camera oppasgezin

31-01-2020 16:36 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er gisteren achtergekomen dat er een camera in huis bij mijn oppasgezin hangt. Dit voelt heel naar en als een breuk op mijn privacy.
Zouden jullie dit erg vinden en dit aankaarten?
Nou, dat zou ik ook niet fijn vinden nee. Aankaarten idd en anders een ander adres zoeken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wij hebben twee camera’s in huis om meerdere redenen en lichten mensen die aan huis komen voor zorg, klusjes, schoonmaak en hondenuitlaat daarover in voor ze beginnen. Wel zo netjes vind ik.

Ben dus verbaasd dat jij het kennelijk zelf moest ontdekken. Misschien eerst eens vragen of en wanneer het ding aanstaat?
het gezin had het jou even moeten melden dat was netjes geweest, maar het is hun huis en zij kunnen daar doen wat ze willen. Als jij dat onprettig vindt kan je beter op zoek naar een ander oppasgezin
Als ik oppaste deed ik nooit dingen die niet gezien mochten worden. Wat dat betreft zou het me dus niet kunnen schelen.
Wel zou ik me afvragen waarom dat ding er hangt.
In welke ruimte hangt het? En hangt hij verdekt opgesteld?
Weet je zeker dat het een camera is en geen alarmsensor of zo?
Get your freak on!
Wegwezen zou ik zeggen :puh:
S-Meds schreef:
31-01-2020 16:44
het gezin had het jou even moeten melden dat was netjes geweest, maar het is hun huis en zij kunnen daar doen wat ze willen. Als jij dat onprettig vindt kan je beter op zoek naar een ander oppasgezin
Stefke schreef:
31-01-2020 16:45
Als ik oppaste deed ik nooit dingen die niet gezien mochten worden. Wat dat betreft zou het me dus niet kunnen schelen.
Wel zou ik me afvragen waarom dat ding er hangt.
In welke ruimte hangt het? En hangt hij verdekt opgesteld?
Weet je zeker dat het een camera is en geen alarmsensor of zo?
Tuurlijk alles wat ik doe mag gezien worden want ik ga liefdevol met de kinderen om. Maar ook heb ik wel eens iemand meegenomen en diepzinnige gesprekken met die persoon gehad. Ik zou het toch niet fijn vinden als dit allemaal afgeluisterd kan worden.

En bovendien vind ik het gewoon niet netjes dat dit niet van te voren wordt gemeld terwijl ik er al heel lang oppas.
Ik heb een camera in de babykamer als babyfoon. Die is ook met mobiel te bekijken. Oppas weet dat als zij oppast zet ik t beeld op de tablet beneden aan als babyfoon voor haar
where ever you go, go with your heart
Volgens mij mag dat niet eens. Op de werkvloer mag het tenminste alleen onder hele strikte voorwaarden en waar je oppast is voor jou op dat moment werkplek lijkt me. En een van die voorwaarden is dat je op de hoogte gesteld moet worden dat ze er hangen en wat er opgenomen wordt. Maar ook als het wel een priveplek/ huisadres is dan mag je wel camera's ophangen maar niet zomaar iedereen filmen zonder toestemming.
Daar was laatst nog ophef over over die deurbellen die alles opnemen. De vraag is of zulke camera's eigenlijk wel mochten omdat ze meer opnemen dan alleen de persoon voor de deur.
Belachelijk van die mensen

Ik moet denken aan een scène uit the Wolf of Wallstreet met een teddybeer
Zul je zien dat die vader ook nog gaat zitten flappen op jouw 'diepzinnige gesprekken'
Skawa schreef:
31-01-2020 16:50
Ik heb een camera in de babykamer als babyfoon. Die is ook met mobiel te bekijken. Oppas weet dat als zij oppast zet ik t beeld op de tablet beneden aan als babyfoon voor haar
In de babykamer vind ik nog oke, maar de camera hangt in de woonkamer.
Hmm wel gek dat ze het inderdaad niet zelf gezegd hebben.
Ben je er nu zelf achter gekomen of niet? Hoe is de band met het oppasgezin? Anders zou je het kunnen aankaarten alhoewel ik snap dat het best spannend kan zijn.

"Misschien beetje stomme vraag hoor maar staat de camera in de woonkamer/keuken/slaapkamer altijd aan? Ik zag 'm laatst staan en schrok er een beetje van."

Je zegt dat je daar al heel lang oppast, kunnen we er dan van uit gaan dat de camera erg verdekt staat opgesteld dat je 'm nu pas ziet of is de camera pas recentelijk geplaatst?
Carry_lm schreef:
31-01-2020 16:52
Volgens mij mag dat niet eens. Op de werkvloer mag het tenminste alleen onder hele strikte voorwaarden en waar je oppast is voor jou op dat moment werkplek lijkt me. En een van die voorwaarden is dat je op de hoogte gesteld moet worden dat ze er hangen en wat er opgenomen wordt. Maar ook als het wel een priveplek/ huisadres is dan mag je wel camera's ophangen maar niet zomaar iedereen filmen zonder toestemming.
Daar was laatst nog ophef over over die deurbellen die alles opnemen. De vraag is of zulke camera's eigenlijk wel mochten omdat ze meer opnemen dan alleen de persoon voor de deur.
Je mag in jouw woning doen wat jij wilt. Ze mogen die beelden niet ineens op facebook zetten, dat is wat anders.
Wij hebben ook een camera in de woonkamer maar die neemt alleen op als het alarm af gaat. Heb ik dus verder ook niks over gezegd tegen onze schoonmaakster.
Maar ik lees hier dat dat dus raar is?
Ja ik ben er zelf achtergekomen. Geen idee hoelang die er al hangt want ik let er nooit op. Ik zat gewoon rond te kijken naar de meubels en toen viel die mij op. Dit is mij eerder nooit opgevallen.
Ik heb verder wel een goede band met het oppasadres dus ik vind het heel raar
Camera's en microfoons verstoppen in je huis is een privacyprobleem, waarvoor sinds een paar jaar specifieke wetten ingevoerd zijn. Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen met een verborgen camera is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).
Jekea schreef:
31-01-2020 16:57
Ja ik ben er zelf achtergekomen. Geen idee hoelang die er al hangt want ik let er nooit op. Ik zat gewoon rond te kijken naar de meubels en toen viel die mij op. Dit is mij eerder nooit opgevallen.
Ik heb verder wel een goede band met het oppasadres dus ik vind het heel raar
Dit is een mooie gelegenheid om met die mensen te gaan kutten natuurlijk.
AnAppleADay schreef:
31-01-2020 16:57
Wij hebben ook een camera in de woonkamer maar die neemt alleen op als het alarm af gaat. Heb ik dus verder ook niks over gezegd tegen onze schoonmaakster.
Maar ik lees hier dat dat dus raar is?
Alarm gaat af als er een indringer is neem ik aan?
en nu?
Murrmurr schreef:
31-01-2020 17:00
Alarm gaat af als er een indringer is neem ik aan?
Ja als er iemand in huis komt wanneer vriend of ik niet het alarm heeft afgezet.
AnAppleADay schreef:
31-01-2020 17:00
Ja als er iemand in huis komt wanneer vriend of ik niet het alarm heeft afgezet.
Das toch heel anders dan iemand standaard hele avonden filmen
Murrmurr schreef:
31-01-2020 17:01
Das toch heel anders dan iemand standaard hele avonden filmen
Ja maar ik wil dus zeggen dat bij het oppasgezin van TO dit misschien ook het geval is.
Murrmurr schreef:
31-01-2020 16:59
Camera's en microfoons verstoppen in je huis is een privacyprobleem, waarvoor sinds een paar jaar specifieke wetten ingevoerd zijn. Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen met een verborgen camera is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).
niet in je eigen woning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven