Werk & Studie alle pijlers

Boventallig

05-02-2020 09:50 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo dan zeg, moest op gesprek en ben boventallig verklaard. Zo niet zien aankomen en weet even helemaal niet hoe of wat...
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
05-02-2020 15:10
Dan is dit topic mijn eerste sollicitatie?🤔heb inderdaad ook gelezen dat ik zou moeten solliciteren vanaf het moment dat ik weet werkloos te worden. Maar jemig, mag ik ook even bijkomen van bet nieuws zeg...
@TO, ik ben nu werkloos thuis en het UWV heeft me niet gevraagd wat ik gedaan heb in de periode voor ik werkloos werd, ook al was ik een tijdje vrijgesteld van werk. Ik heb in die periode wel, een linkedin profiel aangepast, mijn c.v. geupdate, geupload op wat sites, een overzichtje gemaakt van mensen met wie ik eens koffie zou moeten drinken en een soort plan gemaakt van hoe ik deze periode door wild ekomen. Daardoor kon ik toen ik eenmaal werkloos was voor de eerste maand zo een hele rits activiteiten doorgeven. Heb ik niet gedaan, ik heb er 4 doorgegeven, en daarna elke periode weer 4. En ik was laatst op 6 maanden intake en ze vonden het prima.
julius schreef:
05-02-2020 16:34
Ik denk niet dat er veel te onderhandelen is. Je kan de VSO laten checken door een juridisch adviseur, en die kosten worden door je werkgever vergoed nog. Maar, dat is puur om te checken of de werkgever zich aan de wet houdt wbt transitievergoeding en andere zaken. Als dat zo is, heb je erg weinig te eisen verder.

Een tegenvoorstel waarin je meer geld wilt hebben dan wettelijk vastgesteld heeft eigenlijk geen enkele kans.
Ik heb er toch echt 3 maanden vrijgesteld van werk bijgekregen nadat mijn rechtsbijstand zich er mee ging bemoeien. Overigens TO, ik heb mijn rechtsbijstand gevraagd om te kijken of het juridisch klopte en een voorstel te doen wat er beter uit kwam, maar er niet te veel gedoe van te maken. Ik wilde het graag snel afsluiten en verder kijken en niet nog weken bezig zijn met bepalen of mijn ontslag wel rechtsgeldig moest en of ik niet nog 100 euro meer mee kon krijgen. Ik wilde liever vooruit kijken, als je dat kunt zou ik jou dat ook aanraden.
Zou het hier om 100,00 meer of minder gaan?

Transitievergoeding voor 50+ is sinds 1 januari 2020 lager. Als ze dit in 2019 hadden gedaan hadden ze voor TO waarschijnlijk echt duizenden euro's meer moeten betalen. (met een dienstverband van 30 jaar denk ik dat de kans groot is dat je een 50 plusser bent TO).

Dan ook nog een eens een kul reden op het eerste gezicht als reden voor ontslag.

Ik denk dat hier onderhandelingsruimte zit van vele duizenden euro's.
@Sneeuwwitje, het gaat me niet zozeer over het bedrag, maar over de overweging hoeveel stress je er nog van wilt hebben.
Ik wil niet weg, allemaal voordelen aan mijn huidige baan, maar kom nu wel op een punt dat, als ze echt van me af willen, daar nog wel wat bij mag. En lukt dat niet, in ieder geval geprobeerd...
Kaaaaaaaatje schreef:
06-02-2020 11:52
@Sneeuwwitje, het gaat me niet zozeer over het bedrag, maar over de overweging hoeveel stress je er nog van wilt hebben.

Ik geef dit advies ook vaak, maar dan vooral als het een moddergooien-kwestie wordt en de emoties hoog oplopen.

Als je er zelf OK in staat, of als je een advocaat hebt die jou de stress grotendeels uit handen kan nemen, dan zou ik niet met het eerste voorstel akkoord gaan. En zeker niet na 30+ jaar dienstverband bij een niet goed onderbouwd ontslag met vage reden.
Nummer*Zoveel schreef:
06-02-2020 12:01
Ik geef dit advies ook vaak, maar dan vooral als het een moddergooien-kwestie wordt en de emoties hoog oplopen.

Als je er zelf OK in staat, of als je een advocaat hebt die jou de stress grotendeels uit handen kan nemen, dan zou ik niet met het eerste voorstel akkoord gaan. En zeker niet na 30+ jaar dienstverband bij een niet goed onderbouwd ontslag met vage reden.
Eens, het is ook wel echt anders als het over 30 jaar gaat, daar heb ik niet goed genoeg over nagedacht. Het ging bij mij om 2 jaar dienstverband dus dat is veel overzichtelijker.
attribuutje schreef:
06-02-2020 11:06
Lilalinda dat is wel een beetje mijn invulling geloof ik, ik was/ ben er nog steeds een beetje van in shock.
Begrijpelijk hoor!
Daarom is een advocaat zo fijn. Kun je zelf afstand nemen

Ik heb beide kanten meegemaakt:
Vanuit LG-kant, maar ook zelf. Zakelijk blijven is best moeilijk
Goede vragen sneeuwwitje80. Ik heb geen waarschuwingen oid, onlangs zelfs nog een bonus gehad, zoals praktisch ieder jaar. Er is wel regelmatig werkoverleg, maar echte functioneringsgesprekken niet meer, die waren trouwens ook altijd prima.

Dat steekt nu ook een beetje. Er zal ook wel wat moeten veranderen, maar er is nooit een termijn of sanctie gehangen aan iets, daar kun je nog wat mee...vanaf die en die tijd moet er (ik zeg maar wat) 100 euro omzet per dag bij, want anders...tussen neus en lippen door heus wel, maar nooit officieel...

Als ik nu een half jaar proef had gehad en dan deze overeenkomst....maar nu voelt het vooral erg oneerlijk.

Als er iemand achter bepaalde dingen aan zat was ik dat wel...
attribuutje schreef:
06-02-2020 12:10
Goede vragen sneeuwwitje80. Ik heb geen waarschuwingen oid, onlangs zelfs nog een bonus gehad, zoals praktisch ieder jaar. Er is wel regelmatig werkoverleg, maar echte functioneringsgesprekken niet meer, die waren trouwens ook altijd prima.

Dat steekt nu ook een beetje. Er zal ook wel wat moeten veranderen, maar er is nooit een termijn of sanctie gehangen aan iets, daar kun je nog wat mee...vanaf die en die tijd moet er (ik zeg maar wat) 100 euro omzet per dag bij, want anders...tussen neus en lippen door heus wel, maar nooit officieel...

Als ik nu een half jaar proef had gehad en dan deze overeenkomst....maar nu voelt het vooral erg oneerlijk.

Dit heeft niks met jou te maken
Echt niet

Ze hebben geen dossier, dus moeten ze betalen
attribuutje schreef:
06-02-2020 12:10

Echt TO jouw zaak ziet er op het eerste gezicht uit als een juweeltje voor elke arbeidsrechtsjurist die zin heeft om zich helemaal vast te bijten in een dossier. Daar heb je ook een cliënt voor nodig die de rust weet te bewaren en het allemaal kan volhouden. Als dat lukt kan er best een mooi bedrag uitkomen of dat ze met hangende pootjes zeggen dat je toch mag blijven. Je staat in deze zaak sterker dan zij.
Kaaaaaaaatje schreef:
06-02-2020 11:29
Ik heb er toch echt 3 maanden vrijgesteld van werk bijgekregen nadat mijn rechtsbijstand zich er mee ging bemoeien. Overigens TO, ik heb mijn rechtsbijstand gevraagd om te kijken of het juridisch klopte en een voorstel te doen wat er beter uit kwam, maar er niet te veel gedoe van te maken. Ik wilde het graag snel afsluiten en verder kijken en niet nog weken bezig zijn met bepalen of mijn ontslag wel rechtsgeldig moest en of ik niet nog 100 euro meer mee kon krijgen. Ik wilde liever vooruit kijken, als je dat kunt zou ik jou dat ook aanraden.
Dat hangt er toch vanaf wat er geboden is. Misschien ligt er wel een schandalig laag bod op tafel, waar we het over wel wat meer dan €100 erbij hebben. Als jij al een net aanbod had snap ik dat je niet tot het uiterste wilde gaan.
rumforviva schreef:
05-02-2020 19:45
Oké, dan heb ik niets gezegd. Ik heb het aangepast. Dan heb je wel veel pech gehad zeg! Maar dan kon je toch wel wat aanleveren? Ik sta overigens permanent met cv op allerhande sites en ik werk dat ook altijd bij. Zelfs op werk.nl heb ik mijn cv nog staan en ik voer zelfs als ik hte naar mijn zin heb op mijn werk regelmatig gesprekken met recruiters. Maar ik heb nog nooit op LinkedIn gezet dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Daar pas ik voor. Maar ik had gelukkig altijd binnen 2 maanden weer werk, ik heb een soort niche-beroep.
Fijn dank je. LinkedIn bestond toen nog niet. Ik had wel eea gedaan, niet precies elke week iets, maar af en toe een keer, die regels hoor je pas als je je aanmeldt natuurlijk. Ik had gewoon gesolliciteerd op openstaande vacatures al een jaar lang ofzo, maar niet precies die 4 weken voorafgaand aan het aanvragen elke week iets. Alleen als ik iets passends zag. Als je eenmaal in de molen zit, weet je: ik heb deze week nog geen activiteit dus ik reageer even op een willekeurige functie, passend of niet.
Ik werk al rond de 30 jaar op deze plek, telkens meegegaan met overnames door verschillende opdrachtgevers, mijn huidige dienstverband zou 20 jaar zijn. De huidige transitie zou netto neerkomen op ongeveer een half jaar loon. Als ze me vorig jaar hadden moeten laten gaan was dat aanzienlijk meer geweest, vandaar dat ik er een beetje van uit ga dat er meer in het vat voor me zit. Papieren worden nu getoetst door een jurist van de FNV, ik vermoed dat ze zullen zeggen dat het klopt, daar ben ik echter nog niets verder mee...
Wel bizar trouwens hoe veel collega's ik vandaag tegen het lijf liep, allemaal even verbouwereerd...
attribuutje schreef:
06-02-2020 18:56
Wel bizar trouwens hoe veel collega's ik vandaag tegen het lijf liep, allemaal even verbouwereerd...
en bang, dat zij de volgende zijn?
attribuutje schreef:
06-02-2020 18:55
Ik werk al rond de 30 jaar op deze plek, telkens meegegaan met overnames door verschillende opdrachtgevers, mijn huidige dienstverband zou 20 jaar zijn.

Communiceer deze achtergrond goed naar de jurist/advocaat, want als het overname van onderneming was, dan gaan jouw rechten gewoon mee, en hoor je dus ook een transitievergoeding op basis van 30 jaar te krijgen.
Zeker doen ja. Misschien is dit overgang van onderneming. Geef echt duidelijk aan dat je er 30 jaar werkt en dat er overnames zijn geweest en hoe dat ging.
Of je hetzelfde werk bleef doen
Of je opnieuw moest solliciteren of niet
Of mensen die je moesten beoordelen ook mee gingen met de overname

Dan weet je jurist wel wat er verder nog uitgevraagd moet worden.
Net een rekentool van het internet gebruikt, zo als het er nu uit ziet bieden ze me 2000 meer dan die tool...
Nou dat klinkt niet als heel ruim aanbod waar je gelijk voor zou willen tekenen.
Waarom doe je het met een jurist van het FNV? Waarom huur je niet gewoon zelf een arbeidsjurist in? Dat betaalt zich echt uit.
sneeuwwitje80 schreef:
06-02-2020 11:40
Zou het hier om 100,00 meer of minder gaan?

Transitievergoeding voor 50+ is sinds 1 januari 2020 lager. Als ze dit in 2019 hadden gedaan hadden ze voor TO waarschijnlijk echt duizenden euro's meer moeten betalen. (met een dienstverband van 30 jaar denk ik dat de kans groot is dat je een 50 plusser bent TO).
Niet alleen op dat punt is de wet veranderd, ook voor de lengte van de arbeidscontracten. Kijk maar naar de Wet arbeidsmarkt in balans. Het is voor werkgevers gemakkelijk geworden en relatief veel goedkoper om van 50+'ers af te komen die al langere tijd bij een bedrijf werken.

Zoals ik het verhaal lees (geheim, niet over praten met collega's) probeert bedrijf je een vertrekregeling (vaststellingsovereenkomst) aan te smeren. Vaak wordt die route gebruikt om reorganisatie te voorkomen. Die moet namelijk vooraf worden getoetst door het UWV. Ook moet de medezeggenschap op de hoogte zijn van een reorganisatie: moet zijn aangekondigd, er moet een personeelsplan liggen.

Ik raad aan om lid te worden van een vakbond. Er geldt een wachttijd (overigens ook bij rechtsbijstandsverzekeringen) wanneer je lid wordt. Dit betekent dat je niet meteen recht hebt op rechtshulp als je lid wordt. Onder voorwaarden (omdat het om een zaak gaat waarvan je weet dat je waarschijnlijk juridische hulp nodig hebt) kun je vaak alsnog lid worden. Bij de FNV verbind je je dan voor twee jaar aan de vakbond, vooraf aftikken. FNV heeft volgens mij geen partnerlidmaatschappen, geloof dat sommige andere bonden die wel hebben.
Het lijkt er nu op dat de FNV ook voor mij aan de gang gaat. Maar ook dat het tot nu toe beperkt blijft tot het nakijken of het document voldoet aan de voorwaarde tot toekennen ww op termijn. Zelf zou ik nog steeds het liefste terug al heb ik ook steeds meer het gevoel dat collega's met elkaar onder een hoedje spelen. Gevoelsmatige trap na. Afgeserveerd gevoel krijg je er van.
Heb je nou al een advocaat gesproken?
Bel nou vast even rond voor een advocaat, voor het geval je een reactie of tegenbod moet formuleren. Je mag vrijblijvend informeren.

Een advocaat zou nu bijvoorbeeld al in een eerste reactie tijd gekocht hebben voor wanneer je moet tekenen.
Fnv doet de zaak niet omdat het voorzienbaar is. Je bent dan lid geworden terwijl je wist dat je een zaak zou aanmelden.

Een zaak aanmelden in het begin van he lidmaatschap die niet voorzienbaar was is 2 jaar lidmaatschapsgeld vooruit betalen.

Dus fijn dat het fnv hier even voor je naar wil kijken, maar ik adviseer je om verdere hulp te zoeken omdat er bij jouw echt onderhandelingsruimte is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven