Huiswerk basisschool

28-01-2020 22:07 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn zoon zit in groep 6 basisschool en is 9 jaar oud.

Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.

Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.

Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
Ik geloof niet dat TO een probleem heeft met het feit dat kind huiswerk moet maken, maar meer met de termijn waarin het klaar moet zijn. In groep 6 van de basisschool vind ik een week heel normaal. En ja... op het voortgezet gaat dit anders. Hoewel mijn ervaring ook voor daar is, dat leerlingen voor het leerwerk minimaal een week de tijd krijgen. Nu zit in mijn zoon ook in een topsportklas, dus wellicht dat het daar anders is? En huiswerk wordt meestal al op school gemaakt in de tussenuren of tijdens de pauzes.
Jillian76 schreef:
01-02-2020 11:48
Ik geloof niet dat TO een probleem heeft met het feit dat kind huiswerk moet maken, maar meer met de termijn waarin het klaar moet zijn. In groep 6 van de basisschool vind ik een week heel normaal. En ja... op het voortgezet gaat dit anders. Hoewel mijn ervaring ook voor daar is, dat leerlingen voor het leerwerk minimaal een week de tijd krijgen. Nu zit in mijn zoon ook in een topsportklas, dus wellicht dat het daar anders is? En huiswerk wordt meestal al op school gemaakt in de tussenuren of tijdens de pauzes.
Toetswerk bedoel je?
Mevrouw75 schreef:
01-02-2020 12:00
Toetswerk bedoel je?
Nee, dat ze proefwerken een week van te voren op krijgen, bedoelt ze denk ik.

Maakwerk doen mijn kinderen in 90% van de gevallen op school, daar krijgen ze ook de tijd voor in de onderbouw. Mijn dochter in de bovenbouw doet alles (ook leerwerk) in tussenuren op school.
Sinjoren schreef:
01-02-2020 10:05
Toch wel de volle 3 toetsen, wat huiswerk/werkstuk/oefentaken... The horror.

En dan is men verbaasd dat er in het secundair lessen over huiswerk maken gegeven moeten worden, of dat kids eens ze aan de unief komen nog moeten leren leren.
Ik geef toch aan dat huiswerk geen probleem is. Ik ben enorm blij met de voorbereiding op het voortgezet, maar het gaat meer om de hoeveelheid. Hele hoge werkdruk is niet nodig op de basisschool.

En wat hier gezegd wordt....klopt natuurlijk ook. Het vele soorten, het eeuwige moeten rennen van muziek, naar toneel, naar sport. Maar dan bedoel ik MOETEN en niet willen. Er zijn ook zat kinderen die zo'n vol programma wel trekken.
Alecta schreef:
01-02-2020 12:22
Nee, dat ze proefwerken een week van te voren op krijgen, bedoelt ze denk ik.

Maakwerk doen mijn kinderen in 90% van de gevallen op school, daar krijgen ze ook de tijd voor in de onderbouw. Mijn dochter in de bovenbouw doet alles (ook leerwerk) in tussenuren op school.
Toetswerk dus. Dat is wat anders dan leerwerk.
Mevrouw75 schreef:
01-02-2020 12:55
Toetswerk dus. Dat is wat anders dan leerwerk.
Ik had te snel gelezen zie ik nu (ik las toetsweek). Aan leerwerk doen ze op de school van mijn kinderen niet geloof ik (of de kinderen verzwijgen dat voor mij).
Polsjef schreef:
01-02-2020 12:24
Ik geef toch aan dat huiswerk geen probleem is. Ik ben enorm blij met de voorbereiding op het voortgezet, maar het gaat meer om de hoeveelheid. Hele hoge werkdruk is niet nodig op de basisschool.
3 of 4 toetsen op een week is niet bepaald een giga-hoeveelheid; dat is iets dat ze zelfs prima met dagelijks werk moeten kunnen trekken.
Alecta schreef:
01-02-2020 11:29
Helemaal eerlijk ben ik trouwens niet, want mijn jongste kinderen spelen een intrument, waarvoor ze dagelijks moeten oefenen. Dat doe ik met ze samen dagelijks en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Grote verschil: dit vind ik zelf leuker en veel nuttiger, omdat ze hier veel van leren, i.t.t. huiswerk maken.
Zodra ik het idee zou hebben dat huiswerk voor mijn kinderen nuttig zou zijn, zou mijn aversie wellicht een stuk minder zijn (al zie ik het liefste dat schoolwerk gewoon op school blijft).
Want van de stof die ze voor school moeten leren, leren ze niets en daar hebben ze ook niks aan voor hun toekomst?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Sinjoren schreef:
01-02-2020 15:31
3 of 4 toetsen op een week is niet bepaald een giga-hoeveelheid; dat is iets dat ze zelfs prima met dagelijks werk moeten kunnen trekken.
Dat vind jij! En als je als kind makkelijk leert zal dat best. Kom je moeilijker mee, dan is het niet zo eenvoudig.
Polsjef schreef:
01-02-2020 18:38
Dat vind jij! En als je als kind makkelijk leert zal dat best. Kom je moeilijker mee, dan is het niet zo eenvoudig.
Maar op die toetsen wordt toch gewoon de tot dan toe behandelde leerstof getoetst? Dus als je in de voorafgaande maanden/weken gewoon je aandacht bij de les hebt gehouden, dan is zo'n toets toch geen probleem of iets waar je opeens extra uren en uren voor moet leren?
Polsjef schreef:
01-02-2020 18:38
Dus omdat enkelen niet meekunnen, moet het maar aangepast worden voor iedereen, en gaan we verder op het niveau van de traagste? Dat is letterlijk het kind met het badwater wegsmijten. Doorsnee toetsen kunnen prima afgedekt worden met dagelijks werk en zijn daar ook voor bedoeld; als je kindlief laat wachten tot de eindexamens om dan alles te gaan verwerken, dan ben je nog verder van huis.
Over een agenda: mijn andere kind zit in groep 7 (10 jaar) die heeft begin van het jaar een papieren agenda gekregen waar hij zelf in moet schrijven wanneer hij een toets heeft. Al het huiswerk voor het hele jaar heeft hij ook meegekregen.

Dat betekent dat als zoon het niet opschrijft, het huiswerk niet wordt gemaakt. Want ik heb als ouder geen zicht op de toetsen. Op zich goed om te leren plannen maar kind vergeet weleens op te schrijven wanneer er welk huiswerk klaar moet zijn.
De avond ervoor even doornemen, is meestal herhaling toch van wat ze op school al hebben doorgenomen. En soms lukt het niet.
Maar wij hebben soms toetsen en 2 spreekbeurten.

En als kind moeilijk mee komt en meer aandacht nodig heeft toch even vaste tijden plannen om aan het huiswerk te besteden-wat vinden andere ouders uit de klas?
Ik vind het oprecht sneu dat er van kinderen tegenwoordig zoveel verwacht wordt. In mijn basisschooltijd (jaren '90) werd ook wel eens Maandag een proefwerk aangekondigd voor Vrijdag, dus 4 dagen van tevoren. Maar meestal een week van tevoren. Maximaal 2 proefwerken in de week. Dit allemaal vanaf groep 5. In groep 5 hadden we een juf die ook proefwerken vlak voor de vakantie opgaf. Voor de maandag erna. Zodat je in je vakantie moest leren. Of onverwachts een toets geven. De trut. Geen enkele andere leerkracht deed dat daar. Wij hadden overigens bijna alleen huiswerk in de zin van leren. Maakwerk amper.
Mina81 schreef:
01-02-2020 19:41
Over een agenda: mijn andere kind zit in groep 7 (10 jaar) die heeft begin van het jaar een papieren agenda gekregen waar hij zelf in moet schrijven wanneer hij een toets heeft. Al het huiswerk voor het hele jaar heeft hij ook meegekregen.
Aan het begin van het jaar het huiswerk voor het hele jaar meekrijgen? Dat is toch bijna niet mogelijk?
Mevrouw75 schreef:
01-02-2020 12:00
Toetswerk bedoel je?
Klopt, toetswerk. So’s en proefwerken.
pejeka schreef:
01-02-2020 09:31
Nou, dan "vergeten" ze het een keer. En dan hebben ze een onvoldoende. Dan leren ze meteen het de volgende keer wél beter in de gaten te houden. Dan zetten ze maar een herinnering in hun mobieltje die hen helpt eraan te denken. Heel bijzonder dat kinderen nooit leuke dingen vergeten, zelfs zónder herinnering, maar huiswerk, tja, dat kun je hen niet aandoen daar zelf aan te denken...
Het gaat om het huiswerk van kinderen op de basisschool. Als ze dat niet af hebben wordt je er als ouder op aangesproken. En kinderen op de basisschool hebben over het algemeen nog geen mobiel (mee naar school), die van mij, ook groep 6 in ieder geval niet.
Op de middelbare gaat jouw theorie wel op.
wilma36 schreef:
04-02-2020 12:16
Het gaat om het huiswerk van kinderen op de basisschool. Als ze dat niet af hebben wordt je er als ouder op aangesproken. En kinderen op de basisschool hebben over het algemeen nog geen mobiel (mee naar school), die van mij, ook groep 6 in ieder geval niet.
Op de middelbare gaat jouw theorie wel op.
Nou, dan word je er als ouder op aangesproken. En vervolgens spreek je je kinderen erop aan. Wij hadden vroeger ook geen mobiel op de lagere school, maar we vergaten echt niet dat we huiswerk hadden.
pejeka schreef:
04-02-2020 19:55
Nou, dan word je er als ouder op aangesproken. En vervolgens spreek je je kinderen erop aan. Wij hadden vroeger ook geen mobiel op de lagere school, maar we vergaten echt niet dat we huiswerk hadden.
Nou, vroeger zaten er genoeg bij mij in de klas die dat wel deden hoor....
Jillian76 schreef:
04-02-2020 20:36
Nou, vroeger zaten er genoeg bij mij in de klas die dat wel deden hoor....
Écht vergeten? Of "zogenaamd vergeten" als in "geen zin"?
pejeka schreef:
04-02-2020 20:39
Écht vergeten? Of "zogenaamd vergeten" als in "geen zin"?
Beide denk ik.
Ik vind eerlijk gezegd dat er uberhaupt niet veel huiswerk zou moeten zijn op de basisschool.

Tuurlijk, een keer een spreekbeurt of topografie leren, prima. Maar echt geen 2 proefwerken per week. Ik kan me zelf dat ook totaal niet herinneren van vroeger. Huiswerk maken kwam pas op de middelbare school.
Positivevibes schreef:
04-02-2020 21:24
Ik vind eerlijk gezegd dat er uberhaupt niet veel huiswerk zou moeten zijn op de basisschool.

Tuurlijk, een keer een spreekbeurt of topografie leren, prima. Maar echt geen 2 proefwerken per week. Ik kan me zelf dat ook totaal niet herinneren van vroeger. Huiswerk maken kwam pas op de middelbare school.
Natuurlijk kreeg je proefwerken op de lagere school. En dictees, en rekenen, vervoegingen, ontleden, enz. werd ook regelmatig overhoord. En daar kreeg je een cijfer voor en dat telde mee voor het rapport. Maar goed, ik heb inmiddels begrepen dat kinderen op de basisschool te sensitief voor cijfers zijn en inmiddels zonnetjes, maantjes en sterretjes krijgen, omdat ze anders de rest van hun leven getraumatiseerd zitten te snikken bij een maatschappelijke hulpverlener ofzo.
pejeka schreef:
05-02-2020 19:11
Natuurlijk kreeg je proefwerken op de lagere school. En dictees, en rekenen, vervoegingen, ontleden, enz. werd ook regelmatig overhoord. En daar kreeg je een cijfer voor en dat telde mee voor het rapport. Maar goed, ik heb inmiddels begrepen dat kinderen op de basisschool te sensitief voor cijfers zijn en inmiddels zonnetjes, maantjes en sterretjes krijgen, omdat ze anders de rest van hun leven getraumatiseerd zitten te snikken bij een maatschappelijke hulpverlener ofzo.
Een geluk dat er toch nog wat scholen zijn die wel normaal doen, wel gewoon rapporten geven, wel aan huiswerk doen en wel aan toetsen. Dat is voor ons in elk geval het meer dan waard om 15km verder een school te zoeken ipv om de hoek.
pejeka schreef:
05-02-2020 19:11
Nee dus. Ik heb mijn hele lagere schooltijd geen enkel cijfer of proefwerk gehad en nauwelijks huiswerk. Mijn man uit een andere provincie ook niet. Alleen wel eens topo of dictee of spreekbeurt maar dat kreeg je geen cijfers voor. En dat was zeg maar 35 jaar geleden dus niks nieuws.

Naar mijn idee is juist al dat huiswerk maken en constant cito toetsen vanaf de kleuterklas nieuw. Doe mij maar een ouderwetse basisschool zoals in mijn jeugd. Lekker kind zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven