Associatie met naam
dinsdag 21 januari 2020 om 21:18
Hoi dames,
Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.
Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.
Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
dinsdag 21 januari 2020 om 21:49
Nou, als je namen zoekt die je in dit land weinig hoort, waarom dan geen Mei-Ling, of Ngwada, of wat dan ook. Hoe exotischer, hoe mooier toch? Want tjee, een Nederlandse naam voor een Nederlands kind is zó afgezaagd...MevrKakel schreef: ↑21-01-2020 21:32Ik vind het een mooie naam, maar ik hou van namen die je (hier in dit land) minder vaak hoort. Behalve als het tokkie namen zijn met onmogelijke spelling.
En dat, de spelling lijkt me later wel veel problemen opleveren met deze naam, maar dat heb je met de meest eenvoudige achternamen ook. Daar hoef je het niet voor te laten.
Bij mij komen geen vreemde associaties op of pestmogelijkheden. Nivea en Savea klinken totaal anders, lijken niet op elkaar. Ik snap dus niet waarom mensen aan zeep denken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 21 januari 2020 om 21:51
Maar Mika is een jongensnaam toch? Wel een leuke naam overigens.Hetvrijewoord schreef: ↑21-01-2020 21:41Het lijkt inderdaad een samenvoegsel van het Franse savon (zeep) en Nivea.
Maar als jullie het mooi vinden gewoon doen.
Ik moet ineens aan de naam Mika denken, of komt dat inmiddels ook veel voor in Nederland? Ik vind het leuk, eenvoudig en toch net even 'anders'.
Ik vind Savea wel een leuke naam ik had er niet meteen een associatie bij.
dinsdag 21 januari 2020 om 21:53
Verdomd, omdat ik al die reacties las ging ik uit van een jongensnaam.
Mika is voor een jongen, maar daar hoef je je niet aan de houden natuurlijk.
Komt tegenwoordig wel vaker voor maar ook leuk: Stein of Stijn, kan voor j/m.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 21:54
1.61% gewijzigd
dinsdag 21 januari 2020 om 21:54
Ik vind het ook naar zeep of een schoonmaakproduct klinken. "Is uw roestvrij stalen gootsteen dof? Een beetje Savea op een spons en hij blinkt weer zonder schuren!"... Nu óók in een groene fles met frisse muntgeur...
dinsdag 21 januari 2020 om 22:07
Omdat het een samenstelling lijkt van savon (Frans voor zeep) en nivea.MevrKakel schreef: ↑21-01-2020 21:32Ik vind het een mooie naam, maar ik hou van namen die je (hier in dit land) minder vaak hoort. Behalve als het tokkie namen zijn met onmogelijke spelling.
En dat, de spelling lijkt me later wel veel problemen opleveren met deze naam, maar dat heb je met de meest eenvoudige achternamen ook. Daar hoef je het niet voor te laten.
Bij mij komen geen vreemde associaties op of pestmogelijkheden. Nivea en Savea klinken totaal anders, lijken niet op elkaar. Ik snap dus niet waarom mensen aan zeep denken.
Denk het. En dan afgekort "Saaf".
dinsdag 21 januari 2020 om 22:12
Heb jij je kinderen Nederlandse namen gegeven dan?
Ik vind Aukje voor een meisje veeel leuker dan Tigerlily of Latisha,
maar goed, meningen verschillen.
"Dan nu een toespraak door de directeur van Heibedrijf van Breukelen,
mevrouw Tigerlily Jansen-de Vries.
Een applausje voor mevrouw Jansen-de Vries graag."
"Uw behandelend arts is Latisha Mooiman."
dinsdag 21 januari 2020 om 22:27
Odense* schreef: ↑21-01-2020 22:12Heb jij je kinderen Nederlandse namen gegeven dan?
Ik vind Aukje voor een meisje veeel leuker dan Tigerlily of Latisha,
maar goed, meningen verschillen.
"Dan nu een toespraak door de directeur van Heibedrijf van Breukelen,
mevrouw Tigerlily Jansen-de Vries.
Een applausje voor mevrouw Jansen-de Vries graag."
"Uw behandelend arts is Latisha Mooiman."
Onze dochter heet Beyonce Latifah
Haar roepnaam is Bjonsie...
dinsdag 21 januari 2020 om 22:33
En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?
Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
dinsdag 21 januari 2020 om 22:35
dinsdag 21 januari 2020 om 22:41
Tja, en juist omdát ik in het Nederlands denk, verwacht ik bij een uitheemse naam niet direct een oer-Nederlands blond kind met blauwe ogen. Ergens klopt het dan niet. Als ik hoor dat een vrouw Ngwada heet, verwacht ik een Afrikaanse dame, niet een Fries meisje uit Tietjerksteradeel bijvoorbeeld...MevrKakel schreef: ↑21-01-2020 22:33En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?
Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.