Baby duidelijk moe maar niet slapen

01-02-2020 18:13 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik zit met een probleem. Heb nu meerdere keren bij het consultatiebureau aangeklopt maar ik krijg telkens hetzelfde te horen waar ik gewoonweg niks aan heb. Dus ik vraag het hier aan mama’s die dit ook mee maken/ hebben meegemaakt.

Al sinds dat ons zoontje 6 a 7 weken oud is ben ik dagelijks overdag aan het worstelen met ons zoontje om hem in slaap te krijgen. Het overdag slapen is gewoonweg een ramp! De enige keer wanneer hij in slaap valt is zodra de kinderwagen buiten in beweging is. Ik word hier zo moe van, ik doe dus de hele dag niks anders meer dan rondjes wandelen in de tuin! Ik heb last gehad van bekkeninstabiliteit en het word steeds zwaarder voor mijn rug en bekken. Het hangt me de keel uit maar ik wil het beste voor mijn zoontje want de slaap heeft hij gewoonweg nodig! Maar dit is ook geen leven..

Ik bied iedere ronde zijn ledikant aan, probeer hem in bedje te troosten maar het lukt gewoon niet. Op een gegeven moment loopt hij zelfs paars aan van het huilen. Ik zie tot nu toe geen verbetering terwijl hij bij zijn laatste fles direct in slaap valt in zijn ledikant. De handelingen zijn precies hetzelfde dus ik snap het gewoon niet. Bij mij leggen werkt soms maar ook niet altijd. Als ik hem in de draagzak stop duwt hij zichzelf vaak weg, tenzij ik dus aan het wandelen ben, dan vind die het wel prima.

Zoontje is nu bijna 11 weken en vanaf volgende week mag ik weer gaan werken. God ik wist niet dat ik zo blij kon zijn met mijn werk. Ons zoontje gaat 1 dag naar opa en oma en de andere 2 dagen blijft mijn man thuis.

Zijn er dames die dit herkennen? Ik heb al zoveel dingen geprobeerd.

Ledikant, box, draagzak/draagdoek (werkt soms, vaak niet) bij me op de buik, vast ritueeltje, wipstoel, kruik in ledikant, inbakeren, laten huilen (houd die gewoon vol, na 20 minuten heb ik hem er eruit gehaald,) hem op de buik/zij laten liggen bij hem blijven etc etc,

Ik begin hier behoorlijk moedeloos van te raken en lever letterlijk al mijn tijd in voor mijn zoontje om hem in slaap te krijgen en te laten slapen. Als ik hem niet laat slapen is hij gewoonweg niet om van te genieten, en hoe later de dag.. hoe erger het word. Als hij zijn slaapje heeft gehad is het zodra hij wakker word zo’n lief en vrolijke knul. Het is ook niks medisch, de kinderarts heeft hem gecontroleerd.

Ik weet dat ik blij mag zijn dat hij s’nachts zo goed slaapt maar ik ben al van 7:00 tot 18:00 alleen maar bezig om hem in slaap te krijgen en dat is ook behoorlijk uitputtend! (Vanaf 18:00 is mijn man thuis, dan neemt hij het vaak over) Zijn er dames die dit herkennen? Wat moet ik toch? Ik kan toch niet blijven wandelen... ik hou me ook aan de wakkertijd dat bij zijn leeftijd hoort en herken de slaapsignalen maar het lukt gewoon niet!! dit maakt mij ook ontzettend onzeker..
louchantez wijzigde dit bericht op 01-02-2020 18:21
4.58% gewijzigd
Geen ervaring. Er zijn vast andere en betere oplossingen, maar er bestaan van die dingen die de kinderwagen laten schudden. Dan kan je zelf iig ff zitten.
Verder dikke knuffel to :hug:
Het wordt sowieso beter met ouder worden!
Die van mij sliepen de eerste maanden in de box overdag. Lukt dat ook niet?

En anders inderdaad zo'n wiegje wat heen en weer slingert? Heb het zelf niet nodig gehad, maar heb er wel goede verhalen over gehoord.
Hoeveel tijd laat je tussen de slaapjes?
.
@dogunia nee, de eerste weken sliep hij makkelijk in de box/ledikant maar het is in een keer omgeschakeld...
mandylion schreef:
01-02-2020 18:27
Hoeveel tijd laat je tussen de slaapjes?

60 - 90 min.
Zoals je al gemerkt hebt kan je slapen niet afdwingen. Laat de gedachte dat je kind MOET slapen los.

Als je kind echt moe is valt je kind vanzelf in slaap.
@sugarmiss hier ben ik het dus niet mee eens. Ik zie na enige tijd dat hij gewoon moe is. Hij word ontzettend onrustig, wrijft meerdere keren in zijn ogen, gaapt, heeft geen interesse meer in niks. Hij word dus na enige tijd gefrustreerd, begint te huilen wat uiteindelijk krijsen word. Als ik hier niks aan doe blijft hij dus wakker en word het van kwaad naar erger. Hij word zelfs hees van het huilen. Hoe later de dag, hoe chagarijniger en ontroostbaarder hij word. Als ik hem “help” om in slaap te vallen dan heb ik letterlijk een gelukkige baby die van alles geniet. Hij heeft het dus duidelijk nodig

Als hij niet zo reageerde gaf ik je gelijk, maar hij is overduidelijk moe.
louchantez wijzigde dit bericht op 01-02-2020 18:35
17.48% gewijzigd
sugarmiss schreef:
01-02-2020 18:30

Als je kind echt moe is valt je kind vanzelf in slaap.
Dat is dus niet waar. Oververmoeide kinderen maken stresshormoon aan en slapen juist niet.

Lees 'slaap!' eens van Willekes. Zij is slaapcoach en raad je niet aan om te laten huilen.
@dropdrop ik heb het boekje “baby in droomritme” gelezen. Ook van een slaapcoach. Maar het lukt me gewoon niet.
Mijn dochtertje van 4 weken slaapt beter in de box nu ik een nestje voor haar heb gekocht. Ze huilde niet extreem veel maar was wel erg schikkerig. In haar co-sleeper had ze dit minder. Ik denk dat ze de box te groot vindt en zich niet voldoende geborgen voelt. Het babynestje is kleiner, meer begrensd. Ik kan me indenken dat ze zich hierdoor veiliger voelt, minder vaak schrikt en daardoor beter slaapt. Wellicht het proberen waard om een nestje in de ledikant te leggen? Veel succes en sterkte!
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 01-02-2020 18:40
0.20% gewijzigd
louchantez schreef:
01-02-2020 18:32
@sugarmiss hier ben ik het dus niet mee eens. Ik zie na enige tijd dat hij gewoon moe is. Hij word ontzettend onrustig, wrijft meerdere keren in zijn ogen, gaapt, heeft geen interesse meer in niks. Hij word dus na enige tijd gefrustreerd, begint te huilen wat uiteindelijk krijsen word. Als ik hier niks aan doe blijft hij dus wakker en word het van kwaad naar erger. Hij word zelfs hees van het huilen. Hoe later de dag, hoe chagarijniger en ontroostbaarder hij word. Als ik hem “help” om in slaap te vallen dan heb ik letterlijk een gelukkige baby die van alles geniet. Hij heeft het dus duidelijk nodig

Als hij niet zo reageerde gaf ik je gelijk, maar hij is overduidelijk moe.
Je hebt echt gelijk!
Als jij merkt dat je baby moe is moet hij slapen.
Ik heb verder geen tips voor je.
Succes!
Dropdrop schreef:
01-02-2020 18:35
Dat is dus niet waar. Oververmoeide kinderen maken stresshormoon aan en slapen juist niet.

Lees 'slaap!' eens van Willekes. Zij is slaapcoach en raad je niet aan om te laten huilen.
Dit. TO, volg je gevoel. Je herkent zijn slaapsignalen heel goed.
En bij jou slapen, doet hij dat ook niet?

Dat werkte bij mijn jongste zoontje als enige naast wandelen in wagen en draagzak.
Nachten sliep hij ook slecht, dus eigenlijk heeft hij eerste maanden vooral bij mij geslapen. Vanaf 6 mnd begon hij langzaam beter te slapen in wipstoel en bedje. Box nooit. Maar de nachten hebben heel lang geduurd..maar inmiddels is hij een super goede slaper vanaf zijn derde ongeveer, dus komt goed!

Overigens op kdv sliep hij wel gewoon in bedje en wagen.
Winterkoud schreef:
01-02-2020 18:41
En bij jou slapen, doet hij dat ook niet?

Dat werkte bij mijn jongste zoontje als enige naast wandelen in wagen en draagzak.
Nachten sliep hij ook slecht, dus eigenlijk heeft hij eerste maanden vooral bij mij geslapen. Vanaf 6 mnd begon hij langzaam beter te slapen in wipstoel en bedje. Box nooit. Maar de nachten hebben heel lang geduurd..maar inmiddels is hij een super goede slaper vanaf zijn derde ongeveer, dus komt goed!

Overigens op kdv sliep hij wel gewoon in bedje en wagen.
Soms wel, vaak niet. Vreemd dat hij wel gewoon op de kdv in slaap viel in het bedje. Ja ik begin hier behoorlijk moe van te raken. Gelukkig helpen onze (schoon)ouders ook enorm maar dit werkt toch helemaal niet.. :facepalm:
Ik vind Willekes wel duidelijker, vooral beter onderbouwd en flexibeler in de oplossingen, omdat elke baby anders is en elke zoveel weken de slaapbehoeftes weer veranderen.

Er staan ook veel voorbeeldschema's in (bij lampe was het vooral 1 schema wat ik me herinner)
Dropdrop schreef:
01-02-2020 18:45
Ik vind Willekes wel duidelijker, vooral beter onderbouwd en flexibeler in de oplossingen, omdat elke baby anders is en elke zoveel weken de slaapbehoeftes weer veranderen.

Er staan ook veel voorbeeldschema's in (bij lampe was het vooral 1 schema wat ik me herinner)

Dankjewel! Dan ga ik eens even kijken!
Pittig he, zo'n kleintje. Leg je hem gelijk na zijn voeding op bed, of krijgt hij juist een voeding als hij net wakker wordt? Daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
Heb je de gordijnen overdag open of dicht?
Lukt het je om hem net voordat hij begint te geeuwen in bed te leggen? Als er nu 60-90 minuten tussen zit kun je hem na 50 minuten op bed leggen met de gordijnen dicht. Eventueel blijf je boven nog even rommelen; was vouwen, was ophangen ed.
En verder dan toch regelmatig wandelen. Misschien heb je buurmeisjes die het leuk vinden om 's middags een rondje met de baby te wandelen? Dan heb jij even rust en kun je er weer even tegenaan.
Als je baby eenmaal slaapt in de wagen? Moet je dan blijven wandelen?/wiegen.
Mijn baby sliep in die tijd ook niet veel overdag. Een of twee keer een dut van 45 minuten, dat was echt wel het maximum.
Pas toen hij een maand of zes was en meer ging bewegen, sliep hij ineens ook meer overdag.

Tips: als je merkt dat hij niet zonder jou wil slapen, hou hem dan bij je. Zorg dat hij je kan zien en horen, sommige baby's hebben dat nodig.

Aanvulling: heb je al een doek of drager geprobeerd?

En leg je erbij neer dat dat met die blokjes dus niet werkt, althans niet nu. De mijne was ook niet in een schema te proppen.

Overigens is de baby van toen uitgegroeid tot een jochie van zes dat altijd heerlijk slaapt.
griebus67 wijzigde dit bericht op 01-02-2020 18:57
4.64% gewijzigd
Is het een Idee als je het eerste slaapje van de dag wel wandelend buiten doet?
Dan geven die eerste uren iig geen stress en verkort je de vervelende niet-slaap-uren in huis. Kan je meer hulp inschakelen voor het wandelen buiten? Al zou het maar tijdelijk zijn zodat jij wat bij kan tanken. Een lieve buurvrouw die toch lang de hond gaat uitlaten oid en die in de middag nog een rondje kan doen buiten?
Of een betaalde oppas die lekker een lang eind gaat wandelen?
Al zou je dit maar voor een paar weekjes doen zodat die cirkel van frustratie bij jullie allebei wordt doorbroken.

Wat ik heb geleerd van mijn zoontje is dat als iets niet werkt, dat dan maar een paar weken of langer los te laten en in de tussentijd de meest praktische oplossing toe te passen. En met meest praktisch bedoel ik dan de oplossing die werkt voor kind.
Mijn baby van nu een week oud slaapt niet plat. ( wagen nog niet geprobeerd ben nog te toegetakeld van onder om te wandelen haha)

Ik doe een hoeslakentje om t voedingskussen zodat ze er niet in kan zakken en leg haar daar lekker in. Dekentje erover en dat doe ik in de box of in de cosleeper dan slaapt ze steeds drie uurtjes weg.
Leg ik haar plat weg is t heel snel huilen.
where ever you go, go with your heart
Heb je al een stofzuiger of white noise op youtube geprobeerd? Mijn baby sliep vaak zodra we de stofzuiger aan zetten. We hadden al een robot stofzuiger. Baby in de wandelwagen in de kamer, stofzuiger erbij en ik zat met peuter in de keuken of speelkamer.
Valt hij ook niet op schoot in slaap bij de fles?
louchantez schreef:
01-02-2020 18:44
Soms wel, vaak niet. Vreemd dat hij wel gewoon op de kdv in slaap viel in het bedje. Ja ik begin hier behoorlijk moe van te raken. Gelukkig helpen onze (schoon)ouders ook enorm maar dit werkt toch helemaal niet.. :facepalm:
Denk dat het feit dat ik niet op kdv was hielp ofzo 😬 maar vanaf 6 mnd ging het ook thuis steeds beter en begon er heel langzaam 'ritme' te komen, ofwel ik herkende steeds beter wat hij wanneer nodig had aan slaap/eten/krampjes/mama..

Vanaf 1 jaar had hij ineens een lange middag dut van 3 uur!
En heel verbazingwekkend ineens viel hij toen overal in slaap als hij moe was, ook in de box, in de wagen, bij de kapster...

Pittig is het zeker, fijn dat je ook wel hulp hebt! En je leert je baby steeds beter kennen.
Slaapt hij ook niet op jou? Dat vind ik ook fijne momenten baby na een voeding rechtop tegen me aan wat door t huis kuieren en dan aks ze slaapt ga ik half onderuit op de bank met haar op mijn borst Netflix aan en genieten van dat warme popje
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven