Zus boos.. tips?

01-02-2020 14:22 226 berichten
Mijn werkgever laat veel spullen in Azië produceren. Dit wordt gecoördineerd vanuit Singapore en soms ook Bangkok, en omdat niets daar vanzelf gaat en woorden als ‘ja’ en ‘nee’ in Azië soms een andere betekenis hebben dan hier, moet ik af en toe die kant op.

Bij het laatste bezoek kreeg ik van mijn zus de vraag of mijn net 18 geworden neef (haar zoon) mee zou kunnen. Hij wist op dat moment niet goed wat hij moest doen na afronden van de middelbare school. De studie waar hij aan was begonnen beviel niet en mijn zus en haar man vonden het wel een goed idee dat hij letterlijk wat afstand nam om na te denken over wat hij dan wel wilde. Ik ken hem als een sympathieke, wat rustige jongen en vond het verder wel prima, maar heb wel meteen erbij gezegd dat ik geen oppas ben. Zus heeft tickets geregeld op dezelfde vlucht als ik en ook betaald voor een extra hotelkamer (ze zijn redelijk welgesteld).

Lang verhaal kort, hij heeft in Bangkok, voor zover ik heb kunnen zien, in ieder geval twee keer een ‘freelancer’ mee naar zijn hotelkamer genomen. De eerste keer was toen we met z’n 3-en (hij, een collega en ik) wat waren gaan drinken in een zijstraatje van Sukhumvit en mijn neef al snel alle aandacht kreeg van een meisje die in mijn neef wel een sympathiek verdienmodel zag. Binnen een half uur waren ze alle twee weg. Daarna had hij een ‘long term’ meisje met wie hij een dag lang door Bangkok is gaan zwerven.

Ik heb hier verder niet zo’n mening over. Ik had mijn neef uitgelegd hoe dit soort dingen in Thailand werken en verder is het enige waar ik heel expliciet in ben geweest dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om drugs mee te nemen naar Singapore of Thailand (je weet maar nooit met de jeugd van tegenwoordig..) maar dat had hij zelf ook al bedacht.

Mijn collega vond het bijzonder grappig dat mijn neef zich gewillig liet inpalmen door een ‘freelancer’, maar deed daarna alsof er niets aan de hand was. Ik heb verder ook niets tegen mijn zus gezegd (what happens in Bangkok..) en ook niet tegen mijn vrouw. Wat volwassen familieleden in hun vrije tijd doen, zijn mijn zaken niet en ik heb 0 behoefte om te praten over het sexleven van kinderen van familieleden.

Nu, maanden later, is mijn zus er op de een of andere manier achter gekomen dat haar zoon tegen betaling sex heeft gehad in Thailand en dat is nogal een dingetje geworden. Het komt erop neer dat ze het mij kwalijk neemt dat dit is gebeurd, omdat ik een slecht voorbeeld heb gegeven door hem mee te nemen naar een verkeerde bar en er geen stokje voor heb gestoken.

Mijn eerste verweer is dat ik van te voren had gezegd dat ik geen oppas ben. Maar ze vindt toch dat ik mede verantwoordelijk ben. We hebben hier 2 keer over gesproken en 2 keer onenigheid erover gehad. Nu wil mijn zus weer een gesprek hierover. Eigenlijk heb ik hier geen zin in. Ik vind het onderwerp gênant om te bespreken en niet iets dat mij aangaat. Ik vind het stom dat ze zich er druk om maakt en mij daarin betrekt. Dit heb ik al 2 keer gezegd, maar dat maakt haar alleen maar bozer. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat op zich goede familiebanden toch wat onder druk komen te staan. Wat is hier handig?
Alle reacties Link kopieren
Jullie zitten beide fout.

Zij had haar kind niet moeten meesture maar zelf met haar kind moeten praten.

Jij hebt gelijk dat hij volwassen is. Maar had je je eigen zoon ook op dezelfde manier behandeld. Dat moet je je afvragen.
maar wat vind je neef?

Speelt hij nu weer het brave onschuldige zoontje, of is hij door de reis meer volwassen geworden en vertelt zijn moeder dat het zijn leven is en zijn keuzes. En ja mam, ik heb het veilig gedaan.

Mag hij wel met zijn vrienden naar Spanje, Ibiza, Bulgarije of Terschelling en daar drinken en seks hebben, al dan niet tegen een ruilmiddel? Of denkt je zus dat dit gedrag echt alleen maar in Thailand voorkomt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
01-02-2020 17:02
maar wat vind je neef?

Speelt hij nu weer het brave onschuldige zoontje, of is hij door de reis meer volwassen geworden en vertelt zijn moeder dat het zijn leven is en zijn keuzes. En ja mam, ik heb het veilig gedaan.

Mag hij wel met zijn vrienden naar Spanje, Ibiza, Bulgarije of Terschelling en daar drinken en seks hebben, al dan niet tegen een ruilmiddel? Of denkt je zus dat dit gedrag echt alleen maar in Thailand voorkomt?
Goede vraag. Ik denk dat hij er van uit gaat dat het wel weer overwaait. Voor de rest ga ik er niet met hem over praten. Maar het kan niet anders of hij heeft iets verteld thuis wat hij beter niet had kunnen vertellen. Ook weer een les.
Nummer*Zoveel schreef:
01-02-2020 16:47
Je hoeft echt niet zelf kinderen te hebben om te kunnen bedenken dat een knul van nèt 18 misschien beter niet naar de hoeren kan gaan in Thailand.
Kun je beter zeggen dat zijn moeder beter had moeten weten dan hem naar hoerenkast Bangkok te laten gaan met een neef die vooraf al zegt dat hij geen oppas gaat spelen. En dat ook niet kán omdat hij moet werken.
impala wijzigde dit bericht op 01-02-2020 17:09
7.62% gewijzigd
.
ManOpHetPrikbord schreef:
01-02-2020 17:05
Goede vraag. Ik denk dat hij er van uit gaat dat het wel weer overwaait. Voor de rest ga ik er niet met hem over praten. Maar het kan niet anders of hij heeft iets verteld thuis wat hij beter niet had kunnen vertellen. Ook weer een les.
Je hebt nergens het idee dat je het misschien ook anders had kunnen aanpakken, TO?
Westerpaviljoen schreef:
01-02-2020 16:59
Jullie zitten beide fout.

Zij had haar kind niet moeten meesture maar zelf met haar kind moeten praten.

Jij hebt gelijk dat hij volwassen is. Maar had je je eigen zoon ook op dezelfde manier behandeld. Dat moet je je afvragen.
Nou, weet je, ik ga er van uit dat mijn zoon niet onder mijn ogen een Freelancer (klinkt wat vriendelijker dan prostituee) mee naar z’n kamer zou nemen. Als ik er achter zou komen, zou ik denk ik wel een gesprekje aanknopen om voorzichtig te laten doorschemeren dat hij hier geen gewoonte van moet maken.
Betty_Slocombe schreef:
01-02-2020 17:07
Je hebt nergens het idee dat je het misschien ook anders had kunnen aanpakken, TO?
Ik snap je punt maar TO heeft heel duidelijk aangegeven dat hij geen babysitter gaat spelen in Bangkok. Hij is vantevoren wel duidelijk geweest.....
01-02-2020 17:09
Nou, weet je, ik ga er van uit dat mijn zoon niet onder mijn ogen een Freelancer (klinkt wat vriendelijker dan prostituee) mee naar z’n kamer zou nemen. Als ik er achter zou komen, zou ik denk ik wel een gesprekje aanknopen om voorzichtig te laten doorschemeren dat hij hier geen gewoonte van moet maken.
Die verwachting had je zus ook..... En haar broer was mee en zag het gebeuren.....
Betty_Slocombe schreef:
Mijn werkdag in steden als Singapore en Bangkok duurt meestal van 8 tot 7 a 8, dus ik zie sowieso niet echt in hoe ik iemand kan controleren die verder de hele dag z’n gang kan gaan. Of ik had een chaperone moeten inhuren van het hotel, maar Thailand inmiddels een beetje kennende had-ie daar dan net zo goed mee in bed kunnen belanden.
En waarom dan niet met je neef? Want niet aan jouw lendenen ontsproten en dan zoeken ze het zelf maar uit?
Westerpaviljoen schreef:
01-02-2020 17:10
Ik snap je punt maar TO heeft heel duidelijk aangegeven dat hij geen babysitter gaat spelen in Bangkok. Hij is vantevoren wel duidelijk geweest.....
Er is al eerder geschreven dat “oppas” nogal verschillend geïnterpreteerd kan worden. 24/7 onder toezicht is het ene uiterste, en terwijl je samen gaat stappen de ander met een hoertje uitzwaaien is het ander uiterste.
De zus is gewoon bang voor haar eigen reputatie.
Als dit algemeen bekend wordt is ze bang dat mensen gaan gillen 'hoe kún je je zoon naar Bangkok sturen, en wát voor moeder ben jij'.

En daarom kiest ze voor een bliksemafleider: jij.

Excuses zijn niet op hun plaats.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Westerpaviljoen schreef:
01-02-2020 17:10
En dat verwijt van de verkeerde bar.... Elke bar zou daar verkeerd zijn geweest. Ze heeft haar zoon gewoon naar de snoepwinkel gestuurd. De kat op het spek gebonden. En nu klagen dat hij ervan heeft gegeten.
.
impala schreef:
01-02-2020 17:16
En dat verwijt van de verkeerde bar.... Elke bar zou daar verkeerd zijn geweest. Ze heeft haar zoon gewoon naar de snoepwinkel gestuurd. De kat op het spek gebonden. En nu klagen dat hij ervan heeft gegeten.
Want iedereen gaat per definitie naar Bangkok voor de seks? Er is niets anders? Die zaken van broer zijn ook maar wink-wink?
Tia.Dalma schreef:
01-02-2020 17:27
Want iedereen gaat per definitie naar Bangkok voor de seks? Er is niets anders? Die zaken van broer zijn ook maar wink-wink?
Nee niet iedereen gaat erheen voor seks. Maar elke westerse man wordt er wel belaagd en besprongen. De kans dat je 18 jarige hormonenbom daar geen weerstand aan gaat bieden is enorm groot.
.
impala schreef:
Kun je beter zeggen dat zijn moeder beter had moeten weten dan hem naar hoerenkast Bangkok te laten gaan met een neef die vooraf al zegt dat hij geen oppas gaat spelen. En dat ook niet kán omdat hij moet werken.
Nou, precies. Ik vind het inmiddels klinken als zo'n ouder die haar kind naar al die drugsfeesten laat gaan en die dan daadwerkelijk denkt dat haar kind de enige is die echt alleen maar bier drinkt hoor!! Kom op.
Misschien is het hartstikke naïef van mij maar mijn eerste associatie zou toch echt niet zijn "de blootstelling aan aanbiedingen van betaalde seks" bij een stedentrip naar Bangkok. Ook niet voor een jongen/man. Ik zou denken aan elke dag lekkere curry's, beetje tempels en markten afstruinen, cocktail drinken en in het zwembad liggen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het is om er als alleenreizende westerse man te zijn. Misschien had TO explicieter aan zijn zus moeten uitleggen wat hij bedoelde met "niet voor oppas spelen" als hij bij voorbaat wist dat dit heel denkbare situaties waren waarin hij niet zou gaan ingrijpen.

Wat ik overigens begrijp, daar niet vam, maar misschien is zus daarin dan net zo naïef geweest als ik had kunnen zijn.
zij Is het meest verantwoordelijk. Zij heeft een ticket geboekt.
Als ze er een probleem mee heeft wat haar zoon heeft gedaan , moet ze dat met hem bespreken.

Ben ook in Thailand geweest . Geen denken aan dat ik mijn 18 jarige zoon daar naartoe zou laten gaan .

Als man ben je daar een doelwit.
NYC schreef:
01-02-2020 18:21
Misschien is het hartstikke naïef van mij maar mijn eerste associatie zou toch echt niet zijn "de blootstelling aan aanbiedingen van betaalde seks" bij een stedentrip naar Bangkok. Ook niet voor een jongen/man. Ik zou denken aan elke dag lekkere curry's, beetje tempels en markten afstruinen, cocktail drinken en in het zwembad liggen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het is om er als alleenreizende westerse man te zijn. Misschien had TO explicieter aan zijn zus moeten uitleggen wat hij bedoelde met "niet voor oppas spelen" als hij bij voorbaat wist dat dit heel denkbare situaties waren waarin hij niet zou gaan ingrijpen.

Wat ik overigens begrijp, daar niet vam, maar misschien is zus daarin dan net zo naïef geweest als ik had kunnen zijn.
Zéér naïef.
Er zijn genoeg 18 jarigen die op eigen houtje naar Thailand gaan. Ik vind t nogal bemoederend om je zoon op die leeftijd met oom tr laten gaan en kan me goed voorstellen dat oom m lekker z’n eigen ding laat doen.

Heeft ie soms een SOA opgelopen dat z’n moeder er achter is gekomen?
Hello, can you hear me?
Nummer*Zoveel schreef:
01-02-2020 16:47
Je hoeft echt niet zelf kinderen te hebben om te kunnen bedenken dat een knul van nèt 18 misschien beter niet naar de hoeren kan gaan in Thailand.
Nou precies dat.
En dat zou voor mij van zo groot belang zijn dat slechts een “ praatje” inzetten beslist niet genoeg zou zijn.
Ik had hem aan zijn oren getrokken, 18 of niet en gezegd als hij die lol wil gaan maken, hij op een ander moment zijn eigen reis maar moet plannen wanneer hij het kennelijk prima vindt van alles op te kunnen lopen en gebruik te maken van meiden die hoogstwaarschijnlijk niet voor de lol zich prostitueren.
Maar niet onder mijn neus, zou echt heel zwaar wegen voor mij.
Voorzichtig?

Man, ik zou mijn zoon niet heel voorzichtig maar heel direct en to the point toe spreken met enorme duidelijke taal.
Vanaf 18 is het geen toedeloe zoek het maar uit met je leven verhaal.
Net 18 hé, dat brein is nog niet eens uitgegroeid.
Sterrenwacht007 schreef:
01-02-2020 19:33
Zéér naïef.
Weet ik dat vast voor als ik over 12 jaar doodleuk voorstel aan mijn zoon om lekker een half jaartje door Thailand te gaan backpacken.
NYC schreef:
01-02-2020 18:21

Ja hartstikke naïef.
Staat er bekend om.
consuelabananahammok schreef:
01-02-2020 20:01
Voorzichtig?

Man, ik zou mijn zoon niet heel voorzichtig maar heel direct en to the point toe spreken met enorme duidelijke taal.
Vanaf 18 is het geen toedeloe zoek het maar uit met je leven verhaal.
Net 18 hé, dat brein is nog niet eens uitgegroeid.
Precies. Ik heb beroepsmatig veel met jongeren in de leeftijd van 15-19 te maken en die kunnen heel vaak nog niet overzien wat gevolgen zijn van bepaald handelen. En daar is duidelijke taal voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven