Associatie met naam
dinsdag 21 januari 2020 om 21:18
Hoi dames,
Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.
Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.
Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
dinsdag 21 januari 2020 om 22:56
Onze eerste dochter is “vernoemd” naar de stad Wenen. Niet omdat we iets hebben met Wenen maar omdat we het een mooie naam vonden en het een naam was die wij zelf nog nooit eerder gehoord hadden.
Gekunstelde namen vind ik vreselijk, maar dan denk ik meer aan Djex ipv Jax oid.
dinsdag 21 januari 2020 om 23:00
Maar de grap is, HET IS HELEMAAL GEEN ZWEEDSE NAAM!-Bladora- schreef: ↑21-01-2020 21:23The name Savea is of Scandinavian origin. The meaning of Savea is "swedish nation". Savea is generally used as a girl's name - dit zegt google. Dus niet perse een jongens naam. Ik zou het wel een beetje raar vinden mijn kind een naam met de betekenis "Swedish Nation" te geven. Tenzij je heel veel met Zweden hebt, of haar daar verwekt hebt of zo.
Svea is een Zweedse meisjesnaam, ‘Savea’ is bedacht door mensen die denken dat ze wat met Scandinavië hebben en dan bullshitnamen bedenken.
Excuses voor mijn boude bewoordingen, maar ik word nogal kriegel van al die nepzweden en het gedweep met Scandinavië tegenwoordig. Van Marokkaanse kelims wordt tegenwoordig zelfs gezegd dat ze Scandinavisch zijn, terwijl het berber tapijten zijn
Echt mensen!!
Dus TO, ik zou voor Svea gaan of voor een lekker Nederlandse naam, geen gekunstel.
Doei Pippi Langkous!
dinsdag 21 januari 2020 om 23:01
Mooie namen! Alleen wordt het uitspreken van dit soort namen een ding, denk ik. Een familielid heeft ook zo’n soort naam; prachtige naam, maar het wordt bijna nooit in 1 x goed uitgesproken of geschreven.
Ik merk nu dat we heel wat eisen stellen aan een naam. Misschien doen we te moeilijk
dinsdag 21 januari 2020 om 23:04
Precies, niet Zweeds dus.
Op de bij mij bekende zweedse namen sites komen zelfs geen hits als je savea invoert.
Terwijl als je daar bijvoorbeeld op ‘Jelle’ zoekt dan krijg je wel gewoon een hit met verklaring. Dus zelfs Nederlandse (Fryske!!) namen zijn te vinden daar.
Doei Pippi Langkous!
dinsdag 21 januari 2020 om 23:08
Waarom noem je je kind huilen? Sadistische inslag.Lomij19 schreef: ↑21-01-2020 22:56Onze eerste dochter is “vernoemd” naar de stad Wenen. Niet omdat we iets hebben met Wenen maar omdat we het een mooie naam vonden en het een naam was die wij zelf nog nooit eerder gehoord hadden.
Gekunstelde namen vind ik vreselijk, maar dan denk ik meer aan Djex ipv Jax oid.
Hoi, ik ben Wenen.....
Of maakte je een grapje?
dinsdag 21 januari 2020 om 23:10
Oké dat zal dus Vienna zijn, gok ik.Lomij19 schreef: ↑21-01-2020 22:56Onze eerste dochter is “vernoemd” naar de stad Wenen. Niet omdat we iets hebben met Wenen maar omdat we het een mooie naam vonden en het een naam was die wij zelf nog nooit eerder gehoord hadden.
Here am I in my little bubble
dinsdag 21 januari 2020 om 23:13
Raven, Madea, Thura?MevrKakel schreef: ↑21-01-2020 22:33En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?
Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
dinsdag 21 januari 2020 om 23:14
woensdag 22 januari 2020 om 06:15
MevrKakel schreef: ↑21-01-2020 22:33En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?
Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
Echt niet geïnspireerd door eerdere opmerkingen. Dit is wat in me op kwam bij het lezen van de openingspost. En topicstarter vraagt naar associaties. Ik had nog geen tien seconden nodig om dit in me op te laten komen.
Iemand anders dacht aan een Zweedse kast, nou zelfs als ik dat lees zegt het mij niets. IKEA was niet iets dat in me opkwam.
woensdag 22 januari 2020 om 06:56
Joh, je hoeft niet tegen me te schreeuwen. Het maakt mij niet uit hoor, Zweeds of niet. Kwam gewoon uit m’n Google.ronja_de_roversdochter schreef: ↑21-01-2020 23:00Maar de grap is, HET IS HELEMAAL GEEN ZWEEDSE NAAM!
Svea is een Zweedse meisjesnaam, ‘Savea’ is bedacht door mensen die denken dat ze wat met Scandinavië hebben en dan bullshitnamen bedenken.
Excuses voor mijn boude bewoordingen, maar ik word nogal kriegel van al die nepzweden en het gedweep met Scandinavië tegenwoordig. Van Marokkaanse kelims wordt tegenwoordig zelfs gezegd dat ze Scandinavisch zijn, terwijl het berber tapijten zijn
Echt mensen!!
Dus TO, ik zou voor Svea gaan of voor een lekker Nederlandse naam, geen gekunstel.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 22 januari 2020 om 07:06
Maar het Friese -ke of -tsje waarmee je een naam een meisjesnaam maakt betekent ook kleine .....ronja_de_roversdochter schreef: ↑21-01-2020 23:07dat betekent kleine Sven. Gekke naam voor een meisje!
Renske, Jeltsje
Ik vind intussen niks meer gek voor namen.
woensdag 22 januari 2020 om 07:07
Niet over nagedacht, na jaren in de UK voor mij heel vanzelfsprekend hoe je deze namen uitspreektLomij19 schreef: ↑21-01-2020 23:01Mooie namen! Alleen wordt het uitspreken van dit soort namen een ding, denk ik. Een familielid heeft ook zo’n soort naam; prachtige naam, maar het wordt bijna nooit in 1 x goed uitgesproken of geschreven.
Ik merk nu dat we heel wat eisen stellen aan een naam. Misschien doen we te moeilijk![]()
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 22 januari 2020 om 07:41
Ik ken Mika als jongensnaam. Mila als meisjesnaam. Geen idee hoe vaak die voorkomen.Hetvrijewoord schreef: ↑21-01-2020 21:41Het lijkt inderdaad een samenvoegsel van het Franse savon (zeep) en Nivea.
Maar als jullie het mooi vinden gewoon doen.
Ik moet ineens aan de naam Mika denken, of komt dat inmiddels ook veel voor in Nederland? Ik vind het leuk, eenvoudig en toch net even 'anders'.
Savea vind ik ook niet mooi. Als je Scandinavisch wilt dan vind ik Elin en Marit leuker.