Associatie met naam

21-01-2020 21:18 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.

Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
MevrKakel schreef:
21-01-2020 21:32
Ik vind het een mooie naam, maar ik hou van namen die je (hier in dit land) minder vaak hoort. Behalve als het tokkie namen zijn met onmogelijke spelling.

En dat, de spelling lijkt me later wel veel problemen opleveren met deze naam, maar dat heb je met de meest eenvoudige achternamen ook. Daar hoef je het niet voor te laten.

Bij mij komen geen vreemde associaties op of pestmogelijkheden. Nivea en Savea klinken totaal anders, lijken niet op elkaar. Ik snap dus niet waarom mensen aan zeep denken.
Nou, als je namen zoekt die je in dit land weinig hoort, waarom dan geen Mei-Ling, of Ngwada, of wat dan ook. Hoe exotischer, hoe mooier toch? Want tjee, een Nederlandse naam voor een Nederlands kind is zó afgezaagd...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hetvrijewoord schreef:
21-01-2020 21:41
Het lijkt inderdaad een samenvoegsel van het Franse savon (zeep) en Nivea.
Maar als jullie het mooi vinden gewoon doen.

Ik moet ineens aan de naam Mika denken, of komt dat inmiddels ook veel voor in Nederland? Ik vind het leuk, eenvoudig en toch net even 'anders'.
Maar Mika is een jongensnaam toch? Wel een leuke naam overigens.

Ik vind Savea wel een leuke naam ik had er niet meteen een associatie bij.
Dank voor jullie (eerlijke) reacties, haha. :-)

Nivea en zeep... daar hadden wij niet aan gedacht.
Nivea...zeep...1 of andere scheerschuim of ontharingscrème. Heb een shave-associatie.
Naniene schreef:
21-01-2020 21:51

Verdomd, omdat ik al die reacties las ging ik uit van een jongensnaam.
Mika is voor een jongen, maar daar hoef je je niet aan de houden natuurlijk.

Komt tegenwoordig wel vaker voor maar ook leuk: Stein of Stijn, kan voor j/m.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 21:54
1.61% gewijzigd
Naniene schreef:
21-01-2020 21:51

Ik vind het ook naar zeep of een schoonmaakproduct klinken. "Is uw roestvrij stalen gootsteen dof? Een beetje Savea op een spons en hij blinkt weer zonder schuren!"... Nu óók in een groene fles met frisse muntgeur...
dolfje schreef:
21-01-2020 21:19
Ik vind het lijken op nivea, savea doet mij denken aan een stuk zeep.
Ja! Eerste reactie meteen eens, ik dacht meteen aan zalf en aan Nivea.
Savea lijkt me een kast die je niet in elkaar krijgt.
Hoe spreek je dit eigenlijk uit ?? Saveeeja?
flipje2 schreef:
21-01-2020 21:41
De 'meisjes-versie' is Svea.
.
En die vind ik een stuk beter klinken dan Savea.
Ik dacht ook meteen aan zeep/nivea.

Daarnaast valt dit voor mij héél erg in de categorie: te zelfgeknutseld. Ook al is het een bestaande zweedse naam, zo komt het op mij over.

Waarom niet een naam die je niet supervaak hoort, maar ook weer niet heel gekunsteld is. Lilia ofzo.
MevrKakel schreef:
21-01-2020 21:32
Ik vind het een mooie naam, maar ik hou van namen die je (hier in dit land) minder vaak hoort. Behalve als het tokkie namen zijn met onmogelijke spelling.

En dat, de spelling lijkt me later wel veel problemen opleveren met deze naam, maar dat heb je met de meest eenvoudige achternamen ook. Daar hoef je het niet voor te laten.

Bij mij komen geen vreemde associaties op of pestmogelijkheden. Nivea en Savea klinken totaal anders, lijken niet op elkaar. Ik snap dus niet waarom mensen aan zeep denken.
Omdat het een samenstelling lijkt van savon (Frans voor zeep) en nivea.
cranberryjuice schreef:
21-01-2020 22:03
Hoe spreek je dit eigenlijk uit ?? Saveeeja?
Denk het. En dan afgekort "Saaf".
Door de naam nevaeh had ik t idee dat ik het achterstevoren moesten. Maar verder mooie naam.
Ik denk dat je met de vraag 'welke asociatie' je toch vaak niet zulke leuke asociaties gaat krijgen.
pejeka schreef:
21-01-2020 21:49
Nou, als je namen zoekt die je in dit land weinig hoort, waarom dan geen Mei-Ling, of Ngwada, of wat dan ook. Hoe exotischer, hoe mooier toch? Want tjee, een Nederlandse naam voor een Nederlands kind is zó afgezaagd...
Heb jij je kinderen Nederlandse namen gegeven dan?

Ik vind Aukje voor een meisje veeel leuker dan Tigerlily of Latisha,
maar goed, meningen verschillen.

"Dan nu een toespraak door de directeur van Heibedrijf van Breukelen,
mevrouw Tigerlily Jansen-de Vries.
Een applausje voor mevrouw Jansen-de Vries graag."

"Uw behandelend arts is Latisha Mooiman."
Ik ken een Sverre en dat vind Ik een prachtige Scandinavische jongensnaam voor een meisje❤
Betonrot schreef:
21-01-2020 21:57
Savea lijkt me een kast die je niet in elkaar krijgt.
Ach ja, dat is ook Zweeds. :)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik denk ook meteen aan Nivea/zeep. Wat vindt je van Ava?
Odense* schreef:
21-01-2020 22:12
Heb jij je kinderen Nederlandse namen gegeven dan?

Ik vind Aukje voor een meisje veeel leuker dan Tigerlily of Latisha,
maar goed, meningen verschillen.

"Dan nu een toespraak door de directeur van Heibedrijf van Breukelen,
mevrouw Tigerlily Jansen-de Vries.
Een applausje voor mevrouw Jansen-de Vries graag."

"Uw behandelend arts is Latisha Mooiman."

Onze dochter heet Beyonce Latifah
Haar roepnaam is Bjonsie...
Het gaat ons er niet om dat de naam niet- Nederlands is. We willen graag een mooie naam die je niet heel veel hoort en daarbij hou ik niet zo van korte namen met maar 1 lettergreep. Dus we maken het ons zelf best lastig :biggrin:
Andersom schreef:
21-01-2020 21:39
Savon is Frans voor zeep. -ea rijmt op Nivea. Geen zeldzame associatie als ik zie hoeveel mensen diezelfde associatie hadden.
En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?

Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
Ik denk aan saffie. Is ook geen associatie die je wil.

Masr blijkbaar ben ik daar de enige in.

Iemand opperde Ava. Dat vind ik wel wat hebben.
Ik vraag me af hoe je eerste kind heet? Ook wel leuk als die namen een beetje bij elkaar passen. Savea vind ik overigens niks, klinkt (in Nederland) nogal zelfbedacht en gekunsteld. Zo van 'we willen per se een hippe naam die niemand anders heeft'.
Here am I in my little bubble
MevrKakel schreef:
21-01-2020 22:33
En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?

Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
Tja, en juist omdát ik in het Nederlands denk, verwacht ik bij een uitheemse naam niet direct een oer-Nederlands blond kind met blauwe ogen. Ergens klopt het dan niet. Als ik hoor dat een vrouw Ngwada heet, verwacht ik een Afrikaanse dame, niet een Fries meisje uit Tietjerksteradeel bijvoorbeeld...
Ik vind Siobhan of Immogen wel erg mooi als je niet houdt van korte lettergreep namen en wat anders wil.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven