Baby verbastering van eigen naam geven?

20-01-2020 12:38 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal jaar vind ik twee babynamen erg leuk die erg lijken op mijn eigen naam of die van mijn partner. Zouden jullie dit doen?

Om mijn privacy te bewaren heb ik enkele voorbeelden bedacht, zodat jullie een idee hebben wat ik bedoel, zonder dat ik mijn eigen naam hoef prijs te geven:

- Man heet Lucas, babynaam Luuk of Luca
- Ik heet Julia, babynaam Julie of Julius
- Ik heet Annemarie, babynaam Anne
- Man heet Thomas, babynaam Tom

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Ik snap dat het er om gaat wat wij zouden willen, maar ik vraag het me af..
Ik zou alleen niet kind de naam geven van hoe jullie naam wordt afgekort.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eurus schreef:
20-01-2020 12:41
Ik vind het erg Jut en Jullerig en niet blijken van enige originaliteit.
Mijn vader heet Pieter Cornelis, zijn broer Cornelis Pieter. Dat is pas jut en jullerig, maar voor de buitenwereld amper zichtbaar.

Roepnamen Piet en Cor. Hun opa heette ook zo ongeveer en mijn broer ook. Twee namen die al honderden jaren in de familie zitten.

Tsja, originaliteit is soms niet het doel.

*Dit zijn natuurlijk gefingeerde namen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 13:04
4.55% gewijzigd
Ik ken een moeder (vb. Annemarie), die haar tweelingdochters dan Anne en Marie noemt... Dat zou ik zelf niet doen.
Zelf zou ik een verbastering prima vinden. Een afkorting zou ik niet zo snel voor kiezen.
Gelukkig zijn er héél veel mooie namen.
Mevrouw75 schreef:
20-01-2020 13:03
Mijn vader heet Pieter Cornelis, zijn broer Cornelis Pieter. Dat is pas jut en jullerig, maar voor de buitenwereld amper zichtbaar.
Ik ken een Arend Barend met een broer Barend Arend. En dat zijn geen gefingeerde namen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
20-01-2020 13:05
Ik ken een Arend Barend met een broer Barend Arend. En dat zijn geen gefingeerde namen.
Dat is niet zo gek als toen er vernoemd werd naar de peter en meter of opa's en oma's. Bij mijn moeder hebben de eerste drie zussen dezelfde voorletters in andere volgorde.
blijfgewoonbianca schreef:
20-01-2020 12:59
Ik zou alleen niet kind de naam geven van hoe jullie naam wordt afgekort.
Dit. Suf en onhandig.
Als ik meer kinderen zou willen, zou ik me afvragen of het leuk is voor het kind waar geen namen meer voor over zijn. Misschien vindt die dat juist fijn, misschien niet.
Wat vind je partner er van? Ik ben nu zwanger van de tweede en wou zoon als 2e naam de naam van mijn man geven, maar man wil het absoluut niet.
Annapicobella schreef:
20-01-2020 12:42
Rob de Wolf zeker.
Ik heb geen idee wie dat is haha.
Onze kinderen hebben de roepnaam die wij mooi vonden en de 2e naam van onze oma’s.
(Dus hun overgrootouders)
Ik zou het niet doen. Of het moet in uitspraak echt verschillen. Mijn vader heet hetzelfde als zijn vader maar werd andere verbastering gebruikt
Ach, ik hoorde een keer van een gezin waarbij de vader George heet, en de zoons George en Sjors. Vond ik ook best bijzonder.
Mijn dochter heeft dezelfde tweede naam als ik. Ik ben daarin naar mijn overleden tante vernoemd, en ik vind het een hele mooie naam. Wel even getwijfeld of dat niet ene beetje raar was, maar tante was belangrijk voor me, dus kind is naar haar vernoemd. En die tweede naam gebruik je toch niet zo veel.
Je hebt het in je op steeds over babynamen. Zijn die namen ook nog leuk als het kind volwassen is? Of is het echt een baby-verbastering en valt je kind al snel terug op jouw naam of die van je man als het geen babynaam meer wil?
Ik denk dat het echt helemaal niemand boeit behalve jullie zelf.
Eze schreef:
20-01-2020 22:12
Je hebt het in je op steeds over babynamen. Zijn die namen ook nog leuk als het kind volwassen is? Of is het echt een baby-verbastering en valt je kind al snel terug op jouw naam of die van je man als het geen babynaam meer wil?

Ik bedoel daarmee een naam om aan je baby te geven. Geen kinderlijke namen oid. Ook geen gekunstelde namen.
Annapicobella schreef:
20-01-2020 12:42
Rob de Wolf zeker.
Rob en Bor de Wolf :HA:

Geweldig :applause:
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Erop lijken zou mij niks uitmaken, als het maar wel net een andere naam is.

Bij Annemarie en Anne zou ik dus eerder voor Anna of Janne kiezen.

Maar bijvoorbeeld Naomi en Romy, of Mila en Mara zou me waarschijnlijk niet eens opvallen.
Bij vernoemen zou ik (officieel) het origineel nemen en als roepnaam de verbasterde naam hanteren.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Slecht plan. Zaait alleen maar verwarring. Ook later met de post. Verzin gewoon zelf iets. Je hebt tegenwoordig zoveel mooie opties.
Valt ook wat voor te zeggen! Wij hebben een heel eigen naam bedacht als eerste (en officiële) voornaam en voor de rest de grootouders/meters/peters enz. gerustgesteld met nog wat voorletters uit hun eigen rijtje ;-D Overigens mooi klinkend in die volgorde en samen mooie initialen opleverend.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Ik weet niet of het voor iedereen duidelijk is wat ik bedoel.
Ik bedoel niet dat mijn naam Lotte is en ik een dochter de naam Lot zou geven. Dus ik geef niet de afgekorte versie dan aan het kind, maar echt een andere naam die er iets van weg heeft.
Bijvoorbeeld vader James, zoon Jamie/Jamy. Of moeder Emma dochter Emmy. Nogmaals, dit zijn slechts voorbeelden.
wee schreef:
22-01-2020 10:09
Ik bedoel niet dat mijn naam Lotte is en ik een dochter de naam Lot zou geven. Dus ik geef niet de afgekorte versie dan aan het kind, maar echt een andere naam die er iets van weg heeft.
Bijvoorbeeld vader James, zoon Jamie/Jamy. Of moeder Emma dochter Emmy. Nogmaals, dit zijn slechts voorbeelden.
Ook dan blijft mijn vraag: waarom niet? Als jij de naam die je wilt geven al tijden mooi vind, gewoon doen.

Het valt mensen minder op dan je zelf nu denkt.
wee schreef:
James/Jamie en Emma/Emmy is gewoon hetzelfde als Lotte/Lot hoor.

Emma/Emily komt dan meer in de buurt van wat je omschrijft.
wee schreef:
ik vind het leuk!

zolang het geen dwangmatig creatief gedoetje wordt. maar dat is mijn mening.
En doooooor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven