Ziek naar peuterspeelzaal?

30-01-2020 17:50 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon gaat sinds een tijdje naar de peuterspeelzaal, wat mij vooral opvalt is dat er best een aantal ouders hun kind ziek naar de peuterzaal brengen.
Dan heb ik het niet over een simpele verkoudheid, maar echt met bv buikgriep of echt een zware verkoudheid of een oorontsteking.

Vandaag zo'n voorbeeld, kind heeft gisteren buikgriep gekregen met behoorlijk overgeven. Kind heeft rond de 39 graden koorts en word gewoon gebracht omdat de moederzelf ook ziek was en het kind niet thuis kon gebruiken.

Met regelmaat zie ik peuters op de peuterzaal met koorts die zich dan ook echt ellendig voelen maar het lijkt de ouders weinig te doen.

Ik hou mijn kind zeker niet voor ieder wisse wasje thuis maar als mijn kind echt
ziek is en koorts heeft dan hou ik hem zeker thuis.
Overdrijf ik? Omdat ik het niet vind kunnen dat je je kind ziek naar de peuterzaal brengt?
Onverantwoord en egoïstisch. Een ziek kind hoort thuis waar het lekker in zijn of haar eigen gedoetje kan uitzieken en waar het geen andere kindjes kan aansteken.

Zulke ouders moeten eens heel streng toegesproken worden.

Hopelijk wordt peuter uit de OP niet ziek en kunnen geplande zaken gewoon doorgaan.
piene1987 schreef:
30-01-2020 18:27
Ja maar verkouden zijn ze zo vaak! Vind dag wel anders dan koorts en groep of spugen / diarree
Maar dat kan to toch helemaal niet zien bij dat kleine momentje van brengen en halen?
Ik vind de OP erg veroordelend overkomen. Ze kan dat allemaal niet eens weten. Als die kinderen echt zo ziek waren stuurde de leidster ze echt wel naar huis.
Nu komt de OP op mij over als: kijk mij eens beter zijn want ik zou dat nooit doen....
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Eerlijk gezegd geloof ik er weinig van dat er zo veel ouders dat zouden doen, en dat de leidsters dat dat ook maar gewoon laten gebeuren.
Mijn kdv is echt niet zo moeilijk, maar daar zouden echt zieke kinderen gewoon weer naar huis gestuurd worden. Snotverkouden, tja. Als je ze daarvoor thuis moet houden, betaal je de helft van je eerste jaar voor niks. Maar spugen, koorts etc, dat vinden ze echt niet ok hoor.
Klinkt eerder als een ‘wat ben ik een goede ouder he’
Toen ik mijn zoon vanmorgen naar de peuterzaal kwamen we tegelijkertijd aan met de zieke peuter en moeder..

Ik zei nog voor de grap ' oeh jullie zien er beroerd uit '. Ja kan kloppen omdat ze allebei ziek waren met een beste buikgriep. Maar haar zoon word altijd jengelig als hij ziek is en dat kon ze nu niet erbij hebben.

Ik voel mij zeker niet beter dan een andere moeder, maar Ik vind het gewoon vreemd dat je een ziek kind naar de peuterzaal laat gaan. Leidsters hebben het kindje lekker op de bank in de leeshoek laten liggen. Ook hebben de leidsters er verder niets over gezegd. Moeder woont tegenover de peuterzaal dus het is deur uit en deur in zegmaar.
RavenclawLady schreef:
30-01-2020 18:39
Maar dat kan to toch helemaal niet zien bij dat kleine momentje van brengen en halen?
Ik vind de OP erg veroordelend overkomen. Ze kan dat allemaal niet eens weten. Als die kinderen echt zo ziek waren stuurde de leidster ze echt wel naar huis.
Nu komt de OP op mij over als: kijk mij eens beter zijn want ik zou dat nooit doen....
Wat apart dat jij dat zo leest joh. Ik lees vooral een moeder die gefrustreerd raakt dat ouders bewust hun zieke kind naar de psz en/of opvang brengen en mogelijk haar kind (plus rest van de familie) aansteekt.
Goh.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
GinnyJones schreef:
30-01-2020 18:53
Wat apart dat jij dat zo leest joh. Ik lees vooral een moeder die gefrustreerd raakt dat ouders bewust hun zieke kind naar de psz en/of opvang brengen en mogelijk haar kind (plus rest van de familie) aansteekt.
+1
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nouschi schreef:
30-01-2020 18:57
Goh.
+1
Lady*Voldemort schreef:
30-01-2020 18:04
Ongetwijfeld, maar een PSZ is geen kinderopvang he. Eerlijk gezegd kan ik me nauwelijks voorstellen dat er volksstammen zieke ouders zijn die gezellig met hun zieke kroost over straat gaan om het naar de PSZ te brengen en twee uur later hetzelfde ritje weer doen met hun zieke lichaam om het arme kind weer op te halen.
Dit. Erg ongeloofwaardig. Voor die anderhalf uur ziek over straat? echt niet. Dan nijntje maar de hele middag op tv :)
Subnautica schreef:
30-01-2020 18:07
Dat zie ik op school ook. En dan idd zeggen maar hij/zij wilde zo graag komen.

Hou verdorie je zieke kind thuis.
Nee joh. Want dan moet je als ouder een verlofdag opnemen en daar hebben ze geen zin in. Kind moet nou eenmaal uitbesteed worden, desnoods ziek. En tuurlijk wilde dat kind dan zelf niet, dat kind wil zelf liefst met een dekentje op de bank, maar tja, dat komt vader en/of moeder dan niet zo uit en dus wordt het ziek en wel afgeleverd bij de opvang of bij school.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lady*Voldemort schreef:
30-01-2020 17:59
Het gaat niet eens over een KDV, het gaat over een peuterspeelzaal.
Peuterspeelzaal zijn ze maar tweeeneenhalf uur ofzo?

Waar gaat dat kind daarna naar toe als moeders hem niet kan gebruiken?

Nee, natuurlijk is het niet normaal je kotsende kind met koorts weg te brengen.
I wanna live my life with the volume full!
pejeka schreef:
30-01-2020 19:13
Nee joh. Want dan moet je als ouder een verlofdag opnemen en daar hebben ze geen zin in. Kind moet nou eenmaal uitbesteed worden, desnoods ziek. En tuurlijk wilde dat kind dan zelf niet, dat kind wil zelf liefst met een dekentje op de bank, maar tja, dat komt vader en/of moeder dan niet zo uit en dus wordt het ziek en wel afgeleverd bij de opvang of bij school.

De meeste ouders blijven gewoon thuis met een ziek kind hoor.

Tenminste, in mijn omgeving wel.
I wanna live my life with the volume full!
pejeka schreef:
30-01-2020 19:13
Eh, ik heb het vroeger meermalen gepresteerd om met koorts en al de auto in de kruipen als mijn moeder even niet oplette omdat ik zo graag naar school wilde. Om vervolgens door mijn moeder regelrecht weer naar mijn bed gestuurd te worden, maar ja, ook als ik flink ziek was wilde ik echt per se naar school, terwijl mijn ouders dan allang zeiden: eh, dus niet! Echt, niet ieder kind wil met een dekentje op de bank.

En waarom je een ziek kind naar de peuterspeelzaal zou brengen omdat je zelf ziek bent, begrijp ik echt niet. Peuterspeelzaal is geen opvang, dat is maar 2-2,5 uur, dus de meeste ouders zijn bijna meer tijd kwijt aan er heen en terug gaan dan dat ze daar zijn. Daar heb je voor zowel ziek thuis zijn als werken echt niks aan. Dus nee, dat doe je niet omdat je geen verlofdag wilt opnemen of zo.
Peuterspeelzaal was bij ons drie uur. Inderdaad zit ze daarna alsnog met een probleem, als ze het kind al niet eerder heeft hoeven halen, maar blijkbaar denkt ze: dat zie ik dan wel weer, kan ik tenminste drie uur ongestoord ziek zijn in mijn eentje. Of misschien kan haar moeder of weet ik veel wie het kind over drie uur halen.
Eidde schreef:
30-01-2020 19:19

Zo hoort het ook. Maar tegelijkertijd worden zieke kinderen nog regelmatig gewoon afgegeven bij het KDV of in een andere opvangsituatie.
GinnyJones schreef:

Ze raakt alleen gefrustreerd over iets wat heel bijzonder is, en blijkbaar alleen normaal is op haar psz, omdat er verder in Nederland gewoon beleid over is bij KVD en PZS.

En de meeste ouders hun zieken kinderen gewoon thuishouden. Natuurlijk zijn er wel eens snotterige kinderen en steken kinderen elkaar aan. Net als volwassenen op hun werk later. En grote kinderen op school ect.

Vaak zijn dit de ouders die heel snel gefrustreerd raken om niks.

Maar misschien is TO daar wel de uitzondering op. Dat kan hoor.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 30-01-2020 19:24
11.04% gewijzigd
Eidde schreef:
30-01-2020 19:19

Ja, bij mij ook. En ik heb ook vaak genoeg gezien dat ouders 's morgens op school ter plekke uit zichzelf besluiten dat hun kind toch niet fit genoeg is en weer mee naar huis gaat. De meeste ouders proberen heus niet tegen beter weten in hun zieke kind op de peuterspeelzaal of op school te dumpen, hoe leuk Pejeka het ook vindt om dat te geloven.
Susan schreef:
30-01-2020 19:24
Ja, bij mij ook. En ik heb ook vaak genoeg gezien dat ouders 's morgens op school ter plekke uit zichzelf besluiten dat hun kind toch niet fit genoeg is en weer mee naar huis gaat. De meeste ouders proberen heus niet tegen beter weten in hun zieke kind op de peuterspeelzaal of op school te dumpen, hoe leuk Pejeka het ook vindt om dat te geloven.
Dus je kind staat ziek op, en desondanks breng je het naar school, en dan besluit je ter plekke op school pas dat je kind ziek is? Dat zie je dan thuis toch al, of mis ik iets?
Susan schreef:
30-01-2020 19:24
Dus je kind staat ziek op, en desondanks breng je het naar school, en dan besluit je ter plekke op school pas dat je kind ziek is? Dat zie je dan thuis toch al, of mis ik iets?
pejeka schreef:
30-01-2020 19:26
Natuurlijk hebben ze dat thuis allang gezien, maar speciaal om dat kind te pesten nemen ze dan de moeite om het eerst naar school te brengen en dan alsnog weer naar huis te gaan. Hartstikke logisch toch?
Op kdv is er zoals gezegd hier ook heel helder beleid voor. Geen nonsens, kind met koorts of kind dat moet spugen, hoort thuis.

Overigens breng ik dochter met diarree wel gewoon, kind heeft wat gevoelige darmen en diarree is bij haar echt geen graadmeter van ziekte. Heb ik zelf ook. Ik kan me prima voelen en toch diarree hebben een hele dag. Maar ik weet dat het aan mijn eigen gevoelige darmen ligt en niet aan een virus waarmee ik anderen kan aansteken.

Maar dit is toch allemaal gewoon een beetje logisch nadenken als ouder? Niemand staat toch gelukkig een ziek kind weg te brengen?
Susan schreef:
30-01-2020 19:28
Natuurlijk hebben ze dat thuis allang gezien, maar speciaal om dat kind te pesten nemen ze dan de moeite om het eerst naar school te brengen en dan alsnog weer naar huis te gaan. Hartstikke logisch toch?
Geen idee. Ik reageerde alleen op een postje waarin gezegd werd dat een ziek kind eerst naar school werd gebracht, en als ze dan op school zagen dat het kind echt ziek was, dat ze het dan weer mee naar huis nemen. En ik dacht toen gewoon: tja, maar dat het kind ziek is, dat zie je dan thuis toch al? Dan ga je het toch niet eerst naar school brengen om pas dáár te constateren dat het kind ziek is en het dan weer mee naar huis te nemen?
Altijd zo’n hekel aan als ouders zieke kinderen naar school brengen of collega’s met buikloop, zwaar verkouden op het werk verschijnen. Werk dan thuis, als je toch perse wilt werken. En een ziek kind met diarree, hou je ook thuis.
Snap dat je niet voor elk wissewasje thuis kunt blijven, maar sommigen steken het halve freaking kantoor aan en buikgriep bij kinderen is zo besmettelijk. Terwijl dat laatste vaak gewoon niet verspreid hoeft te worden.
GinnyJones schreef:
Als je niet wil dat je kind wordt aangestoken moet je het thuis laten.
Die ouders en de leidsters kunnen zelf echt wel inschatten of het kindje kan/mag komen.
Als het kind snachts nog last had van de buikgriep hoeft dat vandaag niet meer zo erg te zijn.
Maar kun je er wel doodmoe van zijn.

En niet iedere ouder kan zomaar steeds wel elk beetje ziek weg blijven van het werk.
Er zijn protecollen op psz en kdv. Blijkbaar was het kind niet zo ziek dat het naar huis moest.

Ik krijg in mijn opvang ook af en toe kinderen die ziek zijn. Ouders moeten toch echt werken. Als het kind niet te ziek is en niet (heel) besmettelijk kan het gewoon komen. En dan ben ik nog streng ermee ook, bij waterpokken en 2 dagen diaree moeten ze thuis blijven.
Op kdv en psz zijn ze minder streng.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
RavenclawLady schreef:
30-01-2020 18:08
Ik werk ook in de kinderopvang en ook al heeft een kind snachts gespuugd daardoor kan het de volgende dag zich echt wel weer prima voelen.

Als iets besmettelijk is voor andere kinderen of leidsters (endan bedoel ik geen snotneuzen) dan hoort het kind thuis

Er is een verschil tussen niet lekker zijn en ziek.
Als het kind heeft gespuugd vanwege een virus (buikgriep) is het die dag ook nog besmettelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven