Associatie met naam

21-01-2020 21:18 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Momenteel ben ik in verwachting van ons 2e dochter. Nu 21 weken zwanger. We zijn druk aan het nadenken over een naam, wat we beide best lastig vinden. Vooral omdat we een naam willen die niet te vaak voorkomt maar ook geen zelf “verzonnen“ naam.

Laatst kwamen wij de Scandinavische naam Savea tegen. Natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak wat betreft namen. Maar ik ben toch benieuwd of iemand met deze naam bepaalde associaties heeft of dat het op de 1 of andere manier een naam is waar ze mee gepest kan worden (die ik zelf niet kan ontdekken maar een ander misschien wel).
En wellicht brengen jullie ons nog op andere ideeën.
zecora schreef:
22-01-2020 06:52

Mijn guilty pleasure naam was Solveigh
Ook zweeds, ik vind hem prachtig, maar uiteindelijk hier toch voor een nederlandse naam gegaan.
Ik ken die naam alleen zonder h. Met die h erachter lijkt het meer Iers.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
22-01-2020 07:45
Ik ken die naam alleen zonder h. Met die h erachter lijkt het meer Iers.
ken het met-H alleen als bank
Mevrouw75 schreef:
22-01-2020 07:06
Maar het Friese -ke of -tsje waarmee je een naam een meisjesnaam maakt betekent ook kleine .....
Renske, Jeltsje

Ik vind intussen niks meer gek voor namen.
Maar Jeltsje is wel iets anders dan Jelle.
Olle is de verkleinvorm van Olof, maar is niet voor meisjes. Net zoals Lasse voor Lars etc etc.
Doei Pippi Langkous!
Naniene schreef:
21-01-2020 21:51
Maar Mika is een jongensnaam toch? Wel een leuke naam overigens.

Ik vind Savea wel een leuke naam ik had er niet meteen een associatie bij.
Ja maar is in Nederland helaas veel gegeven aan meisjes.
Honey, you should see me in a crown
ronja_de_roversdochter schreef:
21-01-2020 23:04
Precies, niet Zweeds dus.

Op de bij mij bekende zweedse namen sites komen zelfs geen hits als je savea invoert.

Terwijl als je daar bijvoorbeeld op ‘Jelle’ zoekt dan krijg je wel gewoon een hit met verklaring. Dus zelfs Nederlandse (Fryske!!) namen zijn te vinden daar.
Leuke naam, Ronja.
Mensen hier in de straat hebben hun dochter Safae genoemd.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt en elke keer als ik die naam op hun raam geplakt zie denk ik alleen 'hoe spreek je het uit?'
Saffron misschien ook leuk TS.
Honey, you should see me in a crown
MevrKakel schreef:
21-01-2020 22:33
En je denkt niet dat de associatie gekleurd is door eerdere berichten die zijn geplaatst?
In Nederland denk je doorgaans in het Nederlands, dus het franse woord is dan niet het eerste wat in je opkomt. Toch?

Associaties zijn meestal ondergeschikt aan eerdere opmerkingen.
Grappig wel dat je dit schrijft in een topic over een scandinavischerige naam. Zo zuiver Nederlands zijn we dus niet als het gaat om het kiezen van namen. En zo raar is het ook niet dat associaties bij namen zich niet beperken tot Nederlands.

Maar misschien zijn er ook wel mensen die eerder denken aan een fusie van sanex en nivea. Kan ook.
Tabea/Thabea een optie? Is een bestaande Duitse naam.
Rika komt ook niet vaak voor. Vind ik ook een leuke, vlotte naam.
Ik vind Lumi een prachtige Scandinavische (Finse) meisjesnaam. Mocht ik ooit een dochter krijgen, dan wil ik haar zo noemen.
Associaties zouden me dan ook niet zoveel uitmaken. Als jullie de naam toch mooi vinden?
Alecta schreef:
22-01-2020 12:37
Erg leuke naam!!
Die zet ik op mijn imaginaire lijst voor kinderen die ik niet ga krijgen :)
-Bladora- schreef:
21-01-2020 22:48
Ik vind Siobhan of Immogen wel erg mooi als je niet houdt van korte lettergreep namen en wat anders wil.
Ik denk dat er maar weinig Nederlandse mensen zijn (en zeker de mensen in de klasse die buitenlandse namen erg interessant vindt) die bijvoorbeeld weten hoe Siobhan uitgesproken dient te worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-01-2020 19:15
Ik denk dat er maar weinig Nederlandse mensen zijn (en zeker de mensen in de klasse die buitenlandse namen erg interessant vindt) die bijvoorbeeld weten hoe Siobhan uitgesproken dient te worden.
Ik ben dan wel benieuwd onder welke klasse jij dat soort mensen schaart :). Ik had me (zoals ik eerder al zei) niet beseft dat het een lastige naam is, ik ken een paar Siobhan's dus voor mij is het normaal. Ik vind het een prachtige naam. Maar eigenlijk ben ik helemaal off-topic want het is absoluut niet Scandinavisch
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
22-01-2020 19:27
Ik ben dan wel benieuwd onder welke klasse jij dat soort mensen schaart :). Ik had me (zoals ik eerder al zei) niet beseft dat het een lastige naam is, ik ken een paar Siobhan's dus voor mij is het normaal. Ik vind het een prachtige naam. Maar eigenlijk ben ik helemaal off-topic want het is absoluut niet Scandinavisch

Mensen die hun dochter Beyonce noemen, en dan over straat hoort roepen: "Bjonsie, éééten"...
Alecta schreef:
22-01-2020 12:37
Doet mij denken aan het varken van de kinderboerderij :hihi:
Here am I in my little bubble
Oh en nu ik toch bezig ben. Wat vinden jullie van Saoirse? Vind ik ook goed bij Vienna passen. (Ok ik heb een zwak voor Ierse namen, en ga zelf nooit een kind krijgen dus profileer de namen hier een beetje:))
-Bladora- schreef:
22-01-2020 19:39
Oh en nu ik toch bezig ben. Wat vinden jullie van Saoirse? Vind ik ook goed bij Vienna passen. (Ok ik heb een zwak voor Ierse namen, en ga zelf nooit een kind krijgen dus profileer de namen hier een beetje:))
Vienna is ook écht Iers... ik zou het volgende kind dan Berlin noemen, of Brussels, of Copenhagen... net zo lang tot je alle Europese hoofdsteden hebt gehad.
pejeka schreef:
23-01-2020 21:14
Vienna is ook écht Iers... ik zou het volgende kind dan Berlin noemen, of Brussels, of Copenhagen... net zo lang tot je alle Europese hoofdsteden hebt gehad.
Paris!
Chelsea
Georgia
Sydney
Victoria
Verona
Florence
Madison
Jordan
Phoenix
India (vind ik wel leuk!)
Dakota
Savannah
Devon
pejeka schreef:
Ik heb kennissen die hun dochter Toscane genoemd hebben.
Ook mijn buren hebben hun kind naar een stad genoemd: het meisje heet Roma
Karavaan schreef:
22-01-2020 14:15
Ik vind Lumi een prachtige Scandinavische (Finse) meisjesnaam. Mocht ik ooit een dochter krijgen, dan wil ik haar zo noemen.
Associaties zouden me dan ook niet zoveel uitmaken. Als jullie de naam toch mooi vinden?
Naar de Nokia Lumia?
pejeka schreef:
Ach ik bedoelde passend qua klank, niet de afkomst van de naam.
Lomij19 schreef:
21-01-2020 21:52
Dank voor jullie (eerlijke) reacties, haha. :-)

Nivea en zeep... daar hadden wij niet aan gedacht.
Niemand zal er ook aan denken als ze Savea zien. Laat je daar niet door beïnvloeden joh. Waarom een top 100 naam kiezen?
Odense* schreef:
21-01-2020 22:12
Heb jij je kinderen Nederlandse namen gegeven dan?

Ik vind Aukje voor een meisje veeel leuker dan Tigerlily of Latisha,
maar goed, meningen verschillen.

"Dan nu een toespraak door de directeur van Heibedrijf van Breukelen,
mevrouw Tigerlily Jansen-de Vries.
Een applausje voor mevrouw Jansen-de Vries graag."

"Uw behandelend arts is Latisha Mooiman."
Ik vind Aukje net zo lelijk als Latisha of Tigerlily. Weliswaar om andere redenen, maat toch. Al die -tje namen klinken wat mij betreft helemaal nergens naar. Zo betuttelend en deuzig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven