Relatie te saai of ik te veeleisend?
dinsdag 14 januari 2020 om 19:10
Ligt het aan mij? Waardeer ik niet wat ik heb? Ik ben inmiddels 5 jaar samen met mijn partner, samen hebben we een nieuw samengesteld gezin van 5 kinderen. Tieners! Voor deze relatie was ik 16 jaar samen met mijn ex partner. Eerlijk gezegd was het een toxische relatie waarin hij alles voor te zeggen had en ik niets. Mijn ex had een voorliefde voor alcohol, vrouwen en verbale/fysieke agressie naar mij toe. Nu is mijn relatie helemaal anders. Mijn man draagt mij op handen, doet heel veel in het huishouden, kookt en luistert! De ideale man dus.... Neen, anders zou ik dit niet schrijven. Hij heeft ook zijn nadelen, hij is een verschrikkelijke saaie huismus! Mijn man houdt zich het liefst bezig met het lezen van boeken, een recentie te schrijven over de gelezen boeken en deze op zijn zelf onderhouden website te plaatsen. Niets mis mee natuurlijk, beter dan cafe hangen en vreemdgaan. En hij mag dan ook een hobby hebben naast zijn fulltime job en hulp in het huishouden. Nu, ik ga ook fulltime werken en help in het huishouden, maar ik vind het zo saai! Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige, dus werk veel in het weekend. Als ik dan een weekend thuis ben, wil ik er dan ook alles uithalen... Maar dat is buiten mijn man gerekend. De standaard zinnen staan al klaar. De kids moeten studeren, er moeten boodschappen worden gedaan, de was moet nog gedraaid worden, ik heb nog een boek te recenceren, etc... En voor ik het weet heb ik het gehele weekend tussen 4 muren gezeten en mag ik terug aan mijn werkreeks beginnen. Ik heb het gevoel dat mijn leven enkel nog bestaat uit werken, huishouden, kinderen, slapen, en dan terug allemaal opnieuw. Ik beleef niets meer, waardoor ik ook echt ongelukkig ben. Ik hoor jullie zeggen, bespreek dit met je partner. Geloof me, heb ik al veel gedaan. Het antwoord is steeds dat reizen en weggaan er pas in zal zitten als de kids uit huis zijn. Hij heeft er op zich geen probleem mee als ik een avondje ga stappen (zolang het niet elke week is) met collega's of vrienden, maar een weekend of week alleen (met vriendinnen) op reis mag ik dan weer niet. Ik begrijp het wel, want dan staat hij er helemaal alleen voor om het huishouden te runnen en 5 kinderen te helpen en voor te zorgen. Mijn vrees is dat ik op een dag te oud zal zijn om nog leuke dingen te doen (nu al bijna 40) Soms heb ik het gevoel om gewoon mijn GPS op Spanje te zetten en weg te rijden. Bij momenten denk ik dan dat ik beter alleen was gebleven, dan kon ik gaan en staan waar ik wou. Maar ik wil dan ook een "gouden man" niet laten staan die alles voor me over heeft en zorgt voor mijn kinderen zoals voor de zijne. Wat moet ik hiermee?

woensdag 15 januari 2020 om 13:08

woensdag 15 januari 2020 om 16:21
Ik dus ook! Heerlijk toch, ieder een boek aan het lezen, kopje thee erbij, kaarsjes aan.anitavansjonnie schreef: ↑15-01-2020 13:25Mijn eerste gedachte is: jullie passen niet goed bij elkaar. Ik zou zo'n man die boeken leest en recenseert juist geweldig vinden. Helemaal niet saai!
woensdag 15 januari 2020 om 16:31
Jij verwart veiligheid en stabiliteit met saaiheid.
Waarschijnlijk omdat je vorige relatie nogal stressvol lijkt te zijn geweest.
In een ongezonde relatie gaan je emoties voortdurend allerlei kanten op, en dat voelt heel spannend en passievol.
Drama is geen passie echter.
Nu heb je een fijne vent, en jij verveelt je de pleuris.
De beste relaties zijn over het algemeen heel saai, omdat er gewoon weinig pieken en dalen zijn.
Of je leert je saaie man waarderen, of je gaat weer op zoek naar zo'n "spannend" typje als je ex.
Waarschijnlijk omdat je vorige relatie nogal stressvol lijkt te zijn geweest.
In een ongezonde relatie gaan je emoties voortdurend allerlei kanten op, en dat voelt heel spannend en passievol.
Drama is geen passie echter.
Nu heb je een fijne vent, en jij verveelt je de pleuris.
De beste relaties zijn over het algemeen heel saai, omdat er gewoon weinig pieken en dalen zijn.
Of je leert je saaie man waarderen, of je gaat weer op zoek naar zo'n "spannend" typje als je ex.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
woensdag 15 januari 2020 om 16:50
Een andere vraag; waardeert je partner het wel ALS je iets hebt ondernomen? Vraagt hij er geïnteresseerd naar? Staat hij open voor jouw 'wilde' kant? (hierbij hoeft hij natuurlijk niet direct hoeft mee te doen met gekke avonturen..dat kan ook met vrienden!) En hoe gaat het als jullie op vakantie gaan?
Tevens is 'thuis moeten blijven voor de kinderen' een ietwat rare reden. Als je wilt, kun je ook de energie vinden om oppas te regelen/andere ouders vragen even de sportclubjes te regelen.
Wat velen al opperen - het is handig om even de gevoelens uit te splitsen van; 'ik vind het alledaagse leven zonder ruzies saai' en 'ik voel me niet aangetrokken tot mijn partner want wij passen echt niet bij elkaar'.
Tevens is 'thuis moeten blijven voor de kinderen' een ietwat rare reden. Als je wilt, kun je ook de energie vinden om oppas te regelen/andere ouders vragen even de sportclubjes te regelen.
Wat velen al opperen - het is handig om even de gevoelens uit te splitsen van; 'ik vind het alledaagse leven zonder ruzies saai' en 'ik voel me niet aangetrokken tot mijn partner want wij passen echt niet bij elkaar'.

woensdag 15 januari 2020 om 16:52
Alsof TO ook maar een vraag of reactie komt beantwoorden.LillyA schreef: ↑15-01-2020 16:50Een andere vraag; waardeert je partner het wel ALS je iets hebt ondernomen? Vraagt hij er geïnteresseerd naar? Staat hij open voor jouw 'wilde' kant? (hierbij hoeft hij natuurlijk niet direct hoeft mee te doen met gekke avonturen..dat kan ook met vrienden!) En hoe gaat het als jullie op vakantie gaan?
woensdag 15 januari 2020 om 17:22
Hallo!
Ik wil gerust reageren op alles wat ik net gelezen heb van jullie. Ik heb nu pas de kans daar ik gaan werken was.
Mijn kinderen zijn 19, 16 en 14. Zijn kinderen zijn 16 en 13. Daar is inderdaad geen oppas voor nodig. Maar mijn man wil er zijn voor de kids en vind het vreselijk om ze thuis te laten om weg te gaan, ook samen met de kinderen een uitstap zit er niet in. Voornamelijk omdat hij het liefste thuis is. Ik hou van mijn man, ik wil geen avontuurtjes, daarmee bedoel ik dat ik hem absoluut niet ga bedriegen. Maar ik wil wel genieten van het leven. Ik denk toch niet dat daar iets mis mee toch? Daarom wil ik dan af en toe eens met vriendinnen iets ondernemen. Daar heeft hij niets op tegen, maar niet te veel gezien ik veel in het weekend werk en hij dan ook wil dat ik mijn vrije weekends met hem spendeer. Thuis dan. In de zomer gaan we ook niet op vakantie. Mijn man vind een staycation super. Kids zijn ook niet meer aan te sporen om nog veel te ondernemen met ons. Om nog een vraag te beantwoorden, alle kids blijven bij ons omdat ze de keuze hebben gemaakt niet meer naar de exen te willen gaan. Ik waardeer echt de kalme en lieve man/leven dat ik nu heb. Toch wil ik dingen ervaren en beleven, en nu is het enkel werk en huishouden. Als ik vraag om op reis te gaan, zegt hij dat het later wel komt als de kids uit huis zijn. Hij staat er op dat de kids op de eerste plaats komen en alle aandacht en energie naar hen moet gaan. Ik vermoed dat ik niet in een midlifecrisis zit, heb al altijd willen reizen. Hobby's kan ik omwille van onregelmatige uren en overuren niet doen. Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is?
Ik wil gerust reageren op alles wat ik net gelezen heb van jullie. Ik heb nu pas de kans daar ik gaan werken was.
Mijn kinderen zijn 19, 16 en 14. Zijn kinderen zijn 16 en 13. Daar is inderdaad geen oppas voor nodig. Maar mijn man wil er zijn voor de kids en vind het vreselijk om ze thuis te laten om weg te gaan, ook samen met de kinderen een uitstap zit er niet in. Voornamelijk omdat hij het liefste thuis is. Ik hou van mijn man, ik wil geen avontuurtjes, daarmee bedoel ik dat ik hem absoluut niet ga bedriegen. Maar ik wil wel genieten van het leven. Ik denk toch niet dat daar iets mis mee toch? Daarom wil ik dan af en toe eens met vriendinnen iets ondernemen. Daar heeft hij niets op tegen, maar niet te veel gezien ik veel in het weekend werk en hij dan ook wil dat ik mijn vrije weekends met hem spendeer. Thuis dan. In de zomer gaan we ook niet op vakantie. Mijn man vind een staycation super. Kids zijn ook niet meer aan te sporen om nog veel te ondernemen met ons. Om nog een vraag te beantwoorden, alle kids blijven bij ons omdat ze de keuze hebben gemaakt niet meer naar de exen te willen gaan. Ik waardeer echt de kalme en lieve man/leven dat ik nu heb. Toch wil ik dingen ervaren en beleven, en nu is het enkel werk en huishouden. Als ik vraag om op reis te gaan, zegt hij dat het later wel komt als de kids uit huis zijn. Hij staat er op dat de kids op de eerste plaats komen en alle aandacht en energie naar hen moet gaan. Ik vermoed dat ik niet in een midlifecrisis zit, heb al altijd willen reizen. Hobby's kan ik omwille van onregelmatige uren en overuren niet doen. Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is?
woensdag 15 januari 2020 om 17:28
Ik lees toch best vaak 'Mijn man zegt dit... (en dat gebeurd dan ook) / Mijn man vindt dit... (en zo gaat het dan ook)'.Retroneske schreef: ↑15-01-2020 17:22Hallo!
Is de wil van jouw man de enigste weg in jullie huishouden?
Word er wel naar jouw wensen geluisterd of heeft hij altijd gelijk?
Viel me toch een beetje op...
Vind het toch wel vreemd dat je vraagt aan hem of jullie een keer op reis kunnen en hij dat zo snel afwimpelt en dat wat hij zegt dan ook zo gebeurd.
Zijn het hoge eisen die je stelt dan m.b.t. die reizen, zoals hele verre (en dure) reizen? Dat het een kwestie van geld is?
Dat zou dan nog wel begrijpelijk zijn, maar eens per jaar met de auto ergens in Europa of binnen Nederland zou toch moeten kunnen als je ervoor spaart?
En dagjes weg, kan ook niet volgens hem? Gewoon gezellig met de auto een leuke stad bezoeken en een hele dag weg zijn of twee nachtjes ergens in Nederland/ Europa overnachten? Dat kan allemaal ook niet?
Bedoel de vragen om de situatie iets beter te begrijpen overigens. Niet als verwijt of zo bedoeld.
woensdag 15 januari 2020 om 17:30
Waarom kan je geen hobby’s doen met onregelmatige uren?
En hoe zit het met dagjes weg (dus niet overnachten ergens) door de week?
En compromissen met je man? Wel op vakantie en er meer zijn in de weekenden? Dus niet leuren om weekendjes weg, maar dan wel op vakantie.
Zie je alleen in reizen iets beleven? Of kun je ook dingen beleven zonder reizen?
En hoe zit het met dagjes weg (dus niet overnachten ergens) door de week?
En compromissen met je man? Wel op vakantie en er meer zijn in de weekenden? Dus niet leuren om weekendjes weg, maar dan wel op vakantie.
Zie je alleen in reizen iets beleven? Of kun je ook dingen beleven zonder reizen?

woensdag 15 januari 2020 om 17:36
Ik zou toch nog eens met je man in gesprek gaan. Misschien kun je voorstellen eens per maand samen een datenight buitenshuis te hebben, en als hij twijfelt, dan voorstellen om het aan de kinderen voor te leggen of ze dat vervelend vinden. Hij geeft vaak de kinderen op als reden, en ze zijn oud genoeg om hun eigen mening te hebben of papa en mama altijd thuis moeten zijn.
Dat je ook wel eens buitenhuis iets wil doen is iets waar je man je heus wel tegemoet in kan komen.
Dat je man niet zonder kids op vakantie wil is zijn zaak, maar als jij dan ook niet mag is dat wel jammer.
Op welke wijze komt hij JOU tegemoet in je behoeften?
Dat je ook wel eens buitenhuis iets wil doen is iets waar je man je heus wel tegemoet in kan komen.
Dat je man niet zonder kids op vakantie wil is zijn zaak, maar als jij dan ook niet mag is dat wel jammer.
Op welke wijze komt hij JOU tegemoet in je behoeften?
woensdag 15 januari 2020 om 18:04
Hobby's zijn er meestal op vaste dagen en uren. Gezien ik geen vaste dag in de week heb en mijn rooster per maand krijg. En de dag kan dan nog worden aangepast naargelang de tekorten in personeel. Ik wil geen geld uitgeven aan een hobby die ik meestal niet kan doen. Mijn vrije dag in de week is voor huishoudelijke taken en uitblazen van een drukke werkreeks. Weggaan op die dag is moeilijk gezien de meeste vrienden dan werken. Date avond of een dagje weg valt allemaal onder buiten huis gaan. Dat is net het probleem, hij gaat absoluut niet graag de deur uit. Ik mag, maar hij waardeert het als ik het op voorhand bespreek als ik eens iets doe met vriendinnen. Hij vind dat ik veel werken ben en een zwaardere job heb als die van hem, daarom probeert hij meer in het huishouden te doen als mij. Daarom is hij er niet altijd voor te vinden als ik weg wil met vriendinnen. Hij wil dan ook die tijd samen hebben.

woensdag 15 januari 2020 om 18:06
Je bedoelt clubjes?Retroneske schreef: ↑15-01-2020 18:04Hobby's zijn er meestal op vaste dagen en uren. Gezien ik geen vaste dag in de week heb en mijn rooster per maand krijg. En de dag kan dan nog worden aangepast naargelang de tekorten in personeel. Ik wil geen geld uitgeven aan een hobby die ik meestal niet kan doen. Mijn vrije dag in de week is voor huishoudelijke taken en uitblazen van een drukke werkreeks. Weggaan op die dag is moeilijk gezien de meeste vrienden dan werken. Date avond of een dagje weg valt allemaal onder buiten huis gaan. Dat is net het probleem, hij gaat absoluut niet graag de deur uit. Ik mag, maar hij waardeert het als ik het op voorhand bespreek als ik eens iets doe met vriendinnen. Hij vind dat ik veel werken ben en een zwaardere job heb als die van hem, daarom probeert hij meer in het huishouden te doen als mij. Daarom is hij er niet altijd voor te vinden als ik weg wil met vriendinnen. Hij wil dan ook die tijd samen hebben.
woensdag 15 januari 2020 om 18:12
Hmm oke. Hij lijkt wel erg 'extreem' te zijn in wat onder buiten huis gaan valt, als een dagje weg of simpele date er al onder valt en hij daar absoluut niet graag aan wil meewerken...Retroneske schreef: ↑15-01-2020 18:04Hobby's zijn er meestal op vaste dagen en uren. Gezien ik geen vaste dag in de week heb en mijn rooster per maand krijg. En de dag kan dan nog worden aangepast naargelang de tekorten in personeel. Ik wil geen geld uitgeven aan een hobby die ik meestal niet kan doen. Mijn vrije dag in de week is voor huishoudelijke taken en uitblazen van een drukke werkreeks. Weggaan op die dag is moeilijk gezien de meeste vrienden dan werken. Date avond of een dagje weg valt allemaal onder buiten huis gaan. Dat is net het probleem, hij gaat absoluut niet graag de deur uit. Ik mag, maar hij waardeert het als ik het op voorhand bespreek als ik eens iets doe met vriendinnen. Hij vind dat ik veel werken ben en een zwaardere job heb als die van hem, daarom probeert hij meer in het huishouden te doen als mij. Daarom is hij er niet altijd voor te vinden als ik weg wil met vriendinnen. Hij wil dan ook die tijd samen hebben.
Ik dacht even dat het wellicht een erg dominerende man zou zijn, maar dat kan ik hier niet uit opmaken.
Misschien relatie therapie? Vind toch het contrast heel groot, hoewel het erg lief is dat hij wel meer in het huishouden doet en rekening probeert te houden met jou, vind ik het wel best shockerend dat hij een simpele date avond buitenshuis (bioscoop, diner of iets) al niet wilt, dan wel weer min of meer subtiel eist dat jij thuis blijft, wanneer jij het juist enorm leuk vindt om eens wat te ondernemen... Krijg er toch wel het gevoel bij dat zijn wil een beetje de enigste weg lijkt te zijn en hij niet heel veel compromissen met jou sluit, los van dat huishouden na dan.
Hoop dat het goed komt in ieder geval en veel succes gewenst ermee sowieso : )

woensdag 15 januari 2020 om 18:18
roosje1976 schreef: ↑14-01-2020 21:07Waar slaat dat nou weer op. Jij loopt wel vaker te provoceren. Waarom? Ben je gefrustreerd ofzo?
Is dat jouw probleem of zo?

woensdag 15 januari 2020 om 18:19
Weet hij wel hoe veel je hiermee zit? Of is het telkens een heel voorzichtig gesprek?
Ik snap wel dat je wat mist als jullie nooit eens iets buitenshuis doen. Ik ben ook echt een huismus, man ook, maar we gaan toch graag uit eten, bioscoop, lezingen, spelletjesavond met vrienden...
Lijkt me een behoorlijke sleur als ik het zo lees.
Doen jullie wel eens een soort datenight thuis? Samen koken, goed gesprek met een wijntje, spelletje, iets anders dan in dezelfde ruimte zijn met de tv aan?
Ik snap wel dat je wat mist als jullie nooit eens iets buitenshuis doen. Ik ben ook echt een huismus, man ook, maar we gaan toch graag uit eten, bioscoop, lezingen, spelletjesavond met vrienden...
Lijkt me een behoorlijke sleur als ik het zo lees.
Doen jullie wel eens een soort datenight thuis? Samen koken, goed gesprek met een wijntje, spelletje, iets anders dan in dezelfde ruimte zijn met de tv aan?

woensdag 15 januari 2020 om 18:30
woensdag 15 januari 2020 om 18:31
Uitgaan is wat anders dan weekend weg.appelientjex schreef: ↑15-01-2020 18:30Eens. En waarom zou je niet ieder weekend uit mogen gaan? Jullie kinderen zijn tieners! Die hoef je toch niet te vermaken en te verzorgen?
woensdag 15 januari 2020 om 18:35
Ik snap je wel. Ik denk niet dat hij saai is, maar het probleem is dat hij niet op vakantie wil, niet samen iets wil doen zonder de kinderen, niet weg wil mét de kinderen (want huismus dus liever thuis), en jij ook niet weg mag van hem zonder je schuldig te voelen (want je moet bij hem blijven). Ik vind vakanties erg belangrijk, en ga ook geregeld met vriendinnen weg.
Ik vermoed dat ook als de kinderen uit huis zijn, hij niet zal willen reizen. Als hij nu al niet op vakantie wil of een weekendje weg met jou.
Ik vermoed dat ook als de kinderen uit huis zijn, hij niet zal willen reizen. Als hij nu al niet op vakantie wil of een weekendje weg met jou.
appelientjex wijzigde dit bericht op 15-01-2020 18:43
14.29% gewijzigd
woensdag 15 januari 2020 om 18:41
Toen ik 19 was woonde ik op kamers. En vanaf 15e/16e ging ik elke week op stap en sliep ik op zondag de hele dag. “Zorgen voor“ is toch niet iets wat je nog doet voor oudere tieners. Opvoeden wel, maar geen verzorging. Doen die kinderen niks in huis? Niet koken, of iets in huishouden?

woensdag 15 januari 2020 om 18:45
Wat goed, nu drinken ze niet meer op hun 15e. Balen zeg voor TO.appelientjex schreef: ↑15-01-2020 18:41Toen ik 19 was woonde ik op kamers. En vanaf 15e/16e ging ik elke week op stap en sliep ik op zondag de hele dag. “Zorgen voor“ is toch niet iets wat je nog doet voor oudere tieners. Opvoeden wel, maar geen verzorging. Doen die kinderen niks in huis? Niet koken, of iets in huishouden?
Zij hebben 5 en niemand zegt dat die alle 5 die leeftijd hebben en dus al bijna volwassen zijn/geheel zelfzorgend zijn.