Wondje door kat
maandag 13 januari 2020 om 10:39
Hoi,
Kat lag net lekker te slapen op mijn benen, draait zich om en valt er af. Klauw uit en blijft lekker in 1 been hangen.
Zit nu een stuk vel los, niet heel diep maar meer dan een schaafwond zeg maar, een soort hapje eruit. Heb het schoongemaakt met water en een pleister er op. Vraag me af, moet ik er betadine o.i.d. op doen of is alleen reinigen met water voldoende? Doet geen pijn nu en het bloed ook niet meer.
Heb geen betadine meer in huis namelijk, anders ga ik zo even langs de drogist.
Kat lag net lekker te slapen op mijn benen, draait zich om en valt er af. Klauw uit en blijft lekker in 1 been hangen.
Zit nu een stuk vel los, niet heel diep maar meer dan een schaafwond zeg maar, een soort hapje eruit. Heb het schoongemaakt met water en een pleister er op. Vraag me af, moet ik er betadine o.i.d. op doen of is alleen reinigen met water voldoende? Doet geen pijn nu en het bloed ook niet meer.
Heb geen betadine meer in huis namelijk, anders ga ik zo even langs de drogist.
maandag 13 januari 2020 om 11:12
Hier ook een prik. Had het een bijtwond geweest is zelfs een antibioticakuur protocol. Drie weken geleden werd schoonmoe door haar stoeprandpissertje gebeten en die kreeg ook meteen antibiotia. Ze had er natuurlijk weer eens te lang mee doorgelopen dus pus. Yuk. Dat had vriend uitgeknepen maar de hand was behoorlijk dik. Een tetanus had ze eerder dat jaar al gehad (wegens zelfde kutkeffertje) dus die hoefde ze nu niet. Maar het schijnt dus gewoon protocol te zijn.
maandag 13 januari 2020 om 11:16
Volgens de NHG richtlijnen:
"Bijtwonden
Geef tetanusprofylaxe bij een dierenbeet én als de patiënt niet of onvolledig is gevaccineerd tegen
tetanus of als er sprake is van een verminderde afweer (zie [kader 2]).
9
Antibioticumprofylaxe is geïndiceerd bij:
- mensen,- of kattenbeet;
- bijt- en krabwonden aan hand/pols, been/voet, genitaliën of gelaat;
- diepe prikbeten en kneusbijtwonden;
- patiënten uit risicogroepen (zie [kader 2]).11
Geef in deze gevallen amoxicilline/clavulaanzuur 500/125 mg 3 dd gedurende vijf dagen bij
volwassenen; bij kinderen amoxicilline/clavulaanzuur 40/10 mg/kg/dag in drie giften (maximaal
1500/375 mg/dag) gedurende vijf dagen.
Geef bij penicilline-overgevoeligheid:
o volwassenen en kinderen ≥ 8 jaar: doxycycline 100 mg 1 dd (eerste dag 200 mg)
gedurende vijf dagen (kinderen < 50 kg: 2 mg/kg/dag 1 dd (eerste dag 4 mg/kg 1dd)
o kinderen < 8 jaar clindamycine 20 mg/kg/dag in drie giften (maximaal 1800 mg/dag)
gedurende vijf dagen."
"Bijtwonden
Geef tetanusprofylaxe bij een dierenbeet én als de patiënt niet of onvolledig is gevaccineerd tegen
9
Geef in deze gevallen amoxicilline/clavulaanzuur 500/125 mg 3 dd gedurende vijf dagen bij
volwassenen; bij kinderen amoxicilline/clavulaanzuur 40/10 mg/kg/dag in drie giften (maximaal
gedurende vijf dagen (kinderen < 50 kg: 2 mg/kg/dag 1 dd (eerste dag 4 mg/kg 1dd)
o kinderen < 8 jaar clindamycine 20 mg/kg/dag in drie giften (maximaal 1800 mg/dag)
gedurende vijf dagen."
maandag 13 januari 2020 om 11:16
Francien2019 schreef: ↑13-01-2020 10:44Het is nu helaas te laat. Als je onmiddellijk de ambulance had gebeld ipv een topic openen dan was je nu in het ziekenhuis geweest en hadden ze je been nog kunnen redden. Nu zal het er binnen drie dagen afvallen. Dat of je krijgt rabiës. Maar daar hebben ze gelukkig wel een spuitje voor.
Met andere woorden, stel je niet zo verschrikkelijk aan zeg.
Ps : en val hier alsjeblieft, alsjeblieft je arme huisarts niet mee lastig.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 13 januari 2020 om 11:17
Jij had het eerder alleen over bijten, dus goed om dat even te verhelderen. Iemand zou er maar de verkeerde conclusies uit trekken met alle gevolgen van dien.
Of een prik ook echt nodig is, is inderdaad afhankelijk van de omstandigheden. Bij een binnenkat zullen ze bijv ook minder snel schakelen dan bij een buitenkant. Maar ik laat die beoordeling liever over aan een professional.
maandag 13 januari 2020 om 11:20
de richtlijn TRAUMATISCHE wonden...Peponi schreef: ↑13-01-2020 11:16Volgens de NHG richtlijnen:
"Bijtwonden
9
gedurende vijf dagen."
maandag 13 januari 2020 om 11:33
Hou op, écht
dit kán niet serieus zijn. Ik rol hier van de bank van het lachen. Mijn hemel wat een sneeuwvlokjes bij elkaar zeg. Protocollen voor een kattenkrab, de kat als levensgevaarlijk huisdier.
De reacties zijn echt hilarisch. Ik vraag me af wat er van de respondenten moet worden als er een keer écht iets ernstigs gebeurd. Dat overleven ze niet.
De reacties zijn echt hilarisch. Ik vraag me af wat er van de respondenten moet worden als er een keer écht iets ernstigs gebeurd. Dat overleven ze niet.
maandag 13 januari 2020 om 11:44
En het mooie is, uiteindelijk vraagt TO of ze misschien extra moet ontsmetten of niet. Niet meer en niet minder. Is toch niet eens zo’n hele gekke vraag? En verder bestaat er ook nog zoiets als de kattenkrabziekte. Ook niet grappig. Krijg je ook niet zomaar, maar om te beweren dat er niets kan gebeuren door een krab en het weg te lachen is te kort door de bocht.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
maandag 13 januari 2020 om 11:48
Ja, dat dacht ik dus ook eens. Maar bij mij is het toen gaan ontsteken. Zelfs zo dat de huisarts zelf dagelijks belde om te vragen hoe het er uit zag omdat hij het bijna wilde laten opereren.
Dus ik zeg: goed in de gaten houden en bij twijfel zeker bellen.
s7rin wijzigde dit bericht op 13-01-2020 11:49
8.46% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 13 januari 2020 om 11:49
RIVM zegt:
''Welke ziektes kan ik van mijn huisdier krijgen?
...
Katten dragen een bacterie bij zich die de kattenkrabziekte veroorzaakt. Via een krab of beet van de kat kan deze bacterie, Bartonella henselae, overgedragen worden.
...
Preventie:
Laat het huisdier vaccineren, ontworm regelmatig en bestrijd vlooien, luizen en teken. Overleg eventueel met de dierenarts.
Was uw handen na contact met dieren.
Laat een dier niet in uw gezicht likken.
Laat geen huisdieren in de keuken en slaapkamer.
In geval van een krab of een beet: maak de wond goed schoon en ontsmet die. Neem contact op met de huisarts als u twijfelt over de ernst van de wond of als u ziek wordt.
Geef dieren schoon water en goede voeding. Voer dieren geen rauw vlees of slachtafval.''
Bron: https://www.rivm.nl/ziek-door-dier/besm ... huisdieren
''Katten zijn drager van de Bartonella henselae-bacterie en kunnen hoge aantallen levende bacteriën in het bloed hebben zonder zichtbare ziekteverschijnselen. Uit onderzoek is gebleken dat 22% van de Nederlandse katten de bacterie in het bloed heeft en dat ongeveer de helft van de onderzochte katten antistoffen heeft tegen B. henselae. Dit betekent dat ze de bacterie een keer in hun leven in het bloed gehad hebben.''
Bron: https://www.rivm.nl/bartonella-henselae-infectie
''Welke ziektes kan ik van mijn huisdier krijgen?
...
Katten dragen een bacterie bij zich die de kattenkrabziekte veroorzaakt. Via een krab of beet van de kat kan deze bacterie, Bartonella henselae, overgedragen worden.
...
Preventie:
Laat het huisdier vaccineren, ontworm regelmatig en bestrijd vlooien, luizen en teken. Overleg eventueel met de dierenarts.
Was uw handen na contact met dieren.
Laat een dier niet in uw gezicht likken.
Laat geen huisdieren in de keuken en slaapkamer.
In geval van een krab of een beet: maak de wond goed schoon en ontsmet die. Neem contact op met de huisarts als u twijfelt over de ernst van de wond of als u ziek wordt.
Geef dieren schoon water en goede voeding. Voer dieren geen rauw vlees of slachtafval.''
Bron: https://www.rivm.nl/ziek-door-dier/besm ... huisdieren
''Katten zijn drager van de Bartonella henselae-bacterie en kunnen hoge aantallen levende bacteriën in het bloed hebben zonder zichtbare ziekteverschijnselen. Uit onderzoek is gebleken dat 22% van de Nederlandse katten de bacterie in het bloed heeft en dat ongeveer de helft van de onderzochte katten antistoffen heeft tegen B. henselae. Dit betekent dat ze de bacterie een keer in hun leven in het bloed gehad hebben.''
Bron: https://www.rivm.nl/bartonella-henselae-infectie
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 11:52
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
21.68% gewijzigd
maandag 13 januari 2020 om 11:50
https://www.rivm.nl/ziek-door-dier/besm ... huisdierenFrancien2019 schreef: ↑13-01-2020 11:33Hou op, échtdit kán niet serieus zijn. Ik rol hier van de bank van het lachen. Mijn hemel wat een sneeuwvlokjes bij elkaar zeg. Protocollen voor een kattenkrab, de kat als levensgevaarlijk huisdier.
![]()
maandag 13 januari 2020 om 12:02
Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Sowieso de wond goed schoon maken en Betadine kan nooit geen kwaad.
De wond of krabbel goed in de gaten houden.
Gaat deze onsteken dan zou ik de huisarts raadplegen.
Maar niet direct bij voorbaat al de huisarts bellen.
Gewoon opletten.
Sowieso de wond goed schoon maken en Betadine kan nooit geen kwaad.
De wond of krabbel goed in de gaten houden.
Gaat deze onsteken dan zou ik de huisarts raadplegen.
Maar niet direct bij voorbaat al de huisarts bellen.
Gewoon opletten.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 13 januari 2020 om 12:03
Ja, dat zeg ik. Lévensgevaarlijk, hele volksstammen belanden dagelijks doodziek in het ziekenhuis door hun vermaledijde kat. Verplegend personeel kan de druk van al die etterende kattenkrab wonden niet meer aan. Mensen met katten zijn echte bikkels, het wordt tijd dat dat eens erkent wordt, dat zij het aandurven om met zo’n pluizige bom van dodelijke ziektes in een huis te leven is ongelofelijk ! En maar kopjes geven en schattig miauwen, maar ondertussen !
maandag 13 januari 2020 om 12:11
no way!!
maandag 13 januari 2020 om 12:15
Fijn om te weten dat jij er nooit last van hebt gehad.Francien2019 schreef: ↑13-01-2020 12:03Ja, dat zeg ik. Lévensgevaarlijk, hele volksstammen belanden dagelijks doodziek in het ziekenhuis door hun vermaledijde kat. Verplegend personeel kan de druk van al die etterende kattenkrab wonden niet meer aan. Mensen met katten zijn echte bikkels, het wordt tijd dat dat eens erkent wordt, dat zij het aandurven om met zo’n pluizige bom van dodelijke ziektes in een huis te leven is ongelofelijk ! En maar kopjes geven en schattig miauwen, maar ondertussen !
Dit doet niet af aan dat het goed is voor to om de wond schoon te maken met alleen meer water. Wat ook staat in de link. Dus ik weet niet waarom je zo gek doet.
maandag 13 januari 2020 om 12:18
Ik vind dit dan weer een heel erg domme reactie.Francien2019 schreef: ↑13-01-2020 12:03Ja, dat zeg ik. Lévensgevaarlijk, hele volksstammen belanden dagelijks doodziek in het ziekenhuis door hun vermaledijde kat. Verplegend personeel kan de druk van al die etterende kattenkrab wonden niet meer aan. Mensen met katten zijn echte bikkels, het wordt tijd dat dat eens erkent wordt, dat zij het aandurven om met zo’n pluizige bom van dodelijke ziektes in een huis te leven is ongelofelijk ! En maar kopjes geven en schattig miauwen, maar ondertussen !
maandag 13 januari 2020 om 12:20
Postbode van mijn nicht belde een keer aan ,die was naar de huisarts gestuurd door zijn werkgever nadat de kat van mijn nicht hem te grazen had genomen via de brievenbus. Dat was een uithaal/krab en geen beet . Hij had een prik en een kuur gekregen nav die krab. Dat zal ook niet voor niks zijn geweest ,uit voorzorg en tja klinkt overdreven maar ik denk dat het moest voor het geval het wel fout was gegaan hij was aan het werk natuurlijk.
TO belachelijk maken vind ik ook weer wat (onwetend) kinderachtig , er zijn echt waarschuwingen voor deze krab en bijt incidenten .
TO bel de huisarts als je je daar prettiger bij voelt ,het zal wel mee vallen maar als je dat fijner vindt doe je dat gewoon .Die huisarts krijgt ook weer betaald dus die zal er echt niet mee zitten
TO belachelijk maken vind ik ook weer wat (onwetend) kinderachtig , er zijn echt waarschuwingen voor deze krab en bijt incidenten .
TO bel de huisarts als je je daar prettiger bij voelt ,het zal wel mee vallen maar als je dat fijner vindt doe je dat gewoon .Die huisarts krijgt ook weer betaald dus die zal er echt niet mee zitten