camera oppasgezin

31-01-2020 16:36 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er gisteren achtergekomen dat er een camera in huis bij mijn oppasgezin hangt. Dit voelt heel naar en als een breuk op mijn privacy.
Zouden jullie dit erg vinden en dit aankaarten?
strings-attached schreef:
31-01-2020 18:09
Ja maar het is wel een reden om af en toe te checken of je niet té gezellig bent en de kinderen vergeet.
Het mag niet
strings-attached schreef:
31-01-2020 18:07
Dus jij past bij een ander thuis op? In de OP schrijf je het namelijk anders. En dus neem je een vreemde persoon mee naar andermans huis waar andermans kinderen zijn?
En jij vind dat zij jouw privacy schenden..
:D Omgekeerde wereld :D
Hun huis, hun beveiliging. Ik heb wel 3 camera's hangen trouwens. En nee ik ga dat niet altijd vertellen, ze hangen er voor de veiligheid.
En ik denk zomaar dat de ouders wel wat anders te doen hebben naar naar hun mobieltje staren als daar geen reden voor is.
Dat jij zomaar iemand in hun huis laat vind ik wel een reden eigenlijk.
Ja ik pas bij een ander thuis op. En ze hebben zelf gezegd dat ik iemand mee mag nemen. Die persoon kennen hun ook en dat is allemaal oke. Waarom zoveel vooroordelen?
Ik laat echt niemand ongevraagd en stiekem binnen achter hun rug om.
YellowLemon schreef:
Dan zoek je een andere baan. Ik vraag me echt af wat voor dingen je zo anders zou doen. @(
Alleen al een gesprek met een vriend of vriendin, zou ik niet op prijs stellen als er stiekem wordt meegeluisterd. Maar gewoon alles, je wil toch weten of je gefilmd wordt, ook al doe je niks crimineels? Ik sta er van te kijken dat er mensen zijn die dit okay zouden vinden. Dit is echt niet okay.
YellowLemon schreef:
Dan zoek je een andere baan. Ik vraag me echt af wat voor dingen je zo anders zou doen. @(
Dan zou ik mijn gesprekken dat over bijv mijn gezondheid gaat of over andere dingen niet daar bespreken als de kinderen op bed liggen. Dan zou ik alleen dingen bespreken die hun zelf ook mogen weten :)
Jekea schreef:
31-01-2020 18:11
Dan zou ik mijn gesprekken dat over bijv mijn gezondheid gaat of over andere dingen niet daar bespreken als de kinderen op bed liggen. Dan zou ik alleen dingen bespreken die hun zelf ook mogen weten :)
Dat lijken me sowieso dingen voor buiten werktijd. Je bent daar altijd nog als oppas. Dat je iemand mee mag nemen is al heel sociaal.

Als ik Google kan ik trouwens zo snel niet vinden dat je alleen camera’s mag ophangen wanneer je je bezoek daarvan op de hoogte stelt.
S-Meds schreef:
31-01-2020 17:36
camera in huis valt volgens mij niet onder de AVG. het wordt wat anders als de beelden van jou zonder toestemming worden verspreid

Nou, je mag bijvoorbeeld ook niet de mensen van de thuiszorg die bij je al dan niet nog zelfstandige ouders in huis komen zomaar filmen zonder toestemming en hun medeweten. Dat zijn wel mensen die op dat moment aan het werk zijn, als je oppast als vriendendienst of voor een officieuze vergoeding ligt het misschien anders. Het ligt er mogelijk dus ook aan hoe professioneel de relatie is.

Over camera's en thuiszorg was hier een tijdje geleden een topic.
YellowLemon schreef:
31-01-2020 18:15
Dat lijken me sowieso dingen voor buiten werktijd. Je bent daar altijd nog als oppas. Dat je iemand mee mag nemen is al heel sociaal.

Als ik Google kan ik trouwens zo snel niet vinden dat je alleen camera’s mag ophangen wanneer je je bezoek daarvan op de hoogte stelt.
Als ik savonds op de bank zit met een vriend of vriendin en de kinderen liggen op bed dan is het toch logisch dat wij gesprekken hebben die niet voor heel de wereld bedoeld zijn. Dan ga ik toch niet zeggen van nee dat mag nu niet besproken worden want het is onder werktijd.
maar je weet helemaal niet of de camera aanstaat en je weet ook helemaal niet of er ook nog een mic. in zit. je weet ook niet of de beelden worden teruggekeken.
S-Meds schreef:
31-01-2020 18:17
maar je weet helemaal niet of de camera aanstaat en je weet ook helemaal niet of er ook nog een mic. in zit. je weet ook niet of de beelden worden teruggekeken.
Dat klopt dit ga ik snel navragen. Hopelijk staat die normaal niet aan of zit er geen mic in. Dan maak ik mij voor niks druk en kan ik gewoon blijven oppassen.
Jekea schreef:
Als ik savonds op de bank zit met een vriend of vriendin en de kinderen liggen op bed dan is het toch logisch dat wij gesprekken hebben die niet voor heel de wereld bedoeld zijn. Dan ga ik toch niet zeggen van nee dat mag nu niet besproken worden want het is onder werktijd.
Jij vind dat logisch. Ik ben niet eens ouder hè. Ik heb zelf alleen opgepast. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Ik vind het helemaal niet logisch om privé aangelegenheden/mensen mee te nemen naar zoiets. Een kind kan wakker worden, niet kunnen slapen, etc.
YellowLemon schreef:
31-01-2020 18:20
Jij vind dat logisch. Ik ben niet eens ouder hè. Ik heb zelf alleen opgepast. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Ik vind het helemaal niet logisch om privé aangelegenheden/mensen mee te nemen naar zoiets. Een kind kan wakker worden, niet kunnen slapen, etc.
Dat maakt ook niet uit wat jij ervan vind. Als de ouders van de kinderen dit prima vinden dan mag ik gewoon iemand meenemen :)
Dit hebben ze zelf voorgesteld, ze kennen de persoon en vinden dit helemaal goed!
In onze woonkamer hangt een alarmsensor. (Werkt niet, is nog van de vorige bewoner, we moeten hem nog steeds weghalen.) Lijkt op een camera, maar is het echt niet. Ik ben er zo aan gewend dat ik hem niet eens meer zie. Maar door jouw topic bedenk ik dat ik dat misschien even aan ónze oppas moet vertellen, dat het geen camera is. Dus... weet je echt honderd procent zeker dat het een camera is? Erover praten zou ik zéker doen, maar meteen in de aanval gaan niet. Voor hetzelfde geldt is het geen camera, of hij heeft nooit aan gestaan.
YellowLemon schreef:
31-01-2020 18:20
En dan ziet ie een mens. Oh jee
Jekea schreef:
31-01-2020 18:21
Dat maakt ook niet uit wat jij ervan vind. Als de ouders van de kinderen dit prima vinden dan mag ik gewoon iemand meenemen :)
Dit hebben ze zelf voorgesteld, ze kennen de persoon en vinden dit helemaal goed!
Ja maar jij vind het vervolgens wel vervelend als ze er mogelijk iets van meekrijgen. Wat in hun huis gebeurd, terwijl jij betaald krijgt door ze.

Bij welke andere baan zou dat mogelijk zijn?
Bloes schreef:
31-01-2020 18:21
In onze woonkamer hangt een alarmsensor. (Werkt niet, is nog van de vorige bewoner, we moeten hem nog steeds weghalen.) Lijkt op een camera, maar is het echt niet. Ik ben er zo aan gewend dat ik hem niet eens meer zie. Maar door jouw topic bedenk ik dat ik dat misschien even aan ónze oppas moet vertellen, dat het geen camera is. Dus... weet je echt honderd procent zeker dat het een camera is? Erover praten zou ik zéker doen, maar meteen in de aanval gaan niet. Voor hetzelfde geldt is het geen camera, of hij heeft nooit aan gestaan.
Goede tip, ik zal er gewoon een keer naar vragen. Misschien lijkt het er gewoon op maar staat hij inderdaad niet aan. Ik wil ze ook niet vals beschuldigen natuurlijk.
Murrmurr schreef:
Het mag niet
het mag wel.
Iig van de politie.
Murrmurr schreef:
31-01-2020 18:22
En dan ziet ie een mens. Oh jee
Nee blijkbaar kunnen ze dan ongepaste gesprekken meekrijgen.
YellowLemon schreef:
31-01-2020 18:23
Die van mij. Als mijn kantoordeur dicht is word ik niet stiekem door mijn baas gefilmd of afgeluisterd.
YellowLemon schreef:
Nou, als ik jeuk zou hebben aan mijn billen zou ik bijvoorbeeld niet krabben als er een camera op mij gericht staat. :-D En ik zit ook wel wat rechter op de bank. Kleine dingen. Maar het is wel prettig te weten dat je op de camera staat.
YellowLemon schreef:
Ja maar jij vind het vervolgens wel vervelend als ze er mogelijk iets van meekrijgen. Wat in hun huis gebeurd, terwijl jij betaald krijgt door ze.

Dat maakt helemaal niet uit in welke andere baan dit wel zou zijn.
Ik wil gewoon niet gefilmd worden zonder dat ik dit weet als ik er al heel lang oppas. Dat vind ik gewoon heel asociaal.
YellowLemon schreef:

het is geen baan, het is een oppasadresje
Jekea schreef:
Nou eh ja. Het is werk toch? Neem aan dat je er voor betaald krijgt? Dan bewaar je je persoonlijke gesprekken maar voor buiten de door mij betaalde werktijd.
YellowLemon schreef:
31-01-2020 18:24
Dus dat kind komt uit zichzelf naar beneden, TO is zo verdiept in een gesprek dat ze dat niet hoort en dan vangt het kind iets van de inhoud van het diepe gesprek op dat hem of haar kan schaden? Supervergezocht
Murrmurr schreef:
Die van mij. Als mijn kantoordeur dicht is word ik niet stiekem door mijn baas gefilmd of afgeluisterd.
En dan ga jij op je gemak privé gesprekken zitten voeren?
YellowLemon schreef:
Die gesprekken zijn overigens totaal niet ongepast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven