Wmo huishoudelijke hulp

07-01-2020 20:27 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg via de WMO huishoudelijke hulp voor 2 tot 2,5 uur per week. Op zich ben ik heel blij met de hulp, maar ik krijg stress van de medewerksters. Ze doen alleen het hoognodige, ze willen al na een uurtje weg, ze lopen de kantjes er vanaf om maar zo snel mogelijk klaar te zijn en weg te gaan.

Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.

Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.

Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen. :sigh:
Wat voor mij hielp, is het meer vanuit een zakelijke deal te bekijken. Je betaald (in dit geval via de wmo) voor eens dienst dus zij hebben dit te leveren. Zou je het bij de bakker accepteren als je een zak van 10 broodjes koopt en er zitten er maar 5 in? Of als de taxichauffeur een uur te laat komt en je er halverwege uitzet omdat hij naar de volgende klant moet?

Maak iedere week een lijstje met wat moet gebeuren. Is het klaar is er ruimte voor een kopje koffie tijdens het invullen van de papieren, anders niet.

Kom voor jezelf op, ziek zijn betekend niet dat je minderwaardig bent en dat jij je moet overleveren aan de grillen van anderen.
granny71 schreef:
07-01-2020 21:46
Op het moment dat ze de badkamer vloer doet, doet ze waarschijnlijk dingen buiten het lijstje/boekje.
Dan krijgt ze dat weer te horen van de zorgorganisatie.
.
Maar de badkamervloer(tje) is dus ook de wc vloer. Het is nog geen 2m.
Wanneer komt ze weer?
Nagellakmetglitter schreef:
08-01-2020 10:23
Ik heb alleen maar een (lage) IVA uitkering en ik heb best wel uitgaven vanwege ziekte.
Klop eens bij MEE aan en kijk of je pgb kunt krijgen voor hulp.
strings-attached schreef:
08-01-2020 13:10
Klop eens bij MEE aan en kijk of je pgb kunt krijgen voor hulp.
MEE bestaat in veel gemeenten (al jaren) niet meer. Dit is opgegaan in het wijkteam.

Pgb is een uitbetaling vorm. Geen hulpvorm op zich.
Bij voorkeur is een Wmo indicatie voor gemeente en cliënt het handigst.

Pgb komt alleen nog voor, als je meer als 1 hulpaanbieder nodig hebt.

Tegenwoordig willen ze het liefst dat je via 1 organisatie (die dan het budget krijgt) alle zorg krijgt.

Een pgb is niet meer zo gebruikelijk als vroeger. Het is meer een uitzondering.

En het is alleen een andere vorm van geldstroom. Qua zorg kun je net zo goed Wmo krijgen (zorg in natura)

Scheelt ook enorm aan administratie en dus energie. En zakelijke autoriteit. Wat TO beide nu niet heeft.
Oh-happy-day schreef:
08-01-2020 13:06
Wanneer komt ze weer?
Gisteren is ze gekomen. Ik heb wel een paar van de dingen gezegd op het lijstje, maar niet alles. Ik ga een lijstje maken van alles wat ze moet doen.

Dat moet ik dan heel gedetailleerd doen, want als ik zeg dat ze de wc moet doen, dan doet ze alleen de vloer, maar niet de toiletpot en het fonteintje. Ik moet dan alles controleren.

Ik ben altijd heel moe, want ik slaap slecht en ik heb veel pijn, en politieagent spelen trekt nog meer energie. :sigh: en ik kan ook maar kort staan en kort lopen. Want ook al schrijf ik het op, dan weet ik nog niet of ze het doet.
Waarom vraag je niet gewoon weer een andere hulp?

Zeg bij de organisatie, dat er geen klik is.

Er is geen vertrouwen.
Neem contact op met de organisatie en/of het sociaal wijkteam. En ook.... probeer het wat los te laten.
Echt zonde als er zoveel energie heen gaat dit je wel voor belangrijkere zaken kan gebruiken.
Op papier zetten lijkt me een goed plan en dan wellicht wat specifieker dan je zou verwachten voor iemand die dit als werk doet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Was ze wel op tijd en heeft ze haar tijd volgemaakt?

Een andere hulp vragen kan gerust.
Dat lijstje maken hoeft niet in een keer he. Je begint met noemen van onderwerpen (keuken badkamer wc woonkamer). En dan schrijf je elke dag dingen op die door je hoofd schieten. Zo groeit de lijst. Dus dag 2 stAat er dan wc-pot poetsen, dag 3 maak je er van wc pot binnen- en buitenkant doen, bril schoonmaken en vloer dweilen.

En gelijktijdig; dit is niet tof, en al helemaal niet dat je het gevoel hebt alles te moeten controleren. Ik zou de organisatie bellen dat je je helemaal niet ondersteund voelt en het een hoge stress factor is. Dat je graag wil dat zij beter aansturen omdat jij er de energie niet voor hebt. En of ze dan een ander sturen of haar opnieuw uitleggen wat ze moet doen; dat maakt niet uit. Zo leg je het probleem (een slecht werkende hulp) bij degene neer die het kan oplossen (haar werkgever).
Ik heb sinds ruim een jaar drie keer per week twee uur huishoudelijke/organisatorische hulp. Aanvankelijk leverde dat me een hoop stress op. In eerste instantie omdat ik het sowieso altijd moeilijk vind te erkennen dat ik hulp nodig heb. Vervolgens kwam er steeds een ander, waardoor ik het gevoel had dat ik telkens opnieuw de hele toestand moest verantwoorden en uitleggen. Dat leverde me zoveel stress op, dat ik er eigenlijk geen baat bij had. Ik heb toen overlegd met de thuiszorgorganisatie en nu heb ik één hulp waarmee ik goed overweg kan en af en toe een invalster (steeds dezelfde). Sindsdien krijg ik meer rust door de hulp - waar het dus voor is bedoeld.

Dus ga in overleg, daar zijn ze voor!
Oh-happy-day schreef:
09-01-2020 23:47
Was ze wel op tijd en heeft ze haar tijd volgemaakt?

Een andere hulp vragen kan gerust.
Nee, ze was niet op tijd, maar een kwartier later. Ze appte dat ze zich had verslapen.

En nee, ze heeft de twee uur niet vol gemaakt, maar ze doet alles zo gigantisch snel. Ik zei tegen haar dat ze de douchecabine schoon moest maken en ik zei erbij de glazen wanden van binnen en van buiten, de tegels van de muren en de vloer. Na 2-3 minuten kwam ze alweer terug dat ze het gedaan had. Ik snap er niks van.

Ze ging weg na ruim een uur. Het probleem is dat ik niet een uur kan staan of lopen. Ik kan dus niet de hele tijd achter haar aan lopen om te zien hoe ze het doet.
nagellakmetglitter wijzigde dit bericht op 11-01-2020 19:02
0.07% gewijzigd
Ik had een rolstoel gratis 6 maanden te leen van Medipoint. Maar die moest ik teruggeven na 6 maanden. En ik heb al een scootmobiel voor buiten, dan krijg ik geen rolstoel.

Ik moet van de WMO kiezen tussen een rolstoel voor binnen of een scootmobiel voor buiten. Ik kies voor de scootmobiel omdat ik anders geen boodschappen kan doen en ik anders niet naar buiten kan.

Ik ging een aantal weken geleden lopend de weg oversteken en het voetgangerslicht sprong al op rood en de auto’s wilden al gaan rijden terwijl ik nog maar halverwege het zebrapad was. Ik heb die scootmobiel voor buiten dus echt nodig.
Gele_Suikerspin schreef:
09-01-2020 23:03
Waarom vraag je niet gewoon weer een andere hulp?

Zeg bij de organisatie, dat er geen klik is.

Er is geen vertrouwen.
Dat zei ik bij de vorige hulp ook. Deze hulp doet wel wat ik vraag, maar ze doet het zo razendsnel dat ik mij niet kan voorstellen dat het goed gedaan wordt. Zoals in nog geen 3 minuten de badkamer.
11-01-2020 19:00
Nee, ze was niet op tijd, maar een kwartier later. Ze appte dat ze zich had verslapen.

En nee, ze heeft de twee uur niet vol gemaakt, maar ze doet alles zo gigantisch snel. Ik zei tegen haar dat ze de douchecabine schoon moest maken en ik zei erbij de glazen wanden van binnen en van buiten, de tegels van de muren en de vloer. Na 2-3 minuten kwam ze alweer terug dat ze het gedaan had. Ik snap er niks van.

Ze ging weg na ruim een uur. Het probleem is dat ik niet een uur kan staan of lopen. Ik kan dus niet de hele tijd achter haar aan lopen om te zien hoe ze het doet.
Dingen vastleggen op papier en contact opnemen met de organisatie eventueel met sociaal wijkteam maar goed dat heb ik al 2 keer geschreven en andere mensen ook.

Heb je niet uitgesproken dat je verbaasd bent dat het zo snel gedaan was en dat je na een kwartiertje ofzo even zou kijken (als dat lukt)
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
11-01-2020 19:04
Dat zei ik bij de vorige hulp ook. Deze hulp doet wel wat ik vraag, maar ze doet het zo razendsnel dat ik mij niet kan voorstellen dat het goed gedaan wordt. Zoals in nog geen 3 minuten de badkamer.
Nee. Ze doet niet wat je vraagt.
11-01-2020 19:01
Ik had een rolstoel gratis 6 maanden te leen van Medipoint. Maar die moest ik teruggeven na 6 maanden. En ik heb al een scootmobiel voor buiten, dan krijg ik geen rolstoel.

Ik moet van de WMO kiezen tussen een rolstoel voor binnen of een scootmobiel voor buiten. Ik kies voor de scootmobiel omdat ik anders geen boodschappen kan doen en ik anders niet naar buiten kan.

Ik ging een aantal weken geleden lopend de weg oversteken en het voetgangerslicht sprong al op rood en de auto’s wilden al gaan rijden terwijl ik nog maar halverwege het zebrapad was. Ik heb die scootmobiel voor buiten dus echt nodig.
Dat je moet kiezen dat ken ik. Het duurste van hun en het andere, in jouw geval een rolstoel dus, via marktplaats bv. Zo duur is het dan niet.
strings-attached schreef:
11-01-2020 19:28
Dat je moet kiezen dat ken ik. Het duurste van hun en het andere, in jouw geval een rolstoel dus, via marktplaats bv. Zo duur is het dan niet.
Ik heb daar al naar gekeken en ze zitten allemaal in een andere stad of zelfs een andere provincie. Hoe haal ik die rolstoel op? Ik heb alleen een scootmobiel, daarmee kan ik niet de snelweg op. En een rolstoel past niet op de scootmobiel.

Ik kan mij wel redden in mijn huis zonder rolstoel door steeds tussendoor te rusten. Alleen red ik het niet als ik de hulp een uur lang achterna moet lopen.
11-01-2020 19:04
In 3 minuten tijd kun je geen badkamer schoonmaken.
Teken jij die lijst per keer af?
Hou eens voor jezelf bij wanneer ze allemaal eerder weg is gegaan. Dus per keer de aankomsttijd en de vertrektijd noteren.
TO, je hebt toch een rolstoel? Of begrijp ik je topic waarin je op zoek bent naar een kleine auto waar een rolstoel in past nou niet goed?
LhasaApso2008 schreef:
11-01-2020 21:15
TO, je hebt toch een rolstoel? Of begrijp ik je topic waarin je op zoek bent naar een kleine auto waar een rolstoel in past nou niet goed?
Nee, ik heb geen rolstoel meer. Ik had er eentje geleend via Medipoint. Ik heb er wel eentje nodig voor langere afstanden dan ongeveer 15 meter. Het plan was dat ik met de auto een rolstoel in een andere stad zou kunnen kopen en dan zou ik die rolstoel achterin kunnen zetten. Maar ik heb op dit moment geen auto en geen rolstoel.
11-01-2020 23:36
Nee, ik heb geen rolstoel meer. Ik had er eentje geleend via Medipoint. Ik heb er wel eentje nodig voor langere afstanden dan ongeveer 15 meter. Het plan was dat ik met de auto een rolstoel in een andere stad zou kunnen kopen en dan zou ik die rolstoel achterin kunnen zetten. Maar ik heb op dit moment geen auto en geen rolstoel.
En niemand die die rolstoel op kan halen voor je? Als je hier een beetje in de buurt woont doe ik dat met plezier voor je, in een suzuki wagon, zou dat wel moeten lukken toch
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb je niemand in je omgeving die je ergens mee kan helpen? Niemand met een auto die even met je mee kan rijden om een rolstoel op te halen en dergelijke dingen? Het klinkt zo triest allemaal
IBIopviva schreef:
11-01-2020 19:05
Dingen vastleggen op papier en contact opnemen met de organisatie eventueel met sociaal wijkteam maar goed dat heb ik al 2 keer geschreven en andere mensen ook.

Heb je niet uitgesproken dat je verbaasd bent dat het zo snel gedaan was en dat je na een kwartiertje ofzo even zou kijken (als dat lukt)
Ja, ik ga het vastleggen op papier wat ze moet doen elke week. Maar dan nog doet ze het supersnel.

Ik zei tegen haar: “Dat kan nooit dat je die douchecabine van binnen en van buiten en de tegels in 2 minuten hebt gedaan.” En toen lachte ze alleen. En toen ben ik gaan kijken in de badkamer. Maar ik ben alleenstaand zonder kinderen, mijn huis wordt nooit echt heel vies. Dus ook de badkamer niet. Als de badkamer echt vies was, had ik het verschil kunnen zien. Ik wilde ook gaan kijken in de badkamer toen ze daar was, maar ik dacht ‘even een minuutje rusten en dan ga ik kijken’. Maar voordat ik het wist, was ze weer terug uit de badkamer.
Het feit dat ik op zondagochtend om 8.10 uur hierover schrijf en nadenk, geeft al aan hoeveel stress het geeft.

Ik heb sinds augustus WMO huishoudelijke hulp en op twee goede hulpen na was het heel veel stress. Maar de ene goede hulp is gestopt met werken en gaat weer naar school. De andere goede hulp barst al van de cliënten, ze kan er niet nog een cliënt bij hebben. De anderen komen niet opdagen of daar heb ik problemen mee dat ze eerder weg willen of dingen kapot maken omdat ze het allemaal snel willen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven