel is, maar toch.
anoniem_63b9a63e0fc1c wijzigde dit bericht op 10-01-2020 12:24
4.73% gewijzigd
vrijdag 10 januari 2020 om 12:24
Wat erg. Pleegouders krijgen best een flinke vergoeding waarvan kind fatsoenlijk gekleed kan worden.beetjegek schreef: ↑10-01-2020 12:10Nou, mijn zoontje heeft ook een vriendje die bij een ( tweede al ) pleegmoeder woont en die heeft ook wel wat aparte trekjes. Hij zit ook op speciaal onderwijs.
vrijdag 10 januari 2020 om 12:26
Juist bij een pleegkind zou je melding moeten maken. Kans bestaat dat hij het thuis beter had als je bij slechte pleegouders terecht komt.
Dat is pas echt traumatisch. Weggehaald worden bij je ouders en dan nog slechter af zijn ook.
vrijdag 10 januari 2020 om 12:27
ik heb geen ervaring als pleegouder, maar ik was als kind zelf pleegkind en ik heb nogal wat gezinnen versleten
Een aantal dingen die ik je mee kan geven:
1. de kans is groot dat het kind ook weer weg moet, ofwel omdat het niet werkt ofwel omdat iemand bedenkt dat kind het toch nog wel een keertje kan proberen bij eigen ouders. Als ik voor mezelf spreek, ik ben zo vaak verplaatst dat ik er op een bepaald moment niet meer in geloofde, ik ging me dus ook niet aan die mensen hechtten want ik zou toch wel weer weg moeten
2. Verwacht nou niet dat dat kind je dankbaar is, natuurlijk zijn pleegouders enorm belangrijk, maar dat heeft dat kind niet door. Hoe slecht de situatie thuis ook was, meeste kinderen willen liever thuis zijn, en dus niet in een pleeggezin zitten
3. Zo'n kind heeft meer aandacht nodig, dus verwacht dat je eigen kinderen er niet altijd blij mee zijn om hun ouders te moeten delen
4. Zo'n kind 'snapt' de routine bij jou thuis nog niet, en wordt daar misschien ook onzeker van, ben er dus op voorbereid dat in het begin er vanalles mis kan gaan omdat dat kind niet weet wat in jouw huishouden normaal is. Ben erop voorbereid dat je dus de hele routine van dat kind omver gooit, dat is voor zo'n kind erg lastig, want opeens moet alles anders.
als je verdere vragen hebt: stel ze gerust
Een aantal dingen die ik je mee kan geven:
1. de kans is groot dat het kind ook weer weg moet, ofwel omdat het niet werkt ofwel omdat iemand bedenkt dat kind het toch nog wel een keertje kan proberen bij eigen ouders. Als ik voor mezelf spreek, ik ben zo vaak verplaatst dat ik er op een bepaald moment niet meer in geloofde, ik ging me dus ook niet aan die mensen hechtten want ik zou toch wel weer weg moeten
2. Verwacht nou niet dat dat kind je dankbaar is, natuurlijk zijn pleegouders enorm belangrijk, maar dat heeft dat kind niet door. Hoe slecht de situatie thuis ook was, meeste kinderen willen liever thuis zijn, en dus niet in een pleeggezin zitten
3. Zo'n kind heeft meer aandacht nodig, dus verwacht dat je eigen kinderen er niet altijd blij mee zijn om hun ouders te moeten delen
4. Zo'n kind 'snapt' de routine bij jou thuis nog niet, en wordt daar misschien ook onzeker van, ben er dus op voorbereid dat in het begin er vanalles mis kan gaan omdat dat kind niet weet wat in jouw huishouden normaal is. Ben erop voorbereid dat je dus de hele routine van dat kind omver gooit, dat is voor zo'n kind erg lastig, want opeens moet alles anders.
als je verdere vragen hebt: stel ze gerust
vrijdag 10 januari 2020 om 12:28
Er kan veel verbeterd worden richting pleegouders.
Pleegouders stoppen er vaak mee omdat er geen/slechte begeleiding is.
Artikel van 9 januari 2020.
https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-va ... egeleiding
Uitval van pleegouders kan voorkomen worden door hen in iedere fase van het pleegouderschap meer erkenning en ondersteuning te bieden. Niet alleen tijdens de plaatsing, maar ook daarvoor én daarna. Ook is het belangrijk dat het leer- en trainingsaanbod voor pleegouders wordt uitgebreid en verbeterd, waaronder het leren met en van andere pleegouders.
Pleegouders stoppen er vaak mee omdat er geen/slechte begeleiding is.
Artikel van 9 januari 2020.
https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-va ... egeleiding
Uitval van pleegouders kan voorkomen worden door hen in iedere fase van het pleegouderschap meer erkenning en ondersteuning te bieden. Niet alleen tijdens de plaatsing, maar ook daarvoor én daarna. Ook is het belangrijk dat het leer- en trainingsaanbod voor pleegouders wordt uitgebreid en verbeterd, waaronder het leren met en van andere pleegouders.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 10 januari 2020 om 12:29
ik kan je vertellen dat dat inderdaad traumatisch is. Zeker omdat je als kind geen kant uit kunt en je geen echt support system hebt, alle mensen in je omgeving zijn nieuw.
vrijdag 10 januari 2020 om 12:32
vrienden van mij vingen pleegkinderen (vanaf jonge puber) op. Meerdere, ze hadden alles er op aangepast.
Zij waren zeer relativerend: deze kinderen zijn 'stuk', maar we geven ze een beetje mee, van hoe het leven ook kan zijn.
Het ging eigenlijk altijd 'fout', ze hebben meerdere kinderen in huis gehad. Op 1 meisje na, dat al heel jong bij hen kwam.
Zij waren zeer relativerend: deze kinderen zijn 'stuk', maar we geven ze een beetje mee, van hoe het leven ook kan zijn.
Het ging eigenlijk altijd 'fout', ze hebben meerdere kinderen in huis gehad. Op 1 meisje na, dat al heel jong bij hen kwam.
vrijdag 10 januari 2020 om 12:33
Van veel pleegouders hoor ik dat ze vooral de band tussen kind en biologische ouders hebben onderschat, en ook wat daarin van hen werd verwacht. Het is van belang dat kinderen die in een pleeggezin wonen naar hun kunnen en behoefte contact hebben met hun eigen ouders. Soms is dat maar eens per 3 maanden, omdat het contact ook belastend kan zijn of verstorend op hun dagelijks leven, maar er zijn ook die hun eigen ouders eens per week of twee weken zien. Dit gebeurt ook wel bij pleegouders thuis omdat dat een veilige vertrouwde omgeving is. Daarnaast zijn kinderen over het algemeen heel erg loyaal aan hun eigen ouders en is het belangrijk om te beseffen dat er geen vanzelfsprekende dankbaarheid is dat ze bij jou mogen wonen.
Echter zijn dit meestal niet de dingen waardoor pleegouders er mee stoppen. Wel omdat het emotioneel ontzettend zwaar kan zijn om je te hechten aan een kind wat dat zelf misschien niet kan. Veel pleegkinderen hebben hechtingsproblematiek en trauma’s.
Echter zijn dit meestal niet de dingen waardoor pleegouders er mee stoppen. Wel omdat het emotioneel ontzettend zwaar kan zijn om je te hechten aan een kind wat dat zelf misschien niet kan. Veel pleegkinderen hebben hechtingsproblematiek en trauma’s.

vrijdag 10 januari 2020 om 12:40
Wauw! wat heftig en tevens ook bewonderenswaardig. Ik mag er niet teveel over uitwijden, maar ik ken middels mijn werk 2 jong volwassenen die bij pleegouders zijn grootgebracht.
Beide spreken over hun pleegouders als 'Mamma en Pappa' en de band is nog altijd zeer hecht..
Ik ken uiteraard ook minder rooskleurige voorbeelden. Het zal altijd een gok of risico blijven.. hoe omschrijf ik dat?!
Maar bovenal zal het roeping zijn denk ik...
Beide spreken over hun pleegouders als 'Mamma en Pappa' en de band is nog altijd zeer hecht..
Ik ken uiteraard ook minder rooskleurige voorbeelden. Het zal altijd een gok of risico blijven.. hoe omschrijf ik dat?!
vrijdag 10 januari 2020 om 12:41
ik ken alleen maar 'minder rooskleurige' verhalen, en zolang je daar maar vanuit gaat, als (aanstaande) pleegouder, dan zit je wel goed.Pindakaasjes schreef: ↑10-01-2020 12:40Wauw! wat heftig en tevens ook bewonderenswaardig. Ik mag er niet teveel over uitwijden, maar ik ken middels mijn werk 2 jong volwassenen die bij pleegouders zijn grootgebracht.
Denken/hopen, dat je echte verandering teweeg kan brengen, is vragen om teleurstelling
vrijdag 10 januari 2020 om 12:44
Oh echt joh? Dat wist ik helemaal niet!Ceviche schreef: ↑10-01-2020 12:22Dat is sowieso raar, per pleegkind krijg je een maandelijkse vergoeding (in dit geval zo'n 560 euro), ik weet niet of dat standaard is maar een paar schoenen moet daar echt wel vanaf kunnen.
Normaal zou ik zeggen dat ik er melding van zou maken maar dat is ook weer zowat bij een pleegkind
Ik weet ook niet of kdv enzo daar nog vanaf moet en of het echt zoveel is, maar toch.

vrijdag 10 januari 2020 om 12:46
Dat is waar vrees ik.. kan ik niet omheen.
vrijdag 10 januari 2020 om 12:50
Dat weet ik niet, ik ken de moeder en thuissituatie niet.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-01-2020 12:14Het is vreemd dat dat gebeurd, een pleegkind is niets minder dan je eigen kinderen en die van mij droegen ook geen te kleine kleding of afdankertjes. Word dat niet opgemerkt dat dat jochie er zo bij loopt door de begeleider die steeds komt kijken?