Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Je kunt als zestienjarige wel genoeg volwassen zijn om een relatie aan te gaan, dat blijkt wel uit het verhaal van Kyndra.
"Dat is privé, daar ga ik verder niet op in", vind ik een prima reactie
En anders, Lieg ! Het gaat anderen niks aan
vitamined schreef:
02-02-2020 09:53
Ik denk dat dit gewoon jouw probleem is. Dat je teveel informatie geeft. En dat mensen daardoor wellicht denken dat je daar over wil praten.

Want deze hele post? Voegt verder niets toe...
Dit viel mij ook op. Dit kwam er ongevraagd uit het niets bij.
Ammiedammie schreef:
02-02-2020 08:59
Ik vind jullie leeftijden er nu niet toe doen, maar jullie leeftijden bij de start van jullie relatie vind ik ook opmerkelijk. Een nachtmerrie voor elke ouder. Je wilt echt niet dat je dochter van 16 met een man van 28 thuiskomt. Wat is er loos met een man van 28 dat hij geen oudere vrouw kan ontmoeten? Dat vind ik een zorgwekkende situatie waar elke ouder wakker van ligt. Ik snap niet dat jij niet kunt begrijpen dat dat geen gebruikelijke en gezonde situatie is.
Het erge is ook nog dat jullie elkaar jaren kenden, voordat jullie iets kregen. Daar krijg ik echt de bibber van, want wat moest hij met jou?
Trouwen en kinderen krijgen blijkbaar. Inmiddels is TO een volwassen vrouw. Wie zijn anderen om haar de maat te nemen?

TO, houd het kort. "Als mijn dochter.... " kan je beantwoorden met "Wat wil je dat ik daar nu nog mee doe?" Of met een dooddoener als "Ja, dat kan ook". Niet op ingaan, niet gaan verdedigen. Je bent 33, geen 16 meer.
Heb jij een 'ik wil aardig gevonden worden'issue?

Je vertelt veel te veel aan mensen die er niets mee te maken hebben. Hier ook. Je begint een topic over leeftijdsverschil, vervolgens mekker je dat je man zo netjes was (barf) om te wachten tot je zestien was en nu post je dat jullie allebei buiten de deur wippen.

Waarom? Je vent komt zo over als een geilneef en jij komt onzeker over.
Oké. In het vervolg niet te open zijn dus.
Dat is inderdaad wel een dingetje.

Ik voel nogal snel de neiging om dingen uit te leggen, goed te praten misschien? En dan 'hap' ik inderdaad wel snel... :$
Twaalf jaar leeftijdsverschil kan prima. Ik zou alleen in het vervolg niet meer vertellen hoe oud je was toen jullie verkering kregen. Dat zet mensen te denken en dan gaan ze dingen vinden.

En ja, ik vind er ook wat van. Als mijn dochter op haar zestiende met een kerel van bijna dertig thuiskomt, dan vraag ik me af wat er mis is met die vent. Als mijn zoon van tegen de dertig thuiskomt met een grietje van zestien, dan krijgt hij een draai om de oren en vraag ik me af wat er mis is met hem. (en wellicht ook waar ik steken heb laten vallen)
Kyndra schreef:
02-02-2020 10:01
Oké. In het vervolg niet te open zijn dus.
Dat is inderdaad wel een dingetje.

Ik voel nogal snel de neiging om dingen uit te leggen, goed te praten misschien? En dan 'hap' ik inderdaad wel snel... :$

Waarom zou je dingen goed willen praten? Waarom wil je dingen uitleggen?
16 en 28... Ik zou als ouder beslist niet staan te juichen, een reactie van collega's met kinderen in de puberleeftijd, kan ik mij voorstellen, die betrekken het op hun eigen kind.

Maar goed, jullie zijn al jaren gelukkig samen en reacties op jullie leeftijdsverschil niet relevant. Reageer je zelf luchtig of eerder verontschuldigd? Dat bepaalt natuurlijk ook mede de reacties van anderen.
kerst schreef:
02-02-2020 09:54

En meisjes van 16 kunnen al heel volwassen zijn hoor.
De enigen die dat vinden zijn vaak de 16-jarige meisjes zelf.
minnimouse schreef:
02-02-2020 10:04
De enigen die dat vinden zijn vaak de 16-jarige meisjes zelf.

Ik vermoed dat kerst fyiek bedoelt. (viespeuk)
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:20

Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Zeg je dit nu gewoon om te rellen?
Hoe oud was hij dan toen hij begon te flirten met jou?
Ik zou er niet alleen voor mijn dochter wat van vinden. Ik ben de 28 inmiddels ruim gepasseerd, maar ik zou me toen niet voor hebben kunnen stellen dat ik met een scholier zou gaan. Ik wilde toen al niet eens meer met studenten. Ik zou ook bang zijn geweest de ander te beperken in de ontwikkeling. Maar goed, dat zijn mijn eigen overwegingen.

Aan de andere kant is 16 ook maar een soort afgesproken leeftijdsgrens. Dus als een ander gelukkig is, dan zijn het mijn zaken niet.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 02-02-2020 10:11
2.03% gewijzigd
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:20
Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.

Dat was toch ook zo? Dat hij al eerder iets met je wilde maar heeft gewacht tot je 16 was maakt het er niet beter op... :sick:
trotter wijzigde dit bericht op 02-02-2020 10:08
0.52% gewijzigd
Andersom schreef:
02-02-2020 09:07
En wat dan met de ouders van de jongen, of man in dit geval? En wat als het leeftijdsverschil andersom is. De jongen/man jonger dan het meisje/vrouw?

Snap je dat je post vol zit met vooroordelen? En maar één kant op. Bah!
Dat heeft niets met vooroordelen te maken. Met 16 ben je nog een kind.
Ook al denkt een 16 jarige dat ze heel volwassen is voor haar leeftijd. Ze is en blijft een kind.

Een 28 jarige is ruim volwassen.

Ze zitten dus in een andere levensfase en de relatie is per defenitie al ongelijkwaardig omfat het een relatie is tussen een kind en een volwassene.

Hadden ze elkaar ontmoet toen to ouder was dan was het heel anders geweest. Dan heb je het over 2 volwassenen die een relatievbeginnen dus gelijkwaardige.

Als ouders van een 28 jarige zoon wordt je er vast ook niet blij van als je zoon wat begint met een 16 jarig meisje. 1 jaartje minder en hij was hartstikke strafbaar geweest.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 02-02-2020 10:20
0.40% gewijzigd
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:37
Wauw. Echt? :roll:

Vrees niet, die zijn volledig veilig in zijn buurt. Het ging hem alleen om mij, hij viel verder niet op mijn leeftijdsgenoten ofzo...

Die laatste zin had je helemaal niet moeten toevoegen joh. Het was een belachelijke vraag van iemand. Alleen met je ogen rollen is dan prima. Stop eens met antwoord geven op vragen van anderen, zeker als het zulke belachelijke vragen zijn.

Wat je ook kunt doen ipv zelf steeds te vertellen, is vragen aan hen stellen. Vraag aan de ander hoe lang zij getrouwd is, wat voor bruiloft ze had, naar welke school de kinderen gaan, van alles. En dan dus niet vragen naar het leeftijdsverschil, want dan kun je die vraag terug krijgen.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 10:08
Dat heeft niets met vooroordelen te maken. Met 16 ben je nog een kind.
Ook al denkt een 16 jarige dat ze heel volwassen is voor haar leeftijd. Ze is en blijft een kind.

Een 28 jarige is ruim volwassen.

Ze zitten dus in een andere levensfase en de relatie is per defenitie al ongelijkwaardig omfat het een relatie is tussen een kind en een volwassene.

Hadden ze elkaar ontmoet toen to ouder was dan was het heel anders geweest. Dan heb je het over 2 volwassenen die een relatievbeginnen dus gelijkwaardige.

Als ouders van een 28 jarige zoon wordt je er vast ook niet blij van als je zoon wat begint met een 16 jarig meisje. 1 kaartje werder en hij was hartstikke strafbaar geweest.
Maar wat doet dat er nu nog toe dan? De ouders van TO vonden het destijds prima. Inmiddels is TO 33 en zijn ze nog steeds samen. Wat is het nut hiervan dan nog?
minnimouse schreef:
02-02-2020 10:06

Hier een reactie op om te oefenen Kyndra! Hoe reageer je hier nu op, nu je tips van ons hebt gekregen over 'niet te open zijn'?
minnimouse schreef:
02-02-2020 10:06
Nou, ik bedoelde dat het niet zo was dat we elkaar tegenkwamen, verliefd werden en meteen iets kregen op mn 16e, maar dat er al een behoorlijke aanloop naar toe was en dat hij verder daarvoor geen initiatief heeft genomen tot wat dan ook.
En hoe oud precies, weet ik niet. Ik kreeg interesse in jongens toen ik een jaar of 13, 14 was. Dus dat zal rond die tijd zijn geweest...
Mij wordt eigenlijk nooit gevraagd hoe oud mijn partner is. Dus ik kan mij niet voorstellen dat het bij to wel zo is. Ik kan mij niet aan de indruk omtrekken dat to het ook wel leuk vindt om een beetje te shockeren.

Ik ken alleen maar 16 jarigen die zo snel mogelijk volwassen willen zijn. Dan mogen ze drinken en autorijden.
Onder 16 jarige meisjes is het stoerder om een vriend te hebben van 19 dan eentje van 16.

To is een beetje in die fase blijven hangen. Alleen is het nu niet meer stoer maar bah een volwassene die met een kind gaat.

Wil to dat soort reacties niet dan zal ze haar mond moeten houden over op welke leeftijd ze elkaar ontmoet hebben.

Hoewel mensen dan zullen denken dat paps op stap is met zijn tweede leg. Want ook met het oog is het leeftijdsverschil natuurlijk overduidelijk te zien.
Janco schreef:
02-02-2020 09:55
Los van wat ik hier verder van vind. Ok.

Zorg dat je gewoon wat meer verstand krijgt. Voor je dochter, jij bent haar voorbeeld enzo. Je klinkt als een...kind.
+1
Marana schreef:
02-02-2020 10:13
Hier een reactie op om te oefenen Kyndra! Hoe reageer je hier nu op, nu je tips van ons hebt gekregen over 'niet te open zijn'?
Ah kut. Ja. Ik hapte weer.

Okee. Ik snap het punt... Ik zie wel wat mijn probleem is ja.
:$
Kyndra schreef:
02-02-2020 10:16
Nou, ik bedoelde dat het niet zo was dat we elkaar tegenkwamen, verliefd werden en meteen iets kregen op mn 16e, maar dat er al een behoorlijke aanloop naar toe was en dat hij verder daarvoor geen initiatief heeft genomen tot wat dan ook.
En hoe oud precies, weet ik niet. Ik kreeg interesse in jongens toen ik een jaar of 13, 14 was. Dus dat zal rond die tijd zijn geweest...

Ai, gezakt...

Die eerste opmerking 'zit je te rellen' geeft aan dat deze forummer het allemaal maar raar vindt. Als iemand zo'n opmerking maakt en daarna dan nog een vraag stelt, dan bedoelt ze die vraag niet serieus maar vraagt ze alleen maar meer uitleg van jou zodat er meer is waar op gereageerd kan worden met 'wat een raar gedoe'.

Je had dus niet serieus moeten antwoorden op die tweede zin, maar met je ogen moeten rollen vanwege die eerste zin en dan moeten zeggen dat je na zo'n opmerking geen zin hebt om nog antwoord te geven op de tweede zin.
Kyndra schreef:
02-02-2020 10:19
Ah kut. Ja. Ik hapte weer.

Okee. Ik snap het punt... Ik zie wel wat mijn probleem is ja.
:$

Fijn dat je het ziet!
Nu nog even wat meer oefenen, er komen vast nog genoeg posts in dit topic waar je dat bij kunt doen.
Ik heb op mijn 15e 6 jaar een relatie gehad met iemand die toen 21 was.
Is erg lang geleden maar zolang je het beide leuk vindt, is er toch niks aan de hand?
Strafbaar vind ik zo’n zwaar woord, zolang je niet gedwongen wordt.
Leef je leven zoals jij dat wilt (jullie het willen)
Marana schreef:
02-02-2020 10:21
Fijn dat je het ziet!
Nu nog even wat meer oefenen, er komen vast nog genoeg posts in dit topic waar je dat bij kunt doen.
Ga ik doen, dankje.
Ik ga wel op mn vingers zitten en de tijd nemen om na te denken over een reactie, ipv direct happen en uitleggen.
En dan nog uitvogelen hoe ik dat 'live' kan toepassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven