Associatie met naam
dinsdag 21 januari 2020 om 21:18
Hoi dames,
Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.
Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.
Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
woensdag 22 januari 2020 om 07:45
woensdag 22 januari 2020 om 11:06
Maar Jeltsje is wel iets anders dan Jelle.
Olle is de verkleinvorm van Olof, maar is niet voor meisjes. Net zoals Lasse voor Lars etc etc.
Doei Pippi Langkous!
woensdag 22 januari 2020 om 11:08
woensdag 22 januari 2020 om 11:17
Leuke naam, Ronja.ronja_de_roversdochter schreef: ↑21-01-2020 23:04Precies, niet Zweeds dus.
Op de bij mij bekende zweedse namen sites komen zelfs geen hits als je savea invoert.
Terwijl als je daar bijvoorbeeld op ‘Jelle’ zoekt dan krijg je wel gewoon een hit met verklaring. Dus zelfs Nederlandse (Fryske!!) namen zijn te vinden daar.
woensdag 22 januari 2020 om 11:57
Grappig wel dat je dit schrijft in een topic over een scandinavischerige naam. Zo zuiver Nederlands zijn we dus niet als het gaat om het kiezen van namen. En zo raar is het ook niet dat associaties bij namen zich niet beperken tot Nederlands.MevrKakel schreef: ↑21-01-2020 22:33En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?
Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
Maar misschien zijn er ook wel mensen die eerder denken aan een fusie van sanex en nivea. Kan ook.
woensdag 22 januari 2020 om 19:15
Ik denk dat er maar weinig Nederlandse mensen zijn (en zeker de mensen in de klasse die buitenlandse namen erg interessant vindt) die bijvoorbeeld weten hoe Siobhan uitgesproken dient te worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 22 januari 2020 om 19:27
Ik ben dan wel benieuwd onder welke klasse jij dat soort mensen schaart
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 22 januari 2020 om 19:29
-Bladora- schreef: ↑22-01-2020 19:27Ik ben dan wel benieuwd onder welke klasse jij dat soort mensen schaart. Ik had me (zoals ik eerder al zei) niet beseft dat het een lastige naam is, ik ken een paar Siobhan's dus voor mij is het normaal. Ik vind het een prachtige naam. Maar eigenlijk ben ik helemaal off-topic want het is absoluut niet Scandinavisch
Mensen die hun dochter Beyonce noemen, en dan over straat hoort roepen: "Bjonsie, éééten"...
woensdag 22 januari 2020 om 19:39
donderdag 23 januari 2020 om 21:14
Vienna is ook écht Iers... ik zou het volgende kind dan Berlin noemen, of Brussels, of Copenhagen... net zo lang tot je alle Europese hoofdsteden hebt gehad.
donderdag 23 januari 2020 om 22:40
Ik heb kennissen die hun dochter Toscane genoemd hebben.
Ook mijn buren hebben hun kind naar een stad genoemd: het meisje heet Roma
donderdag 23 januari 2020 om 22:45
donderdag 23 januari 2020 om 22:56
Ach ik bedoelde passend qua klank, niet de afkomst van de naam.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
vrijdag 24 januari 2020 om 07:43
Ik vind Aukje net zo lelijk als Latisha of Tigerlily. Weliswaar om andere redenen, maat toch. Al die -tje namen klinken wat mij betreft helemaal nergens naar. Zo betuttelend en deuzig.Odense* schreef: ↑21-01-2020 22:12Heb jij je kinderen Nederlandse namen gegeven dan?
Ik vind Aukje voor een meisje veeel leuker dan Tigerlily of Latisha,
maar goed, meningen verschillen.
"Dan nu een toespraak door de directeur van Heibedrijf van Breukelen,
mevrouw Tigerlily Jansen-de Vries.
Een applausje voor mevrouw Jansen-de Vries graag."
"Uw behandelend arts is Latisha Mooiman."