Welk schooladvies?
woensdag 5 februari 2020 om 09:23
Zoon, groep 7, heeft nogal uiteenlopende resultaten op de Cito's.
Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:36
Reden: Minder informatie
Reden: Minder informatie
33.15% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 10:28
Ik weet niet of je het over mij hebt maar hier is het gewoon een feit dat veel kinderen te hoog worden ingeschat door hun ouders. En dan heb ik het over 60 kinderen in de brugklas havo/vwo. Die zijn vorig jaar terug gezet in niveau.
En gelukkig zijn dat niet de meeste ouders.
woensdag 5 februari 2020 om 10:29
Eens met je hele post. Ik zou dat ook niet oké vinden.Pandax schreef: ↑05-02-2020 10:22Bij ons zijn de voorlopige adviezen in groep 7 al gegeven. Ik weet van andere scholen hier dat zij ook de voorlopige groep 7 adviezen hebben gegeven. Een van deze scholen hanteert dit advies als eindadvies en past het onderwijs er de komende anderhalf jaar op aan: dat betekent dat kinderen met een vmbo advies vanaf nu andere lesstof en vooral andere leerhoeveelheden krijgen dan kinderen met een vwo advies. Dat vind ik overigens niet okee, het betekent de facto dat kinderen al anderhalf jaar eerder op hun eindniveau worden geselecteerd dan nodig en we selecteren in Nederland al zo idioot vroeg, waar we internationaal voor bekritiseerd worden.
Ik vind overigens ook iets van de uitermate denigrerende manier waarop hier over ouders wordt gesproken en de negatieve motivaties die ouders wordt toegeschreven als het gaat om de toekomst van hun kind. Maar goed, dat moge inmiddels duidelijk zijn.
Bij ons wordt er voorlopig advies gegeven in groep 7, daarna volgt het advies in groep 8 en op basis van de eindtoets kan het advies nog worden bijgesteld naar boven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 5 februari 2020 om 10:31
Het advies word ook gebouwd op gedrag, werkhouding, leergierigheid, sociale aspecten en de andere cijfers/vakken die ze krijgen.
De cito is maar een onderdeel. Je hebt vaak ook nog een nio-drempeltoets.
Het kan zomaar zijn dat 2 kinderen met ongeveer zelfde citoscores toch beiden een ander advies krijgen.
Hier word bij scores en advies ook schriftelijk al die aspecten hierboven beschreven in het advies... Uitgebreid ook. Daar kijken de middelbare scholen ook naar bij toelating. Tenminste hier wel.
Het kan zomaar zijn dat 2 kinderen met ongeveer zelfde citoscores toch beiden een ander advies krijgen.
Hier word bij scores en advies ook schriftelijk al die aspecten hierboven beschreven in het advies... Uitgebreid ook. Daar kijken de middelbare scholen ook naar bij toelating. Tenminste hier wel.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:33
25.39% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 10:32
Van mijn ene kind was het advies al duidelijk sinds groep 4. Van het andere kind wordt dat straks een waar gedoetje. In alles vertrouw ik op het oordeel van het lesgevend personeel, maar dat betekent niet dat ik niet zelf nadenk.
Als docent heb ik er geen enkel probleem mee wanneer ouders proberen hun kind op het niveau geplaatst te krijgen waar zij denken dat het kind hoort: het is een vrij land en zij zullen er ongetwijfeld argumenten voor hebben. Waar ik wel een probleem mee heb, en wat ik toch al een paar keer heb meegemaakt, zijn ouders die teleurgesteld zijn in hun kind wanneer het, ondanks hard werken, niet het niveau behaalt wat de ouders bedacht hadden. Dat is elke keer zo verdrietig, omdat de boodschap voor het kind is dat papa en mama je niet goed genoeg vinden zoals je bent en ik kan me in dat soort gesprekken ook niet inhouden.
Zowel in mijn rol als ouder als in die als docent zie ik ouders en docenten/leerkrachten als partners met een gemeenschappelijk doel. Dat helpt en het klopt ook bijna altijd. In die gevallen waarin het niet klopt, moeten we maar iets anders verzinnen.
Als docent heb ik er geen enkel probleem mee wanneer ouders proberen hun kind op het niveau geplaatst te krijgen waar zij denken dat het kind hoort: het is een vrij land en zij zullen er ongetwijfeld argumenten voor hebben. Waar ik wel een probleem mee heb, en wat ik toch al een paar keer heb meegemaakt, zijn ouders die teleurgesteld zijn in hun kind wanneer het, ondanks hard werken, niet het niveau behaalt wat de ouders bedacht hadden. Dat is elke keer zo verdrietig, omdat de boodschap voor het kind is dat papa en mama je niet goed genoeg vinden zoals je bent en ik kan me in dat soort gesprekken ook niet inhouden.
Zowel in mijn rol als ouder als in die als docent zie ik ouders en docenten/leerkrachten als partners met een gemeenschappelijk doel. Dat helpt en het klopt ook bijna altijd. In die gevallen waarin het niet klopt, moeten we maar iets anders verzinnen.

woensdag 5 februari 2020 om 10:34
Precies. En bij bijzondere gevallen bellen wij (dat doe ik ook wel eens) en dan denken we heel zorgvuldig na over plaatsing die afwijkt van de scores. En dat gebeurt echt wel eens.Luci_Morgenster schreef: ↑05-02-2020 10:31Het advies word ook gebouwd op gedrag, werkhouding, leergierigheid, sociale aspecten en de andere cijfers/vakken die ze krijgen.
woensdag 5 februari 2020 om 10:35
Met meerdere scenario's rekening houden is geen probleem. Maar als ouder sta je zo dichtbij je kind dat je toch wel íets kunt uitsluiten. Tussen kader en havo zit nogal wat.
woensdag 5 februari 2020 om 10:35
watdachtjehiervan schreef: ↑05-02-2020 10:28Ik weet niet of je het over mij hebt maar hier is het gewoon een feit dat veel kinderen te hoog worden ingeschat door hun ouders. En dan heb ik het over 60 kinderen in de brugklas havo/vwo. Die zijn vorig jaar terug gezet in niveau.
Ik weet niet wat jouw reacties precies waren. Mocht je denigrerende gedachten over ouders koesteren: in plaats van het te veroordelen, kun je ook kijken naar de redenen van ouders voor die hogere niveauwens. Àls de wens van de ouders al de oorzaak is van die hoge afstroom, want die conclusie kun je niet zomaar trekken. Ouders kiezen binnen de kaders die de maatschappij ze biedt. Aangezien opstromen nauwelijks een optie is en afstromen wel en aangezien het onderwijsniveau in het VO daarmee bepalend is voor de toekomstige economische positie van het kind in de maatschappij, is het niet onlogisch dat ouders de mogelijkheid van een hoger niveau zo lang mogelijk open houden. Dat is onhandig voor VO-scholen en onprettig voor het kind, maar het is een ongemak dat te prefereren is boven een definitief carrierepad op twaalfjarige leeftijd.
woensdag 5 februari 2020 om 10:42
Kregen ze dat tot die tijd dan niet? Bij mijn eigen kinderen werd er al vanaf de kleuters gedifferentieerd. Dat was dan natuurlijk niet gebaseerd op een VO adviesPandax schreef: ↑05-02-2020 10:22Bij ons zijn de voorlopige adviezen in groep 7 al gegeven. Ik weet van andere scholen hier dat zij ook de voorlopige groep 7 adviezen hebben gegeven. Een van deze scholen hanteert dit advies als eindadvies en past het onderwijs er de komende anderhalf jaar op aan: dat betekent dat kinderen met een vmbo advies vanaf nu andere lesstof en vooral andere leerhoeveelheden krijgen dan kinderen met een vwo advies. Dat vind ik overigens niet okee, het betekent de facto dat kinderen al anderhalf jaar eerder op hun eindniveau worden geselecteerd dan nodig en we selecteren in Nederland al zo idioot vroeg, waar we internationaal voor bekritiseerd worden.
Ik vind overigens ook iets van de uitermate denigrerende manier waarop hier over ouders wordt gesproken en de negatieve motivaties die ouders wordt toegeschreven als het gaat om de toekomst van hun kind. Maar goed, dat moge inmiddels duidelijk zijn.

woensdag 5 februari 2020 om 10:43
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je laatste zin.watdachtjehiervan schreef: ↑05-02-2020 10:28Ik weet niet of je het over mij hebt maar hier is het gewoon een feit dat veel kinderen te hoog worden ingeschat door hun ouders. En dan heb ik het over 60 kinderen in de brugklas havo/vwo. Die zijn vorig jaar terug gezet in niveau.
Te hoog inschatten is ook niet goed, maar aan sommige middelbare scholen schort ook nogal wat. Mijn oudste (havo) is van school gegaan omdat daar echt heel slecht lesgegeven werd. Tenminste, voor iemand met een super intelligentie en een enorme zelfdiscipline is het te doen, de rest presteert slecht. Ze krijgen nauwelijks instructie, de rest is zelf werken op de laptop met 4 klassen in een zogenaamd domein, waar totaal niet op gelet wordt dat 90% van de leerlingen op zijn telefoon zit of youtube zit te kijken op zijn laptop. Er wordt niet gecheckt of huiswerk gemaakt is, toetsen worden niet nabesproken, zelfs niet als iedereen een 3 heeft. Huiswerk wordt ook niet besproken, dus je weet niet wat je fout gedaan hebt. Dan kun je het dus net zo goed niet maken. Lessen vallen keer op keer uit. Van de 2 havo klas van mijn dochter is bijna de helft naar 3 TL gegaan. Mijn dochter haalde het allemaal nét omdat ze huiswerkbegeleiding had en thuis ook nog wel wat deed. Nu op een andere school zit ze in 3 havo en ze haalt hartstikke hoge cijfers.
Het ligt dus echt niet altijd aan een te hoge inschatting, de nieuwe school moet er ook uithalen wat erin zit.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:45
3.94% gewijzigd
woensdag 5 februari 2020 om 10:44
Ik ken mijn kinderen prima, maar de verschillen tussen kader en havo niet.pamelacourson schreef: ↑05-02-2020 10:35Met meerdere scenario's rekening houden is geen probleem. Maar als ouder sta je zo dichtbij je kind dat je toch wel íets kunt uitsluiten. Tussen kader en havo zit nogal wat.

woensdag 5 februari 2020 om 10:47
Wow, dit klinkt als een hele slechte school inderdaad! Dat is erg. Dat je kind het daarom niet haalt.pamelacourson schreef: ↑05-02-2020 10:43Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je laatste zin.
Te hoog inschatten is ook niet goed, maar aan sommige middelbare scholen schort ook nogal wat. Mijn oudste (havo) is van school gegaan omdat daar echt heel slecht lesgegeven werd. Tenminste, voor iemand met een super intelligentie en een enorme zelfdiscipline is het te doen, de rest presteert slecht. Ze krijgen nauwelijks instructie, de rest is zelf werken op de laptop met 4 klassen in een zogenaamd domein, waar totaal niet op gelet wordt dat 90% van de leerlingen op zijn telefoon zit of youtube zit te kijken op zijn laptop. Er wordt niet gecheckt of huiswerk gemaakt is, toetsen worden niet nabesproken, zelfs niet als iedereen een 3 heeft. Huiswerk wordt ook niet besproken, dus je weet niet wat je fout gedaan hebt. Dan kun je het dus net zo goed niet maken. Lessen vallen keer op keer uit. Van de 2 havo klas van mijn dochter is bijna de helft naar 3 TL gegaan. Mijn dochter haalde het allemaal nét omdat ze huiswerkbegeleiding had en thuis ook nog wel wat deed. Nu op een andere school zit ze in 3 havo en ze haalt hartstikke hoge cijfers.
Het ligt dus echt niet altijd aan een te hoge inschatting, de nieuwe school moet er ook uithalen wat erin zit.
Wordt er niks gedaan aan het slechte onderwijs van die school?

woensdag 5 februari 2020 om 10:48
Omdat de ontwikkeling van kinderen best snel gaat en omdat de stimulatie van thuis ook een factor van betekenis is (al schrijf ik dit met de gemiddelde ouderpopulatie van de basisscholen in mijn regio in gedachten, dat kan elders heel anders zijn), doe je bepaalde kinderen echt tekort wanneer je ze ergens in groep 7 al in een bepaald hokje stopt en ze niet eens meer de mogelijkheid geeft om wél uitgedaagd te worden. Het is een dunne lijn, natuurlijk, want voor het kind dat overduidelijk richting vmbobb uitstroomt is het wellicht heel demotiverend telkens werkjes te moeten maken die ver boven de capaciteiten liggen, maar ik heb iets te vaak meegemaakt dat wij leerlingen in de tweede of derde klas havovwo kregen die opgestroomd waren uit vmbo-kader.Eze schreef: ↑05-02-2020 10:42Kregen ze dat tot die tijd dan niet? Bij mijn eigen kinderen werd er al vanaf de kleuters gedifferentieerd. Dat was dan natuurlijk niet gebaseerd op een VO adviesmaar kleuters die graag werkjes willen doen krijgen er al meer aangeboden dan kinderen die dat nog niet willen, bijvoorbeeld. En in de hogere groepen is het aanbod ook echt afgestemd op wat het kind nodig heeft. Dat is dan niet voor minstens anderhalf jaar in beton gegoten, natuurlijk.
woensdag 5 februari 2020 om 10:51
Ik denk dat je er veel te veel mee bezig bent! Als het goed is kijkt de school naar wat je kind het hele jaar door presteert. Mocht je kind de toets in groep acht heel slecht maken dan kijken ze toch ook naar de afgelopen jaren.
Ik begrijp sowieso niet dat ouders daar zo mee bezig zijn. Tuurlijk is het fijn als ze havo of vwo zouden aankunnen. Maar kader/vmbo of mavo is toch ook prima. Als ze maar een fijne schooltijd hebben. Dan komt de rest vanzelf
Ik begrijp sowieso niet dat ouders daar zo mee bezig zijn. Tuurlijk is het fijn als ze havo of vwo zouden aankunnen. Maar kader/vmbo of mavo is toch ook prima. Als ze maar een fijne schooltijd hebben. Dan komt de rest vanzelf

woensdag 5 februari 2020 om 10:53
Nee, hij staat best goed aangeschreven en ik snap niet waarom. Het is wel een leuke school met nadruk op cultuur, kunst, muziek en zo, daarom gaan er wel veel kinderen naartoe. En hij staat er wel om bekend dat je wel enige vorm van zelfstandigheid moet hebben als je er naartoe wilt. Maar dat het zo erg is, wist ik niet.watdachtjehiervan schreef: ↑05-02-2020 10:47Wow, dit klinkt als een hele slechte school inderdaad! Dat is erg. Dat je kind het daarom niet haalt.
Wordt er niks gedaan aan het slechte onderwijs van die school?
woensdag 5 februari 2020 om 10:54
ik denk dat het een heel goed idee is om al op tijd de vermoedelijke uitstroom te bespreken. En dan vooral benoemen dat het nog alle kanten op kan en welke dingen van invloed zijn. De verwachtingen over en weer moeten helder zijn, júist als deze niet op één lijn liggen kan je dat maar beter tijdig weten. Wij hebben ons nooit druk gemaakt, en werden eind groep 7 verrast met een advies dat totaal niet in lijn was met wat wij verwachtten/passend vonden. Los van wie er "gelijk" heeft, is dat voor alle partijen vervelend. Is bij ons prima opgelost, maar als de verwachtingen eerder waren uitgesproken, zou e.e.a. soepeler en prettiger verlopen zijn.
Dus ik denk dat ouders hiernaar moeten vragen, en open moeten zijn over hun eigen verwachtingen en wensen, en dat docenten moeten uitspreken in welke richting ze denken - met uiteraard de kanttekening dat er nog van alles kan gebeuren.
Dus ik denk dat ouders hiernaar moeten vragen, en open moeten zijn over hun eigen verwachtingen en wensen, en dat docenten moeten uitspreken in welke richting ze denken - met uiteraard de kanttekening dat er nog van alles kan gebeuren.
woensdag 5 februari 2020 om 10:55
Dat snap ik (vandaar ook mijn laatste zin) maar het ging me om het ‘vanaf dat moment kregen ze ander aanbod’-punt. Mijn vraag was, of het voor die tijd dan one size fits all was.Betty_Slocombe schreef: ↑05-02-2020 10:48Omdat de ontwikkeling van kinderen best snel gaat en omdat de stimulatie van thuis ook een factor van betekenis is (al schrijf ik dit met de gemiddelde ouderpopulatie van de basisscholen in mijn regio in gedachten, dat kan elders heel anders zijn), doe je bepaalde kinderen echt tekort wanneer je ze ergens in groep 7 al in een bepaald hokje stopt en ze niet eens meer de mogelijkheid geeft om wél uitgedaagd te worden. Het is een dunne lijn, natuurlijk, want voor het kind dat overduidelijk richting vmbobb uitstroomt is het wellicht heel demotiverend telkens werkjes te moeten maken die ver boven de capaciteiten liggen, maar ik heb iets te vaak meegemaakt dat wij leerlingen in de tweede of derde klas havovwo kregen die opgestroomd waren uit vmbo-kader.
woensdag 5 februari 2020 om 10:55
Hier gaf school eind groep 6 al aan bij zoon dat we vooral moesten gaan denken aan VMBO Kader en wellicht zelfs basis. Ik was nogal verbaasd hierover, dat ze hier toen al over begonnen. Maar wat bleek, ze deden dat bij alle hoogopgeleide ouders die een kind hadden wat meer een VMBO kind was. Omdat de ervaring helaas leerde dat hoogopgeleide ouders een stuk meer moeite hadden met een VMBO Kader of basis advies dan lager opgeleide ouders. Sneu vond ik dat voor de docenten. Voor ons als ouders was het advies geen verrassing. Uiteindelijk in een kader/mavo brugklas terecht gekomen en hij zit nu in 4 mavo. Wat hij maar net aan of net niet gaat halen. Achteraf gezien had het kind beter op kader kunnen zitten.
Bij dochter kwam het advies eind groep 7 en hadden ze het over mavo/havo. Daar was ik het pertinent niet mee eens. Totaal ander kind, vele malen intelligenter dan haar broer, dat mavo advies was wat mij betreft echt een no go. School vond me plots één van die zeurouders die zo nodig voor haar kind een hoger advies wilde afdwingen. Uiteindelijk werd het een havo advies, maar niet zonder gepush van mij. Ze kwam terecht in een havo/vwo brugklas, tweetalig en zit nu in 2 havo. Ik denk nog steeds dat ze de hersens heeft van een VWO leerling, maar ze is, net als ik vroeger, nogal een luiwammes en bept liever met vriendinnen dan dat ze school werk doet. Dus die havo past haar goed.
TO, om op je vraag terug te komen: wat is goed scoren op de talige cito's? De hoogste score of net eronder? Hier in de regio kijkt de ene school meer naar de scores op begrijpend lezen, de ander juist meer naar de rekenscores. En dat dan samen met het schooladvies vanuit school.
Als je het graag nu al wilt weten, terwijl denk ik de open dagen net allemaal geweest zijn, dus wat moet je nu met die info, dan maak je een afspraak met de docent. Maar vraag je vooral af waarom je het nu wilt weten. Voor het bezoeken van open dagen ben je al te laat (iets wat wij wel al deden in groep 7 vanwege erg grote keus en veel scholen die met loting werken vanwege de vele aanmeldingen).
Bij dochter kwam het advies eind groep 7 en hadden ze het over mavo/havo. Daar was ik het pertinent niet mee eens. Totaal ander kind, vele malen intelligenter dan haar broer, dat mavo advies was wat mij betreft echt een no go. School vond me plots één van die zeurouders die zo nodig voor haar kind een hoger advies wilde afdwingen. Uiteindelijk werd het een havo advies, maar niet zonder gepush van mij. Ze kwam terecht in een havo/vwo brugklas, tweetalig en zit nu in 2 havo. Ik denk nog steeds dat ze de hersens heeft van een VWO leerling, maar ze is, net als ik vroeger, nogal een luiwammes en bept liever met vriendinnen dan dat ze school werk doet. Dus die havo past haar goed.
TO, om op je vraag terug te komen: wat is goed scoren op de talige cito's? De hoogste score of net eronder? Hier in de regio kijkt de ene school meer naar de scores op begrijpend lezen, de ander juist meer naar de rekenscores. En dat dan samen met het schooladvies vanuit school.
Als je het graag nu al wilt weten, terwijl denk ik de open dagen net allemaal geweest zijn, dus wat moet je nu met die info, dan maak je een afspraak met de docent. Maar vraag je vooral af waarom je het nu wilt weten. Voor het bezoeken van open dagen ben je al te laat (iets wat wij wel al deden in groep 7 vanwege erg grote keus en veel scholen die met loting werken vanwege de vele aanmeldingen).

woensdag 5 februari 2020 om 11:00
Vooral als ouders dan eigenlijk teleurgesteld zijn in hun kind als dat niet het niveau aankan dat de ouders voor ogen hebben. Daar heb ik moeite mee. Iedere ouder wil het beste voor het kind, dat staat buiten kijf. Alleen ik ben het niet met je eens dat je tijdelijk ongemak maar voor lief moet nemen om zo'n goed mogelijke economische positie te kunnen verwerven in de toekomst.Pandax schreef: ↑05-02-2020 10:35Ik weet niet wat jouw reacties precies waren. Mocht je denigrerende gedachten over ouders koesteren: in plaats van het te veroordelen, kun je ook kijken naar de redenen van ouders voor die hogere niveauwens. Àls de wens van de ouders al de oorzaak is van die hoge afstroom, want die conclusie kun je niet zomaar trekken. Ouders kiezen binnen de kaders die de maatschappij ze biedt. Aangezien opstromen nauwelijks een optie is en afstromen wel en aangezien het onderwijsniveau in het VO daarmee bepalend is voor de toekomstige economische positie van het kind in de maatschappij, is het niet onlogisch dat ouders de mogelijkheid van een hoger niveau zo lang mogelijk open houden. Dat is onhandig voor VO-scholen en onprettig voor het kind, maar het is een ongemak dat te prefereren is boven een definitief carrierepad op twaalfjarige leeftijd.
Als ik hier in mijn dorp (het laatste boerendorp in de Randstad, denk ik weleens) om me heen kijk, dan zijn er heel veel geslaagde ondernemers die op school echt geen hoogvliegers waren. Boeren, loonwerkers, schippers, aannemers, hoveniers, allemaal mensen met een heel flink uitgavepatroon in grote kapitale huizen. Die mensen waren niet beter af geweest met een zo hoog mogelijk schooladvies. Die hebben zich prima een plek verworven in de maatschappij op basis van hun vmbo'tje, mavo'tje of kaderopleiding. Die waren niet verder gekomen met een vwo-diploma.
Er is in onze toekomst echt niet enkel werk voor mensen met een hbo- of wo-opleiding.
Ik vind wel dat je het beste uit je kind moet halen. Je kunt beter vuilnisman worden omdat je dat graag wil en je hebt je vwo-diploma op zak, dan dat je enkel vuilnisman kunt worden omdat je verder nergens de papieren voor hebt. Maar het is natuurlijk niet zo dat enkel theoretisch opgeleiden een volwaardige kans hebben in onze maatschappij. Praktisch opgeleiden zijn net zo hard nodig, (dank Marianne Zwagerman) denk maar aan de handen aan het zorgbed, de onderhoudsmonteur van je ketel, het bedrijf dat nieuwe kozijnen plaatst in je huis, de kapper, garagemonteurs of handigerds in de maakindustrie in Nederland.

woensdag 5 februari 2020 om 11:04
Tja, wij hebben veel last en stress gehad van het oorspronkelijke zeer zuinige/terughoudende advies dat mijn jongste had gekregen. Uiteindelijk kwam het goed, advies werd aangepast na de eindcito, en we kregen haar na veel bellen en duwen op de school van tweede keuze.
Omdat ik de bui al zag hangen (wisselende Cito-scores) had ik ook al in groep 7 bij de leerkracht geïnformeerd. Die hield zich op de vlakte maar deed ook wel een beetje alsof het goed zou komen en ze de leerling kansen gunden. Niet dus.
Omdat ik de bui al zag hangen (wisselende Cito-scores) had ik ook al in groep 7 bij de leerkracht geïnformeerd. Die hield zich op de vlakte maar deed ook wel een beetje alsof het goed zou komen en ze de leerling kansen gunden. Niet dus.
woensdag 5 februari 2020 om 11:08
overigens vind ik het een gedeelde verantwoordelijkheid om hierover helder te communiceren. Je kan als ouders ook gewoon uitspreken wat je verwacht, en vragen of de leerkracht op ongeveer dezelfde lijn zit of dat die totaal een ander beeld heeft. Vanaf groep 6 moet dat goed kunnen denk ik. Dan heb je het natuurlijk over denkrichtingen, niet over definitieve adviezen. Bij de meeste kinderen is dan toch wel duidelijk of het een "havo/vwo kind" is, een "basis/kader kind", of het "hangt in het midden". Concreter hoef je nog niet te zijn, maar dan haal je de grootste misverstanden eruit denk ik. En de kinderen waarvan je als leerkracht in groep 6 / 7 moet zeggen "ik heb werkelijk geen idee", dat is sowieso een kind om goed naar te kijken en gesprekken over te voeren lijkt me...
woensdag 5 februari 2020 om 11:09
Amadeus Lyceum?pamelacourson schreef: ↑05-02-2020 10:53Nee, hij staat best goed aangeschreven en ik snap niet waarom. Het is wel een leuke school met nadruk op cultuur, kunst, muziek en zo, daarom gaan er wel veel kinderen naartoe. En hij staat er wel om bekend dat je wel enige vorm van zelfstandigheid moet hebben als je er naartoe wilt. Maar dat het zo erg is, wist ik niet.

woensdag 5 februari 2020 om 11:09
*disclaimer: mijn posts zijn gebaseerd op mijn ervaringen als ouder van een kind op een zeer witte prestatiegerichte school met bijbehorende sfeer. Ik had het ook liever anders gezien, maar door uitpuilende scholen kon mijn zoon niet wisselen. Dochter wel.*
Al vanaf de kleuters was het bij ons niet one-size-fits-all. Vanaf groep 3 kwamen daar de zon/maan/ster-werkers bij, levelwerk, rekentijgers, elftal, pittige plustorens en een inpandige plusklas bij. School was helder over de eisen voor bijvoorbeeld de plusklas (en daar kon je het mee eens zijn of niet), maar er waren genoeg ouders die vonden dat hun kind naar de plusklas moest.
Niet alle kinderen gingen naar de plusklas of kregen bovengenoemde extra uitdaging. De meeste ouders waren daar oke mee, maar er zaten ook ouders tussen die vonden dat hun kind dat echt nodig had om weet ik veel wat voor reden. Bij de adviezen ging het net zo en ik verdenk er sommige ouders van precies bij te houden welk kind welk advies kreeg. Groep 8 was dan ook geen gezellig jaar, want er zaten een aantal ouders tussen die het zo verschrikkelijk enorm oneens waren met het advies, dat ze los gingen op andere ouders en de leerkrachten.
De grappigste (of meest schrijnende) opmerkingen die dat jaar voorbij kwamen:
- Haar opa heeft geneeskunde gestudeerd! Ze (juf dus) weet wat voor gezin wij zijn, dus dat mavo-advies slaat nergens op!
- Wat denk dat mens (juf dus) wel niet? Zelf heeft ze alleen maar de pabo gedaan!
- Heeft jouw kind vwo? Hoe dan? Zo slim is ie niet! (dat werd een beste rel op het schoolplein)
Gelukkig kon dochter naar de Montessori in de stad wisselen en dat is tot nu toe een stuk prettiger gebleken. Prestatiegerichte scholen vind ik niet zo fijn.
woensdag 5 februari 2020 om 11:14
Ik herken dat een beetje: leerkrachten die zich op de vlakte houden en ouders sussen met algemeenheden.MinkeDeWit schreef: ↑05-02-2020 11:04Tja, wij hebben veel last en stress gehad van het oorspronkelijke zeer zuinige/terughoudende advies dat mijn jongste had gekregen. Uiteindelijk kwam het goed, advies werd aangepast na de eindcito, en we kregen haar na veel bellen en duwen op de school van tweede keuze.
Overigens snap ik de leerkrachten ook weer heel goed: ik weet dat veel ouders hun kinderen enorm overschatten, en als een leerkracht ooit eens heel voorzichtig de term havo of vwo heeft laten vallen wordt hij/zij daar op vastgepind, ook als later blijkt dat het advies lager uitvalt. Boze ouders, bedreigingen soms zelfs.... ik snap wel dat ze voorzichtig worden in hun uitspraken!
lilla wijzigde dit bericht op 05-02-2020 11:50
14.92% gewijzigd