Puber (tje) gaat zuipen
woensdag 5 februari 2020 om 12:13
Mijn zoon van 12 is ernstig aan het puberen sinds kort. Heeft een vriendengroep van jongens en meisjes waar veel nieuwe kinderen bij zijn. We houden hem goed in de gaten omdat hij ineens wel erg veel vrijheid wilde op zijn leeftijd. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich ook aan. Toch weet ik niet altijd wat hij doet met die groep. Ergens vertrouw ik hem niet helemaal en ik kijk soms in zijn telefoon. Vanmorgen zag ik een groepsapp die zuipen heet. Ze spreken af voor vanmiddag en nemen geld mee voor een drankje. Zoon reageerde niet op het verzoek maar gaat wel vanmiddag naar ze toe.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
woensdag 5 februari 2020 om 12:51
Nee hoor ik vind dat ook normaal. Een kind van 12 heeft geen recht op privacy. Het is logisch dat je die hier en daar controleert. Volgens mij verwachten kinderen zelf ook niet anders.
Maar ik zou dat idd niet stiekem doen. Wat hier al eerder gezegd is.
.
woensdag 5 februari 2020 om 12:53
woensdag 5 februari 2020 om 12:58
woensdag 5 februari 2020 om 12:58
Ik controleerde tot Lon 14 was. Reden om te stoppen was die keer dat ze een probleem appje had gekregen en niet goed wist wat ze ermee moest en dat eerlijk kwam vertellen.
Maar eerlijk is eerlijk: ik deed het nooit stiekem en ik heb gecontroleerd vanaf het moment dat ze een smartphone had. Vind het niet meer dan logisch om dit soort dingen te begeleiden. Op een informatieavond op school bleek dat bijna geen enkele ouder wist hoe hyves (toen nog hip

Voor wat betreft de OP:
De kans dat iedereen daadwerkelijk wat meeneemt is vrij groot. Wat staat er in jullie drankenkast?? Door te weten wat er weg is kun je het gesprek makkelijker openen.
Los daarvan: heb je nog nooit besproken wat drank doet??? Al eens gesprekken gevoerd over andere dingen (drugs, roken, seks)?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

woensdag 5 februari 2020 om 13:00
Maar wat ga je doen dan? Als mijn moeder me daarop zou aanspreken zou ik juist gaan drinken puur om haar een lesje te leren dat ze niet in mn telefoon niet kijken.teleurgesteldinjeugd schreef: ↑05-02-2020 12:25Als ik het zou weten, door in zijn telefoon gezien te hebben actie ondernemen. Maar zou niet laten blijken dat ik het zou weten

woensdag 5 februari 2020 om 13:01
Manse praat.Letsgetlosttonight schreef: ↑05-02-2020 13:00Maar wat ga je doen dan? Als mijn moeder me daarop zou aanspreken zou ik juist gaan drinken puur om haar een lesje te leren dat ze niet in mn telefoon niet kijken.

woensdag 5 februari 2020 om 13:01
Hier hebben wij met de pubers altijd open en eerlijk gecommuniceerd.
Wij verbieden niets maar geven wel voorlichting en onze eerlijke mening.
Voor ons heeft dit heel erg goed gewerkt!
Dat mijn kind een jointje nam wisten wij direct, hij kwam er mee thuis en vertelde zijn ervaring. Zo ook met alcohol.
Nu vind ik wel dat de nieuwe regels (>18) het een stuk spannender hebben gemaakt voor jongeren en wat spannend/verboden is gaan ze proberen en opzoeken.
Ook onze kinderen bevestigen dit te herkennen.
Ik zou niets gaan verbieden in dit geval maar mijn neus en oren heel erg open houden. Niet praten over wat je ziet in de telefoon maar wel meenemen in een gesprek over het onderwerp. Zorg dat je de communicatie open houdt en niet verzijlt raakt in discussies, daar win je niet mee van pubers vrees ik.
Suc6!
Voor ons heeft dit heel erg goed gewerkt!
Dat mijn kind een jointje nam wisten wij direct, hij kwam er mee thuis en vertelde zijn ervaring. Zo ook met alcohol.
Nu vind ik wel dat de nieuwe regels (>18) het een stuk spannender hebben gemaakt voor jongeren en wat spannend/verboden is gaan ze proberen en opzoeken.
Ook onze kinderen bevestigen dit te herkennen.
Ik zou niets gaan verbieden in dit geval maar mijn neus en oren heel erg open houden. Niet praten over wat je ziet in de telefoon maar wel meenemen in een gesprek over het onderwerp. Zorg dat je de communicatie open houdt en niet verzijlt raakt in discussies, daar win je niet mee van pubers vrees ik.
Suc6!
anoniem_391134 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 13:02
0.68% gewijzigd
woensdag 5 februari 2020 om 13:02
Ik vind het normaal om op die leeftijd zijn/haar mobiel te checken en dat doe ik ook gerust zonder dat hij/zij dat weet. Want idd anders is alles gewist.
Dus ik zou vragen wat de bedoeling is en daarna uitleggen dat drank op deze leeftijd niet kan. Heb je er al over nagedacht wat jullie regels hierin (en inn bv roken/drugs/vrienden mee naar huis nemen als je er niet bent enz maar ook bv taalgebruik in de apps) zijn?
Ik vind dit een leeftijd om er bovenop te zitten en bij te sturen.
Dus ik zou vragen wat de bedoeling is en daarna uitleggen dat drank op deze leeftijd niet kan. Heb je er al over nagedacht wat jullie regels hierin (en inn bv roken/drugs/vrienden mee naar huis nemen als je er niet bent enz maar ook bv taalgebruik in de apps) zijn?
Ik vind dit een leeftijd om er bovenop te zitten en bij te sturen.
subnautica wijzigde dit bericht op 05-02-2020 13:04
21.23% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 13:03
Uiteraard mag je af en toe die telefoon checken op die leeftijd. Je hoort gewoon mee te kijken als ouder wat mij betreft. Ik zou hem thuis houden en hier een gesprek over aangaan. Worden er gesprekken gewist dan is het vanaf dan mijn telefoon. En ik zou eens kritisch kijken naar de kringen waar hij in verkeerd, want 12 jarigen die bedenken om te gaan drinken vind ik vrij bizar. Ik heb er twee in die leeftijd, ietsje ouder zelfs, en ik kan me er niks bij voorstellen.
Als er mensen zijn met drank of plannen dan blijft hij thuis.

woensdag 5 februari 2020 om 13:05
Het kind is 12!!! Die draag je desnoods over je schouder naar zijn of haar kamer. Een kind van 12 kun je net zo min zonder toezicht op internet en telefoon laten als dat je ze je autosleutels geeft en ze een fijn ritje wenst. Het is een basisschoolkind. Die heb je nog aan het handje en mogen nog niet eens zelfstandig naar de bios.Letsgetlosttonight schreef: ↑05-02-2020 13:00Maar wat ga je doen dan? Als mijn moeder me daarop zou aanspreken zou ik juist gaan drinken puur om haar een lesje te leren dat ze niet in mn telefoon niet kijken.
woensdag 5 februari 2020 om 13:07
Dit. Met een ontwikkelend brein zou ik geen risico nemen mbt alcohol. En dat zou ik ook uitleggen. Maar misschien is het wel stoerdoenerij over redbull oid.Th∅rdis schreef: ↑05-02-2020 13:03Uiteraard mag je af en toe die telefoon checken op die leeftijd. Je hoort gewoon mee te kijken als ouder wat mij betreft. Ik zou hem thuis houden en hier een gesprek over aangaan. Worden er gesprekken gewist dan is het vanaf dan mijn telefoon. En ik zou eens kritisch kijken naar de kringen waar hij in verkeerd, want 12 jarigen die bedenken om te gaan drinken vind ik vrij bizar. Ik heb er twee in die leeftijd, ietsje ouder zelfs, en ik kan me er niks bij voorstellen.

woensdag 5 februari 2020 om 13:10
Als jullie daar afspraken over hebben gemaakt dan is het toch prima?
Dan kan je de app-groep ook gewoon bespreekbaar maken lijkt mij.
Mijn zoon kwam in de eerste van het vo al in aanraking met vrienden die dronken en blowde. Hij had het vaak over blowen en toen heb ik gevraagd of hij het zelf ook zou willen doen. Hij gaf aan van niet. Nu zit hij in de 3e, gaat nog steeds met die vrienden om en blowt nog steeds niet.
We hebben afgesproken dat als hij het ooit eens wil doen, de eerste keer met ons zal zijn.

woensdag 5 februari 2020 om 13:11
[...]teleurgesteldinjeugd schreef: ↑05-02-2020 12:59lol, ga je mij nu in elk topic volgen? Jeetje, wat triest.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-02-2020 14:01
Reden: op de man
Reden: op de man
46.98% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 13:12
Met iets oudere kinderen kan ik me daar iets bij voorstellen, maar een kind van 12 heeft gewoon duidelijke kaders nodig. Natuurlijk eerst in gesprek, op een open manier, zonder meteen te beschuldigen. Maar hij moet wel weten waar hij aan toe is. Alcohol is onwenselijk en erg ongezond voor zijn lijf en kinderbrein, dat is niet een beslissing die bij hem mag liggen.Enjoyyourlife schreef: ↑05-02-2020 13:01Hier hebben wij met de pubers altijd open en eerlijk gecommuniceerd.
Hallo?!

woensdag 5 februari 2020 om 13:13
Loep gewoon even.
woensdag 5 februari 2020 om 13:14
En jij gelooft dat allemaal, dat hij zich aan die afspraken houdt?Felidaes schreef: ↑05-02-2020 13:10Als jullie daar afspraken over hebben gemaakt dan is het toch prima?
Dan kan je de app-groep ook gewoon bespreekbaar maken lijkt mij.
Mijn zoon kwam in de eerste van het vo al in aanraking met vrienden die dronken en blowde. Hij had het vaak over blowen en toen heb ik gevraagd of hij het zelf ook zou willen doen. Hij gaf aan van niet. Nu zit hij in de 3e, gaat nog steeds met die vrienden om en blowt nog steeds niet.
We hebben afgesproken dat als hij het ooit eens wil doen, de eerste keer met ons zal zijn.
.

woensdag 5 februari 2020 om 13:19
Gewoon uit de drankkast bij ouders die overdag aan 't werk zijn lijkt me.Letsgetlosttonight schreef: ↑05-02-2020 12:17Ja en waar gaan ze drank vandaan halen dan? Ik zou me er niet heel veel zorgen om maken.