Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week een afspraak voor een second opinion/diagnostiek. Om te kijken waarom tot nu toe ik niet/nauwelijks reageer op behandelingen. Ben blij dat ik snel terecht kon maar vind het ook heel spannend. Want als hier niks (nieuws) uit komt is het voor mij wel klaar.
2e dag zonder rustgevend pilletje, dus daar ben ik wel blij mee. Maar voor de rest gaat het niet lekker en voel ik me heel rot. Ik moet van mezelf van ong. 10.00 tot 16/17.00 van de bank af. Dus aan tafel zitten met mijn laptop/kleurboek etc. Dan heb ik het idee dat het toch nuttiger is en val ik minder snel in slaap.
@Maktub inderdaad spannend. Heb je wel medicatie?

@Shiverr wat rot dat je je zo voelt. Ik herken het wel wat je schrijft. Goed dat je voor jezelf als doel hebt gesteld dat je van de bank af moet gaan.
Ik voel me ook weer rot. Er is weer e.e.a gebeurd met mijn buurman dus dat heeft mijn angst wel weer getriggerd. Ik ben vanmorgen bij de bedrijfsarts geweest en die heeft gezegd dat ik voor de dagritme twee uurtjes per dag op het werk aanwezig moet zijn. Dat vind ik zelf ook wel fijn. Verder ben ik erg duizelig en raar van de pregabaline. Volgens mijn psycholoog is 1 keer in de week therapie te weinig, dus gaan we kijken naar hoe we het verder nog kunnen uitbreiden. Helaas hebben ze weinig mogelijkheden bij de praktijk waar ik nu zit.
IBIopviva schreef:
13-01-2020 09:40

Ik begin weer richting somber/stressvol te gaan.
Zijn ook stomme dingen hoor, mijn haar is te lang. 2 weken terug de kapper gebeld om een afspraak te maken maar ze was met vakantie. Door dat te lange haar krijg ik hoofdpijn. Dat is te voorkomen door het "gewoon" te krullen, gel en föhn zoals ik eigenlijk elke dag hoor te doen maar dat vind ik dan een te zware opgave en wordt beloond voor mijn luiheid met hoofdpijn.
Gelukkig kan ik morgen wel terecht.

1 keer per dag trakteer ik mijzelf op een latte. Paar jaar terug een melkschuimer gekocht, ideaal! Ding is kapot, gisterenavond besloten een nieuwe te bestellen (ik dacht nog ik ontzie mijzelf dat ik naar het dorp moet om er 1 uit te zoeken, gedoe) en die zou vandaag dan komen. Mooi ik ben thuis. Vannacht een mailtje dat die dinsdag komt precies in de tijd dat man en ik bij de kapper zitten. Ieder normaal persoon zou zijn schouders ophalen maar ik kan echt treuren om het gemis van mijn gemak en mijn latte.
Das toch niet gangbaar? Dat ik zoveel last heb van, wat ik weet dat het zijn heus ik weet het, kleine dingen?
Allereerst vind ik dit geen stomme dingen en ik herken het maar al te goed!
Hier loopt het de laatste tijd gewoon echt niet, alles gaat heel moeizaam en als er dan bepaalde kleine dingen zijn die dan óók niet lukken dan is het gewoon even teveel en enorm frustrerend.

Ik wil voor mezelf ook gewoon meer dan dit, heb gewoon bijna elke dag huilbuien.. sorry voor mijn klaagzang maar ben er wel een beetje klaar mee om mezelf zo te voelen eigenlijk :cry:
yesss wijzigde dit bericht op 22-01-2020 12:13
20.91% gewijzigd
Er gebeuren beetje gekke dingen. Gisteren met psychiater gehad maar die leek er niet veel mee te kunnen en zei alleen dat ik het moest monitoren.
Een week of 2 geleden rook ik een vieze geur (hondenpoep) toen we in de auto stapten. Gevraagd aan man om te kijken of er wat onder de schoenen zat zat niks. Ik rook mijn handen en de geur zat daar! Ben naar binnen gegaan en heb handen gewassen maar toen ik weer rook was de geur er nog. Ik kwam naar buiten en rook het toen zo sterk dat ik geloofde dat de geur in de lucht zat. Ik raakte in paniek. In de auto stond ik erop dat mijn man buiten ging ruiken maar hij rook niks. Toen zei ik: ruik mijn handen. Hij rook zeep.
Een minuut of 10 later vertrok die geur pas. Het was best beangstigend.

Ook zie ik de laatste tijd mezelf dingen doen die ik helemaal niet doe. Ik moest bij het spoor wachten en ineens zag ik mezelf van boven af en zag mijzelf mijn fiets aan de kant zetten, onder de spoorbomen te gaan en rustig op het spoor te staan wachten op de trein.
Pas toen iemand belde omdat hij erlangs wilde kwam ik erachter dat de trein geweest was en ik uiteraard gewoon nog keurig stond te wachten.
Ik ben op dit moment (vrijwel) niet suïcidaal dus ik kan het ook niet goed plaatsen.
Dergelijke dingen zie ik nu met enige regelmaat.

Gisteren in de supermarkt was die geur er weer. Toen stond ik wel onder spanning en lukte het mij redelijk goed om rustig te blijven en te realiseren dat dit niet echt was.
En toen ik in de avond mijn tanden stond te poetsen schrok ik me rot, ineens greep een hand naar de tandpasta. Ik schrik, gil en kijk en zie niks meer.

Ik ben totaal niet bekend met waanbeelden/psychotische klachten ik herken dit niet van mezelf. Ik ben een beetje bang geloof ik.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@ibi. Heel eng dit! Ik weet niet of ik je gerust kan stellen, maar deze fase kan bij mij nog zonder grotere problemen over gaan.
Heel erg richten op rust reinheid en regelmaat. Want vooral als stress het veroorzaakt zal deze bron verwijderen het meest helpen.
Goed ook bezig blijven met waarheidcheck. Zolang je beleeft dat het niet klopt wat je waarneemt helpt dit enorm.
En als ik je verhalen zo lees is rust altijd een hele goeie bij je. Bouw dit radicaal in want dat kan veel ellende, ook de huidige, voorkomen.
En helder blijven naar je hulpverlening. Maar zo te lezen doe je dit al. Vaak als een psychiater niets doet is dat die het gevoel heeft dat je wel op je pootjes terecht komt.
Ik snap dat je heel angstig bent. Dat zou ik ook zijn.
Ik ben wel bekend met psychose. Maar heb ook vaak wat kenmerken gehad zonder het te krijgen. Meestal zelfs. En ook dat is intens.
Zorg goed voor jezelf en sterkte!
@yess. Het is geen klaagzang. Soms is het even niet anders en is het dus eerlijkheid. Naar al die huilbuien, ik ken dat als het niet goed gaat. Sterkte!

@vlamtosti. Wat vervelend dat je je zo voelt en er weer iets gebeurt is met je buurman. Knuffel!
Hier gaat het goed.
Gisteren voor het eerst sinds lang naar de sportschool geweest en dat ging goed. Morgen op de fiets naar mijn baas (9 km). Maar vandaag lekker relaxen.

Gisteren zwaar gesprek gehad met mijn psychiater over de psychiatrie en dat ik hierin zoveel schade heb opgelopen. Ik was daarna goed van slag. En daarna kan ik dan slecht stoppen om erover te denken. Elk woord dat door mij en haar is gezegd interpreteer ik opnieuw. En dan zijn er altijd dingen waarover ik in ga zitten.
Maar omdat het goed gaat raak ik hiervan niet in crisis. Het feit dat praten erover lukt is al heel wat.
Net daarna wil ik er juist steeds dieper over in gaan. Maar het is beter om dit af en toe te doen. Op die manier zijn mijn psychiater en ik zo dichtbij dit onderwerp gekomen.

Verder ga ik straks naar mijn ouders waar mijn zusje ook is.
@Ibi: Lijkt me wel heel eng dingen ruiken en zien die er eigenlijk niet zijn. Hoe gaat het nu?

@Choco: Klinkt alsof het wel goed met je gaat en fijn dat je nu ook een zwaar onderwerp heb kunnen bespreken zonder daar last van te hebben. Volgens mij ben je ook goed bezig met sporten zo te lezen.
Vandaag ben ik ineens weer helemaal somber. Hele nacht wakker ook.
@Ibi jeetje dat klinkt eng zeg! Hoe vaak heb je daar last van? Kan het door stress komen? Wel beangstigend zeg!

@Choco wat vervelend dat je je weer zo somber voelt. Is daar een aanleiding voor?

Vandaag gaat het redelijk met mij, op wat hoofdpijn en zwaar gevoel na. Maar ik ben vanochtend goed opgestaan en heb geen uren liggen piekeren, dus dat was mooi meegenomen.
@Choco: Vervelend, heeft het een reden denk je?

Hier gaat het niet lekker. Ik heb weer veel hoofdpijn (pijnstillers werken niet), voel me heel rot en moe. Vandaag voor de 2e dag 1,5 uur geslapen overdag omdat ik zo moe ben.
Ik moet eigenlijk van mezelf van de bank af, maar het lukt me gewoon niet.
Ja is combinatie dat het herstellen zo zwaar is, maar meer nog was het gesprek met mijn psychiater over mijn nare ervaringen in de psychiatrie. Het brengt toch vanalles naarboven ofzo.

Het gaat iets beter nadat mijn casemanager heeft gebeld en geholpen heeft met structuur aanbrengen.

Ik ben nu gewoon weer voorzichtig wat aan het doen. Zo skype ik straks met een vriendin. Maar ik merk dat ik het liefst afzeg. Maar dat doe ik niet, ik moet echt enige structuur aanhouden.

Ik geloof wel dat ik er snel weer bovenop ben. Dat scheelt. Hoewel ik dit alsnog niet de hele tijd goed kan relativeren.

@vlamtosti. Fijn dat jeje iets beter voelt ook als is het maar even een beetje.

@shiver. Vervelend die hoofdpijn. Ja logisch dat je met zulke hoofdpijn de bank niet afkomt hoor! Hopelijk gaat het snel over, want dit is niet fijn!
@Choco: Het gaat net zo goed met je, dus 1 mindere dag wil niet zeggen dat je terugvalt he! De andere keren dat het even niet goed ging afgelopen tijd, waren ook maar van korte duur volgens mij.

Hoe gaat het vandaag met je?
Ik voelde me gisteren heel belabberd en rot. Blijkt het gewoon dat ik flinke verhoging heb. Logisch dat ik me dan niet goed voel. Maar ik stak mn klachten gewoon op mijn depressie.

In maart begin ik met werken en ik hoop echt dat ik dan hersteld ben van mn terugval. Heb nog 1,5 maand natuurlijk en ook nog leuke dingen gepland zoals 2 dagen carnaval etc. Ik heb al wel vooruitgang geboekt en al 1,5 week geen alprazolam meer genomen. En de angst/paniek is ook zo goed als verdwenen laatste dagen.

Kreeg toevallig vandaag mail erover en heb toen wel eerlijk aangegeven dat ik herstellende ben. Zodat mocht ik niet hersteld zijn, dat ik het iig kan uitleggen. Want ze willen graag dat je daar eerlijk over bent zeiden ze bij de kennismaking.
@shiver. Echt heel herkenbaar. Ik heb ook weleens beginnende griep verward met depressie.

Fijn dat je vooruit gaat!
Snap dat het spannend is je werk. Er kan veel gebeuren in 1,5 maand!

Wel goed dat je het hebt aangegeven. Zowel voor hun als voor jezelf. Het is verder niet in je handen. Meer dan goed voor jezelf zorgen kan je niet doen! Maar het gaat in elk geval de goede richting op.
Hier gaat het steeds beter. Gisteren nog een erg zware dag gehad met suïcidaliteit en alles. Maar vandaag gaat het beter. Wel nog wiebelig hoor.

Ik ben zelfs naar de sportschool geweest. Dat vond ik toch heel wat. En ga zo eten in de stad met een vriendin.

Ben nu wel huilerig. En ook erg moe.

Ik merk dat ik in het preventieve stuk meer ruimte heb gekregen. Ik kan meer ingrijpen als het de verkeerde kant op gaat. En in dat ingrijpen heb ik door de jaren ook veel geleerd.

Morgen weer werken. Zodra het weer beter gaat ben ik echt toe aan een dagje rust.

Nu hopen dat het de goede kant op blijft gaan want het is erg broos.
@Choco: Ze hebben vanmiddag gebeld en we starten met 3x 4 uur en dit kan altijd opgebouwd worden tot max 6 uur als ik een hele goede periode heb. Alleen het nadeel is dat ze willen dat ik met de trein kom ivm reisvergoeding en te kort aan parkeerplaatsen. Dit betekent dat er een klein uur extra of meer bij komt per dag. Dit zie ik eigenlijk niet zo zitten omdat het gewoon best wat energie kost het reizen met eerst de auto, dan de trein en nog stukje lopen. Maargoed ik heb gezegd dat ik het eerst zou proberen.

Wel goed van je dat je toch bent wezen sporten! Maar na het sporten mag je ook moe zijn he. Dat zegt mijn PT. Het is niet raar of gelijk een terugval (als de moeheid daarna ook weer weggaat).

Fijn dat je nu ook eerder kan ingrijpen als het mis dreigt te gaan. Ik hoop voor je dat je periode gewoon doorzet! Let goed op jezelf en pak ook je rust als je het nodig hebt.
Ik schrijf maar even kort excuus. Choco bedankt nog voor je reactie op mijn vorige bericht.
Het gaat hier nog steeds een beetje vreemd. Ik voel me wat depressie betreft best ok. Ik douche elke dag, maak afspraken (probeer niet te veel) en heb gesprekken met begeleiding.
Alleen die vreemde dingen zijn niet voorbij. Inmiddels nog eens zo'n geuraanval gehad en in dit weekend gilde ik luid volgens mijn man en was ik ervan overtuigd dat een mensenhand de tandpasta pakte toen ik hem net wilde pakken.
Gisteren hoorde ik ruim een uur lang heel luid een ambulance. Mijn man zegt dat het niet echt was, het was ook niet logisch zo lang. Ik heb veel met mijn handen over mijn oren gezeten wat niet hielp natuurlijk.
Vandaag extra contact gehad met sociaal psychiatrisch verpleegkundige en ze ging het bespreken met mijn psychiater. Verder zei ze: alles wat je aandacht geeft groeit. Uh ja daar heeft ze natuurlijk hartstikke gelijk in maar ik snap nog niet helemaal de relatie met mijn huidige problematiek.

Ik probeer meer te bewegen misschien helpt dat. Vandaag 40 km gefietst met een vriendin dat was wel fijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Even een virtuele knuffel voor iedereen.
Zelf heb ik niet zo de energie om te reageren mijn concentratie is erg laag.

Vervelend zeg die (rand)psychotische verschijnselen IbIopviva. Ik hoop voor je dat de psychiater wat voor je kan betekenen.

Zelf heb ik nu een andere psycholoog gisteren ontmoet, heb wel het idee dat het klikt. De eerste indruk was goed. Om de 2 weken weer afspraken ingepland.
Mijn AP is verdubbeld kijken of dat beter gaat over 2,5 week weer een afspraak bij de psychiater.
@Ibi: Wat vervelend dat je nog steeds last hebt van geluiden horen en dingen zien die er niet zijn. Ik vind ergens wel dat je psychiatrische verpleegkundige het heel makkelijk af doet. Mij lijkt het dat dit toch wel iets is wat ze extra in de gaten moeten houden. Ik hoop dat de psychiater met een antwoord kan komen wat meer duidelijk geeft of dat hij je kan helpen met medicijnen.

@Grietje: Fijn dat het klikt met je nieuwe psycholoog, want dat is wel heel belangrijk. Hopelijk kan zij je goed op weg helpen. Je AP is verhoogd om meer rust te krijgen of?
Normaal gesproken voel ik me de hele dag somber, maar wordt het vanaf eind van de middag en avond pas het allerergste. Vandaag begon alles al toen ik vanmorgen wakker werd. Het resulteerde in de eerste keer van mn leven dat ik concrete plannen maakte om er een eind aan te maken. De ergste narigheid is er nu af; ben het plan niet meer aan het plannen nu. Maar zwaarste dag van mn leven en voel me wanhopiger dan ooit. En onwijs bang voor mezelf, want het was zo realistisch en uitzichtloos. Meer dan ooit.
@ibi. Ik ben het met shiverr eens dat je spver wel lauw lijkt te reageren, maar wel goed dat die persoon het met je psychiater gaat bespreken. Sterkte!

@jemmer. Pfoeh ik vind het al zwaar om te lezen, laat staan om mee te maken. Ik ken de fase wel.

Ik wil je echt adviseren om hier heel open over te zijn met je hulpverlening. Het wil niet zeggen dat er direct een oplossing is, maar openheid is echt van belang. Soms lost die openheid vanzelf al iets op, al is het een beetje.

Ben je verder bekend met 113? De website, de chat en het telefoonnummer. Je kan daar echt naar toevallen ect. Ook in de planmatige fase al heb je maar een beetje twijfel direct bellen (of chatten als je dat fijner vind).

Fijn te horen dat je uit de acute fase bent, maar neem het serieus. Vertel het een geliefde. Want zie je hun in de ogen dan weet je soms pas wat je bedenkt.

Het duurt ook allemaal verdomde lang!

Heel veel sterkte!
Jeetje Jemmer, heftig hoor zo'n dag. Ik zou zoals choco ook al zegt het wel tegen een naaste vertellen. Deze kan je misschien ook steunen op zulke momenten of idd met 113 bellen of chatten.

Als ik jouw berichten lees krijg ik altijd het idee dat je je heel eenzaam voelt en dat je weinig mensen hebt die je echt helpen. Ik weet niet of het klopt hoor. Heb je wel iemand in je omgeving die je kan helpen of er iig vanaf weet?

Sterkte :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven