Lotingen middelbare scholen

30-01-2020 22:59 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 8. Vorig jaar en dit jaar meerdere open dagen en open avonden bezocht. Maar wat is het lastig! Naast een school die op fiets afstand is en ook nog bij kind past en het advies niveau aanbiedt.
Het lastige is dat veel scholen ook nog loten. En sommige beloven geen loting als je ze op 1 zet, maar dat is dan ook weer niet voor alle niveaus.
Het kan dus zomaar dat keuze 1 en 2 straks niet door gaan en het schoolkeuze 3 of 4 wordt. Ik lig hier echt van wakker.
Wij wonen niet in een grote stad maar ook hier zijn populaire scholen die loten. Mijn oudste werd ingeloot. Jongste helaas niet, maar die heeft het uiteindelijk prima naar haar zin op de school waarop ze zit. Ik kan me nog wel herinneren dat het hier ook een zenuwslopend gebeuren was, en echt een dikke vette domper toen het met jongste niet lukte.
Toen ik naar de middelbare ging, jaren 90, was er ook een loting en werd aangeraden om 2 scholen te selecteren. Men probeerde je te plaatsen bij de eerste keuze maar anders werd het keuze 2. De middelbare scholen hier werkten ook samen.
Niet naar school 1 of 2 kunnen en er al wakker van liggen?
Dat valt best mee hoor, mijn kinderen kwamen in de gekkigheid van het Amsterdamse loting en matching systeem terecht waar je gewoon in je handjes mag knijpen als je op school 4 of 5 terecht komt.
Uiteindelijk worden ze meestal allemaal wel tevreden op hun nieuwe school als ze even over de teleurstelling heen zijn. Erin stappen met de wetenschap en realiteit dat het niet perse school 1 of 2 hoeft te worden kan al helpen.
Je moet nooit wakker liggen van dingen waar je geen invloed op hebt. Wat gebeurt, gebeurt en dan komt het ook wel weer goed. Ik ken talloze mensen waarbij kind niet naar de voorkeursschool kon en het nu toch naar de zin heeft.
Hier hetzelfde verhaal. Wij wonen in Groningen en zelfs daar zijn vier, misschien vijf VO scholen met mogelijk loting.
En je loot bij sommige scholen niet eens mee als je die school op 2 of lager hebt staan.
Wel is het zo als je op 1 en 2 scholen van OOG hebt en ze loten beide dat ze je dan wel een plek bezorgen. Maar dat is dan weer niet zo wanneer je op 1 een OOG en op 2 een CSG hebt staan.

Mijn oudste dochter is jaren terug ingeloot op de school van haar keuze. Maar vriendjes van mijn stiefzoon zijn vorig jaar allemaal uitgeloot. Voor dochter wel spannend maar voorlopig heeft ze nog een wisselende top 3 en is de keuze ook nog afhankelijk van het adviesgesprek.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zit zonder in Amsterdam te wonen ook zijwaarts met die gekte daar te maken. Er is een voorkeursbeleid voor een aantal Amsterdamse leerlingen.

Bij de voorkeuschool die echt heel erg klein is. De andere school in de buurt is vreselijk. Kind vind het ook niets. Wil daar echt niet heen. De volgende wel leuke school is een uur weg met trein en bus.

Ik lig er niet wakker van maar ik maak me stiekem wel een beetje zorgen. En ik duim heel veel. :-D
Hier ook gedoe. Bij ons mag je maar op één school inschrijven. Hetgeen o.a. betekent dat je met een dubbel, bij de IEP-toets alsnog opgehoogd advies, géén plaatsingszekerheid hebt bij de sommige scholen(!)
Waardoor je dus geen idee hebt wat te doen.
Gelukkig hebben wij vooralsnog een overlegsituatie, maar wat een gedoe.
Overigens zijn wij geen voorstander van 'populaire' scholen waar iedereen heen wil en je voor moet loten, maar in sommige regio's is dat standaard.
Het is nog een voordeel dat dit in onze regio (voor het eerst) niet speelt, maar vooralsnog dus een situatie die feitelijk voor velen géén vrije keuze geeft.

Luister naar je gevoel en doe wat je kunt. Wij zijn er inmiddels uit.

Denken we.. ;-D
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
rumforviva schreef:
30-01-2020 23:48
Je moet nooit wakker liggen van dingen waar je geen invloed op hebt. Wat gebeurt, gebeurt en dan komt het ook wel weer goed. Ik ken talloze mensen waarbij kind niet naar de voorkeursschool kon en het nu toch naar de zin heeft.

Dit idd. Het is zo als het is.
Wat een toestand. Nog nooit van gehoord van loten. Hier zijn ze allang blij als er een leerling wil komen. Lijkt mij erg vervelend en onzeker.
Ik kan maar een ding zeggen: kies iig een school waar je kind zich helemaal fijn voelt, maar ga zeker ook een dag tijdens de pauze kijken wanneer er gewoon regulier school is.

Mijn ene zoon zit helemaal op zijn plek en is op zijn eerste keuze geplaatst.
Een zeer populaire school in Adam. Hij moet een uur reizen.

Mijn andere zoon is ook op zijn eerste keuze geplaatst, maar later bleek de samenstelling in de school totaal anders dan wat ze op de open avond lieten lijken.
Hij zit hier dus niet helemaal goed op zijn plek. Ook hij moet een uur reizen, ze zijn er nu allebei aan gewend.

Het is en blijft spannend, maar je hebt er geen invloed meer op.
Hier ook, dochter werd gelukkig ingeloot op de school die ze wilde. Het was wel de enige school hier met dit systeem.
Vorig jaar was er op de school van mijn zoon geen plaats meer voor de opgehoogde adviezen en/of na-inschrijvingen, omdat er ineens heel veel brugklassers aangemeld waren. Dit jaar gaan ze loten en krijgen broertjes en zusjes voorrang.
Je kunt maar op 1 school inschrijven en er zijn 2 of 3 scholen die loten. Die doen dat dan een paar uur voor de inschrijving van de andere scholen sluit.
Als je kind nu een vmbo-t/havo-advies heeft kun je niet meeloten. Als het advies later wordt opgehoogd naar havo, zit de school vol, net als vorig jaar. Hier hoorde ik trouwens niemand over bij de informatieavond, wel over de voorrang voor broertjes en zusjes.
Doorenvogels55 schreef:
31-01-2020 06:46
Wat een toestand. Nog nooit van gehoord van loten. Hier zijn ze allang blij als er een leerling wil komen. Lijkt mij erg vervelend en onzeker.
Ook nooit gehoord. Op basis van wat dan,,,,? Er zijn toch veel minder kinderen tegenwoordig,?
pipootje schreef:
31-01-2020 07:30
Ook nooit gehoord. Op basis van wat dan,,,,? Er zijn toch veel minder kinderen tegenwoordig,?
Op een bepaald niveau zijn er teveel aanmeldingen.
Dus de school uitkiezen is an sich al heel moeilijk? Los van het loten?
Ik hoorde eens iemand zeggen dat als je eindeloos zit te twijfelen tussen een paar keuzes, dit misschien betekent dat de keuzes qua uitkomst gelijkwaardig aan elkaar zijn. Anders had je de knoop misschien al wel sneller doorgehakt. Ik vind dat wel een geruststellende gedachte als ik enorm loop te dubben. Eigenlijk betekent het misschien wel dat al die keuzes op hun eigen manier gelijk kunnen uitpakken en dat dus elke keuze prima is. Er is dan geen foute beslissing. Misschien is dat een helpende gedachten om het wakker liggen wat tegen te gaan en het loten wat minder belangrijk te maken.
pipootje schreef:
Precies wat ik ook dacht.
Doorenvogels55 schreef:
31-01-2020 07:51
Precies wat ik ook dacht.
Minder kinderen maar ook minder scholen (moesten allemaal samenvoegen in de jaren 80-90), en kleinere klassen.

Het is echt zo, in sommige plaatsen alleen voor de populaire scholen, hier in Amsterdam voor alle scholen. Je moet je top12 (!) opgeven, en dan zeggen ze heel trots dat 97% daar ook terecht komt. Dat betekent dat 3% dus niet eens op zijn school van twaalfde keuze belandt!
Je vraagt je bijna af waarom je überhaupt naar open dagen zou gaan als je toch zo weinig te kiezen hebt.
pipootje schreef:
Maar ook minder scholen.
pipootje schreef:
Nee, dat klopt niet. In verhouding zijn er minder kinderen maar per saldo niet.
In 1995 waren er ongeveer 80.000 kinderen tussen de 10-15 jaar, nu 90.000 en over 5 jaar 100.000

Kijk maar eens bij het cbs.

Wel is het zo dat in bepaalde regio’s minder leerlingen zijn. Zoals Noord en Oost-Groningen, Noord-Fryslan, Zuid-Limburg en Zeeland.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wat een idioterie. Blij dat dat in 'mijn tijd' niet zo was en ik gewoon naar de school van mijn keuze kon gaan.

En beetje raar dat bij sommige scholen broers en zussen voorrang krijgen. Het is niet alsof je nog gebracht en gehaald wordt op de middelbare.
*
anoniem_394300 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 17:12
0.00% gewijzigd
pipootje schreef:
Als er toch meer kinderen naar een bepaalde school willen dan er ruimtes/lokalen in die school zijn, dan past het niet en moet er geloot worden.
Klavertje-vier2020 schreef:
31-01-2020 09:21
Jij hebt liever dat iedereen die naar een school wil ook maar geplaatst wordt en er klassen van 40 leerlingen in de aula les moeten hebben omdat er te weinig lokalen zijn?

Ja, precies. Dat is EXACT wat ik bedoelde met 'wat een idioterie'. Fijn dat je mij zo goed aanvult en begrijpt.

OF heb ik liever dat scholen op tijd uitbreiden, kleinere klassen maken en dat ieder kind gewoon naar de school van zijn of haar keuze kan gaan? Als iedereen even zijn stemgedrag hierop kan aanpassen, dat zou fijn zijn.
MarvelousMrsMaisel schreef:
31-01-2020 09:17
Wat een idioterie. Blij dat dat in 'mijn tijd' niet zo was en ik gewoon naar de school van mijn keuze kon gaan.

En beetje raar dat bij sommige scholen broers en zussen voorrang krijgen. Het is niet alsof je nog gebracht en gehaald wordt op de middelbare.
Ik denk dat het het tevreden-klanten-voordeel is.
Als je niet tevreden bent over de school van je oudste, stuur je je tweede kind er niet heen. Omgekeerd moet je dus welhaast tevreden zijn als je je tweede er heen stuurt. Nieuwe klanten hebben minder informatie en daarvan is het nog maar afwachten wat die gaan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven