Wmo huishoudelijke hulp

07-01-2020 20:27 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg via de WMO huishoudelijke hulp voor 2 tot 2,5 uur per week. Op zich ben ik heel blij met de hulp, maar ik krijg stress van de medewerksters. Ze doen alleen het hoognodige, ze willen al na een uurtje weg, ze lopen de kantjes er vanaf om maar zo snel mogelijk klaar te zijn en weg te gaan.

Ik raak er in de war van. En ik merk dat ik gespannen ben de avond voordat ze komen en op de dag zelf. De vorige hulp heeft spullen kapot laten vallen en ik vermoed dat ze een portemonnee heeft gestolen en ze kon niks onthouden. Deze hulp heeft mij laten tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft en ik kwam daar pas later achter. Zij heeft ook elke keer een reden waarom ze niet komt of eerder weg moet.

Ik ben 100% afgekeurd door UWV. Geestelijk en lichamelijk ben ik een wrak. Ik moet nu elke keer de hulp controleren en managen en tot de orde roepen en ik kan het niet aan.

Zij is al mijn tweede hulp bij deze organisatie. Hiervoor zat ik bij een andere organisatie, maar daarvan kwam de hulp maar zelden opdagen en belden ze elke keer af.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik kan de houding van de WMO hulpen allemaal geestelijk niet aan. Ze lopen over mij heen. En ik kan zelf ook niet het huishouden doen, anders zou ik het wel doen. Ik zou zo graag een hulp willen die gewoon 2 uur werkt en niet alles afraffelt om eerder weg te kunnen gaan en die niet spullen kapot maakt en die ik kan vertrouwen. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het maar los ga laten. Ze doet wel het hoognodige. Ik ben 100% afgekeurd op geestelijke en lichamelijke gronden, ik heb een IVA uitkering, en het ‘vechten’ met de WMO hulpen en WMO organisatie doet mij niet goed. Want ze accepteren niet zomaar dat je een andere hulp wil. Je moet tekst en uitleg geven en ze willen dat je de hulp nog een kans geeft.

Bijhouden wanneer ze komt, wanneer ze weggaat, wat ze doet, met haar in discussie gaan, de organisatie weer bellen en weer uitleg geven zoals de vorige keer, dat is heel wat werk. Voor mij is dat slopend. Geestelijk en lichamelijk gaat het niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Ok, even in de bemoederrol en je helpen met opkomen voor jezelf. Of je een rolstoel of een scootmobiel moet hebben, geen idee. Maar wat ik wel weet is dat het van de gekke is dat je daarover denkt vanwege je hulp. Bovendien; haar het hele huis door volgen is waanzin en voor niemand goed. Vandaar, oefen de volgende zinnen;
Bij binnenkomst;
- ik vind het niet goed gaan en mijn huis is al weken niet schoon. ik kan je niet overal volgen en volgens mij werkt dat ook niet fijn voor jou. Wil je gewoon doen wat je werk is, zodat ik je niet hoef te achtervolgen.
En tijdens
- weet Je dat je maar 3 minuten in de badkamer bent geweest? Dat vind ik erg kort. Vorige keer was hij niet schoon. Wil je even teruggaan en hem echt goed schoonmaken.
- mijn huis is niet schoon. Ik ben ziek en kan je niet overal volgen. Dat wil ik ook niet. Wil jij er voor zorgen dat je doet waar je voor betaald wordt, nl 2 uur lang mijn huis schoon maken

Na afloop;
- nee. Ik teken niet af voor 2 uur werken. Dat is diefstal van gemeenschapsgeld. Je wordt betaald voor 2 uur, die heb ik nodig, en ik verwacht dat je die ook werkt
- ik vind dit niet schoon en je hebt niet lang genoeg gewerkt. Daar baal ik ontzettend van.
- en de ultieme manipuleer zin, waar ik zelf een hekel aan heb; ‘stel nou dat ik je moeder/zus was. Zou je dan blij zijn met hoe je het hier nu achterlaat?’

Want dat is wat je moet leren; het is een medewerkster, die gekozen is omdat ze kan werken en betaald wordt omdat ze het doet. Daar moet je haar op aanspreken en dat mag je verwachten. Je geeft haar het vertrouwen dat ze zorgt voor een schoon huis, dan moet ze dat ook waarmaken. Natuurlijk mag het gezellig zijn, graag zelfs, maar ze is een hulp, niet een vriendin.

En zo niet, dan terug naar WMO of haar werkgever. Echt, met zo veel pijn moet je daar je energie insteken, niet in het achtervolgen van de hulp. Want met wat je schrijft is die 2 uur echt voldoende - als ze die zou maken zou je al tevreden zijn.

En overleg eens met WMO of er vrijwilligers zijn die je kunnen helpen en of je recht hebt op rolstoel taxi. Verdiep je in boodschappen thuis bezorgen, kortom; vraag hulp bij de slimme dingen doen en de dingen slim doen.
Alle reacties Link kopieren
... dubbel geplaatst.
maandag27 wijzigde dit bericht op 12-01-2020 08:26
Reden: Ja. Dus dubbel geklikt
98.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tegen haar zeggen dat turbo poetsen geen enkele zin heeft omdat je recht hebt op de 2,5 uur en zij haar tijd vol dient te maken.
Is ze klaar gat ze maar een half uur de keuken poetsen of ramen lappen.
Wees duidelijk, 2,5 uur blijven en anders gelijk de werkgever bellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een trieste bedoening dit. Waar woon je ergens. Als het in de buurt is kom ik wel eens kijken als de hulp er is.
Alle reacties Link kopieren
heb je iemand in je omgeving die je kan helpen hierbij? Als het op mijn vrije dag is en in mijn omgeving dan wil ik ook komen als je hulp er is.
De thuiszorg zou niet zo moeilijk moeten doen. Ik heb een tijdje bij iemand gewerkt die voor mij al 34 hulpen heeft gehad.

Echt, ik snap heel goed dat je het moeilijk vind om te bellen. Maar je betaald er ook voor en je hebt recht op een schoon huis en een goede hulp.
Kwebbeltje91 schreef:
12-01-2020 10:32
De thuiszorg zou niet zo moeilijk moeten doen. Ik heb een tijdje bij iemand gewerkt die voor mij al 34 hulpen heeft gehad.

Echt, ik snap heel goed dat je het moeilijk vind om te bellen. Maar je betaald er ook voor en je hebt recht op een schoon huis en een goede hulp.
Ik hoor soms de gekste verhalen als een client er al wat versleten heeft en sommigen zijn zo blij dat ik gewoon normaal m'n werk doe zonder gezeur. Echt het is zo jammer dat er echt geen controle is, dat mensen misbruik maken van de situatie etc. Maar het meest aparte vond ik nog wel dat sommige buitenlandse collega's het hele gezin meenamen incl. echtgenoot, dat sommige moslima's dus absoluut de wc niet deden want dat mocht niet volgens het geloof. Waarom doe je dit werk dan?!
Goguma schreef:
12-01-2020 13:54
Ik hoor soms de gekste verhalen als een client er al wat versleten heeft en sommigen zijn zo blij dat ik gewoon normaal m'n werk doe zonder gezeur. Echt het is zo jammer dat er echt geen controle is, dat mensen misbruik maken van de situatie etc. Maar het meest aparte vond ik nog wel dat sommige buitenlandse collega's het hele gezin meenamen incl. echtgenoot, dat sommige moslima's dus absoluut de wc niet deden want dat mocht niet volgens het geloof. Waarom doe je dit werk dan?!

Ja bizar he. Zo vond een cliënt het raar dat ik haar was niet meenam 'want dat deed haar vorige hulp altijd' Euh.. Ik dus niet.
Toen familie van haar gesproken en die zeiden; wij regelen de was wel. dat hoef jij echt niet te doen.
Kwebbeltje91 schreef:
12-01-2020 14:15
Ja bizar he. Zo vond een cliënt het raar dat ik haar was niet meenam 'want dat deed haar vorige hulp altijd' Euh.. Ik dus niet.
Toen familie van haar gesproken en die zeiden; wij regelen de was wel. dat hoef jij echt niet te doen.
Oja dat soort dingen kom ik ook wel eens tegen. Zoals collega's die op feestdagen gewoon kwamen werken (mag niet i.v.m. verzekering), een keer was er een client verbaasd dat ik geen rijbewijs en dus geen auto had want hoe moest dat nou met de boodschappen?! Ze appte mijn voorganger haar boodschappen lijstje en dat zou collega dan meebrengen als ze kwam poetsen. Ik doe wel eens een boodschap voor een client maar dan op de fiets en dat doe ik dan tijdens mijn werktijd. Of clienten die in een appartementencomplex wonen en dan met andere bewoners om de beurt het trappenhuis/centrale hal deden. Als client aan de beurt was deed een collega het. Client helemaal verbaasd dat ik dat niet ging doen. Keer een stoepje vegen of bladeren in de container gooien prima maar ik ga toch niet een gezamenlijk trappenhuis of hal poetsen?! Of een hele tuin onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er toch met haar over praten, want ik pieker er al de hele week over. Vooral over vorige week dat ik exact tegen haar zei wat ze moest schoonmaken in de badkamer en dat ze al na twee minuten terugkwam en zei dat ze klaar was. En toen ik zei: “Dat kan niet zo snel” dat ze toen moest lachen. Dat vind ik echt respectloos.

Net zoals dat ze mij liet tekenen voor een dag waarop ze niet gewerkt heeft die week. Ze gaat die dag wel inhalen, maar ik moest daar eerst op terugkomen, want ze zei het niet uit zichzelf dat ze het zou inhalen. Waarschijnlijk dacht ze dat ze ermee weg kon komen omdat ik er zo slecht aan toe ben. Ze maakt het eigenlijk te bont.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed van je, laat het je niet gebeuren!
Goguma schreef:
12-01-2020 14:33
Oja dat soort dingen kom ik ook wel eens tegen. Zoals collega's die op feestdagen gewoon kwamen werken (mag niet i.v.m. verzekering), een keer was er een client verbaasd dat ik geen rijbewijs en dus geen auto had want hoe moest dat nou met de boodschappen?! Ze appte mijn voorganger haar boodschappen lijstje en dat zou collega dan meebrengen als ze kwam poetsen. Ik doe wel eens een boodschap voor een client maar dan op de fiets en dat doe ik dan tijdens mijn werktijd. Of clienten die in een appartementencomplex wonen en dan met andere bewoners om de beurt het trappenhuis/centrale hal deden. Als client aan de beurt was deed een collega het. Client helemaal verbaasd dat ik dat niet ging doen. Keer een stoepje vegen of bladeren in de container gooien prima maar ik ga toch niet een gezamenlijk trappenhuis of hal poetsen?! Of een hele tuin onderhouden.
We maken nogal wat bizarre situaties mee he ;)
Nee is niet normaal. In 3 min kan je niks goed schoonmaken.

Gewoon bellen.

Mijn moeder maakt ook voor wmo schoon. Die heeft al eens samen met de buurvrouw van haar cliënt de baas gebeld. Persoon daar liep ook de kantjes er vanaf. Maar die rookte ook er naast nog constant buiten en dan geen sigaretten. Toen is er gelijk een medewerker vanaf kantoor gekomen om het vast te stellen.

Gewoon bellen met je contactpersoon. 2,5 uur is 2,5 uur schoonmaken. Te laat komen is of minder schrijven of langer door gaan.
Misschien eens over leggen dat iemand van kantoor mee kijkt. Of ongeveer halvewegen komt om te checken.

Mocht je een nieuwe kunnen krijgen kan je vragen om een wat oudere of iemand die al langer altijd vaste cliënten heeft. Vooral omdat jezelf slecht kan bijhouden wat er gebeurd.

Schrijf begintijd op als ze er is en Schrijf tijd op als ze gaat. Is het elke week te vroeg weg. Gewoon bellen. Ook alle appen bewaren met dagen dat ze later is.

Ooit moet de juiste persoon voor jou komen.

Vraag desnoods om je heen of iemand even mee wil kijken met je. Misschien vrijwilliger via de gemeente...
Alle reacties Link kopieren
Echt alleen tekenen als de uren vol zijn hoor. In de winkel betaal je ook niet de volle mep voor een bijna leeg doosje druiven (even een stom voorbeeld maar je snapt het idee).
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het tegen haar zeggen, maar ze heeft zich ziek gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Komt er dan geen vervanger?
Nagellakmetglitter schreef:
15-01-2020 10:09
Ik wilde het tegen haar zeggen, maar ze heeft zich ziek gemeld.
He dat is jammer, neem aan dat de organisatie je gebeld heeft om te vragen of je een vervanger wilt?
Of heeft ze zich alleen bij jou ziek gemeld? Een van mijn voorgangers bij een vaste client van mij is een keer een maand niet op komen dagen wegens ziekte. Na een maand dacht dochter van client laat ik eens bellen of er toch geen vervanging geregeld kon worden want als de hulp nog lang ziek zou blijven... Werkgever wist van niks en die collega is op staande voet ontslagen.

Ga er vanuit dat jou hulp zich gewoon netjes ziek gemeld heeft bij haar werkgever maar als ze al fraudeert met haar uren...
Wow.. Mijn nekharen gaan echt overeind staan van je bericht, Goguma.

Ik ga er wel vanuit dat haar hulp zich ziek heeft gemeld bij haar werkgever. Maar ik kijk nergens meer raar van op.

Hopelijk krijg je goede en fijne vervanging TO.
Kwebbeltje91 schreef:
15-01-2020 22:13
Wow.. Mijn nekharen gaan echt overeind staan van je bericht, Goguma.

Ik ga er wel vanuit dat haar hulp zich ziek heeft gemeld bij haar werkgever. Maar ik kijk nergens meer raar van op.

Hopelijk krijg je goede en fijne vervanging TO.
Ja en dan dacht je zo'n beetje alles al gehoord te hebben. Vind het in dat opzicht niet gek dat mensen een wat negatief beeld hebben van ons werk.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
12-01-2020 08:38
Wat een trieste bedoening dit. Waar woon je ergens. Als het in de buurt is kom ik wel eens kijken als de hulp er is.
TO, dit is al door een paar forummers aangegeven.
Wil je delen in welke regio je woont? Uit alles blijkt dat je het heel lastig vindt om zelf je punt te maken en dat geeft niet, maar je hebt wel recht op goede hulp.
Goguma schreef:
15-01-2020 22:35
Ja en dan dacht je zo'n beetje alles al gehoord te hebben. Vind het in dat opzicht niet gek dat mensen een wat negatief beeld hebben van ons werk.

Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Bel je gemeente en vraag om clientondersteuning!!!
Elke gemeente is wettelijk verplicht dit aan te bieden. (maar op de 1 of andere manier weet bijna niemand dat dit bestaat)
Het kost niks, maar kan met name in dit soort situaties de stress verlichten.

Gaat soms via de wijk/socialeteams of via de wmo zelf. Soms zijn het (goed) getrainde vrijwilligers, soms gaat dit via medewerkers van MEE.

Maar echt doe het. De manier waarop je nu ondersteuning hebt klopt niet en zou niet zo mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Neem zo snel mogelijk contact op met de organisatie.
En teken nooit meer een lijst af als ze geen 2 uur gewerkt heeft. Simple as that.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-01-2020 22:40
TO, dit is al door een paar forummers aangegeven.
Wil je delen in welke regio je woont? Uit alles blijkt dat je het heel lastig vindt om zelf je punt te maken en dat geeft niet, maar je hebt wel recht op goede hulp.
Precies dit. Als je in mijn regio woont wil ik ook graag één of meer keren komen om je te helpen. Als je de provincie aangeeft waar je woont, kunnen de forumsters die je willen helpen en die in jouw provincie wonen contact zoeken door middel van een pb zonder dat dit ten koste gaat van je privacy.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven