Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
haaa, medetuinierders!
Hier begint het ook weer een beetje te kriebelen. Bij staan de madeliefjes gewoon al te bloeien in het gras, gewoon ongelofeloos.... De kuipplanten zijn ook niet naar binnen gehaald, was helemaal niet nodig. Sommige zijn gewoon nog groen, andere hebben wel het blad eraf. Een paar fuchsia´s staan nog te bloeien, tis totnutoe een winter van niks geweest. Van mij mag het nu wel klaar zijn, ik ben helemaal voor een vroeg voorjaar.

De tuin zal dit seizoen net als vorig jaar niet zoveel aandacht krijgen. Vorig jaar hadden we de verbouwing van de keuken, dit jaar is de badkamer aan de beurt. Dat wordt ook weer een grote klus, want er komt eerst een dakkapel, en daarna kunnen we de badkamer gaan aanpakken. Er moeten binnen ook wat deuren en muurtjes worden verplaatst om onze plannen te realiseren. Man gaat een nooddouche bouwen in de garage, zodat we de tijd hebben om het klusje kalmpjes aan te klaren.

Dit jaar hebben we dus niet zoveel plannen voor de tuin. Er moet een schutting komen, en verder gewoon bijhouden wat er nu is. Ik heb van een aantal vaste planten van vorig jaar veel zaailingen gezien, dus daar kan ik wel lekker mee aan de slag. Een van mijn camelia´s heeft grote knoppen, die zal binnenkort wel gaan bloeien. De andere hebben geen knoppen aangemaakt en staan er een beetje sneu bij.
ik hoop dat we dit jaar niet weer te kampen krijgen met droogte, want vorig jaar is er veel dood gegaan ondanks het vele sproeien.
Ook hier veel bollen die al bloeien en opkomen. :yes:
madamecannibale schreef:
01-02-2020 11:02
Zouden jullie eens mee willen denken over planten voor in mijn tuin? Ik wil graag wat groenblijvende planten in de winter en vind de mediterraanse sfeer mooi. Maar ik wil daarnaast ook de Nederlandse bijen en insecten aantrekken en een plekje bieden. Het gaat over 2 borders. Border A is 1m bij 3m en staat vrij in de tuin. Border B is 0.6m bij 5m en ligt tegen een schutting. Beide borders liggen op het zuiden en zijn leeg. Daarnaast wil ik een pergola laten begroeien.

Ik zat nu te denken aan, in de borders:
- Lavendel
- Brem
- Rozemarijn
- laurier
- vijgenboompje

Op de pergola:
- Toscaanse jasmijn
- Clematis

Maar veel verder kom ik niet echt. Heeft iemand nog tips of planten waar ze enthousiast over zijn?

Er staat nu maar 1 plant in de tuin, een campsis radicans. Die wil ik niet meer want woekert als een gek en wordt veel te groot.

Waar het gaan om bijen/ hommels zijn in mijn tuin geranium Azure Rush (dat is een kleinere versie van Rozanne) en Verbena Bonariensi erg populair. Bloeien allebei heel lang. De Verbena staat samen met Perovskia en Agastache en dat is een leuke combi met in het eerste jaar al flinke hoogte. In de wintermaanden doen heide (Erica) en sacococca het goed en in het najaar struikhedera. Campanula is ook een goede hommelplant
madamecannibale schreef:
01-02-2020 11:02
Zouden jullie eens mee willen denken over planten voor in mijn tuin? Ik wil graag wat groenblijvende planten in de winter en vind de mediterraanse sfeer mooi. Maar ik wil daarnaast ook de Nederlandse bijen en insecten aantrekken en een plekje bieden. Het gaat over 2 borders. Border A is 1m bij 3m en staat vrij in de tuin. Border B is 0.6m bij 5m en ligt tegen een schutting. Beide borders liggen op het zuiden en zijn leeg. Daarnaast wil ik een pergola laten begroeien.

Ik zat nu te denken aan, in de borders:
- Lavendel
- Brem
- Rozemarijn
- laurier
- vijgenboompje

Op de pergola:
- Toscaanse jasmijn
- Clematis

Maar veel verder kom ik niet echt. Heeft iemand nog tips of planten waar ze enthousiast over zijn?

Er staat nu maar 1 plant in de tuin, een campsis radicans. Die wil ik niet meer want woekert als een gek en wordt veel te groot.
Ik heb watermunt in een vak, dat trekt heel veel bijen aan. Het is heel makkelijk, want het groeit vanzelf en komt elke keer weer op, maar het woekert ook, daarom zit het in een vak. Eens in de paar weken knip ik alle stengels die over de bakrand zijn gegroeid er af en trek ze met vers gemaakte worteltjes en al uit, dat gaat prima.
Afbeelding

Vlinderstruik schijnt ook in klein en laag blijvende versies te bestaan, dat lijkt me er ook goed bij passen?
Afbeelding

Ik vind Hibiscus ook heel mooi, die wordt wel groter
Afbeelding
Gisteren maar weer eens een rondje door de tuin gelopen. De sneeuwklokjes bloeien, 1 krokus bloeit. Er bloeit een viooltje tussen de terrasstenen en een van mijn rozen heeft de hele winter nog gebloeid, net als de madelieven in het gras. Die zijn ook gewoon de hele winter door gegaan. Rozenstruiken lopen ook al weer enorm uit. Verder komt er overal al van alles op, zowel bollen als vaste planten. Ik vind het voor vaste planten erg vroeg, maar ja het is ook zo'n zacht weer. Gistermiddag 15 graden!
We zijn er weer!!!
Ik ga komende week, als het weer zo zacht blijft de voortuin aanpakken.
De helft van de stenen gaan daar eruit en er komen vaste planten is (bamboe, ponytail en wat grassoorten). Tussendoor kastanjepalen voor wat afscheiding en speelsigheid. Wat er uit gaat zet ik tegen de andere stenen aan voor een verhoging, wat zand er bij en planten maar! Heb nog nooit in februari al zoveel zin gehad om met de tuin aan de slag te gaan :)
aaaanne schreef:
01-02-2020 21:53
Ik heb watermunt in een vak, dat trekt heel veel bijen aan. Het is heel makkelijk, want het groeit vanzelf en komt elke keer weer op, maar het woekert ook, daarom zit het in een vak. Eens in de paar weken knip ik alle stengels die over de bakrand zijn gegroeid er af en trek ze met vers gemaakte worteltjes en al uit, dat gaat prima.
Afbeelding

Vlinderstruik schijnt ook in klein en laag blijvende versies te bestaan, dat lijkt me er ook goed bij passen?
Afbeelding

Ik vind Hibiscus ook heel mooi, die wordt wel groter
Afbeelding
Ik ben echt fan van de hibiscus. Ik heb een roze, paarse, wit met rood hart, en die van je foto! Ik vind ze wel heel makkelijk te onderhouden. Als je ze een keer per jaar goed snoeit worden ze ook niet te groot. :heart:
Vraagje.

Ik heb in november stekken genomen van mijn vijg (en die vervolgens volledig gekortwiekt, want er was op geen enkele manier nog een vorm in te krijgen). Stekken hebben tot begin januari in nat keukenpapier in een plasticzak gelegen en hebben goed wortelgeschoten. Nu dus overgeplant, wortels groeien als een dolle, en ook bladgroei gaat top. Nu zie ik dat er een aantal echt al flinke wortelgroei hebben, wanneer moet je zoiets verpotten?

Ik heb wel eens planten verpot waarbij je eigenlijk geen grond meer ziet, zo ver moet je het vast niet laten komen, maar wanneer dan wel? En moet je nog rekening houden met wanneer je ze buiten gaat zetten? Want je wilt ze ook niet verpotten en dan twee weken later buiten gaan zetten.
Kaaaaaaaatje (goh, jij hebt nog meer aaaaa's dan ik ;-) ) . Verpotten lijkt me niet nodig zo lang de wortels nog genoeg ruimte hebben in de grond?
De vijg scheuten heb ik hier buiten gepoot toen het mooi weer was en niet meer zou vriezen. In de zomer was het nog flink gegroeid. In de herfst toen het blad er af was heb ik om de voet bobbeltjesplastic gedaan (steen er op om het vast te houden). Zou is de vijg de eerste winter doorgekomen. Inmiddels is het een aardige struik.
Vijgen doen het beter met weinig grond, ze geven dan meer vrucht. Zelfs als je ze in xe volle grond zou planten is wortelrestrictie belangrijk. Mijn advies zou zijn om het dus mooi nog even te laten voor wat het is. Eventueel wat beendermeel, ga je m uiteindelijke toch overpotten dan liefst geen bergen potgrond maar juist liever wat arme aarde met paar flinke scheppen zand.
Ik heb alle bladeren in mij tuin laten liggen omdat dat goed voor kleine insecten en zo zou zijn. Maar nu komen mijn bollen op. Die moeten echter "moeite" doen om door die dikke bladerlaag heen te komen. Is het verstandig om de oude bladeren eerdaags te verwijderen?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
SweetFirefly schreef:
09-02-2020 10:21
Ik heb alle bladeren in mij tuin laten liggen omdat dat goed voor kleine insecten en zo zou zijn. Maar nu komen mijn bollen op. Die moeten echter "moeite" doen om door die dikke bladerlaag heen te komen. Is het verstandig om de oude bladeren eerdaags te verwijderen?
Ik pluk hier en daar de bladlaag weg waar de bollen er door willen komen. de rest laat ik nog even liggen, hoewel mijn vingers jeuken om aan de slag te gaan.
SweetFirefly schreef:
Die verdwijnen vandaag wel, maar grote kans dat je daarvoor bladeren van de buren terug krijgt. 🌬💨
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Hoe is het met je pergola CC? Heb je er extra scheerlijnen aan vastgemaakt? :P
Ik vind hier dingen van.
Hier net wat dingen opgeruimd in de tuin. Maakte me enigszins zorgen om de niet al te stevige schutting, maar waarschijnlijk staat die in de luwte. Wat ik zorgelijker vind, is dat er tegenover mijn huis gebouwd wordt en dat er overal bouwmaterialen los liggen. Pijpen, platen, pallets... er staan wel hekken omheen maar die zijn ook al eerder omgewaaid. We gaan het zien.
Tjezus, wat vals
Sabeltandcavia schreef:
09-02-2020 10:38
Hee hee, jij onderschat mij. Een door CC in elkaar geknutseld bouwwerk kan een orkaan doorstaan. Hoop ik :proud:
Ik duim voor iedereen dat deze dag zonder schade en andere ongemakken voorbij gaat.
SweetFirefly schreef:
Ik laat alles gewoon liggen, bollen komen gewoon door de dikke laag heen.
Sabeltandcavia schreef:
09-02-2020 10:38
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Alecta schreef:
09-02-2020 12:21
Ik laat alles gewoon liggen, bollen komen gewoon door de dikke laag heen.
Wij hebben gisteren de tuin opgeruimd qua blad. Dat vliegt anders toch de lucht in met dit weer :biggrin:
Ik heb een enorme hekel aan al die herfstblaadjes in de tuin. Mag ze van mezelf niet allemaal opruimen want goed voor de tuin, maar zit zo ongeveer te juichen bij alle blaadjes die ik weg zie waaien ;-D

Komt waarschijnlijk wel een moment dat de wind iets gaat draaien en alle herfstblaadjes uit de straat in mijn tuin terechtkomen, maar zolang dat nog niet is gebeurd :yes:
Tjezus, wat vals
aaaanne schreef:
08-02-2020 22:53
Kaaaaaaaatje (goh, jij hebt nog meer aaaaa's dan ik ;-) ) . Verpotten lijkt me niet nodig zo lang de wortels nog genoeg ruimte hebben in de grond?
De vijg scheuten heb ik hier buiten gepoot toen het mooi weer was en niet meer zou vriezen. In de zomer was het nog flink gegroeid. In de herfst toen het blad er af was heb ik om de voet bobbeltjesplastic gedaan (steen er op om het vast te houden). Zou is de vijg de eerste winter doorgekomen. Inmiddels is het een aardige struik.
Dank, dan laat ik ze nog lekker even doorgroeien in de huidige potjes in de vensterbank.

Hier de storm goed door gekomen. Nu tijd om plannen te gaan maken voor de tuin voor het voorjaar.

Iemand een goede tip waar je het beste een nieuwe schutting koopt?
Paar huizen verder hebben ze de hele achtertuin leeggehaald ( was mooi groen) :'( . En nu komen er allemaal tegels in @( wanneer komt die tegeltaks?
Wat? Alles wat groen is weg en tegels erin. Bah. Moet eerlijk zeggen ons tuintje is ook meer tegels dan groen. (Stuk om te zitten en schuur erop en dat de motor kan keren). Ondertussen bezig met de planning voor straks. De vijverpomp die stuk is, kan dat zonder of niet (vijver is anderhalve meter bij 40 cm). Hoe gaat het met de klimmers? En dat stuk naast de achterdeur waar echt geen stukje zon komt, kan daar een klimmer met bloemen zodat de hommels en bijen blijven komen? Van resten hout gaat man straks bakken maken zodat we wat groenten en veel kruiden kunnen maken.
bij mij waren de tortelduifjes al weer met een nestje bezig (nou ja, wat losse takjes op een tak) maar jullie snappen wel, dat met de harde wind daar niet veel van is blijven liggen. Dus ze zullen nog weer een nieuwe poging moeten doen
Ja echt alles ging eruit, hele container vol groen nu. En een bult wit zand ernaast @(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven