Verwaarlozing / emotionele mishandeling

05-02-2020 14:17 84 berichten
Waar ligt de grens tussen een ouder die gewoon een keer de behoeftes van zijn kind mist of uit zijn plaat gaat en daarbij iets zegt dat niet aardig is naar het kind, en verwaarlozing of emotionele mishandeling?

Reden dat ik dit vraag: vermoeden dat een kind uit mijn zoons klas wellicht hiermee te maken heeft. Ik vind het heel lastig wat ik hiermee moet. Ik ga sowieso ook veilig thuis bellen, maar wil ook geen problemen voor dit gezin veroorzaken als blijkt dat ik iets als heel heftig ervaar terwijl dit niet zo is.

Sorry ik wil er niet te diep op ingaan in de openingspost, omdat het wel een erg herkenbaar verhaal wordt dan.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-02-2020 14:42
Ouder is dus gestressed door de scheiding. Als jij veilig thuis op thuis op de ouder afstuurt wordt deze ouder alleen maar meer gestressed en zal alleen maar vaker tegen kind gepreekt worden omdat de ouder geen gedoe wil met veilig thuis.

Je gaat de situatie alleen maar erger maken.

Waarom is in jouw ogen een straf beter dan een preek?

En doet de ouder dit dan waar jij bij staat dat jij dit zo goed weet?

Zo ja misschien doet de ouder dat wel omdat deze ouder niet wil dat jij denkt dat deze ouder te soft is. Omdat jij blijkbaar wel straft.

En als kind steeds klaagt dat iets bij de andere ouder wel mag dan snap ik dat een ouder zegt nou dan ga je daar maar wonen.
Eens. Je moet echt héél héél zeker weten dat er structureel iets mankeert daar, wil je melding zinvol zijn.

Mogelijk heeft moeder gewoon een luisterend oor en wat rust na de scheiding nodig.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
fru1t3lla schreef:
05-02-2020 19:06
Je hebt géén enkel idee waar je het over hebt. Ik ben zelf zo'n kind geweest wat in een instelling terecht kwam, en daarvoor heb ik jaren lang in de hel gezeten wat mijn thuissituatie was doordat anderen reageerden zoals jij: "zeker niet vertellen als je het geen 100000% zeker weet of om advies vragen bij een instantie want anders geeft dat gedonder". Pas toen de politie zich moest gaan moeien, want ja, een vermist kind is toch weer zo wat, is er hulp gekomen. Rijkelijk te laat maar beter dan nooit. Dit is bijna 20 jaar geleden en dit is een stuk jeugd, vertrouwen in een ander en veiligheid wat mij is ontnomen wat ik nooit meer terug krijg.

Ik heb ZELF in dat systeem gezeten en ik weet hoe het is, en ik ben verdomme blij dat er zoiets is als jeugdzorg. Ga elders onozel blaten met jouw tweedehands /derdehands 'kennis'.
Inderdaad. Ik woonde thuis. En het misbruik vond door een familielid plaats. En daar heeft nooit een vogel naar gekraait. Emotie regulatie wat is dat? Ik was gewoon een lastige puberdochter. En als je weet wat voor brave puber ik was is dat echt de grootste grap ever. Dat kwam allemaal pas toen ik uit huis ging. Het advies wat mijn ouders wel eens kregen van een sport coach werd ronduit weggewuifd “waar denkt ze zich wel niet mee te bemoeien”.
sugarmiss schreef:
05-02-2020 15:29
Kinderen die in een pleeggezin of in een instelling wonen hebben 2x zoveel kans om seksueel misbruikt te worden dan kinderen die thuis wonen.
En waarom moet dit vermeld worden? Wat voegt dat toe in dit verhaal.
Het is niet zo omdát ze in een pleeggezin of instelling zitten dat de kans op seksueel misbruik groter is he. Het gaat over kinderen met een trauma (ja, ook kinderen die al zeer jong uit huis zijn geplaatst) en een andere ontwikkeling meemaken waardoor ze oa meer beïnvloedbaar kunnen zijn dan leeftijdsgenoten die dat trauma niet hebben.
Dus schilder t alsjeblieft niet zo af dat pleeggezinnen of instellingen ervoor zorgen dat uit huis geplaatste kinderen vaker misbruik worden.....
Jij bent wel erg bezig met andermans opvoedsituaties hè? Is dit hetzelfde kind van het topic laatst waar de moeder het ook allemaal niet goed deed en die je probeerde uit te horen als hij kwam spelen of weer een ander?
beetjegek schreef:
05-02-2020 18:55
Z’on luide stem is fakking irritant, mijn man heeft dat ook en als hij telefoneert versta ik de tv niet meer, en dan staat hij in de keuken...Ik zeg dus ook heel vaak dat hij niet zo moet schreeuwen, echt, leer dat af, zo irritant dat geblèr altijd.
Ik ben daadwerkelijk in staat tot volumebeheersing, ik galm niet het schoolplein over, omdat ik me zeer bewust ben dat het storend kan zijn.
Maar op het moment dat er voor de zoveelste keer, binnen een relatief kort tijdsbestek wat gebeurt waarop ik een van m'n kinderen aan moet spreken, dan gaat het volume op normaal, tot verheffing. Gek genoeg, mama kan het ook zat zijn
fru1t3lla schreef:
Je hebt géén enkel idee waar je het over hebt. Ik ben zelf zo'n kind geweest wat in een instelling terecht kwam, en daarvoor heb ik jaren lang in de hel gezeten wat mijn thuissituatie was doordat anderen reageerden zoals jij: "zeker niet vertellen als je het geen 100000% zeker weet of om advies vragen bij een instantie want anders geeft dat gedonder". Pas toen de politie zich moest gaan moeien, want ja, een vermist kind is toch weer zo wat, is er hulp gekomen. Rijkelijk te laat maar beter dan nooit. Dit is bijna 20 jaar geleden en dit is een stuk jeugd, vertrouwen in een ander en veiligheid wat mij is ontnomen wat ik nooit meer terug krijg.

Ik heb ZELF in dat systeem gezeten en ik weet hoe het is, en ik ben verdomme blij dat er zoiets is als jeugdzorg. Ga elders onozel blaten met jouw tweedehands /derdehands 'kennis'.
En er zijn dus ook mensen die ZELF in zo'n instelling hebben gezeten en ZELF hebben ondervonden dat het daar ook lang niet altijd goed gaat.

Ik zeg ook niet dat er geen ouders bestaan die hun kinderen mishandelen. Ik zeg ook niet dat soms een kind wel beter af is in een pleeggezin.

Maar er zijn ook heel veel gezinnen en kinderen die alleen maar slechter af zijn doordat veilig thuis /jeugdzorg zich er mee gaat bemoeien. Het kan echt traumatisch zijn.

Daar mogen mensen best wel eens bij stil staan voordat ze gaan bellen en of melding doen. Wat ze te weeg brengen in zo'n gezin.
En na 1x veilig thuis bellen zit je niet meteen in een pleeggezin hoor. Zeker niet met zulke summiere zorgen als in de openingspost. Daar gaat veilig thuis niets mee doen.

To is mogelijk wat obsessief over haar eigen moederschap. En legt anderen langs die lat. Er is geen regel dat je straf moet geven en niet mag preken, de volgende dag nog mopperen is geen mishandeling en je kind te vaak diepvriespizza laten eten ook niet
YellowLemon schreef:
05-02-2020 18:54
Er is echt wel een verschil tussen luid spreken of schreeuwen. En als je zo hard praat dat het hele schoolplein mee kan genieten bijvoorbeeld moet je misschien toch je momenten beter kiezen of je stem leren beheersen.
Zoals ik net al aan iemand anders aangaf, ik ben in staat tot beheersen van het volume, maar genoeg is genoeg. Dan is verheffen nog steeds niet schreeuwen, maar een hoop zullen het horen als ik m'n kind(eren) aanspreek op wangedrag of ander negatief gedrag. Daar ga ik overigens geen moment voor kiezen, want dan zijn ze het al bijna weer vergeten. En anders hadden ze bij de eerste waarschuwing(en) al moeten luisteren.
sugarmiss schreef:
05-02-2020 19:17
En er zijn dus ook mensen die ZELF in zo'n instelling hebben gezeten en ZELF hebben ondervonden dat het daar ook lang niet altijd goed gaat.

Ik zeg ook niet dat er geen ouders bestaan die hun kinderen mishandelen. Ik zeg ook niet dat soms een kind wel beter af is in een pleeggezin.

Maar er zijn ook heel veel gezinnen en kinderen die alleen maar slechter af zijn doordat veilig thuis /jeugdzorg zich er mee gaat bemoeien. Het kan echt traumatisch zijn.

Daar mogen mensen best wel eens bij stil staan voordat ze gaan bellen en of melding doen. Wat ze te weeg brengen in zo'n gezin.
Dat blijf je herhalen en het blijft onzin. Jij stelt veilig thuis gelijk aan uit huis geplaatst worden.
fru1t3lla schreef:

Dit dus. Daarnaast zijn de punten die sugar schets ook discussiewaardig. Een huis waar 4 kinderen wonen kan rommelig zijn maar vies hoeft het niet te zijn. Wanneer veilig thuis over de vloer komt en er hulp opgelegd wordt is dat echt niet omdat je je sokken laat slingeren. Echter zullen deze ouders zelf niet inzien dat het vies en rommelig is. Misschien omdat ze zelf vanuit huis niet anders gewend zijn of omdat ze zelf al zo aan die situatie gewend zijn en zich erbij neergelegd hebben. Ouders zulle zulke aantijgingen altijd ontkennen en dat is ook wel logisch dat je snel in de verdediging schietals het gaat over dingen die niet goed gaan in je leven. Alleen zulke mensen verschijnen in de media waardoor er nog steeds een taboe heerst op hulp in welke vorm dan ook.
Maar de hulpverlening is er in eerste instantie om je te helpen zodat je daarna zelf verder kan.
Tess1981 schreef:
05-02-2020 19:20
Dit dus. Daarnaast zijn de punten die sugar schets ook discussiewaardig. Een huis waar 4 kinderen wonen kan rommelig zijn maar vies hoeft het niet te zijn. Wanneer veilig thuis over de vloer komt en er hulp opgelegd wordt is dat echt niet omdat je je sokken laat slingeren. Echter zullen deze ouders zelf niet inzien dat het vies en rommelig is. Misschien omdat ze zelf vanuit huis niet anders gewend zijn of omdat ze zelf al zo aan die situatie gewend zijn en zich erbij neergelegd hebben. Ouders zulle zulke aantijgingen altijd ontkennen en dat is ook wel logisch dat je snel in de verdediging schietals het gaat over dingen die niet goed gaan in je leven. Alleen zulke mensen verschijnen in de media waardoor er nog steeds een taboe heerst op hulp in welke vorm dan ook.
Maar de hulpverlening is er in eerste instantie om je te helpen zodat je daarna zelf verder kan.
Maar laten we dit niet gaan plakken op het gezin in de openingspost. To opent regelmatig topics over gezinnen waar het volgens haar niet goed loopt
sugarmiss schreef:
05-02-2020 19:17

Je doet net alsof veilig thuis alle kinderen uit huis plaats..... Dit gebeurt echtballeen als dit na inzet van hulp noodzakelijk is.
Wanneer veilig thuis gebeld wordt en er js niks aan de hand word je dossier zo weer gesloten.
Th∅rdis schreef:
05-02-2020 19:24
Maar laten we dit niet gaan plakken op het gezin in de openingspost. To opent regelmatig topics over gezinnen waar het volgens haar niet goed loopt
Dit was me nog niet opgevallen. Dit is zeker niet van toepassing op de OP.
Ik zou mij er niet mee bemoeien...stem verheffen is toch geen mishandelen oid..kom op zeg!!!
apiejapie schreef:
05-02-2020 19:13
En waarom moet dit vermeld worden? Wat voegt dat toe in dit verhaal.
Het is niet zo omdát ze in een pleeggezin of instelling zitten dat de kans op seksueel misbruik groter is he. Het gaat over kinderen met een trauma (ja, ook kinderen die al zeer jong uit huis zijn geplaatst) en een andere ontwikkeling meemaken waardoor ze oa meer beïnvloedbaar kunnen zijn dan leeftijdsgenoten die dat trauma niet hebben.
Dus schilder t alsjeblieft niet zo af dat pleeggezinnen of instellingen ervoor zorgen dat uit huis geplaatste kinderen vaker misbruik worden.....
Iemand anders heeft het linkje geplaatst lees het maar na.
Het is echt zo.

Kinderen in instellingen die verkracht of aangerand worden door medebewoners of leiding.

Kinderen die misbruikt worden door andere leden of famie of bekenden van het pleeggezin.

Het gebeurd.

En ik wil best geloven dat het bij jullie anders is en dat jij wel je uiterste best doet om zo goed mogelijk voor je pleegkinderen te zorgen. En zo zullen er veel meer zijn.

Maar er zijn zeker ook mensen die aan pleegzorg beginnen voor de vergoeding.

En ja ik weet dat je eerst een cursus moet volgen maar sommige ouders kunnen goed toneel spelen net zoals sommige biologische ouders dat kunnen.
-
De meeste ouders vinden van zich zelf dat ze goede ouders zijn.

Als er dus een melding over jouw gezin komt is dat al schrikken want blijkbaar is er iemand die jou geen goede ouder vindt.

Als er dan iemand over de vloer komt levert dat stress op want he straks vindt die persoon jou misschien ook niet zo'n goede ouder.

Dat de meeste kinderen niet uit huis worden geplaatst doet er dan niet zo toe. Je wordt beoordeeld door iemand anders waarvan je niet weet wat die van je wil zien. Je hebt er geen invloed op. Iemand die wel de macht heeft om een uithuisplaatsing in gang te zetten. J

Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die niet kunnen snappen dat dit stressvol kan zijn.

Vergelijk het met examen doen in een vak wat je moeilijk vindt.

Je vindt het moeilijk dus een 8 zit er niet in. Maar je hebt goed geleerd dus een 6 moet lukken. Maar ja het kan ook zomaar een 5 worden en dan ben je gezakt. Dus ga je met enige stress het examen in.

Dat examen kan je overnieuw doen
Je kan een andere studie gaan doen.

.
Je kind is wel even wat belangrijker dan een examen. Je kind vervang je niet zomaar door een ander kind.

Je had toch al stress door bijvoorbeeld de scheiding dan kan elk beetje extra stress het verschil beteken dus net je hoofd boven water kunnen houden of dat het net niet meer lukt.
Natuurlijk kost dat stress voor de ouders. Bij een melding over een vermoeden gaat het echter niet om de ouders, maar over de veiligheid van het kind.

Mag ik vragen wat jouw persoonlijke ervaring hiermee is, sugarmiss? Kan het zijn dat je daardoor zo'n zwartwitte kijk op dit onderwerp hebt?
sugarmiss schreef:
05-02-2020 19:50
De meeste ouders vinden van zich zelf dat ze goede ouders zijn.

Als er dus een melding over jouw gezin komt is dat al schrikken want blijkbaar is er iemand die jou geen goede ouder vindt.

Als er dan iemand over de vloer komt levert dat stress op want he straks vindt die persoon jou misschien ook niet zo'n goede ouder.

Dat de meeste kinderen niet uit huis worden geplaatst doet er dan niet zo toe. Je wordt beoordeeld door iemand anders waarvan je niet weet wat die van je wil zien. Je hebt er geen invloed op. Iemand die wel de macht heeft om een uithuisplaatsing in gang te zetten. J

Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die niet kunnen snappen dat dit stressvol kan zijn.

Vergelijk het met examen doen in een vak wat je moeilijk vindt.

Je vindt het moeilijk dus een 8 zit er niet in. Maar je hebt goed geleerd dus een 6 moet lukken. Maar ja het kan ook zomaar een 5 worden en dan ben je gezakt. Dus ga je met enige stress het examen in.

Dat examen kan je overnieuw doen
Je kan een andere studie gaan doen.

.
Je kind is wel even wat belangrijker dan een examen. Je kind vervang je niet zomaar door een ander kind.

Je had toch al stress door bijvoorbeeld de scheiding dan kan elk beetje extra stress het verschil beteken dus net je hoofd boven water kunnen houden of dat het net niet meer lukt.
Dat is echt bullshit. Genoeg ouders die het zelf ook niet meer weten, waarbij je dan sámen besluit veilig thuis te bellen, die blij zijn met de hulp. Waardoor het kind eindelijk een etiketje en hulp krijgt, zij ondersteuning en relatietherapie. Kun je nu kappen met dit topic overnemen met leugens en gedram? Zodra veilig thuis valt kom jij dezelfde onzin verkondigen
Tess1981 schreef:
05-02-2020 19:20

Bemoeienis die als hulp bedoeld is wordt dus lang niet altijd als hulp ervaren.

En iets is ook niet per definitie helpend omdat de hulpverlener van zich zelf vindt dat hij zo goed bezig is.
Th∅rdis schreef:
05-02-2020 20:01
Dat is echt bullshit. Genoeg ouders die het zelf ook niet meer weten, waarbij je dan sámen besluit veilig thuis te bellen, die blij zijn met de hulp. Waardoor het kind eindelijk een etiketje en hulp krijgt, zij ondersteuning en relatietherapie. Kun je nu kappen met dit topic overnemen met leugens en gedram? Zodra veilig thuis valt kom jij dezelfde onzin verkondigen
Als ouders hulp willen zijn ze meestal prima in staat om zelf de hulp te regelen die ze nodig hebben.

De ouder geeft niet aan bij to het allemaal niet meer te weten.

To heeft niet samen met de ouder besloten om veilig thuis te bellen.

Alle moeders die ik spreek over jeugdzorg en veilig thuis die liegen volgens jou dus tegen mij.

Hoeveel ouders ken jij daadwerkelijk die met veilig thuis /jeugdzorg te maken hebben gehad?

Iedereen die jou kent weet ook dat jij hulpverlener bent. Denk je dan werkelijk dat ze in jouw gezicht durven te zeggen dat ze er meer last van hebben dan gemak?

Voir dat je het weet krijg je dan weer het predikaat moeder kan het niet aan.
Open een eigen topic over veilig thuis. Kun je daar alles kwijt. Ik ga die discussie in dit topic niet aan
Th∅rdis schreef:
05-02-2020 19:15
Jij bent wel erg bezig met andermans opvoedsituaties hè? Is dit hetzelfde kind van het topic laatst waar de moeder het ook allemaal niet goed deed en die je probeerde uit te horen als hij kwam spelen of weer een ander?

Ik heb geen flauw idee op welk topic je nu doelt.
mindervanmij schreef:
05-02-2020 20:31
Ik heb geen flauw idee op welk topic je nu doelt.
Moeder die haar kind bij anderen liet spelen en niet zelf wilde rijden, er niet voldoende was voor haar zoon, teveel oppas had. Die.
Th∅rdis schreef:
05-02-2020 20:33
Moeder die haar kind bij anderen liet spelen en niet zelf wilde rijden, er niet voldoende was voor haar zoon, teveel oppas had. Die.

Het zegt me nog steeds niks, ik denk dat je met iemand anders verwart dan hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven