Wmo huishoudelijke hulp

07-01-2020 20:27 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg via de WMO huishoudelijke hulp voor 2 tot 2,5 uur per week. Op zich ben ik heel blij met de hulp, maar ik krijg stress van de medewerksters. Ze doen alleen het hoognodige, ze willen al na een uurtje weg, ze lopen de kantjes er vanaf om maar zo snel mogelijk klaar te zijn en weg te gaan.

Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.

Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.

Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een andere huishoudelijke hulp sinds een paar weken. De derde hulp bij deze organisatie.

De hulp die ik nu heb, komt steeds te laat. Twee weken geleden was ze drie kwartier te laat, vorige week een half uur en vandaag zal ze minstens een uur te laat zijn. Ze moest om 10 uur beginnen. Het is nu bijna 10.45 uur. Alleen als haar man haar met de auto brengt, is ze op tijd.

De trams rijden door de corona nog maar 3x per uur. Is het niet de verantwoordelijkheid van de werknemer en/of het thuiszorgbureau om daarop te letten zodat ze wat eerder van huis vertrekt?

Ze spreekt en verstaat slecht Nederlands. Ik heb net geprobeerd haar uit te leggen dat als ze om 9.45 uur vertrekt van huis ze nooit om 10.00 uur bij mij thuis kan zijn. Dan begint ze over haar kinderen die thuis zijn. Haar kinderen zijn tussen de 11 en 16 jaar oud. Maar ik moet nu dus steeds ruim een half uur wachten op haar en dat is toch ook niet leuk.

En door haar slechte Nederlands is het ook moeilijk om een keer wat aan haar te vragen dat anders is dan wat ze gewoonlijk doet.

Ik vroeg haar bijv om kleren OP de wasmachine te doen. Ik herhaalde het een paar keer, want ze keek me aan alsof ze water zag branden. Toen ze weg was, zag ik dat ze de kleren IN de wasmachine had gedaan. Ik moest het eruit halen.

Ze weet niet wat een aanrecht is. Dan moet ik naar de keuken om haar te laten zien wat een aanrecht is.

Of toen ik haar vroeg om een droogrek in de kast te doen, wist ze niet wat ik bedoelde. Uiteindelijk heb ik het zelf moeten doen.

Als ik het zelf doe, dan gaat dat moeilijk. De pijn wordt meer. Het verbruikt veel energie omdat ik een handicap heb met staan en lopen. Ik heb een scootmobiel voor buitenshuis en ik maak gebruik van een leen-rolstoel voor gangen waar ik niet met mijn scootmobiel in mag. Het huishouden is niet iets wat ik gemakkelijk zelf kan doen. Vandaar de WMO.

Ze werkt op zich wel goed en ze is aardig.

Ben ik te veeleisend?

Vraag ik teveel als ik graag een hulp zou willen die goed werkt, aardig is, op tijd komt en goed Nederlands spreekt en verstaat?
Ik dacht dat je een goede hulp had TO? Of is die weg bij de thuiszorg?

Ik zou gewoon weer gaan bellen hoor. Balen dit weer :hug:
Alle reacties Link kopieren
het zit je niet mee to, ik was zoblijte lezen dat je laatst een nieuwe had waar je tevreden over was.. maar die is er dus niet meer? erg onhandig dat je nieuwe hulp niet voldoende nl verstaat om haar werk goed te kunnen doen. dat zou ik echt aangeven bij het bureau waar ze voor werkt, en als ik jou was zou ik het ondertussen wel tijd vinden om naar een ander bureau te vragen bij wmo. ik werk zelf ook als hh hulp in de thuiszorg en schaam me daar bijna voor als ik lees hoe sommige 'collega's' met jou omgaan.
In plaats van het hier neerzetten zou ik de organisatie opbellen en het daar bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Zij is de nieuwe hulp.!Ze kwam de eerste twee weken op tijd omdat haar man haar met de auto bracht. Maar de afgelopen drie keer kwam ze met het openbaar vervoer 50 minuten, vorige week 35 minuten en gisteren ruim een uur te laat.

Ze is goed als je geen andere dingen van haar vraagt dan de normale dingen zoals stofzuigen. Die woorden kent ze wel.

Ik heb met haar besproken dat ze volgende week eerder van huis moet vertrekken. Als ze pas van huis vertrekt om 9.45, kan ze nooit om 10 uur bij mij thuis zijn. Ik weet niet of ze begrepen heeft wat ik haar uit probeerde te leggen. Volgende week moet blijken of ze dan wel op tijd is.

Ze is wel een vooruitgang ten opzichte van de vorige thuishulp. Bij de vorige zag ik er tegenop dat ze kwam, dat heb ik bij deze hulp niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze doet de normale dingen goed zeg je. Maakt ze ook haar tijd vol?
Zo ja dan zou ik verder niet veel meer verwachten. De dingen die je nu aangeeft daar loop je ook tegenaan op alle dagen dat ze er niet is.

Het op tijd komen kun je met de organisatie bespreken, laat hen dat met haar opnemen.
Ik zou deze zin ook niet snappen, om kleren OP de wasmachine te doen.
En als je dat dan meerdere keren zo zegt dan zou ik denken dat het eoa dialect is en dat je bedoelt IN de wasmachine.
OP bed is namelijk ook IN bed. OP de hand wassen = met de hand wassen.

Als iemand zegt. LEG de kleren OP de wasmachine, dan zou ik het wel snappen. Of wat was nou precies jouw bedoeling?
Alle reacties Link kopieren
Met beide reacties eens, denk dat het zaak is om echt te gaan kijken hoe je precies dingen aangeeft in dit geval.

Te laat komen ja het is vervelend zal er zeker wat van blijven zeggen maar aan de andere kant misschien het beste om de tijd voor nu een soort richtlijn te zien en probeer zeker een uur nadat ze eigenlijk weg zou zijn niks te plannen zodat je geen overlap hebt.
Nee het is niet zoals het hoort maar het is wel zoals het blijkbaar is.

Weet je welke taal ze wel spreekt, er is tegenwoordig online van alles te vinden om woorden of zinnen te vertalen van Nederlands naar vrijwel elke andere taal.
Als je overwegend wel tevreden bent over haar is het een kwestie van dealen met de dingen waar je ontevreden over bent.
Nee je wensen zijn niet gek of veeleisend maar blijkbaar momenteel niet haalbaar dus dan proberen je verwachtingen bij te stellen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet normaal en hoort zeker niet.
Mijn advies zoek een andere aanbieder en maak een aantekening bij de gemeente..

Wbt je hulp zet afspraken op papier en laat haar alles elke week afvinken heel.simpel.
Weet je wat er gebeurt is en doe ke niks dubbel .

Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven