Wmo huishoudelijke hulp

07-01-2020 20:27 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg via de WMO huishoudelijke hulp voor 2 tot 2,5 uur per week. Op zich ben ik heel blij met de hulp, maar ik krijg stress van de medewerksters. Ze doen alleen het hoognodige, ze willen al na een uurtje weg, ze lopen de kantjes er vanaf om maar zo snel mogelijk klaar te zijn en weg te gaan.

Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.

Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.

Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen. :sigh:
Omdat ze vorige week goed werkte, had ik besloten haar een tweede kans te geven na het gesprek dat ik met haar heb gehad. Op je werk krijg je ook altijd eerst een waarschuwing. Ik zag dat gesprek als een waarschuwing voor haar.

Maar vanochtend belde ze dat ze vandaag niet kan komen (iets met haar moeder) en dat ze dan in het weekend zou komen. Ze wilde het onderling regelen. Maar deze keer heb ik voet bij stuk gehouden dat ze het via de organisatie moet doen. Ze zei dat ze dan wel zou komen en we hingen op. Daarna appte ze me dat ze met de organisatie geregeld had dat ze in het weekend kan komen werken.

Op zich kan ze in het weekend komen, want ik ben door mijn ziekte toch bijna altijd thuis. Maar wat mij stoort, is dat er steeds wat is. Een tijdje geleden was er ook iets met haar moeder, een andere keer lag haar volwassen zoon in het ziekenhuis, een andere keer had ze last van haar rug, een andere keer was ze uit de tram gevallen en had ze haar enkel verzwikt. Of ze komt te laat omdat ze zich verslapen heeft of ze komt te laat omdat ze de bus gemist heeft. Of ze gaat eerder weg omdat ze een andere afspraak heeft of ze gaat eerder weg omdat ze haar volwassen zoon ergens wil ophalen. Of ze wil standaard later afspreken, eerst een half uur later, nu is het een uur later dan oorspronkelijk was afgesproken. En vandaag is er weer wat met haar moeder.

Ze werkt pas 2,5 maand of zo bij mij en ze hoeft maar 2 uur te werken, niet de hele ochtend. Ben ik heel onredelijk dat ik het zat word dat er steeds wat is?
Nee ik vind jou niet onredelijk! Ik zou die organisatie eens bellen en vragen of ze werkelijk doorgeven heeft over in het weekend werken, geloof er niks van. En nogmaals WMO bellen en vragen om hulp van een andere organisatie. En die appjes van haar allemaal bewaren kan altijd nog handig zijn voor de WMO.
Nagellakmetglitter schreef:
29-01-2020 12:09
De gemeente zegt dat het is voor mensen in de financiële of geestelijke problemen.
Echt, hier zakt mijn broek zo van af! Ik kan het zo snel niet vinden online, maar echt geloof me, clientondersteuning is voor iedereen die er om vraagt. Juist ook in dit soort zaken. Nu is het wel zo dat het bij iedere gemeente weer anders geregeld is, maar ze mogen niet weigeren.
Check anders je MEE kantoor in jouw regio, daar kunnen ze je ook verder helpen.
Ik geloof er niets van dat ze in het weekend mag werken.
woesjje schreef:
29-01-2020 13:12
Ik ook niet en ik zou dus echt nu de organisatie bellen om dit na te vragen.
Indien dit niet waar is (en daar zou ik mijn linkerhand wel om vergokken) direct het proces in gaan zetten voor klacht en/of vervanging van persoon of zelfs organisatie indien nodig.

Wacht niet tot na het weekend maar bel vandaag nog liefst nu direct.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
29-01-2020 09:29
@ringelding: de gemeente vindt mij niet slecht genoeg eraan toe voor een clientondersteuner, want ik heb geen schulden en ik loop niet bij Psyq.
Gigantische onzin!!!
Ik heb ook geen schulden en loop ook niet bij Psyq of hun collega's, maar heb ook gebruik gemaakt van een cliëntondersteuner en doe dat elk jaar opnieuw sinds ik een heel vervelende wmo-ervaring heb gehad.
Heeft de organisatie jouw gebeld dan met de vraag of het goed is? Nee? Dan hen zelf bellen en zeggen dat dit niet kan.
29-01-2020 12:09
De gemeente zegt dat het is voor mensen in de financiële of geestelijke problemen.
Google eens op een cliëntondersteuner in je gemeente en benader die eens met de opmerking van de gemeente. Bijv. Stichting Mee. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie. Mijn ervaring is dat de gemeente niet uit zichzelf zal zeggen dat je het recht hebt op zo'n ondersteuner (hoewel ze dat wel verplicht zijn geloof ik).

En je moet heel erg voor jezelf leren opkomen als je te maken hebt met beperkingen en een zorgvraag. Dat is moeilijk, ik weet er alles van. Maar als een zorgverlener niet bevalt, er is geen klik, er gebeuren vervelende dingen of wat dan ook, dan heb jij het recht om daar iets mee te doen. Benader de zorgorganisatie en leg de situatie uit. Hou er wel rekening mee dat ze wegens personeelstekort misschien niet op stel en sprong iets kunnen regelen.
Wil jouw hh-hulp op zaterdag en wil jij dat niet? Dan gebeurt het ook niet. Je bent geen ondergeschikte van de zorgverlening, het gaat om jouw welzijn!
woesjje schreef:
29-01-2020 13:12
Ik ook niet. De organisatie had jou, nagellak met glitter, dan gebeld.

Ze liegt tegen je.
Mijn ervaring is dat de gemeente niet uit zichzelf zal zeggen dat je het recht hebt op zo'n ondersteuner (hoewel ze dat wel verplicht zijn geloof ik).

Sterker nog, het is wettelijk verplicht om clientondersteuning aan te bieden. En ook al vanaf 2015.
Ik vind het godsgeklaagd dat gemeenten hier nog steeds moeilijk over doen, vooral omdat ze het geen cent kost. Het is vooral ook bedoeld om mensen die minder weerbaar zijn te ondersteunen (in hun kracht zetten) zodat ze ervaren dat ze zaken juist wel zelf kunnen afhandelen, maar net ff dat zetje nodig hebben.
Nou ja, ik heb me in mijn gemeente, waar ik werkzaam was, enorm mijn best gedaan om de clientondersteuning op de kaart te zetten, wat ook wel gelukt is.
Maar ik vind het schrijnend om te merken /lezen dat er nog steeds gemeenten zijn die zich er zo gemakkelijk van afmaken.
In de weekenden wordt er niet gewerkt hoor. Wij werken ook niet in de weekenden.
granny71 schreef:
29-01-2020 12:17
Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van To kijken, maar het gezeik dat je krijgt met de gemeente over dit soort dingen heeft er voor gezorgd dat ik van mijn vakantiegeld vorig jaar zelf maar een rolstoel aangeschaft heb.
Voor €250,- heb ik een eigen rolstoel en hoef ik nooit bang te zijn voor de grillen van de gemeente.
Dat is alleen een optie als je niet al te veel persoonlijke aanpassingen nodig heb. Ik heb gewerkt in dat wereldje. Aangepaste zittingen of rugleuningen of een elektrische ondersteuning zijn erg duur.
Dolfine schreef:
29-01-2020 19:09
Dat is alleen een optie als je niet al te veel persoonlijke aanpassingen nodig heb. Ik heb gewerkt in dat wereldje. Aangepaste zittingen of rugleuningen of een elektrische ondersteuning zijn erg duur.
Klopt. Gelukkig kan ik me nog redden met een standaard rolstoel.
ringelding schreef:
29-01-2020 17:09

Sterker nog, het is wettelijk verplicht om clientondersteuning aan te bieden. En ook al vanaf 2015.
Okee, ik denk niet dat de mensen aan de telefoon bij mijn gemeente dat weten. Ik zal komende week dan weer bellen. Of misschien is het beter om een bericht te sturen via de website. Of zijn de mensen aan de telefoon dezelfden als de mensen die de berichten beantwoorden.
01-02-2020 19:59
Okee, ik denk niet dat de mensen aan de telefoon bij mijn gemeente dat weten. Ik zal komende week dan weer bellen. Of misschien is het beter om een bericht te sturen via de website. Of zijn de mensen aan de telefoon dezelfden als de mensen die de berichten beantwoorden.
Bel gewoon eerst het sociaal wijkteam eens
Is ze nog komen poetsen vandaag?
geneet van 't laeve
29-01-2020 12:26
Omdat ze vorige week goed werkte, had ik besloten haar een tweede kans te geven na het gesprek dat ik met haar heb gehad. Op je werk krijg je ook altijd eerst een waarschuwing. Ik zag dat gesprek als een waarschuwing voor haar.

Op zich kan ze in het weekend komen, want ik ben door mijn ziekte toch bijna altijd thuis. Maar wat mij stoort, is dat er steeds wat is. Een tijdje geleden was er ook iets met haar moeder, een andere keer lag haar volwassen zoon in het ziekenhuis, een andere keer had ze last van haar rug, een andere keer was ze uit de tram gevallen en had ze haar enkel verzwikt. Of ze komt te laat omdat ze zich verslapen heeft of ze komt te laat omdat ze de bus gemist heeft. Of ze gaat eerder weg omdat ze een andere afspraak heeft of ze gaat eerder weg omdat ze haar volwassen zoon ergens wil ophalen. Of ze wil standaard later afspreken, eerst een half uur later, nu is het een uur later dan oorspronkelijk was afgesproken. En vandaag is er weer wat met haar moeder.

Ze werkt pas 2,5 maand of zo bij mij en ze hoeft maar 2 uur te werken, niet de hele ochtend. Ben ik heel onredelijk dat ik het zat word dat er steeds wat is?
Makkelijk voor haar, ze wordt betaald terwijl ze het werk niet doet.
Je had bij de tweede keer al met haar moeten kappen. Er is trouwens ontzettend veel kaf tussen het koren bij dergelijke organisaties en soms werken directies en medewerkers samen om zoveel mogelijk geld binnen te harken ten koste van zieken/gehandicapten.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hier een artikel over zorgfraude.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/231709 ... dklok.html
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

gizzmo-returns schreef:
01-02-2020 20:02
Bel gewoon eerst het sociaal wijkteam eens
Dit.

Bij het wijkteam heb je een contract persoon. Bel, vraag wie jou contact persoon is. En geef het aan.

Je moet niet de gemeente bellen, maar de Wmo. Het sociaal wijkteam.

De gemeente/stadhuis weet dit niet.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 01-02-2020 22:50
18.74% gewijzigd
Someonenew schreef:
29-01-2020 12:28
Nee ik vind jou niet onredelijk! Ik zou die organisatie eens bellen en vragen of ze werkelijk doorgeven heeft over in het weekend werken, geloof er niks van. En nogmaals WMO bellen en vragen om hulp van een andere organisatie. En die appjes van haar allemaal bewaren kan altijd nog handig zijn voor de WMO.
Dit. Maar ze hoort binnen de thuiszorg een andere medewerker te krijgen.
Hoe is de stand van zaken inmiddels nagellakmetglitters?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ze was die zaterdag wel komen werken om het in te halen.

Maar ze had zich deze week weer ziek gemeld. Ze heeft nu al een paar keer haar enkel verzwikt of ze heeft last van haar rug of ze is uit de tram gevallen. Omdat zij weer niet kon komen, kreeg ik een invalhulp. De invalhulp was heel aardig en werkte heel grondig. Ik werd daarna gebeld door de organisatie en zij vroegen of ik tevreden was over de hulp, want zij wilden haar weer bij mij inroosteren en zij komt nu vast bij mij. Daar ben ik blij mee.
nagellakmetglitter wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:26
6.28% gewijzigd
Oh wat super TO! Ben echt blij voor je :heart:
Wat fijn dat het op deze manier opgelost is, geeft vast een hoop rust !
14-02-2020 19:23
Ze was die zaterdag wel komen werken om het in te halen.

Maar ze had zich deze week weer ziek gemeld. Ze heeft nu al een paar keer haar enkel verzwikt of ze heeft last van haar rug of ze is uit de tram gevallen. Omdat zij weer niet kon komen, kreeg ik een invalhulp. De invalhulp was heel aardig en werkte heel grondig. Ik werd daarna gebeld door de organisatie en zij vroegen of ik tevreden was over de hulp, want zij wilden haar weer bij mij inroosteren en zij komt nu vast bij mij. Daar ben ik blij mee.
Wat fijn!
Maar mocht het nou toch anders gaan lopen he kom je dan wel eerder voor jezelf op? Je hebt een indicatie, je hebt het nodig, je bent gewoon een klant en zij moeten continu kwaliteit leveren en niet maar soms.

Voor nu, geniet ervan blij om te lezen dat er is ingegrepen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven