Associatie met naam

21-01-2020 21:18 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.

Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
Geen associaties met de naam, maar ik vind het geen naam die lekker over de tong rolt.
RainyDays schreef:
21-01-2020 22:35
Ik vraag me af hoe je eerste kind heet? Ook wel leuk als die namen een beetje bij elkaar passen. Savea vind ik overigens niks, klinkt (in Nederland) nogal zelfbedacht en gekunsteld. Zo van 'we willen per se een hippe naam die niemand anders heeft'.
Onze eerste dochter is “vernoemd” naar de stad Wenen. Niet omdat we iets hebben met Wenen maar omdat we het een mooie naam vonden en het een naam was die wij zelf nog nooit eerder gehoord hadden.
Gekunstelde namen vind ik vreselijk, maar dan denk ik meer aan Djex ipv Jax oid.
Ik vind t mooi! Had de associatie met nivea zelf niet gelegd.
Hier ook associatie met zeep, maar ik vind het wel een mooie naam. Zolang je niet in Twente woont tenminste.

Als het Saveeeeeejaaa wordt vind ik het minder geslaagd.
-Bladora- schreef:
21-01-2020 21:23
The name Savea is of Scandinavian origin. The meaning of Savea is "swedish nation". Savea is generally used as a girl's name - dit zegt google. Dus niet perse een jongens naam. Ik zou het wel een beetje raar vinden mijn kind een naam met de betekenis "Swedish Nation" te geven. Tenzij je heel veel met Zweden hebt, of haar daar verwekt hebt of zo.
Maar de grap is, HET IS HELEMAAL GEEN ZWEEDSE NAAM!

Svea is een Zweedse meisjesnaam, ‘Savea’ is bedacht door mensen die denken dat ze wat met Scandinavië hebben en dan bullshitnamen bedenken.
Excuses voor mijn boude bewoordingen, maar ik word nogal kriegel van al die nepzweden en het gedweep met Scandinavië tegenwoordig. Van Marokkaanse kelims wordt tegenwoordig zelfs gezegd dat ze Scandinavisch zijn, terwijl het berber tapijten zijn 🙈🙈
Echt mensen!!

Dus TO, ik zou voor Svea gaan of voor een lekker Nederlandse naam, geen gekunstel.
Doei Pippi Langkous!
-Bladora- schreef:
21-01-2020 22:48
Ik vind Siobhan of Immogen wel erg mooi als je niet houdt van korte lettergreep namen en wat anders wil.
Mooie namen! Alleen wordt het uitspreken van dit soort namen een ding, denk ik. Een familielid heeft ook zo’n soort naam; prachtige naam, maar het wordt bijna nooit in 1 x goed uitgesproken of geschreven.

Ik merk nu dat we heel wat eisen stellen aan een naam. Misschien doen we te moeilijk :@@:
dubbel
ronja_de_roversdochter wijzigde dit bericht op 21-01-2020 23:26
95.90% gewijzigd
Doei Pippi Langkous!
shala91 schreef:
21-01-2020 21:25
Ik weet van twee rugbyspelers (broers uit Nieuw-Zeeland), die zo van hun achternaam heten.
Precies, niet Zweeds dus.

Op de bij mij bekende zweedse namen sites komen zelfs geen hits als je savea invoert.

Terwijl als je daar bijvoorbeeld op ‘Jelle’ zoekt dan krijg je wel gewoon een hit met verklaring. Dus zelfs Nederlandse (Fryske!!) namen zijn te vinden daar.
Doei Pippi Langkous!
mafalda schreef:
21-01-2020 22:13
Ik ken een Sverre en dat vind Ik een prachtige Scandinavische jongensnaam voor een meisje❤
:HA: dat betekent kleine Sven. Gekke naam voor een meisje!
Doei Pippi Langkous!
Lomij19 schreef:
21-01-2020 22:56
Onze eerste dochter is “vernoemd” naar de stad Wenen. Niet omdat we iets hebben met Wenen maar omdat we het een mooie naam vonden en het een naam was die wij zelf nog nooit eerder gehoord hadden.
Gekunstelde namen vind ik vreselijk, maar dan denk ik meer aan Djex ipv Jax oid.
Waarom noem je je kind huilen? Sadistische inslag.
Hoi, ik ben Wenen.....
Of maakte je een grapje?
Geesina schreef:
21-01-2020 23:08
Hoi, ik ben Wenen.....
Of maakte je een grapje?
Ik denk zomaar dat dat meisje Vienna heet
Doei Pippi Langkous!
Lomij19 schreef:
21-01-2020 22:56
Oké dat zal dus Vienna zijn, gok ik.
Here am I in my little bubble
MevrKakel schreef:
21-01-2020 22:33
En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?

Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
Raven, Madea, Thura?
shala91 schreef:
21-01-2020 21:25
Ik weet van twee rugbyspelers (broers uit Nieuw-Zeeland), die zo van hun achternaam heten.
En in het Fins betekent Savea klei, voor de volledigheid.
Maar Fins is wel echt een heel andere taal dan Zweeds.
Doei Pippi Langkous!
Wel Zweeds is:

Svea
Linnea
Agneta
Alva
Signe
Saga
Siri (yep is echt scandi ;-D)
Solvig

Of met een V zoals grote zus:
Viveka/Viveca
Vanja
Vilja
Vibeka
Doei Pippi Langkous!
Hoe spreek je het uit?

savja
savéeja
savejaa
savjoh
MevrKakel schreef:
21-01-2020 22:33
En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?

Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.

Echt niet geïnspireerd door eerdere opmerkingen. Dit is wat in me op kwam bij het lezen van de openingspost. En topicstarter vraagt naar associaties. Ik had nog geen tien seconden nodig om dit in me op te laten komen.

Iemand anders dacht aan een Zweedse kast, nou zelfs als ik dat lees zegt het mij niets. IKEA was niet iets dat in me opkwam.
Geesina schreef:
21-01-2020 23:08
Hoi, ik ben Wenen.....
Of maakte je een grapje?
Er staat zelfs Stad Wenen...
Begrijpend lezen is een onderschat vak
Ik dacht dus echt niet aan zeep of Nivea. Maar ik vind Savea geen mooie naam ook.
Team zeep hier.

Mijn guilty pleasure naam was Solveigh
Ook zweeds, ik vind hem prachtig, maar uiteindelijk hier toch voor een nederlandse naam gegaan.
ronja_de_roversdochter schreef:
21-01-2020 23:00
Maar de grap is, HET IS HELEMAAL GEEN ZWEEDSE NAAM!

Svea is een Zweedse meisjesnaam, ‘Savea’ is bedacht door mensen die denken dat ze wat met Scandinavië hebben en dan bullshitnamen bedenken.
Excuses voor mijn boude bewoordingen, maar ik word nogal kriegel van al die nepzweden en het gedweep met Scandinavië tegenwoordig. Van Marokkaanse kelims wordt tegenwoordig zelfs gezegd dat ze Scandinavisch zijn, terwijl het berber tapijten zijn 🙈🙈
Echt mensen!!

Dus TO, ik zou voor Svea gaan of voor een lekker Nederlandse naam, geen gekunstel.
Joh, je hoeft niet tegen me te schreeuwen. Het maakt mij niet uit hoor, Zweeds of niet. Kwam gewoon uit m’n Google.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
ronja_de_roversdochter schreef:
21-01-2020 23:07
:HA: dat betekent kleine Sven. Gekke naam voor een meisje!
Maar het Friese -ke of -tsje waarmee je een naam een meisjesnaam maakt betekent ook kleine .....
Renske, Jeltsje

Ik vind intussen niks meer gek voor namen.
Lomij19 schreef:
21-01-2020 23:01
Mooie namen! Alleen wordt het uitspreken van dit soort namen een ding, denk ik. Een familielid heeft ook zo’n soort naam; prachtige naam, maar het wordt bijna nooit in 1 x goed uitgesproken of geschreven.

Ik merk nu dat we heel wat eisen stellen aan een naam. Misschien doen we te moeilijk :@@:
Niet over nagedacht, na jaren in de UK voor mij heel vanzelfsprekend hoe je deze namen uitspreekt 🙈 Vienna en Siobhan is wel mooi passend vind ik :).
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Mijn eerste associatie was Svea met een extra letter.
Hetvrijewoord schreef:
21-01-2020 21:41
Het lijkt inderdaad een samenvoegsel van het Franse savon (zeep) en Nivea.
Maar als jullie het mooi vinden gewoon doen.

Ik moet ineens aan de naam Mika denken, of komt dat inmiddels ook veel voor in Nederland? Ik vind het leuk, eenvoudig en toch net even 'anders'.
Ik ken Mika als jongensnaam. Mila als meisjesnaam. Geen idee hoe vaak die voorkomen.

Savea vind ik ook niet mooi. Als je Scandinavisch wilt dan vind ik Elin en Marit leuker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven