Gedeelde brievenbus
zondag 19 januari 2020 om 19:05
Ik ben enige tijd geleden verhuisd naar een nieuwe woning. Dit betreft een eigen appartement. In het gebouw zitten nog ongeveer 5 andere appartementen. We hebben een gezamenlijke hal en trapopgang en 1 voordeur. Naast de voordeur zit de brievenbus. Er wordt een brievenbus met het gehele gebouw gedeeld, iedereen kan bij de post.
Ik vind dit om verschillende redenen niet prettig en zou graag een eigen brievenbus hebben.
Een rondje Google leverde niets op wat betreft de wettelijke rechten m.b.t. een eigen brievenbus. Weet iemand of ik in mijn recht sta om een eigen brievenbus aan te vragen?
Ik vind dit om verschillende redenen niet prettig en zou graag een eigen brievenbus hebben.
Een rondje Google leverde niets op wat betreft de wettelijke rechten m.b.t. een eigen brievenbus. Weet iemand of ik in mijn recht sta om een eigen brievenbus aan te vragen?
zondag 19 januari 2020 om 19:36
Er verdwijnt helaas hier regelmatig wat. Brieven en pakketjes. Het is mijzelf (nog) niet overkomen, maar als ik bijvoorbeeld twee weken op vakantie ben en mn post ligt onbeheerd, voelt dat niet prettig. Ook bezorgt het overlast voor anderen als het er zo lang ligt.strings-attached schreef: ↑19-01-2020 19:35Als het een flat is met grote hal dan hangt daar meestal zo'n enorme kast met postvakken, al dan niet afgesloten. De postbode kan de eerste deur ook gewoon in.
Is het meer een appartement/etage woning dan is de eerste deur afgesloten, op slot, en heb je een sleutel nodig om die open te maken.
Is het het eerste dan kun je rustig een postvak ophangen (of het nut heeft is een tweede) is het het tweede dan ligt de post gewoon in de trap of met mazzel in een bak onder de brievenbus.
Dat is bij iedereen zo en helemaal niet raar. Als jij buren hebt die jouw post stelen of openmaken moet je dat met die buur opnemen. Ligt je post er gewoon keurig, waar maak je je dan druk om.
zondag 19 januari 2020 om 19:39
Hoezo hak en breekwerk?gizzmo-returns schreef: ↑19-01-2020 19:22Er is maar 1 brievenbus . Hoe zie jij het voor je om dit zelf op te lossen zonder hak en breekwerk?
De postbode kan niet naar binnen.
Bij ons hangen de brievenbussen op de buitenmuur. Gewoon een langwerpig ding met kleine vakjes. Even boren, schroefjes er in en klaar. Heeft iedereen zijn eigen bus. Moet te regelen zijn.
zondag 19 januari 2020 om 19:41
Heb je geen aardige buurvrouw/buurman die dan elke dag jouw post even meeneemt en voor je bewaart?Geitje28 schreef: ↑19-01-2020 19:36Er verdwijnt helaas hier regelmatig wat. Brieven en pakketjes. Het is mijzelf (nog) niet overkomen, maar als ik bijvoorbeeld twee weken op vakantie ben en mn post ligt onbeheerd, voelt dat niet prettig. Ook bezorgt het overlast voor anderen als het er zo lang ligt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 19 januari 2020 om 19:42
In principe dient de verhuurder zorg te dragen voor aparte brievenbussen per woning. Jij moet je post individueel kunnen ontvangen i.v.m. privacy/briefgeheim en omdat de toegankelijkheid altijd via een openbare of algemene ruimte is.
Dat hangt op zich wel enigszins samen met de huisnummertoewijzing; als alles officieel samen 1 woning is ben je één van de huurders op dat adres en is formeel 1 brievenbus voor dat adres voldoende.
Huisnummertoewijzing is in principe gekoppeld aan zelfstandige verblijfsobjecten. Als je een appartement huurt wat zelfstandig functioneert (eigen toilet/badkamer/keuken/woonkamer/etc.) en een eigen (afsluitbare) toegang heeft (ofwel vanaf de straat ofwel vanuit een gezamenlijke hal) dan is de toewijzing van een apart huisnummer door de gemeente verplicht.
Dat hangt op zich wel enigszins samen met de huisnummertoewijzing; als alles officieel samen 1 woning is ben je één van de huurders op dat adres en is formeel 1 brievenbus voor dat adres voldoende.
Huisnummertoewijzing is in principe gekoppeld aan zelfstandige verblijfsobjecten. Als je een appartement huurt wat zelfstandig functioneert (eigen toilet/badkamer/keuken/woonkamer/etc.) en een eigen (afsluitbare) toegang heeft (ofwel vanaf de straat ofwel vanuit een gezamenlijke hal) dan is de toewijzing van een apart huisnummer door de gemeente verplicht.
zondag 19 januari 2020 om 19:46
Marnamai schreef: ↑19-01-2020 19:22En ik zie de postbode ook bezig.
Die gooit al jaren alles voor nummer 6 in de grote brievenbus zonder te letten op extra letters (6A, 6B, ...) of nummers (6 / 001, 6 / 102).
En ineens zou ie de spullen voor huisnummer 6 bus 3 moeten gaan schiften van al de rest?
Ik gok zo'n beetje dat ie dat niet gaat doen.
Ja stel je voor zeg, dat een postbode ineens post in brievenbussen met de juiste huisnummers moet gaan doen. Gekker moet het niet worden.
zondag 19 januari 2020 om 19:50
zondag 19 januari 2020 om 19:51
Volgens mij is het wel zo dat dit gewoon 5 zelfstandige woningen zijn. Niet dat het maar 1 woning is.-Shifty- schreef: ↑19-01-2020 19:42In principe dient de verhuurder zorg te dragen voor aparte brievenbussen per woning. Jij moet je post individueel kunnen ontvangen i.v.m. privacy/briefgeheim en omdat de toegankelijkheid altijd via een openbare of algemene ruimte is.
Heb je eventuele een bron van bovenstaande?
zondag 19 januari 2020 om 19:51
Nee hoor, dat is helemaal niet verplicht. Het feit dat jij je kamerdeur op slot kan doen, wil echt niet zeggen dat het kadastraal opeens een losstaande woning is. Ook het al dan niet delen van sanitaire voorzieningen maakt niet uit. De eigenaar zal dan zelf een aanvraag moeten doen voor kadastrale splitsing van het pand, en de gemeente zal dan onderzoeken of dat toegewezen kan worden. Dat hangt niet alleen af van een afsluitbare kamerdeur, maar ook van een aantal andere factoren. Bovendien zal dat invloed hebben op de OZB die de eigenaar moet aftikken, want die wordt over het algemeen hoger. Verder wordt gekeken naar de mate waarin de units zelfstandig zijn. Dus iedere unit moet dan een eigen energietoevoer hebben met een in de unit geplaatste meterkast. Als TO dus "inclusief" huurt en er is maar 1 meter voor het hele pand, is dat al een punt om geen kadastrale splitsing van toepassing te achten.-Shifty- schreef: ↑19-01-2020 19:42In principe dient de verhuurder zorg te dragen voor aparte brievenbussen per woning. Jij moet je post individueel kunnen ontvangen i.v.m. privacy/briefgeheim en omdat de toegankelijkheid altijd via een openbare of algemene ruimte is.
zondag 19 januari 2020 om 19:56
Iedereen heeft een eigen meterkast, er is geen sprake van all-inclusive huur. GWL betaal ik gewoon zelf.pejeka schreef: ↑19-01-2020 19:51Nee hoor, dat is helemaal niet verplicht. Het feit dat jij je kamerdeur op slot kan doen, wil echt niet zeggen dat het kadastraal opeens een losstaande woning is. Ook het al dan niet delen van sanitaire voorzieningen maakt niet uit. De eigenaar zal dan zelf een aanvraag moeten doen voor kadastrale splitsing van het pand, en de gemeente zal dan onderzoeken of dat toegewezen kan worden. Dat hangt niet alleen af van een afsluitbare kamerdeur, maar ook van een aantal andere factoren. Bovendien zal dat invloed hebben op de OZB die de eigenaar moet aftikken, want die wordt over het algemeen hoger. Verder wordt gekeken naar de mate waarin de units zelfstandig zijn. Dus iedere unit moet dan een eigen energietoevoer hebben met een in de unit geplaatste meterkast. Als TO dus "inclusief" huurt en er is maar 1 meter voor het hele pand, is dat al een punt om geen kadastrale splitsing van toepassing te achten.
zondag 19 januari 2020 om 19:56
pejeka schreef: ↑19-01-2020 19:51Nee hoor, dat is helemaal niet verplicht. Het feit dat jij je kamerdeur op slot kan doen, wil echt niet zeggen dat het kadastraal opeens een losstaande woning is. Ook het al dan niet delen van sanitaire voorzieningen maakt niet uit. De eigenaar zal dan zelf een aanvraag moeten doen voor kadastrale splitsing van het pand, en de gemeente zal dan onderzoeken of dat toegewezen kan worden. Dat hangt niet alleen af van een afsluitbare kamerdeur, maar ook van een aantal andere factoren. Bovendien zal dat invloed hebben op de OZB die de eigenaar moet aftikken, want die wordt over het algemeen hoger. Verder wordt gekeken naar de mate waarin de units zelfstandig zijn. Dus iedere unit moet dan een eigen energietoevoer hebben met een in de unit geplaatste meterkast. Als TO dus "inclusief" huurt en er is maar 1 meter voor het hele pand, is dat al een punt om geen kadastrale splitsing van toepassing te achten.
Ze hebben aparte huisnummers (met toevoeging), dus dan is die splitsing er al geweest, toch?
zondag 19 januari 2020 om 19:59
Het is dus een ouder pand in de hoofdstad? Dan snap ik de constructie en dan is het vrijwel onmogelijk een aparte brievenbus voor elke bewoner te regelen (en ook zeer ongebruikelijk). Kun je niet iets onderaan het trappenhuis hangen waar de post in verdeeld kan worden? Zoiets bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/nl/p/kvissle-ti ... -90198030/. Zoiets zie je regelmatig in Amsterdam.
zondag 19 januari 2020 om 20:00
Bij ons hangen alle brievenbussen buiten wel met apart slot op elke brievenbus. De postbode doet daar apart voor elk nummer (95 totaal) de post erin.
zondag 19 januari 2020 om 20:02
Het betreft inderdaad een oud pand in Amsterdam. Het verdelen van de post is niet zo'n probleem, ik zou echter willen dat mijn post prive geleverd wordt, zonder dat iemand erbij kan.Miek_ schreef: ↑19-01-2020 19:59Het is dus een ouder pand in de hoofdstad? Dan snap ik de constructie en dan is het vrijwel onmogelijk een aparte brievenbus voor elke bewoner te regelen (en ook zeer ongebruikelijk). Kun je niet iets onderaan het trappenhuis hangen waar de post in verdeeld kan worden? Zoiets bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/nl/p/kvissle-ti ... -90198030/. Zoiets zie je regelmatig in Amsterdam.
zondag 19 januari 2020 om 20:03
Dan hoeft het nog steeds niet kadastraal gesplitst te zijn. Veel huurwoningen van woningbouwverenigingen staan bijvoorbeeld per blok op een groot kadastraal nummer maar het zijn wel zelfstandige woningen met een apart huisnummer. Pas als de woningbouw woningen gaat verkopen gaan ze het dan vaak kadastraal splitsen. Bij koopappartementen heeft het gebouw vaak een kadastraal nummer en wordt het appartement met een appartementsindex aangeduid.
zondag 19 januari 2020 om 20:04
Ik woonde in een ( denk ik) vergelijkbaar koopappartement. Kadastraal gesplitst, eigen meters voor nutsvoorzieningen, maar idd 1 brievenbus gleuf in de voordeur met een bak er achter, voor alle 3 de appartementen. Postbezorging was sowieso een drama, ook hier huisnummers met een toevoeging, maar 20-1 kreeg ook de post van 201 of 21, 20-3 van 203 en omgekeerd, dus regelmatig moesten we op zoek..
Voor ieder een eigen bus was geen ruimte, 3 gleuven in de deur maakt de constructie niet stevig en inbraakgevoeliger. Ik en de bewoners van de andere appartementen hadden hier geen problemen mee, de eeste die thuiskwam, sorteerde de post en legde het op de trap.
Voor ieder een eigen bus was geen ruimte, 3 gleuven in de deur maakt de constructie niet stevig en inbraakgevoeliger. Ik en de bewoners van de andere appartementen hadden hier geen problemen mee, de eeste die thuiskwam, sorteerde de post en legde het op de trap.
zondag 19 januari 2020 om 20:07
Waar ik woon (Amsterdam Oud West) hebben we ook 1 brievenbus. En degene die het eerste thuiskomt die raapt de post op van de mat en legt het gesorteerd op de trap.Miek_ schreef: ↑19-01-2020 19:59Het is dus een ouder pand in de hoofdstad? Dan snap ik de constructie en dan is het vrijwel onmogelijk een aparte brievenbus voor elke bewoner te regelen (en ook zeer ongebruikelijk). Kun je niet iets onderaan het trappenhuis hangen waar de post in verdeeld kan worden? Zoiets bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/nl/p/kvissle-ti ... -90198030/. Zoiets zie je regelmatig in Amsterdam.
Ik ben niet anders gewend en er is hier ook geen ruimte voor aparte brievenbussen. Ik zit er niet mee.
Iets aan de wand hangen, hebben we het weleens over gehad, want de trap is nogal krap en steil. En dan ligt er dus ook nog post op. Maar we hebben dat nooit gedaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 19 januari 2020 om 20:08
Hoeft niet. Dat geldt alleen als die huisnummers met toevoeging door de gemeente officieel zijn afgegeven als apart adres. Als de eigenaar zélf die toevoegingen erachter heeft gezet om de diverse units die hij in het gebouw heeft gecreëerd, te onderscheiden, dan hebben die toevoegingen niet de status van apart kadastraal huisnummer en is er geen sprake van kadastrale splitsing. Voorbeeld: als ik besluit de bovenverdieping van mijn huis te gaan verhuren als apart appartement, en ik regel gewoon zelf dat er een afsluitbare deur voor de trap komt in de gang en ik geef zelf dat appartement de benaming "50A" (gesteld dat mijn huisnummer 50 is), dan heeft dat voor de gemeente geen enkele waarde. Pas als ik een officiële aanvraag bij de gemeente heb gedaan om mijn woning kadastraal te splitsen en de gemeente heeft dat goedgekeurd, krijgt dat appartement op mijn bovenverdieping de status van zelfstandig adres.
zondag 19 januari 2020 om 20:09
zondag 19 januari 2020 om 20:11
Dan is het de vraag of het kan en mag. Heb je een portiekwoning dan moet er voldoende ruimte in het portiek overblijven en mag je niet zomaar een brievenbus aan de buitenkant ophangen. Dan wordt het inderdaad hak en breekwerk in de geven om 5 aparte brievenbussen te realiseren en ik snap dat de verhuurder daar geen trek in heeft. Is de ingang aan de straatkant dan is het de vraag of de gemeente het toestaat ivm het aangezicht en/of als je geen voortuin hebt ivm dat het dan boven gemeentegrond hangt. Ik ben bang dat je hier weinig te willen hebt.
zondag 19 januari 2020 om 20:16
Ik wil toch zeker weten of ik wettelijk gezien recht heb op een eigen brievenbus waar ik alleen toegang tot heb. Het lijkt me dat het praktische belang van het realiseren van de brievenbus niet het wettelijk vastgelegde briefgeheim overrulet, indien onder dit briefgeheim het recht op een eigen bus valt.Miek_ schreef: ↑19-01-2020 20:11Dan is het de vraag of het kan en mag. Heb je een portiekwoning dan moet er voldoende ruimte in het portiek overblijven en mag je niet zomaar een brievenbus aan de buitenkant ophangen. Dan wordt het inderdaad hak en breekwerk in de geven om 5 aparte brievenbussen te realiseren en ik snap dat de verhuurder daar geen trek in heeft. Is de ingang aan de straatkant dan is het de vraag of de gemeente het toestaat ivm het aangezicht en/of als je geen voortuin hebt ivm dat het dan boven gemeentegrond hangt. Ik ben bang dat je hier weinig te willen hebt.
zondag 19 januari 2020 om 20:16