Tijd tussen eten en naar bed kinderen
dinsdag 4 februari 2020 om 13:49
İk weet soms niet op welke verantwoorde manier ik mijn kimderen tussen de tijd na het eten en bedtijd moet bezig houden.
Ze mogen na het eten niet meer op de tablet.
Als we klaar zijn met het eten (rond 18:00)ga ik afruimen en de keuken doen.
Zij gaan als een stel wilde dieren monsterlijk vervelend doen.
Vervolgens denk ik om 18:30 dat ze maar naar bed moeten.
Dit moet anders op te lossen zijn tot 19:30
Hoe doen jullie dit?
Ze mogen na het eten niet meer op de tablet.
Als we klaar zijn met het eten (rond 18:00)ga ik afruimen en de keuken doen.
Zij gaan als een stel wilde dieren monsterlijk vervelend doen.
Vervolgens denk ik om 18:30 dat ze maar naar bed moeten.
Dit moet anders op te lossen zijn tot 19:30
Hoe doen jullie dit?

dinsdag 4 februari 2020 om 13:53

dinsdag 4 februari 2020 om 13:53
Hier worden oa de volgende dingen na het eten gedaan:
Met z'n allen afruimen en vaatwasser inpakken
Spelletje doen
Wandelen
Huiswerk maken
Dieren verzorgen
Douchen of in bad
Televisie kijken
Tassen voor school vast klaarzetten
Nog even buiten spelen (vooral met mooier weer, in het donker wat minder aantrekkelijk)
En soms wel eens op de tablets of gamen.
Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk? Die van mij zijn 10 en 8, dus laat ik wat meer vrij dan toen ze kleuters waren.
Met z'n allen afruimen en vaatwasser inpakken
Spelletje doen
Wandelen
Huiswerk maken
Dieren verzorgen
Douchen of in bad
Televisie kijken
Tassen voor school vast klaarzetten
Nog even buiten spelen (vooral met mooier weer, in het donker wat minder aantrekkelijk)
En soms wel eens op de tablets of gamen.
Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk? Die van mij zijn 10 en 8, dus laat ik wat meer vrij dan toen ze kleuters waren.

dinsdag 4 februari 2020 om 13:56
Waarom geen tv/tablet meer? Ik wist vroeger altijd "Na sesamstraat moet ik gaan slapen". Later werd dat klokhuis, het jeugdjournaal, het 8 uur journaal. Dan mocht ik in bed nog een half uur lezen ofzo en dan ligt uit.
Als ze geen tablet of tv mogen en daardoor vervelend doen zou ik ook kiezen om iets samen te doen.
Als ze geen tablet of tv mogen en daardoor vervelend doen zou ik ook kiezen om iets samen te doen.

dinsdag 4 februari 2020 om 13:56
Tussen 18 en 18:30 samen tafel afruimen en helpen met keuken opruimen. Daarna boekje lezen / spelletjes spelen / laatste tekening maken / goed gesprek en dan op bed.
Kortom, de keuken kun je ook laten voor wat hij is en die om 19:30 uur nog opruimen. Of voor het eten op tafel zetten al zoveel mogelijk de kook spullen opruimen, tussen de gangen door de eerdere gangen opruimen zodat je na het toetje alleen nog dat hoeft op te ruimen.
En er dus zijn voor je jeugd tot ze op bed gaan.
Kortom, de keuken kun je ook laten voor wat hij is en die om 19:30 uur nog opruimen. Of voor het eten op tafel zetten al zoveel mogelijk de kook spullen opruimen, tussen de gangen door de eerdere gangen opruimen zodat je na het toetje alleen nog dat hoeft op te ruimen.
En er dus zijn voor je jeugd tot ze op bed gaan.

dinsdag 4 februari 2020 om 13:59
Bij ons uit school gaat ie ( bijna 6 )
tekenen of op iPad. Elke maandag donderdag en zondag hebben wij een geen-iPad-dag dus dan puzzelen, tekenen, met z’n auto’s spelen na het eten douche ik hem, nog even tv kijken broodje pindakaas en dan een verhaaltje en slapen. Tijdens het tv kijken wordt hij juist moe
tekenen of op iPad. Elke maandag donderdag en zondag hebben wij een geen-iPad-dag dus dan puzzelen, tekenen, met z’n auto’s spelen na het eten douche ik hem, nog even tv kijken broodje pindakaas en dan een verhaaltje en slapen. Tijdens het tv kijken wordt hij juist moe

dinsdag 4 februari 2020 om 14:03
Hoe oud zijn ze?
Dochter is vier, die eet om 18 uur. Daarna gaat ze om half zeven naar boven, onder de douche. Tandenpoetsen, voorlezen en om half achter uiterlijk gaat het licht uit. Keuken en rommel doe ik daarna. Ik krijg niets gedaan als ik haar beneden zou houden, dus ik neem extra tijd voor haar in dat uur voor bed. Vinden we beiden fijn en daarna kijk ik lekker op de iPad tijdens het opruimen een serie ofzo. Beiden relaxed.
Dochter is vier, die eet om 18 uur. Daarna gaat ze om half zeven naar boven, onder de douche. Tandenpoetsen, voorlezen en om half achter uiterlijk gaat het licht uit. Keuken en rommel doe ik daarna. Ik krijg niets gedaan als ik haar beneden zou houden, dus ik neem extra tijd voor haar in dat uur voor bed. Vinden we beiden fijn en daarna kijk ik lekker op de iPad tijdens het opruimen een serie ofzo. Beiden relaxed.

dinsdag 4 februari 2020 om 14:04
Hier zijn we rond 18:45-19:00 klaar met eten en dan ga ik meestal gelijk door naar boven met dochter (4) om te douchen of op te frissen. We proberen haar tussen 19:30-19:45 in bed te hebben. Lukt meestal ook wel.
De ene keer gaat ze gelijk zonder morren mee en op andere dagen probeert ze het zo lang mogelijk te rekken door nog met boekjes aan te komen om voor te lezen.
Voor het eten kijkt ze altijd wat tekenfilmpjes, na het eten dus niet meer.
We hebben hier soms ook de, zoals we het noemen, witching hour, dus totaal door het dolle heen zijn voor het slapen gaan. Willen stoeien, rondrennen, tegendraads zijn.. echt ongelofelijk wat een energie er dan opeens vrijkomt, terwijl ze tijdens het eten dan zoooo moe was. We laten haar vaak maar even razen. Er tegenin gaan zorgt alleen maar voor nog meer bokkigheid.
Misschien iets later eten en dan gelijk door naar bed?
De ene keer gaat ze gelijk zonder morren mee en op andere dagen probeert ze het zo lang mogelijk te rekken door nog met boekjes aan te komen om voor te lezen.
Voor het eten kijkt ze altijd wat tekenfilmpjes, na het eten dus niet meer.
We hebben hier soms ook de, zoals we het noemen, witching hour, dus totaal door het dolle heen zijn voor het slapen gaan. Willen stoeien, rondrennen, tegendraads zijn.. echt ongelofelijk wat een energie er dan opeens vrijkomt, terwijl ze tijdens het eten dan zoooo moe was. We laten haar vaak maar even razen. Er tegenin gaan zorgt alleen maar voor nog meer bokkigheid.
Misschien iets later eten en dan gelijk door naar bed?
dinsdag 4 februari 2020 om 14:06

dinsdag 4 februari 2020 om 14:07

dinsdag 4 februari 2020 om 14:13
Als ze uit school komen gaan eten ze eerst n koekje/kopje thee, daarna gaan ze op de tablet, kunnen een uur zoet zijn met tiktok etc, soms zelfs langer
Vandaar dat er na het eten niet meer op de tablet mag, vind ik teveel schermtijd.
Om ze dan vervolgens tv te laten kijken......?
Want dan willen ze even op netflix.
Misschien idd de keuken laten voor wat het is en even op hun richten..
Vandaar dat er na het eten niet meer op de tablet mag, vind ik teveel schermtijd.
Om ze dan vervolgens tv te laten kijken......?
Want dan willen ze even op netflix.
Misschien idd de keuken laten voor wat het is en even op hun richten..
dinsdag 4 februari 2020 om 14:15

dinsdag 4 februari 2020 om 14:24
Dit ja, overdag gewoon lekker buiten spelen en 's avonds op de bank/bed voor de tv.ninanoname schreef: ↑04-02-2020 14:22Dus ze mogen de hele middag op een scherm, en 's avonds niet meer. Ik zou het omdraaien. 's Middags niet op een scherm, maar 's avonds wel.
dinsdag 4 februari 2020 om 14:32
Dan zou ik ze inderdaad 'smiddags juist laten spelen, en na het eten even tv/tablet.
Onze oudste (7) vind het juist fijn, voor het slapengaan even relaxen achter de tablet en een filmpje kijken.
De jongste van 2 die speelt gewoon zelf/hobbelt wat rond tot het bedtijd is, maar als ik haar dan de fles geef zitten we dat ook voor de tv te doen met baby tv erop.
Onze oudste (7) vind het juist fijn, voor het slapengaan even relaxen achter de tablet en een filmpje kijken.
De jongste van 2 die speelt gewoon zelf/hobbelt wat rond tot het bedtijd is, maar als ik haar dan de fles geef zitten we dat ook voor de tv te doen met baby tv erop.
dinsdag 4 februari 2020 om 14:38
Hier zijn ze 7 en 10. Helpen met afruimen hoort er hier bij en ook lunch klaarmaken voor de volgende dag. Dus de keuken opruimen doen we met zijn allen.
TV mag wel na het eten, tablet/playstation niet door de week. Oudste wil vaak het jeugdjournaal nog even kijken en jongste kijkt dan mee. Hij vind jeugdjournaal niet altijd leuk, maar ze zijn om de beurt de baas over de TV. Anders was dat iedere keer ruzie (ja maar hij mag altijd zijn zin, ik mag nooit mijn keus op TV). Rond half 8-8 uur gaan we naar boven.
TV mag wel na het eten, tablet/playstation niet door de week. Oudste wil vaak het jeugdjournaal nog even kijken en jongste kijkt dan mee. Hij vind jeugdjournaal niet altijd leuk, maar ze zijn om de beurt de baas over de TV. Anders was dat iedere keer ruzie (ja maar hij mag altijd zijn zin, ik mag nooit mijn keus op TV). Rond half 8-8 uur gaan we naar boven.

dinsdag 4 februari 2020 om 14:44
Die van mij is 5.
Wij eten rond 18.00 uur en nu in de winter mag zij best nog even op de tablet als ze daar zin in heeft. Nu de dagen weer wat langer worden gaan we straks waarschijnlijk af en toe nog even naar buiten. Af en toe wil ze na het eten in bad en soms doen we een spelletje. Ze mag van mij na het eten alleen niet op de tablet als ze er al de halve middag op gezeten heeft vanwege slecht weer en niemand om mee te spelen. Maar dat komt vrij weinig voor. Ook vanwege activiteiten in de middag (maandag naar oma, woensdag zwemmen en vrijdag dansles). Hebben jouw kinderen geen clubjes waar ze heen moeten zodat ze in de middag wat minder op dat ding zitten.
Eigenlijk klooien we dus gewoon maar wat aan in de avond. Soms het een en soms het ander. Ik ben ook niet zo van de strakke regels en dagschema's. Bij sommige kinderen zal een vast avondritueel vast wel beter zijn, maar bij ons werkt het zo wel op een relaxed manier.
Om 19.30 gaan we naar boven. Verhaaltje knuffelen en dan slaapt ze om 19.45 als een roos.
Wij eten rond 18.00 uur en nu in de winter mag zij best nog even op de tablet als ze daar zin in heeft. Nu de dagen weer wat langer worden gaan we straks waarschijnlijk af en toe nog even naar buiten. Af en toe wil ze na het eten in bad en soms doen we een spelletje. Ze mag van mij na het eten alleen niet op de tablet als ze er al de halve middag op gezeten heeft vanwege slecht weer en niemand om mee te spelen. Maar dat komt vrij weinig voor. Ook vanwege activiteiten in de middag (maandag naar oma, woensdag zwemmen en vrijdag dansles). Hebben jouw kinderen geen clubjes waar ze heen moeten zodat ze in de middag wat minder op dat ding zitten.
Eigenlijk klooien we dus gewoon maar wat aan in de avond. Soms het een en soms het ander. Ik ben ook niet zo van de strakke regels en dagschema's. Bij sommige kinderen zal een vast avondritueel vast wel beter zijn, maar bij ons werkt het zo wel op een relaxed manier.
Om 19.30 gaan we naar boven. Verhaaltje knuffelen en dan slaapt ze om 19.45 als een roos.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 14:48
4.64% gewijzigd