Wmo huishoudelijke hulp

07-01-2020 20:27 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg via de WMO huishoudelijke hulp voor 2 tot 2,5 uur per week. Op zich ben ik heel blij met de hulp, maar ik krijg stress van de medewerksters. Ze doen alleen het hoognodige, ze willen al na een uurtje weg, ze lopen de kantjes er vanaf om maar zo snel mogelijk klaar te zijn en weg te gaan.

Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.

Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.

Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-01-2020 22:40
TO, dit is al door een paar forummers aangegeven.
Wil je delen in welke regio je woont? Uit alles blijkt dat je het heel lastig vindt om zelf je punt te maken en dat geeft niet, maar je hebt wel recht op goede hulp.
Ik woon in het 070 gebied. Regio Haaglanden.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
19-01-2020 06:24
Ik woon in het 070 gebied. Regio Haaglanden.
Ik zou je graag helpen maar woon aan de andere kant van het land.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
21-01-2020 07:49
Ik zou je graag helpen maar woon aan de andere kant van het land.
Bedankt!

Maar ik heb het vandaag zelf gezegd. Dat ik graag wil dat ze de twee uren maakt waarvoor ze betaald wordt en niet eerder weggaat. En dat ik graag ook zou willen dat als er een uur nog over is, ze uit zichzelf misschien ook iets kan bedenken om te doen wat gedaan kan worden ipv mij klusjes laten bedenken. Dus dat ze zelf bedenkt dat ze de badkamer kan doen of de koelkast. Ze zei dat ik iemand anders moet vragen aan de organisatie en de sfeer was heel ijzig.
Nagellakmetglitter schreef:
22-01-2020 17:27
Bedankt!

Maar ik heb het vandaag zelf gezegd. Dat ik graag wil dat ze de twee uren maakt waarvoor ze betaald wordt en niet eerder weggaat. En dat ik graag ook zou willen dat als er een uur nog over is, ze uit zichzelf misschien ook iets kan bedenken om te doen wat gedaan kan worden ipv mij klusjes laten bedenken. Dus dat ze zelf bedenkt dat ze de badkamer kan doen of de koelkast. Ze zei dat ik iemand anders moet vragen aan de organisatie en de sfeer was heel ijzig.

:woa: Echt hoor. Waarom is ze dit werk gaan doen? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben natuurlijk niet blij dat de sfeer ijzig was na het gesprek, maar ik ben blij dat ik voor mezelf ben opgekomen. Want ik liet het toe dat ze over mij heen liep en zelf haar werktijden bepaalde. Hoe laat ze binnenkwam en hoe laat ze wegging. Dat voelde niet goed.
Heel goed dat je voor jezelf bent opgekomen.

Mocht je het eng vinden om te bellen, misschien dat je het dan kan mailen naar die organisatie? Dat doe ik zelf ook als ik iets eng vind.
Als ze wil dat je om iemand anders vraagt dan ook nu meteen (laten) doen! Vraag desnoods de buurvrouw, een vriendin, familielid etc. Kom nou! Zo laat je je toch niet behandelen?! En als ze het echt zo klote vind bij jou had ze dat al lang doorgegeven bij de organisatie. Ik denk dat ze je in een hoekje wil drijven en wil zorgen dat je niet meer klaagt en daarom bluft dat je de organisatie maar moet bellen want ze gaat er waarschijnlijk vanuit dat je dat toch niet doet... wel dus.

Nu even doorzetten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je voor jezelf bent opgekomen. Erg jammer dat iemand die hulp komt bieden zo met je om gaat.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
22-01-2020 17:56
Als ze wil dat je om iemand anders vraagt dan ook nu meteen (laten) doen! Vraag desnoods de buurvrouw, een vriendin, familielid etc. Kom nou! Zo laat je je toch niet behandelen?! En als ze het echt zo klote vind bij jou had ze dat al lang doorgegeven bij de organisatie. Ik denk dat ze je in een hoekje wil drijven en wil zorgen dat je niet meer klaagt en daarom bluft dat je de organisatie maar moet bellen want ze gaat er waarschijnlijk vanuit dat je dat toch niet doet... wel dus.

Nu even doorzetten hoor.
Dit inderdaad!
Supergoed dat je het gewoon tegen haar gezegd hebt, dat zag ze waarschijnlijk niet aankomen.

Nu doorzetten en je verhaal doen bij de organisatie. Zet m op!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij verstandig als je ook je gemeente belt, zij sluiten contracten af met zorgaanbieders en willen vaak wel weten of er iets niet goed gaat. Daarnaast kan je de gemeente vragen of ze nog andere bedrijven hebben waar je huishoudelijke hulp van kan krijgen. Je mag er altijd voor kiezen om een andere organisatie het werk te laten doen (kan soms al met een formulier).
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
11-01-2020 19:01
Ik had een rolstoel gratis 6 maanden te leen van Medipoint. Maar die moest ik teruggeven na 6 maanden. En ik heb al een scootmobiel voor buiten, dan krijg ik geen rolstoel.

Ik moet van de WMO kiezen tussen een rolstoel voor binnen of een scootmobiel voor buiten. Ik kies voor de scootmobiel omdat ik anders geen boodschappen kan doen en ik anders niet naar buiten kan.

Ik ging een aantal weken geleden lopend de weg oversteken en het voetgangerslicht sprong al op rood en de auto’s wilden al gaan rijden terwijl ik nog maar halverwege het zebrapad was. Ik heb die scootmobiel voor buiten dus echt nodig.
Apart dat je moet kiezen tussen een scootmobiel en een rolstoel. Dat is niet in elke gemeente zo.
Je kan bij je zorgverzekeraar een trippelstoel aanvragen voor binnenshuis. Die kan je bv ook tijdens het koken in je keuken gebruiken.
Verder eens met de anderen. Leg het probleem neer bij de zorgaanbieder en vraag om een andere hulp.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan! Liever twee uur een koelkast in huis, dat wel schoon is dan een vriendelijke dame die jou en haar werkgever stiekem in de maling neemt en het vies achter laat.

En zeker haar organisatie bellen. Dat je haar vriendelijk gevraagd hebt of ze wil doen waar ze voor aangenomen is maar ze daar heel vervelend op reageerde en zelf het advies gaf hen te bellen.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
22-01-2020 17:29
:woa: Echt hoor. Waarom is ze dit werk gaan doen? :facepalm:
Hier in de regio worden mensen in de bijstand gepusht om te gaan werken in de thuiszorg.
geneet van 't laeve
Baankje1 schreef:
23-01-2020 10:10
Hier in de regio worden mensen in de bijstand gepusht om te gaan werken in de thuiszorg.
Ja vaak doen mensen dit ook omdat je in de thuiszorg makkelijk werk kan vinden als huishoudelijke hulp. Je hebt geen opleiding nodig, cursus krijg je als je geluk heb. Goed Nederlands kunnen praten is blijkbaar ook niet echt van belang. Ik ben er zelf ook zo ingerold, ik moest toch een inkomen hebben en mijn eerste idee was om dit tijdelijk te doen, toen begon ik het ook echt leuk te vinden maar inmiddels op zoek naar wat anders want het alleen leuk vinden is niet voldoende. Ik wil verder groeien, meer financiële zekerheid. Juist omdat je er zo makkelijk in kan rollen is het zaak dat mensen klagen als iets niet goed gaat, dan worden ze misschien wat selectiever.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
22-01-2020 17:29
:woa: Echt hoor. Waarom is ze dit werk gaan doen? :facepalm:
Heel veel worden door de sociale dienst gedwongen dit werk te gaan doen!
Vroeger werd huishoudelijk werk gewoon door verzorgenden gedaan die deel uitmaakten van een zorgteam. Ging prima.
Maar helaas dat was ooit...
woesjje schreef:
23-01-2020 16:35
Heel veel worden door de sociale dienst gedwongen dit werk te gaan doen!
Vroeger werd huishoudelijk werk gewoon door verzorgenden gedaan die deel uitmaakten van een zorgteam. Ging prima.
Maar helaas dat was ooit...

Aah..
Tjolk2019 schreef:
22-01-2020 23:39
Apart dat je moet kiezen tussen een scootmobiel en een rolstoel. Dat is niet in elke gemeente zo. (...)
Ik heb hier nog niet zo lang geleden mee te maken gehad. Ik heb een scootmobiel toegewezen gekregen van de WMO, en ik heb een rolstoel geleend die via de WMO toegewezen zou moeten worden na 6 maanden lenen. De WMO was aanvankelijk niet zo geneigd om me én een rolstoel én een scootmobiel toe te kennen, maar ik heb mijn wens als volgt onderbouwd:

Die scootmobiel vergroot mijn dagelijkse zelfredzaamheid en eigen regie. Maar er zijn situaties waarbij ik afhankelijk ben van een rolstoel. Bijvoorbeeld als ik gezellig met mijn kinderen mee kan rijden naar familiegelegenheden of een gezamenlijk dagje uit, of als een vriendin me ergens mee naar toe wil nemen. Dan kan de scootmobiel echt niet achterin de auto, mijn Valyskilometers zijn niet bepaald van elastiek en een rollator redt me alleen voor heel korte stukjes. Dat begreep de WMO. Maar ik realiseer me goed dat dit per gemeente, en zelfs per WMO-gids, kan verschillen. En ik herken het murw zijn van het telkens weer opnieuw om extra voorzieningen vragen :"-(
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
23-01-2020 19:36
Die scootmobiel vergroot mijn dagelijkse zelfredzaamheid en eigen regie. Maar er zijn situaties waarbij ik afhankelijk ben van een rolstoel. Bijvoorbeeld als ik gezellig met mijn kinderen mee kan rijden naar familiegelegenheden of een gezamenlijk dagje uit, of als een vriendin me ergens mee naar toe wil nemen. Dan kan de scootmobiel echt niet achterin de auto, mijn Valyskilometers zijn niet bepaald van elastiek en een rollator redt me alleen voor heel korte stukjes. Dat begreep de WMO. Maar ik realiseer me goed dat dit per gemeente, en zelfs per WMO-gids, kan verschillen. En ik herken het murw zijn van het telkens weer opnieuw om extra voorzieningen vragen :"-(
TO, misschien kan een organisatie als MEE je helpen bij het aanvragen van een rolstoel.
Eerlijk gezegd vind ik dat de gemeente je wel erg inperkt op deze manier.
Je moet het ook maar net treffen met je gemeente. De gemeente waar ik onder val is echt ruk op sommige gebieden, terwijl ze in een andere gemeente hier vlakbij veel makkelijker zijn. Echt zo'n verschil!
Alle reacties Link kopieren
Ik noem het nog een keer CLIENTONDERSTEUNING!!!

Ik ben zelf clientondersteuner (vanuit MEE) geweest bij een wmo afdeling.

Maakt niet uit of je al met de wmo, participatie, of jeugdzorg of juist niet te maken hebt.

Op alle leefgebieden kunnen ze je wegwijs maken waar je zorg, ondersteuning kunt krijgen, bij klachten en problemen met zorgaanbieders kunnen ze je bijstaan.
Ook in de voorbereiding van de "keukentafel" gesprekken kunnen ze helpen en daar ook bij aanwezig zijn als dat gewenst is. Ze staan naast de zorgvrager, gaan samen met jou aan de slag om een hulpvraag te formuleren, spreken de taal van de zorgaambieders en hebben korte lijntjes binnen hun werkgebied.
Ze zijn onafhankelijk (hebben dus niks te maken met de gemeente of aanbieders) maar, als het goed is, wek een uitgebreid netwerk met alle mogelijke "ketenpartners"

Echt, als je ergens tegen aanloopt, hoe klein het ogenschijnlijk kan zijn, neem contact op met je gemeente en vraag naar clientondersteuning. Dit kunnen en mogen ze niet weigeren, aangezien clientondersteuning wettelijk is vastgegelegd. Hoe dit geregeld is, is per gemeente verschillend, maar het is er wel.
Alle reacties Link kopieren
@ringelding: de gemeente vindt mij niet slecht genoeg eraan toe voor een clientondersteuner, want ik heb geen schulden en ik loop niet bij Psyq.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
29-01-2020 09:29
@ringelding: de gemeente vindt mij niet slecht genoeg eraan toe voor een clientondersteuner, want ik heb geen schulden en ik loop niet bij Psyq.
Dat is ontzettende onzin! Clientondersteuning is voor iedereen, ongeacht of je wel of geen beperking hebt.
Klachten over je hulp moet je eerst melde bij haar directe werkgever, doet die er niks aan dan bel je de WMO en vertel je jouw verhaal. Je had al eerder zulke belabberde hulp gehad toch? Werkten die voor het zelfde bedrijf? Als dat zo is dan kun je bij de WMO switchen van werkgever/bedrijf, daar kan wel wachttijd aan vastzitten dus als je dit zou willen niet te lang wachten. En als ze bij de WMO moeilijk doen, vraag dan naar een leidinggevende.

Succes, ik vind het erg rot voor je. Je krijgt hulp toegewezen maar krijgt uiteindelijk amper hulp en dat hoort zo niet!
Alle reacties Link kopieren
ringelding schreef:
29-01-2020 10:07
Dat is ontzettende onzin! Clientondersteuning is voor iedereen, ongeacht of je wel of geen beperking hebt.
De gemeente zegt dat het is voor mensen in de financiële of geestelijke problemen.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
23-01-2020 20:37
TO, misschien kan een organisatie als MEE je helpen bij het aanvragen van een rolstoel.
Eerlijk gezegd vind ik dat de gemeente je wel erg inperkt op deze manier.
Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van To kijken, maar het gezeik dat je krijgt met de gemeente over dit soort dingen heeft er voor gezorgd dat ik van mijn vakantiegeld vorig jaar zelf maar een rolstoel aangeschaft heb.
Voor €250,- heb ik een eigen rolstoel en hoef ik nooit bang te zijn voor de grillen van de gemeente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven