Pleegkind

10-01-2020 11:35 112 berichten
Graag zou ik van ervaringsdeskundigen weten wat het inhoudt een pleegkind op te voeden.

Het lijkt mij dat pleegkinderen een knauw hebben opgelopen door alles wat zij hebben meegemaakt en ik zie dit dan ook niet als romantisch of rooskleurig om een pleegkind op te voeden. Wat kom je tegen, hoe zwaar is het, biologische ouders die er eventueel nog tussenzitten etc.

Graag hoor ik hierover.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-01-2020 12:41
ik ken alleen maar 'minder rooskleurige' verhalen, en zolang je daar maar vanuit gaat, als (aanstaande) pleegouder, dan zit je wel goed.
Denken/hopen, dat je echte verandering teweeg kan brengen, is vragen om teleurstelling

Inderdaad en dat was ook een beetje waar ik op doelde met mijn opmerking over het opvoeden.
Welke vorm van pleegzorg spreekt jullie aan?
Ik heb een pb gestuurd!
Toevallig stond er vanmorgen nog een aardig stukje over dit onderwerp in de Volkskrant.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7ed8365/

Het is een stuk lastiger als het lijkt en je krijgt nul ondersteuning van alle betrokken partijen.
Ik noem het opvoeden in die zin dat het pleegkind natuurlijk structuur bij mij zal hebben, opvoeden is het kind helpen met van alles en nog wat, eten koken en verzorgen, gewoon alles wat ik ook voor mijn kinderen deed is in mijn ogen opvoeden.
@jo12345, daar ben ik dus ook bang voor en het kind is dan de dupe mocht dr problematiek te veel voor mij zal zijn als leek.
Ik lees mee, wij willen in de toekomst ook graag pleegzorg bieden.

Mijn man had vroeger een tijd een pleegzusje.
Haar vader had haar moeder v.ermoord en kwam zo bij man in het gezin terecht. Uiteindelijk moest het meisje terug naar een vriendin van de vader, die zij zelf niet kende. Dat hebben ze nog geprobeerd te voorkomen, maar dat lukte niet.

Man heeft het wel als heel heftig ervaren, ook omdat hij ontzettend gehecht was aan zijn pleegzusje.
Toch zou hij ons gezin ook graag openstellen voor pleegzorg. Wel pas in de toekomst, onze kids zijn nu nog heel klein.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 10-01-2020 13:46
1.40% gewijzigd
beetjegek schreef:
10-01-2020 12:49
Volgens mij heeft ze bijstand, dan zal die vergoeding wel verrekend worden denk. En het gekke is, het kind is van haar ex en zijn ex. Heel rare constructie.
Pleegzorgvergoeding wordt nooit verrekend met wat dan ook. Het is geld wat een pleegkind nodig zou hebben voor dingen als kleding, eten, sport enz. Daarom wordt dat nooit verrekend met welke toeslag, uitkering of wat dan ook.
beetjegek schreef:
10-01-2020 12:10
Nou, mijn zoontje heeft ook een vriendje die bij een ( tweede al ) pleegmoeder woont en die heeft ook wel wat aparte trekjes. Hij zit ook op speciaal onderwijs.
En zo goed wordt er niet voor hem gezorgd vind ik, hij loopt in te korte broeken, te dunne truien en kapotte schoenen. Ook heeft hij een heel klein fietsje. Pleegmama heeft geen geld zei hij laatst, maar ze rookt wel... Als je z’on kind niet kan onderhouden begin er dan ook niet aan. Soms zit hij de hele dag hier en dan is zij niet eens thuis.
Je krijgt per maand als je het kind fulltime in huis neemt 500,-.
Dus dat geld gaat dan niet rechtstreeks naar het kind. Fiets kan je vergoed krijgen.
Je moet het ergste verwachten en dan valt het misschien mee, ik ken meerdere gezinnen met pleegkinderen, op een boerderij en daar gaat het redelijk maar de kinderen zijn heeeeel heftig, je moet zelf geen kleine kinderen tot 12 jaar hebben is mijn mening.
En 1 gezin had eerst een jongen, die werd na een halfjaar weggestuurd en daarna een meisje en dat bleef liegen en die moest ook weg. Ik vind het sneu voor die kinderen.
Als je echt veeel aankunt en toch een soort respect en vriendelijkheid maar ze kunt blijven voelen dan doen! Het alternatief is vreselijk, door naar een ander gezin of terug naar huis.
Ga eens naar een informatiebijeenkomst. Althans de organisatie in mijn omgeving organiseert deze. Zij kunnen je alles vertellen. Of bel even? Op de site kun je trouwens ook veel ervaringen lezen. (snap dat je op het forum ook graag ervaringen wilt lezen hoor, ik ook)

Elke regio heeft zijn eigen organisatie (s) dus er is veel verschil mbt ondersteuning, scholing etc

Wbt de opmerking... dat zal wel met dr bijstand worden verrekend....
De pleegzorg vergoeding is geen inkomsten en geen vetpot btw! En word dus met niks verrekend.... zoals uitkering en of schulden oid. Neemt niet weg dat ik het echt belachelijk vind dat een kind er zo bij loopt en kan vertellen over het gebrek aan geld (heeft al genoeg aan zn hoofd)

Er zijn verschillende vormen van pleegzorg en niet bij alle hoef je uit te gaan van het ergste. Je hebt bv ook weekendvakantie pleegzorg. Vrijwillige/onvrijwillige pleegzorg. Er kan ook pleegzorg worden ingezet als de ouder hartstikke ziek is of bv is opgenomen oid. Er valt dus geen zinnig woord over te zeggen.
Er zullen altijd kinderen zijn die het thuis echt slecht hebben en voor wie het beter is om in een pleeggezin op te groeien.

Toch zet ik mijn vraagtekens bij al die reclame campagnes dat pleegouders hard nodig zijn.

Laast nog een interessant stuk gelezen dat er eigenlijk nog nooit echt goed onderzocht is of pleegkinderen achteraf wel beter af zijn geweest in een pleeggezin. Overal on Nederland wordt onderzoek naar gedaan maar daarnaar bijna niet.

Ook worden er best veel kinderen uit huis geplaatst van ouders die hun financiële zaakjes niet op orde hebben en dakloos worden.

Stond in dat artikel dat het gezin uit huis wordt gezet vanwege een huurschuld van 4000 euro.

Vervolgens kost pleegzorg een veelvoud van dat bedrag. Dan is het vele malen goedkoper om de ouders te helpen met huisvesting en is kind daarna beter af bij de ouders.

Pleegouders klagen dat ze precies moeten doen wat de hulpverlener zegt en dat dit lang niet altijd het juiste is. Wat het kind nodig heeft. Vervolgens haken zij ontgoocheld af.

Biologische ouders lopen tegen precies
Het zelfde aan en dan wordt het kind uit huis geplaatst. Terwijl het kind thuis beter af is.
Ze kennen het klappen van de zweep, ze kennen alle trucjes dus 'leuke' dankbare kinderen zijn een uitzondering, ze zijn al van jongs af aan aan het overleven.
Waar je echt op moet letten zijn de biologische ouders en je moet ontzettend sterk in je schoenen staan.

Zo ben je vaak verplicht contact te hebben om de kinderen uit een loyaliteitsconflict te houden. Ik ken iemand waarbij de moeder constant de pleegmoeder aanvalt met verwijten wat ze allemaal niet goed doet. Terwijl moeder totaal geen inzicht heeft in haar eigen handelen, maar wel intelligent is. Dit maakt de situatie extreem moeilijk, omdat kinderen constant tijdens bezoeken volledig worden beïnvloedt dat pleegmoeder niet de juiste zorg aanbiedt. Dat zij het daar slecht hebben en ze mogen het niet naar hun zin hebben daar en dat pleegmoeder ervoor zorgt dat zij hen niet mag zien. Die moeder moet zich constant staande houden en zich professioneel blijven opstellen. Dat vergt veel energie en kracht.

Dus de biologische ouders en hun invloed is voor mij een hele belangrijke factor als ik pleegmoeder zou worden.
Wij zijn al enkele jaren pleeggezin. Mooiste en tegelijk heftigste beslissing in ons leven. Zou het nooit terug willen draaien, hoe zwaar soms ook. Het heeft ons leven zo verrijkt.
We hebben het traject doorlopen, wat beetje vergelijkbaar is met adoptie. Ons hele leven werd onder de loep gehouden, gesprekken gevoerd, cursussen gevolgd. Ik vond het reuze interessant en ook mooi om dat samen met mijn man (en deels met onze zoon) te doorlopen.
Contact met biologische moeder is goed, al is het soms ingewikkeld. Maar daar krijgen we zo nodig hulp bij. Maar na een geheime plaatsing de eerste maanden (je kent het verhaal van baby Hannah wel, dat dus) hebben we het contact langzaamaan op kunnen bouwen. We hebben er heel veel tijd en liefde in geïnvesteerd om dat goed te krijgen. We vinden dit namelijk in het belang van onze pleegdochter, die we zo min mogelijk in loyaliteitsconflict willen laten opgroeien.
Daardoor vieren we ook dingen met familie van pleegdochter. Niet omdat het moet, maar omdat we vinden dat mooie dingen in het leven met familie gevierd moeten worden. Moeder is daarmee stukje familie van ons geworden. Want als je kiest voor een pleegkind, heb je bijna automatisch te maken met biologische familie. En dat kan ook verrijkend voor jezelf zijn! Ik krijg een kijkje in een wereld van gedachtes, keuzes en gevoelens waar ik anders niet in terecht was gekomen.

Mensen buiten jou/je gezin (?) zullen je keuze niet altijd begrijpen. Maar probeer voor jezelf te bepalen hoe graag je dit wilt, wat je motieven zijn en ga er dan voor (of niet). Maar laat het JOU (jullie) keuze zijn, niet die van je omgeving.

We hadden al een kind toen we voor pleegzorg kozen. We vonden het belangrijk dat hij de oudste bleef. Dit wordt meestal ook zo aangeraden. En dat bleek ook zo te passen. Een ouder kind had veel te veel impact voor hem gehad. Speelt dit eventueel mee?

Er zijn verschillende vormen van pleegzorg. Van weekend/vakantie, kortdurend, langdurend (perspectiefbiedend) tot crisis. We hebben gekozen voor crisis. Dat ineens schakelen vonden wij mooi en er was echt behoefte aan. Kregen telefoon op een warme zomerdag en twee uur later werd onze pleegdochter al gebracht. Zo snel kan crisis gaan.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
1x is genoeg 🙈
apiejapie schreef:
10-01-2020 13:57
Wij zijn al enkele jaren pleeggezin. Mooiste en tegelijk heftigste beslissing in ons leven. Zou het nooit terug willen draaien, hoe zwaar soms ook. Het heeft ons leven zo verrijkt.
We hebben het traject doorlopen, wat beetje vergelijkbaar is met adoptie. Ons hele leven werd onder de loep gehouden, gesprekken gevoerd, cursussen gevolgd. Ik vond het reuze interessant en ook mooi om dat samen met mijn man (en deels met onze zoon) te doorlopen.
Contact met biologische moeder is goed, al is het soms ingewikkeld. Maar daar krijgen we zo nodig hulp bij. Maar na een geheime plaatsing de eerste maanden (je kent het verhaal van baby Hannah wel, dat dus) hebben we het contact langzaamaan op kunnen bouwen. We hebben er heel veel tijd en liefde in geïnvesteerd om dat goed te krijgen. We vinden dit namelijk in het belang van onze pleegdochter, die we zo min mogelijk in loyaliteitsconflict willen laten opgroeien.
Daardoor vieren we ook dingen met familie van pleegdochter. Niet omdat het moet, maar omdat we vinden dat mooie dingen in het leven met familie gevierd moeten worden. Moeder is daarmee stukje familie van ons geworden. Want als je kiest voor een pleegkind, heb je bijna automatisch te maken met biologische familie. En dat kan ook verrijkend voor jezelf zijn! Ik krijg een kijkje in een wereld van gedachtes, keuzes en gevoelens waar ik anders niet in terecht was gekomen.

Mensen buiten jou/je gezin (?) zullen je keuze niet altijd begrijpen. Maar probeer voor jezelf te bepalen hoe graag je dit wilt, wat je motieven zijn en ga er dan voor (of niet). Maar laat het JOU (jullie) keuze zijn, niet die van je omgeving.

We hadden al een kind toen we voor pleegzorg kozen. We vonden het belangrijk dat hij de oudste bleef. Dit wordt meestal ook zo aangeraden. En dat bleek ook zo te passen. Een ouder kind had veel te veel impact voor hem gehad. Speelt dit eventueel mee?

Er zijn verschillende vormen van pleegzorg. Van weekend/vakantie, kortdurend, langdurend (perspectiefbiedend) tot crisis. We hebben gekozen voor crisis. Dat ineens schakelen vonden wij mooi en er was echt behoefte aan. Kregen telefoon op een warme zomerdag en twee uur later werd onze pleegdochter al gebracht. Zo snel kan crisis gaan.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Wat een mooi en duidelijk verhaal!
Vrienden van ons hebben een pleegkind vanaf dat het 2 jaar was. Inmiddels is ze bijna 11. Het is heftig zeker voor eigen kinderen, die ervaarden het zeker als een last. Na pittige jaren en zoeken naar de juiste omgang is sinds vorig jaar bekend dat ze verstandelijk gehandicapt is. Ze gaat nu naar aangepast onderwijs en gaat het een stuk beter. Maar ik heb wel het idee als ze het van te voren hadden geweten waren ze er misschien niet aan begonnen. Er is contact met ouder broertje zus en oma. Logeert daar ook wel. Ook is er hulp vanuit pleegzorg voor overleg als ik het goed heb. Het is een mooi iets maar onderschat het zeker niet. Succes met het maken van je keuze.
beetjegek schreef:
10-01-2020 12:49
Volgens mij heeft ze bijstand, dan zal die vergoeding wel verrekend worden denk. En het gekke is, het kind is van haar ex en zijn ex. Heel rare constructie.
Wordt niet verrekend, staat er los van. Het lijkt erop dat ze het puur voor het geld doet en dit lekker aan zichzelf opmaakt. Meldt dit alsjeblieft bij Veilig Thuis. Ik vind dit echt heel triest voor dit kind.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -pleegzorg
angelica1408 wijzigde dit bericht op 10-01-2020 14:08
Reden: Link toegevoegd.
11.00% gewijzigd
angelica1408 schreef:
10-01-2020 14:06
Wordt niet verrekend, staat er los van. Het lijkt erop dat ze het puur voor het geld doet en dit lekker aan zichzelf opmaakt. Meldt dit alsjeblieft bij Veilig Thuis. Ik vind dit echt heel triest voor dit kind.

Ik begrijp even niet waar dit over gaat??
Heb je de documentaire "Alicia" gezien? Het breekt mijn hart, vier jaar pleeggezin en daarna vanaf kleutertijd van tehuis naar tehuis... Op het einde van de documentaire is ze 13.

https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... licia.html

https://www.2doc.nl/nieuws/artikelen/bi ... -ooms.html

Er moet niet te lichtzinnig over pleegzorg gedacht worden. Je kunt niet zomaar een kind ‘redden’. Kinderen hebben jou niets te bieden en als pleegouder mag je geen verwachtingen hebben van een kind. Ze verdient pleegouders die onvoorwaardelijk en goed voor haar zorgen.’’

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
apiejapie schreef:
10-01-2020 13:57

Maar na een geheime plaatsing de eerste maanden (je kent het verhaal van baby Hannah wel, dat dus) hebben we het contact langzaamaan op kunnen bouwen. We hebben er heel veel tijd en liefde in geïnvesteerd om dat goed te krijgen. We vinden dit namelijk in het belang van onze pleegdochter, die we zo min mogelijk in loyaliteitsconflict willen laten opgroeien.
Die biologische moeder boft met jullie als pleeggezin voor haar dochter. Mooi dat jullie er op deze manier instaan. Je ziet dat ook wel vaak anders. Pleeggezinnen die biologische ouders zoveel mogelijk buiten de deur willen houden.
Wat ik nog even mee wil geven: lees hier dat het voor andere kinderen vaak als een last gezien wordt. De reactie van onze zoon toen bleek dat pleegdochter (die dus in crisis kwam, waarbij het de bedoeling is om naar huis toe te werken maar waarbij dit niet haalbaar bleek) hier op zou groeien: "mag ik dan vanaf nu zeggen dat ze mijn zusje is, en niet mijn pleegzusje". Tranen van ontroering, want hoe mooi is het hart van een kind dat hij op zo'n leeftijd dit zó mooi kan verwoorden.
En ja, soms baalt hij van haar. Of zijn van hem. Zoals in elk gezin. Soms krijgt zij meer aandacht, als bijv haar therapeute hier is. Maar van de andere kant kan hij haar soms ook helpen, nog beter dan ik op dat moment zelf kan. Hoe mooi is het dat hij daarvan groeit, dat zij durft te vertrouwen op een echte broer, dat zij positieve ervaringen op kan doen en dat hij een gevoel van belangrijk ervaart?
apiejapie wijzigde dit bericht op 10-01-2020 14:44
0.06% gewijzigd
angelica1408 schreef:
10-01-2020 14:06

Maar over wie gaat dit dan??
Wie is 'ze'?
Pindakaasjes schreef:
10-01-2020 14:41
Maar over wie gaat dit dan??
Wie is 'ze'?
Even pagina hiervoor lezen en dan snap je het.........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven