Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
tulpje21 schreef:
04-02-2020 13:04
Dat ligt toch heel erg aan de situatie? Als ik nu een appje doe naar een vriendin, of naar mn moeder, of naar wie dan ook, met de vraag: komen jullie zaterdag gezellig hier eten? Uiteraard dat ik het dan zelf betaal. Het zou dan inderdaad raar zijn dat ik verlang dat zij meebetalen.
Maar mocht je een (grote) vriendengroep hebben en samen beslis je dat het leuk is om te bbq'en, samen te eten en het wordt uit praktische redenen bij 1 iemand in de tuin gedaan omdat diegene de meeste ruimte heeft.. dan is het toch logisch dat iedereen eten mee neemt, of dat 1 iemand inkoopt en dat iedereen meebetaalt? Daar vind ik niks raars aan. Het ligt dus maar net aan de situatie.
Tuurlijk. Normaalste zaak van de wereld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja natuurlijk is dat normaal. Communicatie is het toverwoord. Vantevoren, niet achteraf.
PoesinBoots schreef:
04-02-2020 12:06
Dat is niet gierig. Dat is hebberig.
Klopt, ik haakte in op de post boven die van mij.
Nouschi schreef:
04-02-2020 13:08
Tuurlijk. Normaalste zaak van de wereld.
Lijkt mij ook.
Ja logisch, als je afspreekt met een (grote) groep dan kan je van te voren bespreken dat je de kosten kan delen. Vind ik ook normaal.
Wat ik niet normaal vindt is dat gemier over een tikkie sturen als je samen koffie gaat drinken en zo. Maar gelukkig ben ik niet de enige die dat gemier vindt.

Bij het doorlezen van deze pagina's bedacht ik me ineens nog het volgende: heel, heel vroeger ging ik eens op skivakantie naar een groot hotel. Daar moest je apart je ontbijt bestellen en dan had je de keuze tussen 'koud' en 'warm'. De porties waren echter ruim dus bestelden wij met z'n tweeën altijd 1 koud en 1 warm en deelden dat. Na een paar dagen werd ons verteld dat dat niet mocht. Koud was overigens iets goedkoper dan warm en skivakanties zijn al duur genoeg.
Dat vonden wij nogal stom van het hotel, dat wij dat op die manier niet mochten bestellen. Alleen omdat we samen aan een tafeltje zaten. Als we apart waren gaan zitten had er geen haan naar gekraaid.
Schriftje schreef:
05-02-2020 11:59

Bij het doorlezen van deze pagina's bedacht ik me ineens nog het volgende: heel, heel vroeger ging ik eens op skivakantie naar een groot hotel. Daar moest je apart je ontbijt bestellen en dan had je de keuze tussen 'koud' en 'warm'. De porties waren echter ruim dus bestelden wij met z'n tweeën altijd 1 koud en 1 warm en deelden dat. Na een paar dagen werd ons verteld dat dat niet mocht. Koud was overigens iets goedkoper dan warm en skivakanties zijn al duur genoeg.
Dat vonden wij nogal stom van het hotel, dat wij dat op die manier niet mochten bestellen. Alleen omdat we samen aan een tafeltje zaten. Als we apart waren gaan zitten had er geen haan naar gekraaid.
Waar bemoeien ze zich mee. Je bestelt toch 2 ontbijtjes.

Als je 1 ontbijtje gaat delen, daar is misschien iets over te zeggen, maar een koude en warme?

Ik was in discusie gegaan.
Geldt wellicht per kamer, zouden ze dan beter moeten communiceren.
die ik wilde bestaat al...
Dat van dat ontbijt slaat nergens op. Je deelt met zijn tweeën twee ontbijtjes, dat is dus gewoon een ontbijt per persoon, alleen wil je iets meer variatie dan alleen maar warm of alleen maar koud. Wat verwachten ze dan, dat je, als je dat wil, twee onbijtjes per persoon bestelt?

Ik zou er niet over in discussie gaan maar wel de rest van de week ergens anders gaan ontbijten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
makreel schreef:
04-02-2020 07:24
Mooi dat jullie het zo geregeld hebben en dat iedereen er tevreden over is. Ik zou dit nooit doen (kook ook graag) en als ik een tikkie kreeg na een etentje zou ik de slappe lach krijgen. In mijn vriendengroep zou dit totaal ongepast zijn - zelfs gierig.
Ik vind het veel gieriger - en ook tamelijk asociaal - om te vinden dat één persoon in de vriendengroep altijd het eten voor de hele groep moet betalen, want daar komt het wel op neer als je altijd bij dezelfde eet en diegene mag niet verwachten dat anderen iets bijdragen.
Susan schreef:
05-02-2020 16:32
Ik vind het veel gieriger - en ook tamelijk asociaal - om te vinden dat één persoon in de vriendengroep altijd het eten voor de hele groep moet betalen, want daar komt het wel op neer als je altijd bij dezelfde eet en diegene mag niet verwachten dat anderen iets bijdragen.
Eens. Raar gedoe.
Schriftje schreef:
05-02-2020 11:59

Maar dan had wat jullie deden toch juist niet gekund omdat je dan niemand hebt om mee te delen? Dan had je namelijk hoogstwaarschijnlijk een koude óf een warme genomen en niet een koude én een warme. En dat is waarschijnlijk het punt van het hotel: jullie profiteren van allebei de keuzes en zij lopen inkomsten mis omdat hun systeem nu eenmaal is dat je of een warme of een koude kiest. Wil je allebei, dan betaal je dus ook voor allebei. Dus in jullie geval zouden ze dan dus willen dat jullie 2 koude ontbijten en 2 warme ontbijten hadden besteld. Achterkijk systeem hoor, daar niet van, maar op zich is deze weigering wel passend bij dat systeem.
meisje85 schreef:
05-02-2020 16:43
Maar dan had wat jullie deden toch juist niet gekund omdat je dan niemand hebt om mee te delen? Dan had je namelijk hoogstwaarschijnlijk een koude óf een warme genomen en niet een koude én een warme. En dat is waarschijnlijk het punt van het hotel: jullie profiteren van allebei de keuzes en zij lopen inkomsten mis omdat hun systeem nu eenmaal is dat je of een warme of een koude kiest. Wil je allebei, dan betaal je dus ook voor allebei. Dus in jullie geval zouden ze dan dus willen dat jullie 2 koude ontbijten en 2 warme ontbijten hadden besteld. Achterkijk systeem hoor, daar niet van, maar op zich is deze weigering wel passend bij dat systeem.
Dat zal het ongetwijfeld zijn, maar het is natuurlijk wel van een kinderachtigheid en zeikerigheid waar de honden geen brood van lusten. Niemand gaat in zijn eentje twee grote porties bestellen, dus het is dan puur het misgunnen van het plezier van de variatie.
Susan schreef:
05-02-2020 16:32
Ja toch niet. Zij betalen nu voor jouw hobby. Als je geen geld hebt, zou je wat goedkoops maken, maar jij vindt het leuk om hatsefratsjes te koken.

Ik hou van breien en maak vaak sokken voor vrienden, maar daar vraag ik ook geen geld voor.

Maar goed: jullie hebben het zo met elkaar geregeld naar ieders tevredenheid, dus wat maakt het uit?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
05-02-2020 18:12
Ja toch niet. Zij betalen nu voor jouw hobby. Als je geen geld hebt, zou je wat goedkoops maken, maar jij vindt het leuk om hatsefratsjes te koken.

Ik hou van breien en maak vaak sokken voor vrienden, maar daar vraag ik ook geen geld voor.

Maar goed: jullie hebben het zo met elkaar geregeld naar ieders tevredenheid, dus wat maakt het uit?
Daarom reken ik ook niet het hele bedrag door maar alleen een bijdrage.
En ook alleen na herhaaldelijk aandringen.

Als jij mijn vriendin was zou ik ook graag betalen voor de sokken :proud:
Wat raar van dat hotel. Ik had gezegd: “prima dan ontbijten we wel elders...“
https://nos.nl/artikel/2321931-een-tikk ... iQOjkQBPlY

Dussss
Gelezen! Maar je weet nooit precies waar die lage betaalverzoeken voor zijn. Als ik naar mezelf kijk verstuur ik juist alleen maar lage betaalverzoeken. Maar dat is dan vaak: Collega is ziek, we willen een bloemetje regelen. Iedereen die mee wil doen betaalt via het betaalverzoek 1 of 2 euro. Dat vind ik echt niet gierig of raar.
True..

Maar dat is de media voor je.. Pakkende kop, maar nooit even wat dieper het onderwerp in.
Susan schreef:
05-02-2020 16:47
Dat zal het ongetwijfeld zijn, maar het is natuurlijk wel van een kinderachtigheid en zeikerigheid waar de honden geen brood van lusten. Niemand gaat in zijn eentje twee grote porties bestellen, dus het is dan puur het misgunnen van het plezier van de variatie.

Plus het is een hotel: dat moet het hebben van gastvrijheid. In zo'n hotel kom je toch nooit meer terug?
Such fun!1
:woa:
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Miranda_86 schreef:
07-02-2020 08:25
Gelezen! Maar je weet nooit precies waar die lage betaalverzoeken voor zijn. Als ik naar mezelf kijk verstuur ik juist alleen maar lage betaalverzoeken. Maar dat is dan vaak: Collega is ziek, we willen een bloemetje regelen. Iedereen die mee wil doen betaalt via het betaalverzoek 1 of 2 euro. Dat vind ik echt niet gierig of raar.
Ik ga vaak met een groepje naar een pubquiz. Aan het eind betaalt eentje alle drankjes en stuurt daarna een tikkie. Als ik 1 kopje thee op heb is dat dan inderdaad maar een laag bedrag. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat wij onze drankjes gewoon zelf betalen. Het is ook niet altijd dezelfde groep, dus we kunnen ook niet zeggen de ene keer betaalt de ene, de andere keer de andere.
Ik vind die tikkies ideaal Ipv dat je allemaal na elkaar moet gaan afrekenen. Daarbij, als ik met vriendinnen eet is dat altijd bij dezelfde vriendin thuis, is gewoon handiger. Maar dan zou zij nooit een tikkie mogen sturen want ‘gierig’ omdat ze haar vrienden laat betalen voor eten. Als we dat zouden afwisselen zou het idd niet nodig zijn, of iedereen neemt iets mee. Maar dat tikkie is nou juist zo handig, Ipv gedoe met kleingeld
Als bijvoorbeeld mijn moeder bij me langskomt en ze zegt dat ze nu even bij de Albert Heijn is en ik vraag of ze dan gelijk even twee komkommers voor me mee wil nemen, vraag ik ook of ze me even een Tikkie wil sturen.

Is dan dus ook een Tikkie voor een klein bedrag maar ik ga er echt niet vanuit dat iemand anders mijn boodschappen voor me betaalt.
Kan me trouwens ook makkelijk voorstellen dat het zo gaat in een bedrijfskantine: Piet gaat wel even in de rij staan voor vijf broodjes kroket en stuurt iedereen er een Tikkie voor.
Volgens mij is dat precies waar het om gaat: dat er niet eens meer iets kleins vanaf kan voor een ander. Als ik twee komkommers voor m'n moeder meeneem, ga ik echt geen tikkie sturen. Over en weer neemt iemand weleens wat mee.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven